۱: ظرفیت تجارت ۳۵ میلیارد دلاری با اوراسیا/ رفع موانع غیرتعرفهای
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در همایش اوراسیا با بیان اینکه ظرفیت صادراتی ایران به روسیه حدود ۱۲ میلیارد دلار است، گفت: موافقتنامههای تجاری از جمله موافقتنامه موقت تجارت آزاد با اوراسیا، قدمی رو به جلو برای تجارت بینالمللی ایران است.
به گزارش سازمان توسعه تجارت، حمید زادبوم افزود: بررسیها نشان میدهد ظرفیت مناسب تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود دارد و در حال حاضر حجم تجارت فعلی ما با اتحادیه اقتصادی اوراسیا ۲٫۶ میلیارد دلار است. اما پیشبینی میشود در صورتی که از ظرفیتهای موجود بین دو طرف استفاده شود، حجم تجارت دو طرف میتواند به حدود ۳۵ میلیارد دلار برسد.
وی با اشاره به اینکه مهمترین کشورها در اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای تجارت به ترتیب کشورهای روسیه، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان و بلاروس هستند،افزود: براساس ظرفیت سنجی و بررسیهایی که در سازمان توسعه تجارت ایران در میز روسیه صورت گرفته است، ظرفیت صادراتی ما به روسیه ۱۲ میلیارد دلار برآورد شده و این در حالی است که در حال حاضر حدود ۵۰۰ میلیون دلار صادرات به روسیه داریم.
معاون وزیر صمت ادامه داد: لذا با توجه به روابط خوب ایران و روسیه فرصت مناسبی است که از موافقتنامه تجارت آزاد بین کشورمان و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای توسعه تجارت با این اتحادیه و به ویژه کشور روسیه استفاده کنیم.
سهم ۰٫۳ درصدی ایران از تجارت اوراسیا با جهان
زادبوم با بیان اینکه آمارهای سال ۲۰۱۸ نشان میدهد، سطح تجارت اوراسیا با جهان حدود ۸۶۶ میلیارد دلار است، افزود: بخش مهمی از تجارت روسیه با جهان شامل نفت و گاز است، اما پتانسیل تجارت بالایی با این کشور وجود دارد که سهم تجارت ایران در این میان تنها ۰٫۳ درصد است. همچنین سهم اتحادیه اقتصادی اوراسیا از تجارت ایران با جهان نیز حدود ۲ درصد است که نیاز به فعالیت بیشتری در این زمینه وجود دارد.
وی افزود: صادرات ایران به اوراسیا در فهرست اقلام ترجیحی اوراسیا به ایران، از زمان اجرای موافقتنامه (۵آبان۹۸) تا ۳۰خرداد۹۹، به ۳۸۳.۵ میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه قبل ۶۳ درصد رشد داشته است.
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در خصوص کالای مشمول تثبیت تعرفه افزایش یک درصدی در میزان صادرات ایران به اوراسیا و در کالاهای مشمول تخفیف تعرفه ۷۹ درصد رشد مشاهده میشود.
زادبوم در مورد واردات ایران از اوراسیا گفت: واردات ایران از اوراسیا در فهرست اقلام ترجیحی ایران به اوراسیا، از زمان اجرای موافقتنامه (۵آبان ۹۸) تا ۳۰خرداد ۹۹، به ۱۱۲۰.۷رسیده که نسبت به مدت مشابه قبل ۱۵درصد کاهش داشته است. همچنین در خصوص کالاهای مشمول تثبیت تعرفه کاهش ۵درصدی در میزان واردات ایران از اوراسیا و کالاهای مشمول تخفیف تعرفه، ۳۹درصد کاهش را نشان میدهد.
وی با اشاره به موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا عنوان کرد: موافقتنامه حاضر در ابتدای اجرا در سال گذشته شامل ۸۶۲ قلم کالا بود که با توجه به تعرفههای ۱۰ رقمی حوزه اقتصادی اوراسیا و به روزرسانیهای سالانه، این تعداد فعلا با آخرین تغییرات کتاب مقررات و تعرفهها شامل ۸۹۴ قلم کالا میشود.
