[ad_1]
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازرگانان ایران، محمد اسلامی در مراسم
افتتاحیه هفتمین اجلاس شورای هماهنگی و هشتمین اجلاس نشست کارشناسی کریدور شمال-جنوب،
خطاب به نمایندگان کشورهای عضو کریدور اظهار کرد: شما متخصصان بررسی مسائل سختافزاری
و نرمافزاری ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب هستید و وظیفه ما همه در هر مقام و
جایگاهی، اقدام برای رفع مشکلات عملیاتی کردن ترانزیت در این مسیر است.
وی تصریح کرد: مطمئن هستم که با اراده سیاسی مقامات دولتهای
عضو این کریدور و همچنین کشورهای حاضر در مسیر کریدور شمال-جنوب، موانع روانسازی حمل
و نقل و ترانزیت در این مسیر مرتفع شده و به طبع آن، از رهگذر توسعه اقتصادی و تجاری
منطقه، رفاه ملتها نیز ایجاد خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران، با
بیان اینکه امروز بعد از یک وقفه پنج ساله، شورای هماهنگی ترانزیت کریدور شمال- جنوب
با حضور ۱۲ کشور عضو تشکیل شد، تصریح کرد: در این اجلاس، مسائل فیمابین کشورها که
میتواند تسهیلکننده ترانزیت باشد، با مقامات مربوطه در کشورهای عضو کریدور شمال جنوب
گفتوگو خواهد شد تا زمینه افزایش ظرفیت بهرهبرداری از کریدور فراهم شود.
وزیر راه و شهرسازی، با تأکید بر اینکه باید بتوانیم موانع موجود
بر سر راه توسعه این کریدور را احصاء و تسهیل کنیم، اظهار کرد: کشورهای حاضر در این
اجلاس، به افزایش همکاریها علاقهمند بودند و بیشتر کشورهای عضو در سطح معاون وزیر
یا مدیرکل، نماینده به این اجلاس اعزام کردهاند.
به گفته وی، برگزاری شورای هماهنگی کریدور ترانزیتی شمال-جنوب
با افتتاح راهآهن قزوین-رشت در روز چهارشنبه با حضور رئیسجمهور همزمان شده و تقارن
برگزاری این اجلاس و حضور وزرای حمل و نقل کشورهای این کریدور در مراسم افتتاحیه خط
آهن قزوین- رشت، این نشست را به یک نقطه عطف تبدیل کرده است.
اسلامی گفت: راهآهن رشت- آستارا نیز تعیین پیمانکار شده که
چهارشنبه این هفته مراسم احداث آن با حضور رئیسجمهور آغاز میشود؛ همچنین منابع ساخت
خط آهن رشت- آستارا نیز پیشبینی شده است.
وی تأکید کرد: یکی از بخشهای کریدور شمال- جنوب، توسعه زیرساختها
است که باید ظرفیت عبور بار بیشتر از آن را ایجاد کنیم؛ به طور سنتی، بار کشورهای آسیای میانه و قفقاز از گذشته از ایران
عبور میکرد که در طول سالهای اخیر توسعه زیرساختهای این کریدور شامل خط آهن بندرعباس-
بافق – سرخس، توسعه بنادر جنوبی و چابهار و همچنین بنادر شمالی و نیز خط آهن قزوین
رشت- آستارا که بخش قزوین رشت آن چهارشنبه افتتاح میشود، از ظرفیتهای زیرساختی این
کریدور توسعه یافته است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در حال ساخت خط آهن چابهار زاهدان
هستیم که این خط آهن تکمیل میشود و بندر چابهار را به بنادر شمالی متصل خواهد کرد؛
ضمن اینکه اتصال به محورهای شرقی و غربی نیز برای توسعه ظرفیت این کریدور در دستور
کار است.
وی تصریح کرد: نکته مهم دیگر در افزایش ظرفیت بار عبوری از کریدور
شمال- جنوب، ایجاد شرکتهای مشترک حمل و نقل ترکیبی و لجستیکی است که این کریدور را
به معنای واقعی، گسترش همهجانبه خواهد داد.
بر اساس این گزارش، هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور ترانزیتی
شمال- جنوب با حضور نمایندگانی از ۱۴ کشور عضو در تهران آغاز به کار کرد.
این اجلاس دو روزه همزمان با هشتمین اجلاس کارشناسی کشورهای
عضو برگزار میشود و ۱۴ کشور عضو تلاش میکنند راههای افزایش همکاریها و حجم کالاهای
عبوری را از طریق افزایش جذابیت اقتصادی کریدور و همچنین رقابت پذیری آن را در مقایسه
با کریدورهای رقیب منطقه افزایش دهند.
کریدور شمال – جنوب در سال ۲۰۰۰ میلادی با همکاری سه کشور ایران،
هند وروسیه تشکیل شد و با پیوستن ۱۱ کشور دیگر یعنی ارمنستان، بلغارستان، عمان، ترکیه،
تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، اوکراین، بلاروس، سوریه و جمهوری آذربایجان، هم اکنون
۱۴ عضو دارد.
در سال ۲۰۱۸ میلادی، ۱۱ میلیون تن کالا از این کریدور جابجا
شد که کارشناسان معتقدند با توجه به تکمیل راه آهن قزوین – رشت که بخش مهمی از این
کریدور محسوب میشود و افتتاح رسمی آن در چهارشنبه آینده با حضور رئیس جمهوری اسلامی
ایران، در سال جاری میلادی، این میزان بار افزایش خواهد یافت.
[ad_2]
Source link
- پایگاه خبری بازرگانان ایران
- کد خبر 12718
- بدون نظر
- پرینت