[ad_1]
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازرگانان ایران، پس از تشدید تحریمهای بینالمللی و رشد اقتصادی چین فضای مبادلات تجاری میان ایران و چین فراهم شد؛ اما به نظر میرسد این تجارت یک طرفه است و تنها چین است که کالاهای بنجل خود را به سمت ایران سرازیر کرده و در مقابل تنها نفت از ایران دریافت میکند که هیچ تاثیر خاصی در صادرات غیرنفتی ایران ندارد.
در این میان
نه تنها رایزنان بازرگانی کشور تلاشی برای بهبود صادراتمان نکردهاند بلکه به نظر
میرسد که اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین نیز که باید در جهت بهبود روابط گام بردارد،
توان هدفگذاری برای این مهم را ندارد.
یکی از اصلیترین وظایف اتاقهای مشترک بازرگانی این است که
در جهت گسترش ارتباطات و مراودات صاحبان صنایع، بازرگانان ایرانی و کشور مقابل در زمینه
تجارت، صنعت، خدمات، کشاورزی، معدن و سایر امور مربوطه تلاش کند؛ اما در چند سال
اخیر نه تنها تلاشی در این راستا نمیبینیم بلکه به نظر میرسد، تنها اهداف خاصی
در این اتاق پیگیری میشود.
در این راستا، «سعید اشتیاقی» عضو اتاق مشترک ایران و چین
در گفتوگو با پایگاه خبری بازرگانان ایران با اشاره به عضویت ۹ ساله خود در این
اتاق مشترک عنوان کرد: این اتاق به واقع انحصارگرا است و با این همه عضو حتی یکی
از کمیسیون های این اتاق فعال نیست.
وی ادامه داد: هیات مدیره اتاق مشترک ایران و چین دیواری به
دور خود کشیده و اجازه نمیدهند هیچ کس به آن نزدیک شود.
به گفته اشتیاقی، در صورت مقایسه اتاق ایران و چین با اتاق ایران
و عراق میبینیم که کمیسیونهای اتاق مشترک عراق تا چه حدی فعال هستند در حالی که
اتاق چین هیچ کمیسیون فعالی ندارد.
وی تاکید کرد: اتاقهای مشترک باید عضو محور باشند و خدماتی در شان اعضا ارائه دهد؛ اما اتاق ایران و چین به جوانان فعال در حوزه ها اصلاً
اهمیت نمیدهد. یک طیف حاکم هستند و به حرف جوانان و نخبهها نیز توجهی نمیکنند
یعنی فضایی برای صحبت وجود ندارد.
این عضو اتاق مشترک ایران و چین با بیان اینکه شعار هیات
مدیره اتاق مشترک ایران و چین جوان گرایی است، افزود: یکی از اعضای هیات مدیره این
اتاق اذعان کرد که هیات مدیره اتاق چین تنها هیات مدیره ای است که نسبت به دور
قبل از آن دو نفر تغییر داشته است؛ اما این دو نفر نیز از نزدیکان اعضای هیات مدیره
قبلی بودند. به عنوان مثال فردی در هیات مدیره حضور داشته و اکنون پسرش نیز به آنها
پیوسته است. اینگونه است که اسم خود را جوانگرا گذاشتهاند؛ اما در واقع هیات
مدیره اتاق مشترک ایران و چین موروثی شده است.
وی تصریح کرد: در سه الی چهار دوره گذشته در هیات مدیره
این اتاق هیچ تغییری بوجود نیامده است؛ اما باید بنا را روی کار کردن و شنیدن صدای
جوانان و همچنین فعال کردن کمیسیونها بگذاریم.
اشتیاقی گفت: ما اصراری به ورود خودمان در هیات مدیره
نداریم؛ اما هیات مدیره کنونی از تشکیل جلسات کمیسیونها هراسان هستند و میترسند
که پایگاهشان را از دست بدهند و شبکهشان به هم بخورد.
بر اساس این گزارش، اتاق ایران و چین در سالهای اخیر تنها
مبادلات خاصی را در داشته و زمینه صادرات کالاهای غیرنفتی در آن کمتر فراهم شده
است. در واقع حدود ۷۰ درصد صادرات غیر نفتی ایران به چین را محصولات
پتروشیمی و مواد معدنی تشکیل میدهند. در حالی که امکان صادرات محصولات با ارزش افزوده
بیشتر مانند تولیدات کشاورزی و مصرفی به این بازار بزرگ فراهم است؛ از این ظرفیت
استفاده نمیشود.
اکنون که تحریمهای آمریکا برای ایران سختتر شده است باید
از ظرفیت تمام کشورها برای دفع مشکلات بهره برداری کرد؛ اما به نظر میرسد
نه تنها دولت برای این مهم در کشور چین تلاش نمیکند و رایزنان بازرگانی این کشور
تقریباً منفعل هستند؛ بلکه بخش خصوصی که نماینده اصلی آنها اتاق مشترک ایران و چین
است نیز با نگاه منفعت طلبانه عمل میکند.
داشتن راهکارهای جدید برای ورود به بازار این کشور و راه
دادن تجار تازه نفس به این عرصه میتواند کمک شایان توجهی به اقتصاد کشور در شرایط
کنونی داشته باشد؛ اما باز هم شاهد آن هستیم که در این اتاق افرادی بر مسند تصمیمگیری
قرار دارند که حتی از نظر سنی نیز سالهاست از مرز بازنشستگی گذشتهاند و
همچنان با تجارت سنتی کارها را پیش میبرند.
به نظر میرسد، اکنون زمان آن فرا رسیده تا اتاقهای
بازرگانی مشترک به صورت فعالتری عمل کنند و این مهم جز با حضور تازه نفسها ممکن
نیست و برای رسیدن به این هدف باید تجار بازنشسته (به لحاظ سنی) جای خود را به
تازه نفسهایی با توانمندی بالاتر بدهند تا راه نه تنها برای خودشان هموارتر شود
بلکه گرههای تجارت روز نیز مرتفع شود.
نویسنده: نیلوفر جمالی
[ad_2]
Source link
- پایگاه خبری بازرگانان ایران
- کد خبر 12275
- بدون نظر
- پرینت