با حضور یک هیات تجاری از روسیه، مذاکرات مستقیم فعالان اقتصادی ایران و روسیه در تهران برگزار شد. ایالت کارلیا روسیه در غرب فدراسیون روسیه قرار دارد و هم مرز با کشور فنلاند است، که در شرایط عادی می تواند محل مناسبی برای ایران برای رسیدن به کشورهای اروپایی باشد.
به گزارش پایگاه خبری بازرگانان ایران ؛ شرایط جدید روسیه و تحریم شدن این کشور از سوی دولتهای اروپایی موجب شد تا رابطه ایران و روسیه وارد فاز جدیدی شود و این امکان به وجود آید تا ایران بتواند سهم بیشتری از بازار روسیه به دست آورد. در این نشست با حضور معاون نخستوزیر این ایالت که در غرب فدراسیون روسیه برگزار شد. تجار و تولیدکنندگانی از حوزههای مختلفی چون صنایع چوب، الوار و کاغذ، سنگ و محصولات معدنی، پرورش ماهی قزلآلا، خانههای پیشساخته و … نیز حضور داشتند.
صادرات مجدد خاویار از ایران
پیش از مذاکرات مستقیم فعالان اقتصادی دو کشور، رودیونوف دمیتری آندریویچ، معاون نخستوزیر ایالت کارلیا در دیدار با دبیرکل اتاق تهران، از جمله محورهای اصلی مذاکرات این هیات در ایران را تامین خوراک آبزیان عنوان کرد و یادآور شد که واحدهای پرورش ماهی قزلآلا در این ایالت، سالانه به ۵۰ هزار تن خوراک آبزیان نیاز دارند. به گفته وی، پس از اعمال تحریمهای اخیر از سوی دولتهای اروپایی علیه روسیه، امکان تامین انواع خوراک ماهی از کشورهای اروپایی برای نزدیک به ۷۰ واحد پرورش ماهی قزلآلا در کارلیا، مسدود شده و تامین این محصول از بازار ایران در اولویت آنان قرار گرفته است. به گفته این مقام دولتی ایالت کارلیا، بیش از ۷۰ درصد بازار ماهی قزلآلا در روسیه از طریق ایالت کارلیا تامین میشود.
وی همچنین، بررسی امکان صادرات مجدد خاویار از طریق ایران به دیگر بازارهای هدف ایالت کارلیا را از دیگر اولویتهای تجاری این هیات عنوان کرد و در این رابطه گفت که تامین تخم مولد ماهیان به میزان ۲۰ میلیون قطعه، از دیگر برنامههای تجاری این ایالت برای همکاری با ایران است.
احیای کریدور شمال جنوب
براساس گزارش روابط عمومی اتاق تهران، آندریویچ همچنین در این همایش بررسی همکاریهای تجاری عنوان کرد: تا پیش از این، حدود ۵۰ درصد از صادرات ایالت کارلیا به کشور فنلاند صورت میگرفت و از طریق این کشور، تولیدات و محصولات کارلیا به دیگر مناطق اروپا ارسال میشد، اما پس از وضع تحریمهای غرب علیه روسیه، این امکان مسدود شده است.
وی با اشاره به کریدور ترانزیت شمال-جنوب، که بنادر سنتپترزبورگ و آستاراخان در روسیه، بندر امیرآباد در شمال و بندرعباس در جنوب ایران و در نهایت بندر مومبای در هند را به یکدیگر متصل میکند، احیای این کریدور را نزد دولت مستقر در کارلیا دارای اهمیت زیاد اعلام کرد و افزود: طی تصمیمگیری از سوی دولت فدراسیون روسیه، لایروبی کانال آبی مستقر در کارلیا که به این کریدور وصل میشود، در دستورکار قرار گرفته است.
وی همچنین تاکید کرد که این ایالت به دنبال احیای مسیر حمل دریایی کارلیا به دریای خزر و بنادر شمالی ایران است تا علاوه بر ارسال محمولههای صادراتی به ایران، امکان تبادل کالایی کارلیا با کشورهای حوزه خلیجفارس و همچنین جنوب غربی آسیا از طریق ایران، فراهم شود.
آندریویچ در ادامه با بیان اینکه آمارهای مربوط به سال ۲۰۲۱ نشان میدهد که حجم تجارت ایالت کارلیا و ایران رقمی در حدود ۳٫۵ میلیون دلار بوده که قابل توجه نیست، افزود: حجم عمده این مبادلات، صادرات محصولات سلولزی، کاغذ و کارتن از کارلیا به ایران بوده است. در حال حاضر ایالت کارلیا برای بسط و گسترش همکاریهای اقتصادی با ایران آمادگی کامل دارد. برای رسیدن به این منظور و توسعه مبادلات تجاری نیز احیای مسیرهای ترانزیت با ایران مهم و ضروری است.
