[ad_1]
به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران، الهمراد عفیفیپور با بیان
اینکه بندر شهید رجایی در بین ۱۰۰ بندر
برتر کانتینری جهان رتبه ۶٨ را دارد، افزود: این بندر حدود ۹۰ درصد از عملیات کانیتنری بنادر کشور را عهده دار است.
وی با بیان اینکه بیش از ۸۲ درصد
صادرات مواد معدنی کشور از طریق بندر شهید رجایی انجام میشود، افزود: در اسکلههای
فله و متفرقه این بندر که ۵ هزار متر
را شامل میشود، کالاهای مختلفی جابهجا میشود که از جمله آن تخلیه و بارگیری بیش
از ۲۰ میلیون تن مواد
معدنی است.
به گفته عفیفیپور، بندر شهید رجایی از دو جنبه حائز اهمیت است؛ از یک
طرف این بندر در محدوده منطقه ویژه اقتصادی قرار دارد و تسهیلات خاص و ارزش افزوده
را در اختیار صاحبان کالا قرار میدهد. از سوی دیگر، چندمنظوره بودن این بندر باعث
شده تا امکان تخلیه و بارگیری همه نوع کالایی در آن وجود داشته باشد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: بیش از ۶۵ درصد از ارزش کالاهای
غیرنفتی که در ایران جابجا میشود، شامل کالاهای کانتینری، فله، فله مایع، جنرال کارگو
و کالاهای پروژهای در این بندر تخلیه و بارگیری میشود.
عفیفیپور اضافه کرد: تجارت کانتینری شاخص مهمی برای نشان دادن رشد اقتصادی
کشور است و هر گونه اختلال در این فرآیند مشکلات در ساختار اقتصاد ملی ایجاد میکند.
وی گفت: با استفاده از تجهیزات و امکانات تخصیص داده شده و در ۴۰۰۰ متر اسکله کانتینری
این بندر سالانه میلیونها تن انواع کالای صادراتی روانه بازارهای جهانی و منطقهای
میشود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: با توجه به الحاق ۲۷۰۰ هکتار اراضی جدید
به این بندر، مساحت آن ۲ برابر میشود و قابلیت تبدیل شدن به یک خوشه اقتصادی پویا
و مهم را دارد.
عفیفی پور افزود: پیگیری برای ایجاد و احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی،
برنامهریزی با هدف جذب سرمایهگذار و اپراتور برای توسعه فعالیتهای ریلی در بندر
و تامین تجهیزات استراتژیک برای بهرهبرداری از فازهای اجرا شده در پایانههای کالا
و کانتینر از مهمترین برنامههای در دستور کار است.
به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران، بندر شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس
در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده است و با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا
با ۸۰ بندر معروف بینالمللی
تقریبا نیمی از تجارت ایران را بر عهده دارد.
این بندر در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قرار دارد که یکی از مهمترین
کریدورهای ترانزیتی بینالمللی در دنیاست. این کریدور اقیانوس هند و خلیج فارس را از
طریق ایران به دریای خزر و سپس از طریق روسیه به سن پترزبورگ و شمال اروپا متصل میکند.
موقعیت ممتاز جغرافیایی، دسترسی به آبهای آزاد جهان از طریق خلیج فارس،
اتصال به شبکه بینالمللی راه آهن و جاده ابریشم، برخورداری از تجهیزات و امکانات مدرن،
نزدیکی به مناطق آزاد کیش و قشم و بنادر حوزه خلیج فارس این مجتمع بندری را به پایگاه
راهبردی و منحصر به فرد تبدیل کرده است.
برخورداری از اراضی پشتیبانی جهت واگذاری به سرمایهگذاران در راستای
انجام فعالیتهای پشتیبانی، صنعتی، نفتی و خدماتی در قالب قراردادهای BOT ، اجاره کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت از پتانسیلها و ظرفیتهای منحصر
به فرد این منطقه است.
منبع: سازمان بنادر و دریانوردی
[ad_2]
Source link
- پایگاه خبری بازرگانان ایران
- کد خبر 12829
- بدون نظر
- پرینت