زادبوم افزود: این موافقتنامه میتواند آغاز همگرایی اقتصادی بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورسیا باشد و شرایط را برای شناخت بخش خصوصی دو طرف از یکدیگر و باز شدن راه مراودات تجاری، پولی و بانکی آماده کند.
رفع موانع غیرتعرفهای بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا
معاون وزیرصمت با بیان اینکه ایران به دنبال تسهیل تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورسیا به ویژه از طریق رفع موانع غیرتعرفهای است، اظهار داشت: جدا از موافقتنامه و کالاهایی که در مورد آن توافق میکنیم، آنچه به عنوان منافع جانبی از این موافقتنامه شامل دو طرف میشود، رفع موانع غیرتعرفهای برای تجارت طرفین است.
زادبوم ادامه داد: مشکلات بانکی و نقل و انتقال پول، عدم وجود شعبات بانکی کشورمان در برخی کشورهای عضو، مشکلات مربوط به حمل و نقل و هزینههای بالای ترانزیت، تاخیر در اعطای روادید در خصوص برخی کشورهای عضو و مشکلات گمرکی از جمله موانعی است که امیدواریم با اجرایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد و توسعه مراودات برطرف شود.
برگزاری اولین کارگروه مشترک به صورت ویدئو کنفرانس
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه موافقتنامه یک کارگروه مشترک دارد که با تشکیل جلسه در طول سال پیگیری امور موافقتنامه را انجام میدهد، گفت: اولین کارگروه مشترک را به صورت ویدئو کنفرانس با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ماه گذشته برگزار کردیم.
وی افزود: از طرف ایران معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و از طرف اتحادیه اقتصادی اورسیا، وزیر تجارت اوراسیا مسئول این کارگروه هستند.
زادبوم فرایند این کارگروه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تمام توافقاتی که در کارگروه صورت گرفت، به صورت پروتکل به امضای دو طرف رسید و از طریق دیپلماتیک مبادله و تبدیل به سند شد.
وی افزود: در این سند توافق کردیم سه هفته پیش از شروع مذاکرات، مذاکرهای مقدماتی داشته باشیم و مسائل جانبی موافقتنامه از جمله استاندارد، قرنطینه گیاهی، حمل و نقل و ترانزیت و امور بانکی را، که هر کدام میتواند یک کارگروه داشته باشد، پیگیری کنیم. لذا، بانک مرکزی کارگروه مشترک بانکی، گمرک ایران کارگروه مشترک گمرکی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، کارگروه مشترک قوانین مبداء و وزارت راه و شهرسازی هم کارگروه مشترک حمل و نقل و ترانزیت را پیگیری میکند.
معاون وزیر صمت این موافقتنامه را دارای منافع و فواید زیادی دانست که طرفین از آن بهره میبرند، و ابراز امیدواری کرد که با برطرف شدن موانع سرعت بیشتری در توسعه مراودات تجاری صورت گیرد.
متن موافقتنامه کامل و مورد توافق دو طرف است
زادبوم با بیان اینکه متن کامل موافقتنامه به ما کمک میکند مذاکرات برای تجارت آزاد با سرعت بیشتری طی شود، گفت: متن موافقتنامه، که مورد توافق دو طرف است، مفصلترین و جامعترین موافقتنامهای است که تاکنون ایران منعقد کرده است و به همین دلیل تقریبا مطمئنیم از آبان ماه که مذاکرات تجارت آزاد را شروع کنیم، مذاکرات در مورد متن اولیه طولانی نخواهد شد.
وی ضمن اشاره به اینکه در آبانماه بیشترین مذاکرات در مورد این خواهد بود که تجارت آزاد را در چه فرصت زمانی شروع کنیم و یا چه درصدی از کالاها را در موافقتنامه بگنجانیم یا استثنا کنیم، افزود: مذاکرات در مورد تجارت آزاد حداکثر میتواند از ۵ آبان ۹۹ تا مدت دو سال ادامه یابد و در سال دوم باید بتوانیم موافقتنامه را اجرایی کنیم.
