دبیر ستاد توسعه فناوریهای حملونقل گفت: استفاده و بهرهبرداری از خودروهای برقی در آینده نزدیک اتفاق میافتد؛ به زودی شاهد استفاده از این خودروها در تهران هستیم.
پایگاه خبری بازرگانان ایران – دکتر منوچهر منطقی در همایش ملی خودروهای آینده که در سازمان مدیریت صنعتی آغاز به کار کرد، گفت: ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حملونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری همواره در راستای توسعه خودروهای خودران است.
وی با بیان اینکه کارهای مطالعاتی تولید خودروهای خودران در کشور انجام شده، گفت: یکی از اقدامات لازم برای تولید خودروهای خودران تدوین سند راهبردی است که ما توانستیم این سند راهبردی را تهیه و تنظیم کنیم. ما به دنبال این هستیم که وارد فناوریهای جدید در زمینه حملونقل شویم که این نیازمند زیرساخت هایی است.
وی با تاکید بر همکاری دولت برای توسعه فناوری در زمینه حملونقل گفت: دولت تاکنون کمکهای زیادی در این زمینه داشته است تا بتوانیم خودروهای خودران را در کشور به تولید برسانیم. اما اگر بخواهیم این فناوری را توسعه دهیم کمتر باید از دولت کمک بگیریم و باید به سمت فناوران روی بیاوریم.
وی گفت: درحالحاضر ۱۲۰ شرکت فناور در حوزه هوشمندسازی خودرو فعالیت میکنند که امیدوار هستیم این تعداد شرکت به ۴۰۰ الی ۵۰۰ برسد.
به گفته وی همچنین استارت آپها میتوانند در حوزه هوشمندسازی خودرو ورود کنند؛ این استارت آپها در دو بخش زیرمجموعه تولید خودروهای الکتریکی با سرعت بالا و نرخ پایین ورود پیدا کنند و از سوی دیگر استارت آپها میتوانند بسترهای خدماتی فوق العاده زیادی را بعد از ساخت خودرو فراهم کنند.
وی با بیان اینکه درحالحاضر دو شتاب دهنده برای توسعه خودروهای خودران و هوشمند ایجاد شده است، گفت: باید این خوشهها به واسطه استارت آپ ها، شرکتهای دانشبنیان و شتاب دهندهها ایجاد شوند و این به نتیجه نمیرسد جز با کمک خودروسازها.
به گفته وی، تولید خودروهای خودران و هوشمند اکنون توسط شورایعالی انقلاب فرهنگی به یک کلان پروژهای تبدیل شده که در این راستا تلاش میشود این طرح کلان اجرا شود.
اوایل سال آینده خودروهای هوشمند وارد فرآیندهای شهری میشوند
وی افزود: هر چه جلوتر میرویم حامیان برای تولید خودروهای هوشمند در عرصه تصمیم گیری و اجرا بیشتر میشوند که ما امیدوار هستیم اوایل سال آینده خودروهای هوشمند وارد فرآیندهای شهری شوند.
به گفته دبیر ستاد توسعه فناوریهای حملونقل، اکنون به دنبال تولید و انبوهسازی هستیم که این نیازمند ورود سایر بخشهای کشور است.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضای و حملونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به ویژگیهای خودروهای خودران و هوشمند گفت: با این خودروها، ترافیک، تلفات جادهای و آلودگی هوا کاهش مییابد.
وی با تاکید بر اینکه برای ساخت خودروهای برقی نیاز به زیرساخت هایی داریم، بیان کرد: در این زمینه خوشبختانه شرکتهای دانشبنیان فعالیت میکنند و شرکتهای بزرگ صنعتی تولیدکننده خودرویی نیز برای تحقق این موضوع استقبال میکنند.
به گفته دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکتهای بزرگ تمایل به استارت آپسازی نیز دارند که برای توسعه خودروهای هوشمند از توانایی استارت آپها بهره ببرند؛ این شرکتها در صدد هستند که برخی از قسمتهای فناورانه تولید خودروهای خودران را با کمترین هزینه و در کوتاهترین زمان ممکن در دست بگیرند تا به نتیجه برسانند.
