بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز (شنبه، ۳۰ بهمن ماه) اعلام کرد که بر اساس آن، بهای ۱۴ واحد پولی افزایش و قیمت ۲۴ ارز کاهش یافت، نرخ هشت واحد پولی دیگر نیز ثابت ماند.
به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران به نقل از ایرنا، امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۷ هزار و ۵۰ ریال و یورو ۴۷ هزار و ۵۷۵ ریال ارزشگذاری شد.
برپایه این گزارش، هر فرانک سوئیس امروز ۴۵ هزار و ۶۰۱ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۴۷۰ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۶۶۹ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۳۹۶ ریال، روپیه هند ۵۶۳ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال قیمت گذاری شد.
همچنین امروز دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۸۸۹ ریال، ۱۰۰ روپیه پاکستان ۲۳ هزار ۸۲۵ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار و ۴۹۷ ریال، دلار هنگکنگ پنجهزار و ۳۸۵ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال تعیین قیمت شد.
همچنین هر دلار کانادا ۳۲ هزار و ۹۴۲ ریال، دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۱۱۱ ریال، راند آفریقایجنوبی ۲هزار و ۷۷۶ ریال، لیر ترکیه سههزار و ۷۶ ریال، روبل روسیه ۵۴۵ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۹ ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال قیمتگذاری شد.
قیمت دلار استرالیا هم امروز ۳۰ هزار و ۱۲۸ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۰ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۲۰۶ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۸ هزار و ۸۳۵ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۷۴ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۱۴۰ ریال، یکصد درام ارمنستان هشتهزار و۷۹۵ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۱۵۲ ریال تعیین شد.
امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۶۴۰ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۰ هزار و ۵۴۹ ریال، رینگیت مالزی ۱۰هزار و ۳۲ ریال، یکهزار وون کرهجنوبی ۳۵ هزار و ۹۳ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۰۲ ریال، هر لاری گرجستان ۱۴ هزار و ۱۰۸ ریال، یکهزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۹۲۸ ریال، افغانی افغانستان ۴۵۸ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۳۵۷ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، ۱۰۰ پزوی فیلیپین ۸۱ هزار و ۶۶۵ ریال، سامانی تاجیکستان سههزار و ۷۲۱ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۲۱ ریال قیمت خورد.
۲٫تهاتر دو میلیون تن کود اوره با نهاده دامی میان ایران و برزیل
وزیر جهاد کشاورزی از تهاتر دو میلیون تن کود اوره با نهاده دامی میان ایران و برزیل خبر داد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی، افزایش وابستگی بودجه به نفت، افزایش غیرقابل تحقق درآمدهایی مالیاتی و فروش سهام شرکتهای دولتی و تسهیلات تکلیفی بر بانکها را ۴ ایراد اصلی مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه مجلس عنوان کرد.
به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران ، سید احسان خاندوزی، در یادداشتی درباره تغییرات لایحه بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق مجلس، نوشت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بهعنوان نخستین سند مالی دولت مردمی که بلافاصله بعد از ۴ سال رکود توأم با تورم و افزایش نابرابری، واقع شده و البته نخستین بودجه سده جدید شمسی، حائز اهمیت ویژه است. ما در دولت تلاش کرده بودیم:
اولاً کسری تراز عملیاتی را کاهش دهیم و در این مسیر کنترل جدی مخارج جاری دولت بهویژه دستمزدها در دستور کار بود. این یعنی اراده مهار تورم سرکشی که به میراث مانده بود؛ البته همزمان با رشد بیشتر حقوقهای پایین و رشد کمتر حقوقهای بالا.
ثانیاً کاهش ۵درصدی نرخ مالیات بر شرکتهای تولیدی، پرداخت بخشی از بدهیهای دولت و افزایش سرمایه بانکهای دولتی در کنار بندهای مشوق صنایع بورسی، فرازهایی با هدف کمک به رونق تولید بود. البته به دلیل سیاست کشف فرارهای مالیاتی، درمجموع درآمد مالیاتی شاهد نزدیک ۵۰درصد افزایش نسبت به عملکرد سال جاری است.
ثالثا کاهش تسهیلات تکلیفی به شبکه بانکی به دلیل مشکل ترازنامه اکثر بانکهای دولتی و کاهش اتکای بودجه به فروش اوراق دولت و همچنین افزایش واقعگرایانه درآمدهای نفت، ویژگی دیگر لایحه تقدیمی بود.
هرچند در خصوص برخی اصلاحات مانند ساختار درآمد-هزینه مربوط به هدفمندی در تبصره ۱۴ و همچنین صندوقهای پیشرفت و عدالت استانی در زمینه اشتغالزایی (تبصره ۱۸) لایحه نیز نتوانسته بود الگوی مطلوب را محقق سازد.