موافقتنامه اوراسیا، اولین موافقتنامه با یک اتحادیه اقتصادی
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به این نکته که اتحادیه اقتصادی اوراسیا، که در سال ۲۰۱۵ شکل گرفت، آثار عمیقی بر تجارت منطقه خواهد داشت، گفت: این اتحادیه در حال حاضر شامل ۵ کشور است اما کشورهایی که در تلاش برای پیوستن به این اتحادیه هستند، مخصوصا کشورهایی که در حوزه همسایگی روسیه قرار دارند، رو به افزایش است.
وی افزود: این گروه با ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت و مساحت حدود ۲۰ میلیون کیلومتر مربع، با ۵ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی، تقریبا رتبه اول تولید گاز و استخراج نفت و رتبه چهارم تولید انرژی برق جهان را به خود اختصاص داده است.
زادبوم ادامه داد: با توجه به اهمیت گروهبندی منطقهای برای ایران، کشور ما جزو نخستین کشورهایی است که با این مجمع اقتصادی وارد انعقاد موافقتنامه شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تعامل با اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک موافقتنامه تجاری است که در دو مرحله انجام میشود، گفت: مرحله اول موافقتنامه موقت تجارت آزاد و مرحله دوم تجارت آزاد خواهد بود و فعلا در مرحله انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد با مجمع اقتصادی اوراسیا هستیم و موضوع الحاق به این اتحادیه مطرح نیست اما پیوستن به این اتحادیه دور از دسترس نیست.
معاون وزیر صمت ادامه داد: از سال ۹۴ مذاکرات در زمان وزیر وقت صمت شروع شد و پیگیریهای زیادی از سوی وزیر ارتباطات وقت که مسئولیت کمیسیون مشترک ایران و روسیه را نیز داشت، صورت گرفت و نهایتا در سال ۹۷ امضای موافقتنامه انجام شد و آبان ۹۸ شروع اجرایی شدن موافقتنامه بود و بعد از یک سال یعنی در آبان ۹۹ مذاکرات موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا را شروع میکنیم.
زادبوم با بیان اینکه این موافقتنامه اولین موافقتنامه کشورمان با یک اتحادیه اقتصادی است، گفت: پیش از این با گروهها و کشورهای منطقهای موافقتنامههای تجاری و موافقتنامههایی که مربوط به تعرفههای ترجیحی و آزاد است، امضا کردهایم، اما نخستین بار است که با یک اتحادیه اقتصادی به این معنا وارد توافق میشویم.
وی افزود: با برخی کشورها مانند پاکستان موافقتنامه دو جانبه تعرفه ترجیحی منعقد کردهایم و با بعضی کشورها مثل اندونزی در حال مذاکره هستیم و بدین ترتیب موافقتنامه تجارت آزاد تنها با کشور روسیه داریم و با پاکستان نیز در حال مذاکره در زمینه موافقتنامه تجارت آزاد هستیم.
زادبوم گفت: موافقتنامههای چندجانبهای که در مرحله مذاکره یا اجراست نیز شامل موافقتنامههای اکو، دیهشت (D8) و موافقتنامه تجارت ترجیحی بین کشورهای اسلامی میشود، اما آنچه فعلا با یک اتحادیه اقتصادی اجرایی شده، موافقتنامه موقت تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.
۲: نوبخت، چرخ توسعه در این شرایط سخت هم، میچرخد
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در این شرایط نه تنها در برابر غذا که در برابر دارو هم نمیتوانیم نفت بفروشیم، اما چرخ توسعه همچنان میچرخد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی، روابط عمومی و امور بینالملل سازمان برنامه و بودجه کشور، «محمدباقر نوبخت» صبح امروز با حضور در شبکه خبر صداوسیما ضمن تشریح شرایط سخت تحریم علیه کشورمان، گفت: سال پایانی دولت هم زمان با اتفاقاتی مهمی مانند تحریمهای بیسابقه و کمنظیر بود. کشور از دو سال قبل در تحریم به سر میبرد، اما اگر قبلا «نفت در برابر غذا» را به عنوان یک مجازات سنگین برای ایران اسلامی پذیرفته بودند، در شرایط کنونی نه تنها نفت را در ازای غذا که حتی در ازای دارو هم نمیتوانیم بفروشیم.