به زودی شاهد استفاده از خودروهای برقی در تهران هستیم
وی در پاسخ به اینکه تخمین میزنید چه زمانی خودروهای خودران و برقی به بهرهبرداری میرسند، گفت: استفاده و بهرهبرداری از خودروهای برقی در آینده نزدیک اتفاق میافتد؛ به زودی شاهد استفاده از این خودروها در تهران هستیم.
منطقی با بیان اینکه در بحث خودروهای الکتریکی، خودران، کشور ما استعدادهای فراوانی دارد، گفت: تخصص عمده خودروهای الکتریکی از بخشهای مکانیک به سمت مکاترونیک، الکترونیک و دیتا یا داده سوق پیدا میکند که در این بخش کشور ما از مزیت بسیار زیادی برخوردار است.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته معاونت علمی ادامه داد: این در حالی است که اکنون بازیگران فوقالعاده در بخشهای الکترونیک، کنترل و سیستمهای مخابراتی صنعت خودرو برای تولید محصول وارد عرصه شدهاند.
وی افزود: ما استعدادهایی داشتیم که از آنها کمتر استفاده میشد. برای اینکه بتوانیم بهطور منظم از این استعدادها استفاده کنیم یک برنامهریزی دقیقی انجام دادیم. ابتدا نشستها و هماندیشیهایی در حوزه خودروهای الکتریکی، متصل و خودروان برگزار کردیم که علاوه بر دعوت از صاحبنظران بینالمللی، در عرصه داخلی هم از همه بازیگرانی ازجمله وزارت ارتباطات، وزارت نیرو – برای تأمین ایستگاههای شارژ- خودروسازان، قطعه سازان، دانشگاهیان و… دعوت کردیم تا نظرات خود را در این نشستها مطرح کنند.
منطقی با بیان اینکه در خصوص خودروهای الکتریکی سواری هم چند پروژه مطرح است گفت: با توجه به اینکه معاونت علمی وظیفهاش انتخاب بهترین پروژهها با در نظر گرفتن تمام شاخصهای موردنظر است بر همین اساس در حال بررسی این پروژهها هستیم.
وی افزود: در این خصوص بر اساس بررسیهایی که انجامشده به این نتیجه رسیدهایم که پژوهشگران ما در زمینه خودروهای الکتریکی نسبت به سایر کشورهای دیگر خیلی از نظر بحثهای نظری و نمونه اولیه عقب نیستند.
دبیر ستاد توسعه حملونقل پیشرفته با اشاره به اقدامات و برنامهریزی و تحقیقات روی خودروهای خودران با تأکید بر اینکه این نوع خودروها چند نسل دارند گفت: نسل صفر این خودروها، خودروهای معمولی هستند که بیشتر مردم در حال استفاده از آن هستند. منتها با این تفاوت که یکسری امکانات روی همان خودروها همچون گیربکس اتوماتیک یا کروز کنترل نصب میشود. نسل بعدی هم خودروهایی هستند که سیستمهای بیشتری دارند و اغلب با دخالت راننده میتوانند در مسیر قرار گیرند و بهنوعی این سیستمها حجم درگیری راننده را کمتر میکنند و در نتیجه راننده وقت بیشتری دارد که به سایر کارهای خود به غیر از رانندگی بپردازد و درعینحال از ایمنی هم برخوردار باشد. نسل سوم هم بهطور کامل خودروان است.
منطقی ادامه داد: ما در کشور خودمان بهطور نسبی بین نسل اول و دوم هستیم. بنابراین بهطور نسبی فناوریهای مرتبط با خودروهای خودران در داخل کشور وجود دارد و میتوانیم آنها را بهخوبی اجرایی کنیم.
منبع: مهر
- محمد شجاعی
- کد خبر 16845
- بدون نظر
- پرینت