اشکالات مصوبات کمیسیون تلفیق
وزیر اقتصاد در ادامه یادداشت خود به ایرادات مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس پرداخته است: مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ حاوی نکات مثبتی در ابعاد اقتصادی است که باید از نمایندگان محترم مجلس از این بابت تشکر کرد، اما به لحاظ راهبردی برخی از سیاستهای اقتصادی، لایحه دولت را دچار تغییر ساخته است:
اولا تغییر فروض درآمدهای نفتی در لایحه (هم افزایش قیمت و هم افزایش حجم صادرات نفت) و افزایش درآمدهای نفتی مربوط به تبصره ۱۴ همگی به معنای وابستهتر شدن بودجه به نفت نسبت به لایحه دولت است. باید از بازگشت به دوران اعتیاد بودجه به نفت پرهیز کرد. باید از تجربه شکنندگی، درس آموخت.
ثانیا افزایش ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی روی لایحهای که خودش بیشترین میزان درآمد احتمالی را لحاظ کرده بود، یعنی ۲۰ همت درآمد غیرقابل اتکا.
ثالثا الزام به فروش ۱۳۰ هزار میلیارد تومان سهام شرکتهای دولتی برای تامین منابع صندوقهای بازنشستگی و امثال آن به لحاظ اقتصادی ادامه روند غلط «خصوصیسازی بر اساس رد دیون» تلقی میشود و آثار منفی آن بر عملکرد بنگاههای واگذارشده و همچنین بازار سرمایه غیرقابل انکار است. دولت و مجلس باید مشکل صندوقهای بازنشستگی را بهطور اساسی چاره نمایند.
رابعا افزایش حدود هزار هزار میلیارد تومان بر تسهیلات تکلیفی بانکهای دولتی که غالباً خود دچار مشکل ترازنامه هستند یا به معنای عدمتحقق تکالیف بودجه از روز نخست تلقی میشود یا بر دامنه مشکلات شبکه بانکی خواهد افزود. بنده بهعنوان کسی که مدافع نظریه «هدایت اعتبار» هستم و از ایفای نقش بانکها در راستای اهداف توسعه اقتصاد ملی حمایت میکنم این شیوه از تسهیلات تکلیفی را مفید به حال اقتصاد ایران نمیدانم.
جهتگیری تبصره ۱۴ و ۱۸ نیز در مصوبه تلفیق تداوم دارد.
خاندوزی در پایان نوشته است: امیدوارم همفکری میان تیم اقتصادی دولت و مجلس شورای اسلامی موجب شود که نقاط ضعف موجود، در فرایند تصویب در صحن علنی مجلس به حداقل کاهش یابد. نخستین سند اقتصادی مشترک دولت و مجلس زمینه را برای رشد عادلانه همزمان با آسیبناپذیری و مقاوم شدن اقتصاد ایران فراهم آورد.
۴٫تولید شمش و محصولات فولادی از ۲۹ میلیون تن گذشت
بررسی عملکرد شرکت های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی نشان می دهد از ابتدای امسال تا پایان دی ماه بیش از ۲۹ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۷۰۷ تن شمش فولاد و محصولات فولادی در کشور تولید شده است.
به گزارش روز شنبه پایگاه خبری بازرگانان ایران ، در این مدت شرکتهای بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی ۱۸ میلیون و یکهزار و ۸۷۳ تن شمش فولاد و ۱۱ میلیون و ۷۶۳ هزار و ۸۳۴ تن محصولات فولادی تولید کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ به ترتیب افت چهار درصدی و کاهش سه درصدی داشته است.
در ۱۰ ماهه امسال ۴۲ میلیون و ۸۳۵هزار و ۳۰ تن کنسانتره آهن (رشد سه درصدی) و ۴۲ میلیون و ۹۵۰ هزار و ۸۵۶ تن گندله (رشد ۱۱درصدی) در کشور تولید شد.
همچنین تا پایان دی ماه ۴۴ میلیون و ۲۳ هزار و ۹۲۷ تن آهن اسفنجی در کشور تولید شد که حاکی از افت ۶ درصدی در همسنجی با پارسال است.
با این حال تولیدکنندگان شمش آلومینیوم توانستند با ثبت رشد ۲۳ درصدی به ۴۵۳ هزار و ۴۳۶ تن عملکرد برسند.
در بخش مس نیز عملکرد مثبت شرکتها را شاهد بودیم بهطوری که یک میلیون و ۲۱ هزار و ۴۵۷ تن کنسانتره مس (رشد ۲ درصدی)، ۲۳۹ هزار و ۴۲ تن کاتد مس (رشد سه درصدی ) و ۲۹۳ هزار و ۵۵۹ تن آند مس (بدون تغییر نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰) تولید شد.
۵٫سناریوی اوپک پلاس برای افزودن ایران به توافق نفتی
منابع آگاه خبر دادند اگر توافق هسته ای حاصل شود، اوپک پلاس به دنبال آوردن ایران به توافق محدودیت عرضه خواهد بود تا از رقابت سهم بازار و آسیب دیدن قیمتها جلوگیری کند.
به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران ، آژانس بین المللی انرژی برآورد کرده است نتیجه موفق مذاکرات هسته ای، تحریمهای آمریکا علیه صادرات نفت ایران را رفع کرده و ۱.۳ میلیون بشکه در روز نفت ایران را به بازار جهانی برمی گرداند. این امر محدودیت عرضه جهانی را کاهش خواهد داد و ترمز صعود قیمتها را که چند دلاری بیشتر تا قیمت ۱۰۰ دلار در هر بشکه فاصله ندارند، می کشد.
