[ad_1]
به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران، هادی حق شناس
در مورد آخرین وضعیت تأمین سوخت کم سولفور، اظهار داشت: این مساله یکی از دغدغههای
اصلی سازمان بنادر و دریانوردی است که از حدود ١٠ سال قبل به وزارت نفت و دستگاههای
مسئول اعلام و ابلاغ شده است و از سال ٢٠٢٠ میلادی لازم الاجرا است.
وی ادامه داد: همه میدانند که استفاده کشتیها از سوخت
کم سولفور از ٨ ماه آینده اجباری میشود و در این رابطه چند راهکار وجود دارد که هر
کدام نسبت به دیگری هزینه براست و به صرفهترین اقدام این است که کم هزینهترین روش
استفاده شود.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره
به اینکه یکی از راهکارها واردات سوخت کم سولفور است، گفت: در سالهای گذشته نیز بعضاً
شاهد واردات برخی فراوردههای نفتی بودیم که در این مورد نیز میتوان تصمیم مشابهی
اتخاذ کرد.
حق شناس ادامه داد: راهکار دوم این است که از نفت گاز
به جای مازوت استفاده کرد که این مورد با صرف هزینه بیشتری همراه است.
وی خاطرنشان کرد: سومین راهکار نصب اسکرابر روی کشتیها
است که سوخت موجود را به سوخت کم سولفور تبدیل میکند که این راهکار نیز هزینه بر است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان
اینکه جلساتی با مرکز مطالعات نهاد ریاست جمهوری برگزار و نتایج آن به وزارت نفت و
شرکتهای کشتیرانی منعکس شده است، اظهار کرد: این مسئله پیچیده نیست و راهکارهای خاص
خود را دارد، بنابراین باید کم هزینهترین راه انتخاب شود.
به گفته حق شناس، کشتیهای ایرانی در خارج از مرزهای
آبی کشور میتوانند سوخت کم سولفور خود را تأمین کنند و از طریق واردات سوخت کم سولفور
توسط شرکتهای مربوطه میتوان سوخت مورد نیاز کشتیهای خارجی را در مرزهای ایران تأمین
کرد.
گفتنی است، همه کشتیهای دنیا از سال ۲۰۲۰ میلادی مکلف
هستند که از سوخت سنگین با سولفور نیم درصد استفاده کنند؛ مسألهای که میتوان از آن
به عنوان مهمترین دغدغه دریایی ایران تا آغاز سال میلادی ۲۰۲۰ نام برد.
چند سالی است که سازمان جهانی دریانوردی به دنبال آن
است که سولفور سوخت سنگین که در حال حاضر ۳.۵ درصد است، کاهش یابد و به نیم درصد برسد؛
موضوعی که به منظور کاهش آلودگی ایجاد شده توسط ناوگان دریایی جهان در نظر گرفته شده
است و بر اساس تصمیم اتخاذ شده تمامی کشتیهای دنیا از سال ۲۰۲۰ مکلف هستند از سوخت
سنگین با سولفور نیم درصد استفاده کنند.
در حال حاضر بخشی از پالایشگاههای اروپایی توانایی
تولید این سوخت را دارند و طی دو سال گذشته سازمان بنادر و دریانوردی نیز از وزارت
نفت درخواست کرده است که حداقل نیاز کشتیهای ایرانی که شامل شناورهای اقیانوسپیما
و شامل ۲۰۰ فروند میشود را به مقدار ۱.۳ تا ۱.۴ میلیون تن تأمین کند.
[ad_2]
Source link
- پایگاه خبری بازرگانان ایران
- کد خبر 12646
- بدون نظر
- پرینت