[ad_1]
به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران، در
روزهای گذشته به دلیل بروز التهاب در بازار خودروی کشور و با هدف کمک و همراهی برای
مدیریت این بحران توسط نیروهای انتظامی و قضایی، سایت هایی نظیر «دیوار» و «باما»
در پیام هایی از حذف موقت نمایش قیمت در آگهیهای خودروی خود خبر دادند.
در این زمینه، «سعید موتمنی» رئیس اتحادیه صنف
نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران امروز (دوشنبه) در گفت وگو با خبرنگار
اقتصادی ایرنا افزود: در دو سه روز گذشته، التهاب و هیجان کاذب قیمت خودروها فروکش
کرده و قیمت ها روند نزولی به خود گرفته است.
به گفته وی، اکنون در عمل معامله ای انجام نمی
شود و بازار خودرو راکد است، اما در مقایسه با چند روز گذشته نرخ خودروها داخلی تا
پنج درصد و نرخ خودروهای مونتاژی بین پنج تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.
موتمنی بیان داشت: بطور نمونه خودروهای پژو
۲۰۰۸ و مزدا ۳ کاهش ۳۰ میلیون تومانی و سیتروئن C۳ افت ۴۰ میلیون
تومانی را تجربه کرد.
وی گفت: امروز هر دستگاه پژو ۴۰۵ به ۸۶ میلیون
تومان، پژو پارس ۱۰۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۱۰۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ وی
هشت به ۱۲۵ میلیون تومان، دنا ۱۲۸ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ به ۵۵ میلیون تومان،
پراید ۱۳۱ به ۵۳ میلیون تومان، پراید ۱۵۱ به ۵۲ میلیون تومان، ساینا ۶۷ میلیون
تومان، تیبا ۵۸ میلیون تومان، تیبا ۲ به ۶۵ میلیون تومان و سمند ال. ایکس ۸۹ میلیون
تومان قیمت خورد.
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان
خودرو تهران پیش بینی کرد وقتی در عمل خریداری در بازار نباشد، قیمت ها بیش از این
نیز کاهش خواهد یافت.
وی اظهار داشت: اعلام قیمت های کاذب در سایت ها
در حالی که در عمل خودرویی نیز در کار نبوده، آشفتگی بازار را به دنبال داشت؛ این
در حالی است که باید اصالت آگهی، اصالت کالا و اصالت قیمت کارشناسی شود و پس از آن
سایت ها آگهی مربوطه را منتشر کنند.
لیدرهایی که به بازار خط می دهد
موتمنی از وجود «لیدرهایی قدرتمند» در بازار
خبر داد که با استفاده از چند کانال تلگرامی و سایت ها به صورت هماهنگ قیمت های
دلخواه خود را اعلام می کنند و هیچ نظارتی نیز بر آنها وجود ندارد.
وی با بیان اینکه این اتحادیه از ابتدا با
اعلام قیمت در سایت ها مخالف بود، ادامه داد: معتقدیم کار در حوزه هایی نظیر خودرو
و مسکن تخصصی است و اعلام قیمت های کاذب در فضای مجازی جز التهاب آفرینی در بازار
نتیجه ای ندارد.
این مقام صنفی اظهار داشت: بطور مثال شاهدیم
افراد هنوز خودروی خود را تحویل نگرفته اند، اما حواله آن را با افزایش بی قاعده
در سایت ها آگهی می کنند.
موتمنی به افزایش ناگهانی قیمت خودرو از شنبه
هفته گذشته اشاره کرد و گفت: این در حالی است که طی ۲۰ روز گذشته تغییر خاصی در
نرخ ارز، قیمت جهانی خودرو و غیره شاهد نبودیم.
لزوم آنالیز قیمت ها
وی از افزایش ناگهانی برخی مدل های خودرو در
فروردین ماه از سوی مونتاژکاران داخلی نیز انتقاد کرد که تاثیر منفی بر بازار
گذاشت، در حالی که هیچ آنالیز قیمتی وجود ندارد.
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان
خودرو تهران تاکید کرد: آنالیز قیمت ها و نظارت بر آنها، خواست اصلی این اتحادیه
است تا پس از آن بر اساس سود مشخص و انجام نظارت های مربوطه، خودروها در بازار قیمتگذاری
شوند.
وی درخصوص خودروهای خارجی نیز گفت: قیمت
کارخانه ای این خودروها، همچنین تعرفه گمرکی، هزینه تمام شده شماره گذاری و سود ۱۵
تا ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده برای آنها مشخص است، اما در عمل با قیمتی هایی به
مراتب بالاتر خرید و فروش می شوند.
موتمنی به نقص برخی قطعات در کارخانجات
خودروسازی نیز اشاره کرد که سبب شده خودروها تجاری نشده و در نتیجه به بازار عرضه
نشوند و افزود: این مساله موجب محدودیت عرضه و افزایش قیمت می شود، باید فکری اساسی
کرد تا نیاز روزانه بازار تامین شود.
دیروز «امیرحسن کاکایی» استاد دانشگاه علم و
صنعت نیز در گفت وگو با ایرنا گفت: اعلام قیمت ها در سایت ها هرچند به شفافیت بیشتر
می انجامد، اما همچون تیغ دولبه است که می تواند به ابزاری برای سوء استفاده
دلالان و حتی دشمنان تبدیل شود.
وی در توضیح اینکه چرا از شنبه هفته گذشته این
اتفاق افتاده، اعلام قیمت های بی حساب و کتاب در فضای مجازی و سایت های خودرویی را
دلیل آورد.
وی افزود: در شرایط کنونی نتیجه ای جز افزایش
استرس برای مردم به دنبال ندارد و برداشتن قیمت ها از فضای مجازی می تواند «آرامش
روانی موقتی» برای مردم به ارمغان آورد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان ساخت: مشکل اصلی
صنعت خودرو، تولید و قیمت گذاری نادرست است و وقتی قیمت گذاری مان صحیح نباشد، عده
ای به دنبال سودهای بادآورده و تضمین شده به دلالی روی می آورند.
[ad_2]
Source link
- پایگاه خبری بازرگانان ایران
- کد خبر 12321
- بدون نظر
- پرینت