خودروسازان تنها یک ماه فرصت دارند تا خودروهای خود را بر اساس قانون هوای پاک به استاندارد یورو ۵ ارتقا دهند اما با وجود مهلت یکساله هنوز اقدامی در این زمینه نکردهاند. معاون محیطزیست انسانی سازمان محیطزیست به نقل از رئیس سازمان متبوع میگوید که این قانون مجدد به تعویق نخواهد افتاد.
پایگاه خبری بازرگانان ایران: بر اساس ماده ۴ قانون هوای پاک قرار بود که از ابتدای سال ۹۸ فروش خودروهای یورو ۴ ممنوع شود و خودروسازان پیش از اقدام به فروش نسبت به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو ۵ اقدام کنند اما بنابر درخواست خودروسازان اجرای این قانون تا سال ۹۹ به تعویق افتاد و اکنون درحالیکه خودروسازان تنها یک ماه برای دریافت مجوزهای یورو ۵ فرصت دارند و تعدادی از محصولات خود را نیز برای سال آینده پیش فروش کردهاند هنوز اقدامی برای ارتقای استانداردها انجام دادهاند.
بر اساس آخرین آمار سازمان حفاظت محیطزیست از ۱۰۰ خودرویی که مجوز سازمان محیطزیست را دارند ۴۸ مدل یورو ۴ هستند. مسعود تجریشی – معاون محیطزیست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست ضمن بیان اینکه خودروسازان برای ارتقای استاندارد خود به یورو ۵ بهانه سوخت را میآورند و میگویند که با سوخت یورو ۴ نمیتوانند خودروی یورو ۵ تولید کنند، اظهار کرد: این مسئله در واقع بهانه خودروسازان برای تمکین نکردن به قانون است. درحالحاضر در برخی از کشورهای دنیا مانند استرالیا، مکزیک و شیلی خودروی یورو ۵ تولید میشود درحالیکه سوخت آنها یورو ۴ است.
وی ادامه داد: طی آخرین جلسات با خودروسازان تاکید کردیم که سازمان حفاظت محیطزیست به هیچ عنوان از این ماده قانونی کوتاه نمیآید چرا که آنها برای ارتقای استانداردها یک سال زمان داشتند و ما نمیخواهیم که بیش از این اجرای این ماده از قانون هوای پاک به تعویق بیفتد.
معاون محیطزیست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست با بیان اینکه خودروسازان تلاش میکنند که قانون عقب بیفتد و آن را اجرا نکنند اما در عین حال فشار زیادی از نظر روانی و سیاسی برای ارتقای استانداردها روی آنها است، تصریح کرد: در سایتهای پیشفروش خودرو اعلام کردهاند که خودروها با استانداردهای روز تحویل داده میشود چراکه تمام تلاش خود را برای متقاعد کردن سازمان حفاظت محیطزیست در زمینه به تعویق انداختن استاندارد خودروها خواهند کرد این در حالیست که رئیس سازمان حفاظت محیطزیست اعلام کرده است که این قانون مجدد به تعویق نخواهد افتاد.
به گفته تجریشی حداقل شش ماه زمان نیاز است تا خودروسازان بتوانند استانداردهای خود را به یورو ۵ ارتقا دهند با وجود این هنوز برنامهای را در این زمینه به سازمان حفاظت محیطزیست ارائه نداده اما اعلام کردهاند که مراحل ارتقای استانداردها را گذراندهاند و خودروهای پیش فروش شده را با استانداردهای یورو ۵ تحویل میدهند.
وی در ادامه گفت: از نظر من خودروسازان تلاش میکنند تا این قانون در سال آینده نیز اجرایی نشود. تصمیمگیری در این مورد بستگی به میزان پافشاری سیاستگذاران کشور به کاهش آلودگی هوا و اجرای قانون هوای پاک دارد.
معاون محیطزیست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست در پایان ضمن اشاره به اینکه به گفته خودروسازان در این صنعت به خودکفایی رسیدهایم بنابراین آنان نمیتوانند تحریمها را برای عدم ارتقای استانداردها بهانه کنند. به نظرم اگر اراده کنند بهطور قطع میتوانند به استاندارد یورو ۵ دست یابند اما مسئلهای که وجود دارد هزینه تمام شده برای خودروهای تولیدی این شرکتها است بنابراین موضوعات اقتصادی و سوددهی، دغدغه اصلی آنها است.
منبع: ایسنا
- محمد شجاعی
- کد خبر 17132
- بدون نظر
- پرینت