به گفته منابع آگاه، ایران به دلیل تحریمهای آمریکا از مشارکت در توافق محدودیت عرضه اوپک پلاس معاف شده است. اگرچه این معافیت به ایران اجازه می دهد تولیدش را افزایش دهد اما اوپک پلاس احتمالا به دنبال آن خواهد بود که ایران را به پیمان نفتی خود وارد کند.
یک منبع آگاه اوپک پلاس با بیان این که توافق برای احیای برجام نزدیک به نظر می رسد، گفت: احتمال زیادی وجود دارد که اوپک ایران را با توافق محدودیت عرضه تطبیق دهد زیرا گزینه دیگری وجود ندارد.
یک منبع آگاه از برنامه های ایران به رویترز گفت: ایران در ابتدا به دنبال احیای تولید از دست رفته خواهد بود اما احتمالا پس از مذاکرات با اوپک پلاس، با یک سهمیه تولید موافقت می کند. ایران یکی از پنج عضو موسس اوپک است.
ایران حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند که حدود ۱.۳ میلیون بشکه در روز کمتر از سطح تولید در سال ۲۰۱۸ است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا از توافق هسته ای خارج شد و تحریمها علیه صادرات نفت ایران را بازگرداند.
یک منبع آگاه از برنامه ایران گفت: با رفع تحریمها ایران تولید نفت خود را مطابق با توانمندی تاسیسات و منافعش افزایش خواهد داد تا درآمد نفتی از دست رفته خود را جبران کند. به نظر من، اوپک پلاس یک سهمیه برای تولید نفت ایران تعیین خواهد کرد اما این سهمیه به تدریج اعمال می شود و ایران با اندکی چانه زنی برای نشان دادن حمایت از اوپک، این سهمیه را خواهد پذیرفت.
خوش بینی به مسئله ایران
محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در خصوص این که آیا اوپک پلاس به دنبال توافق عرضه جدیدی خواهد بود که شامل ایران باشد، گفت: سابقه این گروه مبنایی برای اطمینان می دهد. پس از گذشت بیش از پنج سال از زمان آغاز همکاری تاریخی میان تولیدکنندگان اوپک و غیرعضو اوپک که به ما کمک کرد از دو سیکل نفت عبور کنیم، دلیل کافی داریم تا در حرکت به جلو به شکل معقولی خوش بین بمانیم.
اوپک سرگرم تسهیل تدریجی محدودیت عرضه ای است که در سال ۲۰۲۰ در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران پاندمی کووید ۱۹ به اجرا گذاشت. اما این گروه به دلیل سرمایه گذاری ناکافی بعضی از تولیدکنندگان کوچکتر، مکررا موفق نشده است به اهداف تولیدش دست پیدا کند.
یک منبع آگاه از تفکر روسیه گفت: برای آمریکا، رفع تحریمها علیه ایران برای کمک به پایین آوردن قیمتهای نفت با توجه به فشار داخلی که دولت بایدن به دلیل رشد نرخ تورم با آن روبرو شده است، منطقی به نظر می رسد. آمریکا ممکن است این مسئله را بررسی کند که عرضه ایران تاثیر هر گونه جنگ میان روسیه و اوکراین بر بازارهای جهانی نفت را تعدیل خواهد کرد. آمریکا مطمئنا تحریمها علیه ایران را خواهد برداشت زیرا آنها تصمیم گرفته اند روسیه را با توجه به تنشهای جاری پیرامون اوکراین، تحت فشار بیشتری قرار دهند.
کاهش اختلاف بین اهداف و تولید اوپک پلاس با عرضه ایران
منابع آگاه اوپک پلاس همچنین اظهار کردند: عرضه بیشتر نفت ایران به کاهش اختلاف بین هدف تولید و سطح واقعی تولید اوپک پلاس کمک خواهد کرد.
هر گونه توافق هسته ای احتمالا اوپک پلاس را ناچار می کند در سهمیه های تولید تغییراتی دهد تا فضا را برای بازگشت نفت ایران مهیا کند.
هنگامی که ایران پس از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ به بازار جهانی بازگشت، در میان تولیدکنندگان نفت برای منافع خود با قدرت مذاکره کرد و در ابتدا با شرکت در فریز تولید برای مقابله با مازاد عرضه مخالفت کرد. سپس در مذاکرات سال ۲۰۱۶ که تولیدکنندگان دیگر اوپک پلاس با کاهش تولید موافقت کردند، ایران با اشاره به تاثیر تحریمها که باعث کاهش سهم بازارش شده است، سهمیه ای دریافت کرد که به این کشور اجازه داد تولیدش را افزایش دهد.
بر اساس گزارش رویترز، یک منبع سوم در اوپک پلاس گفت: این گروه از مذاکره درباره بازگشت نفت ایران به بازار غافل نخواهد شد و در برخورد با مسائل مشابه سابقه دارد.