همکاری دائمی اتاق تهران با کارلیا
بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران نیز در ملاقات با معاون نخستوزیر ایالت کارلیا، طی سخنانی، اقتصاد ایران و روسیه را مکمل یکدیگر بیان کرد و با اشاره به اعمال تحریمهای غرب علیه هر دو کشور، گسترش همکاریهای اقتصادی میان دو طرف را ضروری دانست. وی در این رابطه به نقش اتاق بازرگانی در توسعه همکاریهای دوجانبه اشاره کرد و یادآور شد که اتاق تهران این آمادگی را دارد که طی ارتباط و تعامل دائمی با نهادهای اقتصادی مرتبط در ایالت کارلیا روسیه، نیازهای کالایی و خدمات دو طرف را برای آگاهی فعالان اقتصادی دو کشور، بررسی و برآورد کرده و به اطلاع فعالان اقتصادی در کارلیا برساند.
تشکیل کنسرسیوم حملونقل ریلی
رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران و رئیس کنفدراسیون صادرات ایران نیز در این نشست درباره اهمیت توسعه روابط ایران و روسیه ایراد کرد و گفت: پس از ملاقات چندی پیش روسایجمهور ایران و روسیه حجم تجارت دو کشور تا حدودی افزایش یافته است؛ اگرچه این حجم از تجارت، تناسبی با ظرفیتهای اقتصادی ایران و روسیه نداشته و دو طرف نسبت به افزایش مراودات علاقهمند هستند. در عین حال به رغم اتفاقاتی که میان غرب و روسیه رخ داده است، فرصتی فراهم شده که دو کشور فارغ از محدودیتهای اعمال شده، حجم تجارت خود را افزایش دهند.
محمد لاهوتی، برقراری خطوط منظم کشتیرانی را از جمله اولویتها برای افزایش مبادلات برشمرد و گفت: مشارکت طرف روس برای جبران کمبود کشتی در دریای خزر در شرایط کنونی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. همچنین یکی از محدودیتهای تجار ایرانی تردد از مرز کازمالار است که گاه باعث توقف ۷ تا ۱۰ روزه کامیونها شده و این مساله مانع صادرات برخی کالاها از جمله کالاهای فسادپذیر میشود. از این رو پیشنهاد میشود که برای رفع این محدودیت، مرز گمرکی دوم ماگارام کِنسکی واقع شده در ضلع جنوبی مرز کنونی (کازمالار)، با هدف تردد کامیونها از دو پست گمرکی فعال شود.
لاهوتی سپس «تشکیل کنسرسیوم حملونقل ریلی بین ایران، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان» با هدف تسهیل و تضمین سرعت بالاتر، حمل کالاهای ترانزیتی از خاک ترکمنستان را پیشنهاد کرد و گفت: به منظور شفافسازی رویه تبادل اسناد، لازم است، کانال الکترونیک بین گمرک جمهوری اسلامی ایران و گمرک فدراسیون روسیه هرچه سریعتر ایجاد شود.
او در ادامه، خواستار انجام چند سفر ریلی در هفته توسط شرکت راهآهن آگرو اکسپرس روسیه بهصورت ترکیبی شامل واگن روباز و روبسته، واگن یخچالی و پلتفرم جهت حمل کانتینرهای یخچالی از مسکو به آستارا در ایران، با هدف تعدیل فشار حملونقل جادهای و دریایی در شرایط کمبود کشتی شد. لاهوتی سپس از آمادگی اتاق بازرگانی تهران با حدود ۳۰ هزار عضو جهت تامین نیازهای طرف مقابل برای تعمیق روابط و پایدار شدن همکاریهای اقتصادی دو کشور سخن گفت.
برقراری ارتباط میان سیستم «میر» و «شتاب»
در ادامه این جلسه، رستم ژیگانشین، رئیس نمایندگی بازرگانی سفارت فدراسیون روسیه در ایران با اشاره به اینکه ایالت کارلیا از ظرفیت قوی در صادرات برخوردار است، توضیح داد: کالاهای صادراتی که قابل عرضه است، کلیه استانداردهای اتحادیه اروپا را دارا بوده و این کالاها تا چندی پیش نیز به کشورهای عضو این اتحادیه صادر میشده است.
او با بیان اینکه کارلیا هم در بخش صادرات و هم در بخش واردات می تواند با ایران همکاری داشته باشد، افزود: در حال حاضر مذاکراتی میان ایران و روسیه برای همسانسازی استانداردها در حال انجام است. همچنین تجار روس و ایرانی علاقه مند هستند که کریدور شمال- جنوب هر چه زودتر فعال شود تا همکاریهای تجاری تعمیق پیدا کند.
ژیگانشین همچنین از سفر قریبالوقوع نماینده بانک مرکزی روسیه به ایران خبر داد و گفت که این سفر جهت مذاکره برای همسانسازی دو سیستم انتقال اطلاعات مالی میان دو کشور و ادغام دو سیستم بانکی و پرداخت مالی «میر» و «شتاب» انجام خواهد گرفت. او ابراز امیدواری کرد که با آغاز همکاری بانکهای مرکزی دو کشور، مشکلات نقل و انتقالات مالی به حداقل برسد.
منبع : اکو ایران