معاون رئیس جمهور همچنین رکود ناشی از کرونا را از مشکلات اقتصاد کشور توصیف کرد و افزود: منابع، در سال پایانی دولت به شدت کاهش یافته است اما متناظر با آنچه که دشمنان طراحی کردهاند؛ ما هم برنامههایی داریم. کما اینکه آنها میخواستند چرخ توسعه ما متوقف شود اما میبینید که در سراسر کشور پروژههای عمرانی بسیاری افتتاح میشود که بار مالی گستردهای دارد. هر هفته در سفرهای استانیام از این پروژهها بازدید کرده و برای اتمام آنها به ترتیب اولویت تا پایان سال و تا پایان عمر دولت، برنامهریزی و تامین اعتبار کردهایم تا نه تنها چرخ توسعه بچرخد.
نوبخت بیان کرد: دولتهای استعمارگر و ظالم در برابر ایران قصد متوقفسازی توسعه و تولید در کشور را داشتند که خوشبختانه شکست خوردند. شما در استانها چرخش چرخ توسعه را شاهدید. ۲ میلیون اشتغال در طرحهای عمرانی وجود دارد و ما هم به طور مداوم در حال افتتاح طرحها هستیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از این گفتوگو با اشاره به ارز ۴۲۰۰ تومانی تاکید کرد: ارز ۴۲۰۰ تومان را ۲ سال است وارد بازار کردیم و پای آن ایستادهایم، دولت از اخذ مابهالتفاوت ریالی ارز دولتی صرفنظر کرد تا بتواند بازار را کنترل کند.
نوبخت با بیان شرمندگی از مردم به خاطر پیش نرفتن برنامهها مطابق پیش بینی که به دلیل فشارهای وارده به دولت در جهت به هم زدن کنترل معیشت مردم رخ داده است، خاطرنشان کرد: در استانها طرحهایی را مشخص کردهایم که از منابع دولتی به چه میزان استفاده خواهند کرد، البته چارت مصارف از تسهیلات بانکی و بخش خصوصی را هم مشخص کردهایم. همچنین در بحث مسکن، ساخت مسکن محرومین با متراژ ۶۰ متر در برنامه بود که تا کنون ۲۰ هزار کلید به محرومنشینان تحویل داده شده است.
وی ادامه داد: دولت در میان گود ایستاده است و در تمام موارد کشور دولت متولی دارد. به طور مثال متولی کشاورزی، وزیر جهاد کشاورزی است و صنعت نیز متولی خود را دارد. اما بازرگانی ما هنوز نتوانسته است برای خود متولی خاصی را مشخص کند. با مجلس قبلی تاحدودی توافق کرده بودیم، اما حال این موضوع به گیر و دار افتاده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به طرح موسوم به گشایش اقتصادی نیز تصریح کرد: طرحی که تحت عنوان طرح گشایش اقتصادی از آن نام برده میشود را هنوز به طور رسانهای و دقیق مطرح نکردهایم و از نمایندگان مجلس هم خواستهایم که فعلا راجع مباحث مطرح شده در جلسات شورای هماهنگی اقتصادی قوا، مصاحبه و اظهارنظری نداشته باشند تا اذهان عمومی دچار سردرگمی شوند.
۳: ۷ مجازات صادرکنندگانی که ارز را به کشور بازنگردانند
صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات را به کشور بازنگردانند، با ۷ مجازات مواجه خواهند شد.
به گزارش گمرک ایران مجازت صادرکنندگانی که ارز را به کشور برگشت ندهند، به شرح زیر است:
بر این اساس؛
– وزارت صنعت، معدن و تجارت حق صدور و تمدید کارت بازرگانی، صدور یا تمدید ثبت سفارش و صدور هر گونه مجوزهای واردات و صادرات تولیدی، صنفی و نظایر آن را نداشته و محدودیت از سایر خدمات مرتبط به تجارت اعم از داخلی و خارجی را نیز برای صادرکنندگان متخلف اعمال خواهد کرد.
– گمرک جمهوری اسلامی ایران امکان استفاده از تسهیلات و خدماتی نظیر مسیر سبز، پذیرش ضمانتها و نظایر آن را از صادرکنندگان سلب کرده و حق استراداد حقوق و عوارض گمرکی را نخواهد داشت.
