[ad_1]
روانبجش بهزادیان در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری
بازرگانان ایران، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور، سازمان بنادر برای کالاهای که زیر ۴۰ روز از بنادر ترخیص شوند تخفیف ۱۰ درصدی قائل شده است.
هزینه مربوط به حملونقل توسط خطوط کشتیرانی مشخص میشود،
اما به واسطه تحریمها مشکلات بیمهای کشتیها و قطع ارتباط برخی شرکتهای کشتیرانی
با ایران در سال جاری، مخصوصا در بحث کانتینری با افزایش قیمت دو برابری روبرو بودهایم.
وی خاطر نشان کرد: قبل از شروع دور دوم تحریمها ایران با
۱۷ خطوط کانتینری لاینری در ارتباط بود، اما در حال حاضر ۱۵ خط از این خطوط از بنادر
ما رفته اند و تنها دو خط از این خطوط باقی مانده اند.
بهزادیان با بیان اینکه اکنون برخی از مبادی خارجی بهصورت مستقیم
با ایران ارتباط ندارند و کالا بهصورت غیر مستقیم به بنادر ایران وارد میشود، تصریح
کرد: کالا به بنادر دیگر وارد میشود و از آنجا توسط سرویسهای کوچکتر (فیدر) به
ایران حمل میشود و این امر موجب میشود بار در دو مرحله تخلیه و بارگیری شود و همین
موضوع باعث می شود هزینه حمل افزایش یابد.
مدیر کل امور بندری سازمان بنادر، گفت: با خرید سهام برخی شرکتهای
اپراتوری بنادر(پورت اپراتورها) که عمده سهام دار این شرکتها نیز امریکایی ها هستند؛ بعد از شروع تحریمها برخی از بنادر اروپایی و یک بندر در عمان اجازه پهلوگیری به کشتیهای ایرانی را نمیدهند.
وی با بیان اینکه بعد از شروع دور دوم تحریمها و به دلیل سختگیریها
موجود در رابطه با پهلوگیری کشتیهای ایرانی، میزان حملونقل کانتینری با کمی کاهش
همراه شد، افزود: با این حال در بخش کالای اساسی افزایش حجم نقل و انتقال داشتیم.
مدیر کل امور بندری سازمان بنادر در پاسخ به این پرسش که گفته
میشود برخی از بنادر در انحصار افراد خاص است، بیان کرد: این گفته اصلا صحت ندارد؛
سازمان بنادر دارای ۲۴ پورت اپراتور کانتینری و غیر کانتینری است که در حال فعالیت
هستند.
بهزادیان در رابطه با تاثیر کاپوتاژ در هزینه حملونقل بازرگانان،
با بیان اینکه کاپوتاژ میتواند حوادث جادهای، هزینه سوخت و استهلاک را کاهش دهد،
افزود: بهطور مثال برای حمل بیست هزار تن غلات که از بندر امام به سمت چابهار باید
منتقل شود، هزار دستگاه کامیون باید این بار را حمل و توزیع کنند.
وی خاطر نشان کرد: همانطور که میدانید چابهار هم ریل ندارد
و برای حمل این کالا از غرب به شرق با این
روش از تردد اضافی بخش قابل توجهی از کامیونها جلوگیری میشود و از لحاظ کرایه حمل و نقل و هم از لحاظ ارایه خدمات
صرفه اقتصادی خواهد داشت و مباحث ایمنی هم وجود دارد که به دلیل ترددهای غیر ضروری
حذف میشود. اکنون با این روش همه بار در یک اشل بزرگ ۲۰ هزار تنی جابجا می شود. کشتی
بار را در آنجا تخلیه میکند و بعد از آنجا کامیون های آن منطقه بار را توزیع میکنند.
[ad_2]
Source link
- پایگاه خبری بازرگانان ایران
- کد خبر 12678
- بدون نظر
- پرینت