[ad_1]
به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران، آرمان خالقی
درمورد تصمیم اخیر ترامپ مبنی بر محدود کردن صادرات فولاد، آهن، آلومینیوم و مس از
ایران اظهار داشت: ترامپ تحریم صنایعی را مد نظر قرار داده که میتواند اقتصاد ما را
تقویت کند. تاکنون تحریم نفت،جابجایی پولی و بانکی، خودرو و حمل و نقل مطرح شده بود
و حالا این تصمیم درمورد محصولات معدنی گرفته شده است.
وی با بیان اینکه بخش معدن یکی از جایگزینهای نفت
در اقتصاد کشور به حساب میآید گفت: میتوانیم مواد معدنی را از طریق فرآوری و تبدیل
به محصولات دیگر به عاملی برای ایجاد ارزش افزوده تبدیل کنیم و از پتانسیل صادراتی
در این بخش بهرهمند شویم.
خالقی با بیان اینکه نباید منکر شویم که تحریم صادرات
کالاها به اقتصاد کشور لطمه وارد میکند، تصریح کرد: ما در یک جنگ اقتصادی قرار داریم
که میتوانیم از مشکل صادرات محصولات در جهت تعمیق صنعت و افزایش ارزش افزوده استفاده
کنیم.
عضو هیات مدیره خانه صنعت ایران توضیح داد: اگر
تاکنون نسبت به صادرات مواد معدنی خام مانند مس اقدام میکردیم حالا باید به فکر صادرات
مصنوعات مسی، کابل مسی و همچنین تولیدات با ارزش افزوده بیشتر باشیم.
وی با اشاره به اینکه ممکن است در این جنگ اقتصادی،
مصنوعات تولیدی کشور نیز مورد تحریم قرار گیرند، گفت: باید از این فرصتها در جهت به
حداکثر رساندن ارزش افزوده تولیدات استفاده کنیم و به فکر جایگزینهایی برای ارزآوری
کشور باشیم.
خالقی ادامه داد: باید در زمینه صادرات خدمات فنی
و مهندسی کار ویژهای شود و همچنین میتوانیم در بحثهای تجارت کالا و تبدیل شدن ایران
به مرکزی برای صادرات مجدد کالا اقدامات موثری انجام دهیم.
عضو هیات مدیره خانه صنعت ایران با تاکید بر لزوم
تقویت حوزه بازرگانی در اقتصاد کشور گفت: ایران میتواند به طور واسطه برای صادرات
کالا در جهان نقشآفرینی کند.
وی با بیان اینکه ممکن است تحریمها درمورد تامین
مواد اولیه صنایع نیز اعمال شود، گفت: به عنوان مثال اگر آلومینیوم تحریم شود ممکن
است با مشکلاتی روبرو شویم که میتوانیم با افزایش بهرهوری و بازبینی مجدد نحوه استفاده
از مواد معدنی در این بخش مانع از ایجاد مشکل شویم. به طوری که با تقویت بهرهوری و
بازبینی در مصرف مواد معدنی، اقتصاد کشور را تقویت کنیم.
خالقی همچنین با بیان اینکه باید به دنبال ایجاد
سازوکاری برای مبادله غیرفیزیکی با کشورهای همسایه باشیم گفت: باید در کشورهای همسایه
و همچنین کشورهای دیگر نسبت به ایجاد شرکتهای صادراتی اقدام کنیم تا مشتریان قدیمی
صنایع را از دست ندهیم.
به گفته خالقی حفظ بازارهای صادراتی از اهمیت ویژهای
برخوردار است و در صورت خروج صنعتگران ایرانی از بازارهای جهانی، رقبا به سرعت جایگزین
آنها خواهند شد.
وی افزود: باید ترفندهای تجاری مناسبی را داشته
باشیم تا مشتریان قدیمی را حتی با صادرات مجدد نیز تست کنیم.
[ad_2]
Source link
- پایگاه خبری بازرگانان ایران
- کد خبر 12303
- بدون نظر
- پرینت