– سازمان امور مالیاتی مکلف است معافیتها و مشوقهای مالیاتی را لغو خواهد کرد.
– بانک مرکزی حق صدور گواهی ثبت آماری یا تخصیص ارز را نخواهد داشت و باید گزارش عملکرد حسابهای مشکوک را به نهادهای ذیربط اعلام کند. ضمن اینکه بانکهای عامل نیز حق اعطای تسهیلات و ضمانتنامههای ریالی و ارزی و خدمات بانکی را نخواهند داشت.
– شبکه صرافیها نیز اجازه ارائه خدمات خرید، فروش و نقل و انتقال ارز و خدمات در خارج از کشور به صادرکنندگان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم (تراستیها) در راستای عدم برگشت ارز حاصل صادرات را نخواهند داشت و این کار تخلف محسوب میشود؛ به نحوی که در صورت احراز، ضمن لغو مجوز فعالیت توسط بانک مرکزی، صرافی متخلف به مراجع قضائی معرفی خواهد شد.
– صندوق ضمانت صادرات از ارائه هرگونه خدمات مرتبط نظیر اعتبارسنجی، صدور بیمهنامه و ضمانتنامههای صادراتی برای صادرکنندگانی که ارز خود را به کشور نیاورده باشند منع شده است.
– سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و سازمان بنادر و دریانوردی باید محدودیت در صدور بارنامههای داخلی و خارجی و نیز ارائه کلیه خدمات بندری و تسهیلات مرتبط را اعمال کند.
۴: صندوق ETF پالایشی امروز ثبت میشود
رئیس سازمان خصوصیسازی از ثبت دومین صندوق ETF دولتی شامل ۴ پالایشگاه اصفهان، بندرعباس، تهران و تبریز در روزجاری (یکم شهریور) و پذیرش آن در بورس طی چهارشنبه همین هفته خبر داد.
«علیرضا صالح» گفت: مجوزهای دومین صندوق ETF دولتی شامل ۴ پالایشگاه اصفهان، بندرعباس، تهران و تبریز دریافت شده و این صندوق امروز ثبت و چهارشنبه هفته جاری در بورس تهران پذیرش می شود.
بعد از عرضه نخستین ETF دولتی مربوط به ۵ بانک و بیمه با سقف خرید ۲ میلیون تومان برای هر کد معاملاتی، دومین ETF دولتی شامل ۴ پالایشگاه اصفهان، بندرعباس، تهران و تبریز در حالی طبق مصوبه هیات دولت روانه میز فروش میشود که سقف خرید واحدهای آن از ۲ به ۵ میلیون تومان افزایش یافته است.
متقاضیان میتوانند با استفاده از کدملی و از طریق درگاههای اینترنتی حدود ۱۵ بانک و تمام شرکتهای کارگزاری اقدام به ثبت سفارش کنند.
۵: واردات برنج ممنوع شد
از امروز همزمان با اول شهریورماه ممنوعیت فصلی واردات اجرایی شده است.
قرار بود از اول مردادماه واردات برنج به صورت فصلی ممنوع شود که با تصمیم ستاد تنظیم بازار به اول شهریورماه موکول شد. براین اساس از امروز (شنبه) واردات و ترخیص برنج ممنوع میشود و تا اول آبانماه نیز ادامه خواهد داشت.
این در حالی است که طی مدت اخیر با توجه به حجم بالای برنجهای دپو شده در گمرک که به حدود ۳۰۰ هزار تن میرسد، رایزنیهایی برای تغییر در این تصمیم صورت گرفت اما در نهایت نتیجه مذاکرات به اعمال ممنوعیت منتهی شد.
با این وجود صاحبان برنجهای رسوبی میتوانند با رعایت قانون و حقوق مکتسبه نسبت به ترخیص برنجهای خود اقدام کنند.
در حالی با اعمال ممنوعیت فصلی، حدود ۳۰۰ هزار تن برنج در گمرک می ماند که گره اصلی ترخیص آنها در مدت اخیر مسایل ارزی بوده است ؛ به طوری که بخش عمده ای از برنج های وارداتی در صف تخصیص ارز و یا در مرحله تامین ارز قرار دارند.